10 گنجینه و جواهرات تاکنون پیداشده

از جواهرات تاج سرقت شده و الماس هایی به اندازه توپ تنیس گرفته تا طلا هایی که در یک بطری شیشه ای انباشته شده اند، گنجینه های بسیار مهیج و گاه غیرمعمولی در دهه گذشته کشف شده است. ما به چندین مورد از بهترین گنجینه های کشف شده بین سال های 2010 و 2019 اشاره می کنیم که در حدود 56000 سال تاریخ دارند. گنج دفن شده از جمله مواردی است که به نظر می رسد فقط در داستان ها وجود دارد. اما در طول تاریخ، اشیاء ارزشمند مانند سکه، جواهرات، تاج ها یا غالباً و بهتر است بگوییم، عمداً به خاک سپرده شده اند و یا فقط در دست مالکانشان در قرون گذشته بوده اند. در این مقاله چند مورد از بزرگترین گنجینه جواهرات که تاکنون پیدا شده و به معرض نمایش گذاشته شده اند، آورده شده است.

1. گنجینه ای در در شمال افغانستان  HoardBactrian Gold

یافت شده در سال: 1978

ارزش: قابل ارزشگذاری نیست به دلیل ارزش بالا

گنجینه ای که در Tillya Tepe (یک مکان باستان شناسی در استان جوزجان در شمال افغانستان در حوالی شبرغان است) یافت شده و به طلای باکتریا معروف شده است، از شش گورستان کشف شد. بیش از 20،000 جواهر در این گنجینه یافت شد. قدمت این گنجینه بین قرن اول قبل از میلاد و قرن اول میلادی بود و از محل دفن یک شاهزاده عشایر و پنج زن (احتمالاً همسران وی) به دست آمده.

جواهرات زیبا و خاص در گنجینه  HOARD BACTRIAN GOLD

نکته جالب توجه در مورد این گنجینه این است که جواهرات زیبا و خاص آن بسیار متنوع هستند، اشیاء نفیس این گنجینه از چین، هند و یونان همه با هم مخلوط شده اند. جواهرات زیبا و خاص هستند و با سنگ های قیمتی از هر رنگی ست شده اند. از آنجا که این گنج در اواخر دهه 70 کشف شد، بارها از نظر تعداد تغییر کرده است، به ویژه هنگامی که افغانستان مورد حمله قرار گرفت و چند سال بعد در جنگ افغانستان و روسیه موزه ملی، محل نگهداری این مجموعه، غارت شد. از آن زمان به دست آمده و در موزه های سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است.

دستبند گنجینه جواهر زیبا و خاص

2. گنجینه در جزیره جرسی انگلیس Le Catillon II Hoard

به ارزش: بیش از 10 میلیون پوند

زمانی در اوایل دهه 1980، علاقه مندان به ردیابی گنجینه ها، “رگ مید و ریچارد مایلز” با زنی روبرو شدند که داستان عجیبی را برای آنها تعریف کرد. وی گفت كه پدرش، یك كشاورز در جزیره جرسی انگلیس (British island of Jersey )، هنگام شخم زدن مزارع خود، سكه های نقره ای و جواهرات زیبا و خاص پیدا كرده است. مید و مایلز نزد کشاورز رفتند و به او نزدیک شدند، وی به آنها اجازه جستجو داد، اما فقط 10 تا 15 ساعت بلافاصله پس از برداشت محصول مزرعه اش.

سی سال بعد، مید و مایلز هنوز در جستجو بودند که در ژوئن 2012، سکه هایی را مشاهده کردند. با پیوستن برخی از باستان شناسان حرفه ای به این دو نفر، سکه ها به آرامی از زمین خارج شدند، حدود 68000 سکه!

HOARD Le Catillon II  گنجینه 

این گنجینه همچنین شامل جواهرات زیبا و خاص مانند: گردنبند های طلا، نوعی گردنبند باز و مهره های شیشه ای بود. باستان شناسان تشخیص دادند که این گنجینه در حدود 30 سال قبل از میلاد، دفن شده است، توسط سلت های فرانسوی که به قبیله سلتوس Coriosolitae”” معروف بودند. آنها به احتمال زیاد از حمله روم در حال فرار بودند و ژولیوس سزار در آن زمان امپراطور روم بود. Le Catillon II Hoard بزرگترین گنجینه جواهرات زیبا و خاص و سکه های سلتیک است که تاکنون کشف شده است.

