استفاده از گوشواره با نگاهی به دوران های مختلف

از پنج قرن پیش تاکنون آویز ها، حلقه ها و مهره ها لاله های گوش انسان را با عنوان گوشواره آراسته اند. با این حال ، همه طرح  ها و مدل های آنها به این منظور نبوده است که به پوشنده اجازه دهد یک گوشواره جذاب و صرفاً برای جلوه و نمایش ارائه دهد. در این مقاله تاریخچه گوشواره را با هم بررسی می کنیم.

تاریخ گوشواره ملل مختلف

گوشواره در زمان های قدیم

ممکن است این سخن شما را شگفت زده کند که بدانید در زمان های قدیم گوشواره ها بیشتر توسط مردان استفاده می شد تا زنان. محبوبیت این زینت مردانه به بیش از 7000 سال در آسیای باستان باز می گردد. اعضای طبقه بالاتر از گوشواره ها به عنوان نمادی برای نشان دادن تعلق آنها به ثروت استفاده می کردند. اما در حالی که داشتن طبقه اجتماعی بالاتر با استفاده از گوشواره در آسیای باستان، در روم باستان و سایر مناطق رواج داشت، در بسیاری از مناطق دیگر نیز از گوشواره ها تنها به هدف زینت دادن گوش استفاده می کردند.

گوشواره در زمان های قدیم

گوشواره ها سال ها قبل از میلاد مسیح

تاریخچه گوشواره های مناسب جهت گوش های سوراخ دار، اولین بار در خاورمیانه از اوایل 3000 سال قبل از میلاد مسیح ساخته و بیان شدند. و هدف آنها ارائه سرنخ سریع و آسان از جوامع اولیه و در مورد هویت مذهبی، سیاسی یا قبیله ای پوشنده های گوشواره بوده است. گوشواره ها همچنین شاخصی از وضعیت اجتماعی افراد در جامعه بود و توسط افرادی که قدرت را در اختیار داشتند، در مقابل افرادی که به عنوان برچسب حقارت و شرم گوشواره را توسط کسانی که آنها را به بردگی گرفته بودند به گوش می کردند، به عنوان وسیله تفاخر پوشیده می شدند.

گوشواره ها در طول قرون وسطی

گوشواره در اصل از فلزاتی ساخته می شد که می توانستند خم شوند، صاف شوند و به صورت طرح ها و حلقه های منحصر بفرد پیچیده شوند. در قرن دوم میلادی با معرفی انواع سنگ های قیمتی، گوشواره ها با ظرافت بیشتری ارائه شدند. در طی قرون وسطی در اروپا، هیجان گوش های شیک پوش با استفاده از گوشواره های زیبا، که با حضور نخبگان جامعه روبرو شده بود، استفاده از این سبک مد، به طور کامل هرگونه تزئینی را که از لاله گوش فرد آویزان شود یا باعث قرار گرفتن آن در زیر کلاه و گیر کردن به تار های مو شود را رد می کرد.

گوشواره ها در نقاشی های قدیم

گوشواره در دنیای مد قرن هفدهم ایتالیا، دوباره مد شده و بخشی از حقوق و فخر نمایی یک خانم با کفش پاشنه دار به حساب می آمد که شوهرش می تواند و دوست دارد او را در یک تجمل بیهوده در پوشیدن گوشواره مورد علاقه اش نگه دارد. با این حال، یک قرن بعد، گوشواره ها با ظهور سرپوش هایی که صورت را قاب می گرفتند و هر دو طرف سر را با بند های پهنی پوشش می دادند، مخفی شدند.

ظهور صنعت فیلم سازی و تحول گوشواره ها

با فرا رسیدن سال 1900، مو های زیبایی که بالای سر جمع می شدند و یا به صورت یک شینیون زیبا آرایش می شدند، نه تنها یکبار دیگر دنیای طراحی و ساخت جواهرات را خوشحال کردند، بلکه منجر به اختراع بعدی گوشواره های کلیپسی شدند که بهداشتی تر و امن تر به نظر می رسیدند.

