درمان با کریستال ” Gem Therapy” یک روش پزشکی جایگزین است که در آن از کریستال ها و سنگ های دیگر برای درمان بیماری ها و محافظت در برابر آنها استفاده می شود. طرفداران این تکنیک بر این باورند که کریستال ها به عنوان مجاری برای درمان عمل می کنند، و اجازه می دهند انرژی مثبت و شفابخش برای مقابله با انرژی منفی و بیماری زا به بدن جریان یابد. در این مقاله پاسخ به این پرسش داده می شود که سنگ درمانی چیست؟

سنگ درمانی چیست؟

سنگ درمانی چیست و چه مدت است که استفاده می شود؟

کریستال ها همیشه جذابیت عجیبی بر بشر اعمال کرده اند. از آمتیست گرفته تا عقیق یا کوارتز، انسان ها سنگ های کریستالی را به دست آورده اند و برای قرن ها از آنها به روش های مختلف استفاده کرده اند. در طول تاریخ، سنگ های قیمتی و کریستال ها به عنوان زیور آلات پوشیده می شدند، به عنوان طلسم محافظ استفاده می شدند یا به عنوان بخشی از مراسم نمایش داده می شدند. سنگ های قیمتی کریستال هایی با ارتعاش بالا هستند که انرژی درمانی منحصر به فرد خود را حمل می کنند. هنگامی که کریستال های با ارتعاش زیاد به شکل گرد یا کروی در می آیند، می توانند روی بدن پوشیده شده یا بر روی چاکرا قرار داده شوند تا قدرت درمانی آنها به بدن منتقل شود. قدرت شفابخش سنگ های قیمتی با آناتومی پر انرژی و افکار، خاطرات و احساسات موجود در شخص اثر می کند و اغلب در جایی که علت بسیاری از بیماری ها و عوامل استرس زا ریشه دارد عمل می کند. این یک روش جدید نیست و در واقع شواهدی وجود دارد که قدرت شفابخش سنگ های قیمتی را در تمدن یونان و مصر و همچنین در دوران ودایی در هند به رسمیت شناخته است. بر اساس تحقیقات آنلاین، باستان شناسان شواهدی از استخراج سیستماتیک سنگ های قیمتی در مصر بیش از 7000 سال پیش و همچنین دره اکسوس افغانستان کشف کردند.

طرفداران درمان کریستال معتقدند که کریستال ها و سنگ های قیمتی دارای خواصی هستند که درمان را تسهیل می کند. بسیاری از سایت هایی که شفای بلور را تبلیغ می کنند، ادعا می کنند که سابقه این عمل قدیمی است و حداقل به 6000 سال پیش از زمان سومریان باستان بین النهرین برمی گردد. مصری های باستان همچنین در سایت هایی، به عنوان افرادی که اولین بار خود را با کریستال، از جمله لاجورد و فیروزه تزئین کرده اند و برای دفع بیماری و انرژی منفی آراسته اند، معرفی می کنند. اما فلسفه درمان بلوری مدرن مبتنی بر مفاهیم سنتی وام گرفته شده از فرهنگ های آسیایی است که مهمترین آنها مفهوم چینی انرژی حیات و مفهوم هندو یا بودایی چاکرا ها است که گرداب این انرژی حیاتی هستند، برای اتصال عناصر فیزیکی و فراطبیعی به بدن انسان.

آیا سنگ درمانی واقعی است؟

وداها، مجموعه بزرگی از متون مذهبی که از هند باستان سرچشمه گرفته اند، سنگ های قیمتی را سنگ هایی با قدرت معرفی کرده اند و نسخه هایی دیگر، از آنها برای استفاده مؤثر یاد می کنند. به گفته وداها، “عدم تعادل را می توان با پوشیدن جواهرات بر روی پوست خود یا استفاده از آنها به عنوان عنصری برای تهیه دارو ها و معجون های داخلی برطرف کرد”. یک واقعیت جالب دیگر: حتی جواهراتی که سلطنت ها طی سال ها استفاده می کرد صرفاً برای تزئین استفاده نمی شد. سنگ های قیمتی تاج پادشاهان و ملکه ها را در درجه اول به دلیل قدرت پنهان سنگ های جواهری آراسته بودند و اعتقاد بر این بود که آنها می توانند بر قدرت طبیعت و ثروت تأثیر بگذارند.