گنجینه  68000 سکه ایی

3. گنجینه ای رومی در انگلیس St. Albans

به ارزش: 100.000 پوند

در سپتامبر 2012، وستلی کارینگتون (Westley Carrington) وارد مغازه ای در شهر انگلیس شد و یک فلزیاب معمولی را خریداری کرد. وی سپس برای پیدا کردن گنجینه هایی از سکه و جواهرات زیبا و خاص در مزرعه آماده شد. آنچه کارینگتون یافت یکی از بزرگترین گنجینه های سکه های طلای رومی است که تاکنون در انگلیس پیدا شده است و خالی از جواهرات زیبا و خاص است.

HOARD St. Albans بزرگترین گنجینه های سکه های طلای رومی

این گنجینه شامل 159 سکه رومی سولیدی (Roman Solidi) بود که مربوط به اواخر قرن چهارم هجری است. این زمانی بود که اشغال انگلیس توسط رومی ها پایان یافت.

ضرب سکه ها در زمان امپراطور های گراتیان، والنتینیان دوم، تئودوسیوس اول، آرکادیوس و هونوریوس (Gratian, Valentinian II, Theodosius I, Arcadius and Honorius) انجام شده و ارزش آنها بسیار بیشتر از سکه های معمولی رومی از جنس نقره و برنز بود.

در طول قرن چهارم میلادی، St. Albans (سنت آلبنز، شهری در کمربند رفت و آمد در شمال لندن در انگلیس است) شهر مهم رومی بود و سکه های طلای Sandridge Hoard   اکنون در موزه Verulamium به نمایش گذاشته می شوند.

HOARD بزرگترین گنجینه های سکه

4. گنجینه ای در انگلیس Frome hoard

به ارزش: 320 هزار پوند

برترین گنجینه 20 سال گذشته انگلستان توسط دیو کریسپ (Dave Crisp)، با نام Frome hoard،  با 52.503 سکه نقره و برنز، در نزدیکی فروم در سامرست انگلیس (Somerset, England ) کشف کرد. قدمت این سکه ها بین سال های 250 و 290 میلادی است و توسط موزه سامرست (Museum of Somerset ) با قیمت 320 هزار پوند (388 هزار دلار) خریداری شده است. این یافته چنان چشمگیر بود که به عنوان برترین گنجینه 20 سال گذشته انگلستان معرفی شد.

گنجینه ای در انگلیس Frome hoard

5. کشتی خزانه داری انگلیس S.S. Gairsoppa

به ارزش: بسیار!

کشتی تجاری S.S. Gairsoppa، در کف اقیانوس اطلس آرمید، تا اینکه دولت انگلیس قرارداد اکتشاف را به شرکت آمریکایی Odyssey Marine Exploration اعطا کرد. دو سال بعد، این شرکت بزرگترین کشف فلز گرانبها در تمام دوران را یافت، با 1.8 million troy ounces نقره از کف دریا. 20٪ از این ثروت به دولت انگلیس تعلق گرفت.

کشتی خزانه داری انگلیس S.S. Gairsoppa

6. گنجینه ای در انگلیس The Cuerdale Hoard

یافت شده در سال: 1840

ارزش: تقریباً 3.2 میلیون دلار

هنگام تعمیر خاکریز رودخانه ریبل (Ribble) در کوئردیل (Cuerdale)، نزدیک پرستون (Preston ) در انگلیس، گروهی از کارگران جعبه سربی را پیدا کردند. داخل آن یکی از بزرگترین انبار های گنج وایکینگ ها بود که تاکنون پیدا شده است با بیش از 8600 مورد از جمله سکه های نقره، انواع مختلف جواهرات و شمش های نقره. اگرچه بیشتر موارد از پادشاهی وایکینگ های انگلیسی بدست آمده بود و مربوط به آنها بود، اما بخشی از این گنجینه به مناطق دیگر از جمله اسکاندیناوی، ایتالیا و بیزانس باز می گشت. این گنجینه به ملکه ویکتوریا اهداء شد و برخی از قطعات آنها از جمله جواهرات، اکنون در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است. این گنجینه بسیار منحصر بفرد است و به گنج کوئردیل یا وایکینگ ها معروف است.