تاریخچه گوشواره

گوشواره های امروزی

امروزه گوشواره ها از طیف وسیعی از فرهنگ ها و سبک های مختلف در میان زنان و مردان، مورد توجه هستند. انواع مختلفی از گوشواره ها وجود دارد و همچنین روش های مختلفی برای اتصال یا آویزان کردن آنها به گوش وجود دارد. از گذشته تا حال، طراحی گوشواره مسیری طولانی را طی کرده است، و یک طراح بزرگ هنگام تصمیم گیری در مورد طراحی بهترین جواهرات، همیشه نوع و کیفیت سنگ قیمتی، فلز بکار رفته و اندازه هر سنگ را در نظر می گیرد. خرید گوشواره طلا با کیفیت خوب به این معنی است که گرچه سنگ های قیمتی بکار رفته در این گوشواره تمام زیبایی و جذابیت آن را نشان می دهند، شما می توانید از پوشیدن آن لذت ببرید و با استفاده متناسب با مدل مو و در کنار دیگر اکسسوری ها، جلوه زیباتری به آن ببخشید.

تاریخچه گوشواره های عتیقه

اندازه گوشواره ها

در این دوره با افزایش محبوبیت صنعت مد، در گوشواره ها جذابیت بیشتری ایجاد شد و زیورآلات گوش بالاترین محبوبیت خود را به دست آوردند. زنان در هر سنی به دنبال یادگیری نحوه استفاده از گوشواره برای تقلید از سبک ها و گرایش های ستاره های مورد علاقه خود هستند. اندازه گوشواره ها در هر مکانی متفاوت است، به طور مثال گل میخ های فلزی یا نگین دار می توانند به اندازه نصف نوک پاک کن ته مداد تا سایز های بزرگ باشند و فضای بین پایین لوب های گوش تا بالای شانه ها را پر کنند. در تمدن های ابتدایی تر، مانند مناطقی از آفریقا، به طور متوالی گوشواره های سنگین تری برای گوش های دختران جوان استفاده می شود تا لوب های گوش آنها برای مدتی کشیده تر شود تا بر طبق فرهنگ و سلایقشان، زیبایی زنانه حاصل شود.

گوشواره ها در تمدن های ابتدایی

خطرات در سوراخ شدن گوش ها

هشداری که در این میان می توان مورد توجه قرار داد این است که، اگرچه استفاده از گوشواره های گیره ای، پیچ دار، مغناطیسی یا چسبی هیچ خطری ندارد، اما خطرات عفونت در سوراخ کردن گوش فرد، بدون تخصص و توسط یک فرد ناشی را باید جدی گرفت. به عنوان مثال، در دهه های 1960 و 70، تعدادی از دختران جوان در اورژانس بیمارستان ها دچار عفونت های باکتریایی وحشتناکی شدند که از حاصل از روش های ناشیانه و غیر بهداشتی در استفاده از یک سوزن خیاطی بزرگ و غیر استریل و نخ برای سوراخ کردن گوش آنها در خانه بود. خطرات دیگر در سوراخ شدن گوش ها شامل واکنش های آلرژیک غیر منتظره به فلزات مختلف موجود در جواهرات و خطر هایی چون گیر کردن یک گوشواره آویز به ژاکت یا کشیده شدن گوشواره در یک مسابقه ورزش و در نهایت پاره شدن گوش است.

خطرات در سوراخ شدن گوش ها

گوشواره ها در دسته اکسسوری های طلا و جواهر هستند که در طول تاریخ فراز و نشیب بسیاری از نظر نوع طراحی و استفاده از آنها پشت سر گذاشته شده. سوراخ کردن گوش مدت هاست که به عنوان یکی از قدیمی ترین اشکال اصلاح بدن شناخته شده است. از زمان های قدیم تا دوران مدرن، تغییرات زیادی در تاریخ گوشواره و سوراخ کردن گوش رخ داده است. در ابتدا، گوشواره ها تنها به عنوان نماد ثروت یا موقعیت اجتماعی شناخته می شدند، و از آن زمان به عنوان زینت بدن برای اکثر افراد، چه مرد و چه زن، پذیرفته شده است.