همه چیز درباره انرژی سنگ ها

در دهه 1980، محبوبیت کریستال ها افزایش یافت. این دهه دوران طلایی «کریستال درمانی» را آغاز کرد. این رویکرد درمانی جایگزین اغلب به عنوان یک روش درمانی جامع و غیر تهاجمی مبتنی بر استفاده از کریستال‌ها برای رهایی از استرس و ایجاد آرامش عمیق و همچنین ارتقای تعادل انرژی در بدن بیمار تعریف می‌شود. معمولاً شامل یک شفا دهنده کریستال است که سنگ های خاصی را در نقاط دقیق روی بدن و اطراف آن قرار می دهد. کریستال‌تراپی از سنت‌های مختلف در سراسر جهان سرچشمه می‌گیرد، بنابراین راه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد، اما استفاده از کریستال‌ها برای متعادل کردن انرژی در بدن است. فیلیپ پرموت، شفادهنده کریستال مستقر در بریتانیا، می‌گوید: در پایان، هدف این است که کیفیت زندگی را بهبود ببخشیم.

سنگ درمانی چیست و چه مدت است که استفاده می شود؟

باور های متضاد درباره سنگ درمانی

در درمان با بلور ها، به سنگ ها خواص مختلفی اختصاص داده می شود، هرچند که شفا دهندگان نظرات متفاوتی در مورد اینکه کدام سنگ ها دارای چه ویژگی هایی هستند، دارند. به عنوان مثال، برخی معتقدند که آمتیست برای روده ها مفید است. اونچورین سبز به قلب کمک می کند. توپاز زرد وضوح ذهنی را ایجاد می کند. رنگ های قرمز از طریق رنگ بنفش با هفت نقطه چاکرای بدن مرتبط است. در طول یک جلسه درمان، یک شفا دهنده کریستال ممکن است سنگ ها یا کریستال های مختلفی را بر روی بدن شما مطابق با این نقاط چاکرایی قرار دهد، تقریباً در نواحی بالای سر، روی پیشانی، گلو، سینه، معده، روده و در ناحیه تناسلی. سنگ های مورد استفاده و موقعیت آنها ممکن است برای علائم گزارش شده توسط بیمار انتخاب شود. این همه تحت تأثیر دانش و اعتقاد شفا دهنده به فلسفه چاکرای بیماری و عدم تعادل انرژی است، فلسفه ای که تا حد زیادی توسط پزشکان غربی رد می شود. اما علیرغم این واقعیت که درمان بلورها در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، این روش درمانی جایگزین در بین اکثر پزشکان و دانشمندان پزشکی محبوب نیست، بسیاری از آنها از درمان بلورها به عنوان شبه علم یاد می کنند. از نظر علمی، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه از شفافیت بلوری می توان برای درمان بیماری ها استفاده کرد، وجود ندارد، زیرا هرگز بیماری ها نتیجه جریان به اصطلاح انرژی در بدن نیستند. علاوه بر این، هیچ مطالعه علمی نشان نداده است که کریستال ها و سنگ های قیمتی را می توان با ترکیب شیمیایی یا رنگ بخصوصشان برای درمان یک بیماری خاص متمایز کرد. با این وجود، استفاده از کریستال های شفابخش در مراکز درمانی و کلینیک های بهداشتی که بعضاً در کار ماساژ هستند، همچنان رایج شده اند. استفاده از بلور ها در چنین محیط هایی ممکن است به ایجاد آرامش کمک کند، اگرچه این اثر نیز با شواهد علمی تأیید نمی شود.

باور های متضاد درباره سنگ درمانی

اثر تلقین و باور در شفا با بلور ها

در حالی که هیچ مطالعه علمی در مورد اثربخشی درمان بلورها وجود ندارد، مطالعه ای وجود دارد که نشان می دهد بهبود کریستال ممکن است در بیمارانی که این نوع درمان را دریافت می کنند باعث ایجاد دارونما شود و این تنها از تلقین و باور آنها اتفاق می افتد. به گفته کریستوفر فرنچ، رئیس واحد تحقیقات روانشناسی ناهنجاری در دانشگاه لندن، اثرات دارونما اثراتی هستند که همراه با یک دوره درمان بیماری، به طور غیر مستقیم بر درمان بیماری اثر می گذارد. به عبارت دیگر، ممکن است فرد پس از گذراندن درمان شفابخش از طریق تلقین و باور، احساس بهتری داشته باشد، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این نتیجه ربطی به بلورهای مورد استفاده در طول درمان داشته باشد. در سال 2001، چند تن از محققان در کالج گلداسمیتز در دانشگاه لندن، مقاله ای را در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی بریتانیا در گلاسکو ارائه کردند، که در آن مطالعه خود را درباره اثربخشی درمان بلورها بیان کردند.