گنجینه ای در انگلیس THE CUERDALE HOARD

7. گنجینه ای در بریتانیا Hoxne Hoard

یافت شده در سال: 1992

ارزش: تقریباً 3.8 میلیون دلار

پیتر واتلینگ (Peter Whatling)، کشاورزی که چکش خود را در مزرعه اش از دست داده بود و به عبارتی آن را گم کرده بود، با یکی از دوستانش که دارای فلزیاب بود برای یافتن آن تماس گرفت. در عوض چکش، او در جریان یافتن آن گنجی پیدا کرد. درون صندوقی مجموعه ای از قاشق های نقره ای، جواهرات طلا و سکه وجود داشت که قدمت همه آنها به قرن 4 یا 5 میلادی برمی گردد. واتلینگ در یافتن کامل گنجینه، خواستار کمک شد و باستان شناسان موفق به یافتن انواع گنجینه های دیگری شامل جواهرات و اشیاء قدیمی شدند که در همان زمین دفن شده بودند، از جمله ملاقه های رومی و کاسه های سرو. این گنجینه ها توسط موزه بریتانیا خریداری و نگهداری شده اند، این گنجینه ها بسیار ارزشمند بودند و موزه مجبور بود برای تهیه هزینه های خود از اهدا کنندگانی مانند صندوق مجموعه آثار ملی استفاده کند. و تنها یک سؤال دیگر باقی می ماند و آن این است که چکش کشاورز در این میان چه شد؟ و در جواب باید گفت که آن هم اکنون در موزه بریتانیا است.

گنجینه ای در بریتانیا HOXNE HOARD

8. گنجینه ای در نزدیکی بندر پارک ملی قیصریه اسرائیل The Caesarea Sunken Treasure

پیدا شده در سال: 2015

ارزش: قابل ارزشگذاری نیست به دلیل ارزش بالا

غواصانی که در حال جستجو در بستر دریا در نزدیکی بندر پارک ملی قیصریه اسرائیل بودند، وقتی اولین سکه طلا را پیدا کردند، فکر نمی کردند با چنین گنجینه بزرگی روبرو می شوند. اما وقتی دیدند چند سکه وجود دارد و با دقت بیشتری به حکاکی روی آنها نگاه کردند، متوجه شدند که چیزی بسیار قابل توجه مانند گنجبنه های جواهرات پیدا کرده اند. آنها یافته های خود را به اداره آثار باستانی اسرائیل گزارش دادند و با ردیاب های فلزی برگشتند تا منطقه را با دقت بیشتری جستجو کنند. در پایان، نزدیک به 2000 سکه کشف شد. سکه ها از چندین ضرب مختلف بودند و در زمان های مختلف، زمانی بین قرن 10 و 12 ضرب شده بودند. تاکنون هیچ کس قیمت دقیقی را برای این یافته تعیین نکرده است و ارزشگذاری نشده است و تنها می توانیم بگوییم که  بسیار ارزشمند است.

گنجینه ای در نزدیکی بندر پارک ملی قیصریه اسرائیل

9. گنجینه ای در بلغارستان Panagyurishte Hoard

پیدا شده در سال: 1949

ارزش: قابل ارزشگذاری نیست به دلیل ارزش بالا

برادران پاول، پتکو و میخائیل دیکف (Brothers Pavel, Petko, and Michail Deikov) در حال کار بر روی خاک رس در یک کارخانه کاشی نزدیک پاناگیوریسته در بلغارستان (Panagyurishte, Bulgaria) بودند، که یکی از آنها تصادفاً شیء عجیبی را پیدا کرد. با جستجوی بیشتر، اشیاء بیشتری یافت شد و هنگامی که برادران یافته های خود را به دفتر شهردار بردند، متوجه شدند که آنها از طلا ساخته شده اند و در آنجا تعداد بیشتری از آن اشیاء وجود دارد. در واقع، اولین چیزی که پیدا کردند یک ظرف نوشیدنی تشریفاتی به شکل سر حیوان و با شاخ بود که مربوط به قرن 4 قبل از میلاد است. در این گنجینه نوعی ظرف و گلدان نیز وجود داشت که گمان می رفت از همه آنها در آیین های مذهبی استفاده شده است. درمجموع، گرچه در این گنجینه جواهرات نبود، با اینحال آنها بیش از 13 پوند طلا به شکل ظروف مختلف در اشکال ظریف پیدا کردند که ارزش بسیاری داشت و به عبارتی قابل ارزشگذاری نبود.