اثر تلقین و باور در شفا با بلور ها

برای انجام این مطالعه، از 80 شرکت کننده خواسته شد تا 5 دقیقه مدیتیشن کنند در حالی که یک بلور کوارتز واقعی یا یک کریستال تقلبی را که معتقد بودند واقعی است در دست داشتند. قبل از مدیتیشن، نیمی از شرکت کنندگان متوجه شدند که کریستال ها چه تاثیری بر آنها می گذارد، مانند سوزن سوزن شدن در بدن یا گرمای دست که کریستال را نگه داشته است. پس از مدیتیشن، شرکت کنندگان به سؤالات مربوط به اینکه آیا از جلسه شفابخش کریستال تأثیراتی احساس کرده اند، پاسخ دادند. محققان دریافتند اثرات گزارش شده توسط افرادی که هنگام مدیتیشن کریستال های تقلبی در دست داشتند، با تأثیرات گزارش شده توسط کسانی که در طول مطالعه کریستال واقعی داشتند، متفاوت نیست. بسیاری از شرکت کنندگان در هر دو گروه احساس کردند که در دست خود کریستال یا کریستال تقلبی را احساس می کنند، و همچنین احساس بهزیستی کلی دارند که تنها از طریق تلقین ایجاد شده است. کسانی که احساس می کردند این اثرات را احساس می کنند، تأثیرات قوی تری نسبت به افرادی که هنوز آماده نشده بودند گزارش کردند. با این حال، قدرت این اثرات با این که فرد مورد نظر یک کریستال واقعی در دست دارد یا یک تقلبی ارتباطی ندارد. کسانی که به قدرت بلورها (که توسط پرسشنامه اندازه گیری می شود) اعتقاد داشتند، دو برابر بیشتر از افراد غیر معتقد بودند که تأثیرات بلور را گزارش می دادند.

محققان اینگونه بیان کردند که: “هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد درمان کریستال بیش از یک اثر دارو نما عمل می کند. این استاندارد مناسبی برای قضاوت در مورد هر نوع درمانی است. اما اینکه آیا درمان کریستال یا هر نوع دیگری از طب مکمل و جایگزین را کاملاً بی ارزش می دانید بستگی به نگرش شما نسبت به اثرات دارونما دارد”. همانطور که محققان اشاره کردند، انواع زیادی از درمان وجود دارد که شناخته شده است و هیچ اثر درمانی به جز اثر دارونما ندارند. با این حال، در حالی که این درمان ها ممکن است به طور موقت شما را بهتر کنند، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آنها می توانند بیماریها را درمان کنند یا شرایط سلامتی را درمان کنند، وجود ندارد. اگر از یک مشکل جدی پزشکی رنج می برید، باید از یک پزشک دارای مجوز و نه یک شفا دهنده جایگزین استفاده کنید.

اگرچه شکی وجود ندارد که برخی افراد هنگام استفاده از کریستال ها احساس بهتری دارند، اما تحقیقات علمی دقیقی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پدیده وجود ندارد. مطالعات کمی برای مقایسه کریستال‌تراپی با سایر روش‌های درمانی، و آشکار کردن روش کارکرد آن انجام شده است، بنابراین جامعه علمی در این مورد تردید دارند.

آیا سنگ درمانی بی خطر است؟

شفا دهندگان کریستال با گذراندن یک دوره صدور گواهینامه که اغلب از طریق اینترنت از دانشگاه ها یا کلینیک های “طب طبیعی” ارائه می شود، شفا دهنده می شوند، که بسیاری از آنها توسط هیچ سازمان مرکزی تأیید نشده است. در حال حاضر، هیچ قانونی وجود ندارد که عمل درمان بلورها یا مجوز های شفا دهنده های بلور را به طور خاص تنظیم یا استاندارد کند. در برخی مراکز، این نوع درمان جایگزین ممکن است در دسته ماساژ یا درمان بدنی قرار گیرد. در این مراکز، ممکن است شفا دهندگان بلور، مجبور شوند تا مجوز کسب کنند تا تجارت خود را انجام دهند. سازمانهای غیر انتفاعی مانند هیئت صدور گواهینامه ملی ماساژ درمانی و بدنسازی مانند (NCBTMB)، همچنین امتحانات داوطلبانه صدور گواهینامه هیئت مدیره را برای درمانگران ماساژ و درمانگران جایگزین برگزار می کنند. NCTMB مدارس و مشاغل مورد تأیید را تأیید می کند که به درمانگران جایگزین گواهینامه ارائه می دهند، اما تنها در صورتی که معیارهای خاصی را که توسط سازمان تعیین شده است برآورده کنند. برخی از پزشکان شفا یافتن از طریق بلورها را به میزان محدودی قبول می کنند و آن را به عنوان درمانی می دانند که می تواند باعث ایجاد آرامش شود، که در نهایت برای مدیریت استرس درمانی است. با این حال، کسانی که به دنبال درمانگر بلوری هستند، باید مراقب باشند که از درمان مشروع برای بیماری های تهدید کننده زندگی صرف نظر نکنند. بسیاری از والدین از گردنبند کهربا بالتیک برای دندان درآوردن نوزادان و کودکان نوپا استفاده می کنند و معتقدند که کهربا به همان اندازه استفاده از سنگ های قیمتی دیگر برای درمان بیماری های دیگر، به تسکین درد دندان درآوردن کمک می کند. البته هیچ شواهد علمی مبنی بر اینکه کهربا برای کاهش درد دندان در آوردن مفید است وجود ندارد. دو نظریه وجود دارد که نحوه عملکرد کهربا را توضیح می دهد: یکی این است که یک ماده مسکن (اسید سوکسینیک) در اثر حرارت پوست نوزاد از کهربا خارج شده و از طریق پوست به جریان خون جذب می شود و دوم اینکه، کهربا غده تیروئید را تحریک می کند تا آبریزش را افزایش داده و التهاب را در گوش، گلو، معده و دستگاه تنفسی کاهش دهد.

آیا سنگ درمانی بی خطر است؟

جان اسنایدر، متخصص اطفال که مقاله ای در مورد گردنبندهای کهربا در وب سایت Science-based Medicine نوشت، چندین ادعا را که در مورد گردنبند های کهربا مطرح شده و چگونه می تواند به کاهش درد کمک کند، ذکر کرد. تنها ادعاهایی که اسنایدر اظهار داشت منطقی است این است که مشخص است کهربای بالتیک حاوی اسید سوکسینیک است، برخی از مولکول ها از طریق پوست جذب می شوند و اسید سوکسینیک به طور طبیعی در بدن انسان یافت می شود. مقدار اسید سوکسینیک موجود در کهربا به مقدار کم وجود دارد و گرمای بدن آن را از کهربا خارج نمی کند. همچنین شواهدی وجود ندارد که اسید سوکسینیک اثر درمانی ایجاد کند. در سال 2016 نامه ای به سردبیر که توسط الکساندرا هادسون، کیم بلیک و روبین مک لاگلین در مجله Pediatrics and Child Health منتشر شده است بحث شده است که چگونه خطرات گردنبند های کهربا از پتانسیل بسیار مفید آن بیشتر است. نگرانی های اولیه در مورد گردنبند ها خفگی است و چندین مورد مستند وجود دارد. نویسندگان خاطرنشان می کنند که هم انجمن کودکان کانادا و هم آکادمی اطفال آمریکا از استفاده از گردنبند کهربا خودداری می کنند و توصیه می کنند که والدین در مورد دندان درآوردن و استفاده از درمان کهربا به درستی آموزش ببینند.