10. گنجینه ای در کالیفرنیای شمالی  Saddle Ridge Hoard

به ارزش: بسیار!

در فوریه 2013، یک زن و شوهر از کالیفرنیای شمالی مشغول پیاده روی با سگ خود در املاک بزرگ و روستایی خود بودند که چیزی توجه آنها را جلب کرد و آن یک قوطی بزرگ و زنگ زده بود.

این زوج پس از کنجکاوی در آن تکه زمین و با دیدن اینکه این قوطی حاوی سکه های طلا است، متعجب شدند. آنها با استفاده از یك فلزیاب، هشت قوطی را پر از 1427 سكه طلا كشف كردند كه تاریخ آنها از سال 1847 تا 1894 بود.

 Saddle Ridge Hoardگنجینه

این زوج در جستجوی گنجینه هایی دیگر از سکه و جواهرات زیبا و خاص، متوجه قوطی قدیمی آویزان از درخت و صخره ای عجیب و غریب در دامنه تپه ای در اطراف مزرعه شدند.

این دو نشانه مستقیماً به محل دفنی اشاره داشتند. این سکه ها از سکه های 20 ، 10 و 5 دلاری تشکیل شده بودند و هنگامی که این زوج با Kagin، یک شرکت سکه شناسی در تیبورون در کالیفرنیا تماس گرفتند، فهمیدند که بسیاری از سکه ها در حالت گردش نبودند و در ضرابخانه ضرب شده اند.

سکه های طلا

در واقع، بسیاری از سکه ها بهترین نمونه در نوع خود بودند که تاکنون پیدا شده اند. این گنجینه شامل:

  • یک سکه دو عقاب 18 دلاری، 1866-S بدون شعار یا نوشته، با ارزش 1 میلیون دلار،
  • یک سکه دو عقاب 18 دلاری، 1866- S با نوشته، که بهترین نمونه شناخته شده است،
  • یک سکه عقاب دوقلو 1877-S، که بعنوان بهترین نمونه در نوع خود، شناخته شده،
  • چهار سکه عقاب 1888-S   20 دلاری، که اینها نیز بعنوان بهترین نمونه های شناخته شده ضرب شده اند،
  • دو عدد عقاب دوتایی 1889-S ، در نوع خود بهترین،
  • یک عقاب دو تایی 1894-S، که بهترین نمونه شناخته شده است.

گنجینه سکه های طلا طرح عقاب

بلافاصله سؤالاتی در مورد اینکه آیا Saddle Ridge Hoard گنجینه ای خالی از جواهرات زیبا و خاص، می تواند نتیجه سرقت از ضرابخانه ایالات متحده باشد، به وجود آمد.

در تاریخ 4 مارس 2014، ضراب خانه اظهار داشت که آنها “هیچ اطلاعاتی در ارتباط با سکه های Saddle Ridge Hoard coins، یا هر گونه سرقت در هر ضرابخانه مرکزی در ایالات متحده ندارند”، و آنها بسیار تحقیق کرده اند، و یک تیم حقوقی از وکلا دارند و ضرابخانه اینگونه بیان کرد که به ما اعتماد کنید، اگر این املاک متعلق به دولت ایالات متحده باشد، ما به دنبال آن بودیم.

سکه های Saddle Ridge Hoard coins

در این مقاله با 10 گنجینه و جواهرات پیدا شده آشنا شدید که هر کدام می تواند تمدن های بسیاری را روایت کند. بسیاری از افراد سودجو در پی یافتن این گنجینه ها هستند و تمدن و ثروت ملت ها را به غارت می برند. شاید شما هم در زمانی و جایی خاص، با یکی از این گنج های اسرار آمیز روبرو شوید، آیا فکر کردید با آن چه می کنید