چرا سنگ درمانی امروزه در زندگی روزمره مردم محبوب شده؟

به تازگی، نیویورک تایمز به طور کامل در مورد قابلیت های درمانی بلورها، نه تنها یک قطعه، بلکه 9 مقاله در 12 ماه توضیح داده است. هتل ها و آبگرم های مجلل در کالیفرنیا مدت هاست که درمان کریستال ارائه می دهند. امروز در خیابان های نیویورک قدم بزنید و با تبلیغات مربوط به درمان هایی با سنگ های قیمتی بمباران خواهید شد. در حال حاضر، به لطف افراد مشهوری مانند گوینت پالترو، ادل، ویکتوریا بکهام و شاهزاده خانم کیت ” Gwyneth Paltrow, Adele, Victoria Beckham and Princess Kate”، درمان بلور ها از کنجکاوی عصر جدید به یک حس اصلی تبدیل شده. ولی به راستی، دلیل واقعی محبوبیت آن چیست؟ با توجه به شوق انسان های امروزی، سنگ درمانی به روش های جدید و ابتکاری در دسترس است. خوشه های کریستالی در حال حاضر در گوشه ای از بهترین آبگرم ها قرار دارند، در حالی که از کره های سنگ های قیمتی با کیفیت بالا در صورت و درمان زیبایی استفاده می شود. انرژی های شفابخش سنگ های قیمتی در اسپری ها موجود است تا هاله را قبل از درمان آبگرم تمیز و پاک کند و هاله را در طول و بعد از درمان های آبگرم، تغذیه و محافظت کند. اسپری های سنگ های قیمتی هومیوپاتی در حال حاضر به طور گسترده ای برای مصارف خانگی و پشتیبانی شخصی بین این درمان های لوکس آبگرم در دسترس هستند.

چرا سنگ درمانی امروزه در زندگی روزمره مردم محبوب شده؟

مزایای استفاده درمانی از سنگ های قیمتی چیست؟

مزایای درمانی انرژی های سنگ های قیمتی بسیار گسترده است، دلیلی وجود دارد که قرن ها وجود داشته است. سنگ درمانی می تواند طیف وسیعی از چالش های جسمی و روحی را تسکین دهد. سنگ درمانی از کمک به اضطراب و افسردگی گرفته تا درد های مزمن و حاد، پیچ خوردگی و حتی بثورات پوستی و اختلالات پوستی، بدن و ذهن را نیرو می بخشد، فشار خون و التهاب را کاهش می دهد، احساسات مسدود شده را آزاد می کند، سموم را کاهش می دهد، استرس را به حداقل می رساند و انرژی مثبت را جذب می کند. تمرین کنندگان این روش درمانی جایگزین می دانند که سنگ های قیمتی ارتعاشات خاصی را حمل می کنند که وقتی در هاله فرد قرار می گیرند، تأثیر آن را تغییر می دهند. اعتقاد بر این است که هاله انسان شامل نه رنگ است و هر گونه کمبود یا اضافه بر این رنگ ها، طبق نظریه و عمل، می تواند تعادل انرژی بدن انسان را بر هم زده و منجر به بیماری شود. سنگ های قیمتی با بازگرداندن تعادل به ترکیب اصلی این نه رنگ به شما در بهبودی کمک می کند. تعادل و ترمیم این رنگ ها بخشی اساسی و کاملاً ضروری برای سلامتی و تندرستی است.

کریستال درمانی ممکن است یک اثر دارونما ایجاد کند که برای برخی افراد مفید است. کریستال ها ممکن است مستقیماً بر روند یک بیماری تأثیر نگذارند، اما ممکن است احساس و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشند. این مورد به ویژه با توجه به اینکه کریستال‌ هیال‌ ها و سایر پزشکان طب جایگزین اغلب درجه بالایی از همدلی را نشان می‌دهند و بر اهمیت بحث با بیمار تأکید می‌کنند، که می‌تواند یک محیط درمانی ایده‌ آل ایجاد کند. برای بسیاری از بیماری های غیر تهدید کننده زندگی، تشخیص واضح، اطمینان از بهبودی، فرصت گفتگو و توافق پزشک و بیمار در مورد ماهیت مشکل می تواند بهبود یا تسکین را تسریع کند. کاپچوک خاطرنشان می کند: در پزشکی غیر متعارف، تجربه بیمار هرگز بی ارزش نمی شود یا به عنوان غیر قابل اعتماد کنار گذاشته می شود. کریستال درمانی یک درمان معجزه آسا نیست که می تواند همه را شفا دهد. مهم است که تاکید کنیم که این دارو نه بیماری ها را درمان می کند و نه باید جایگزین مراقبت های بهداشتی سنتی شود. اما برای برخی افراد، کریستال‌ تراپی را نمیتوان به‌ طور کامل رد کرد، زیرا تأثیر دارونما و قدرت پیشنهاد چقدر می‌تواند مهم باشد.

آیا سنگ واقعا درمانی است؟

سنگ درمانی قرن ها است که وجود دارد، کار می کند و به طور گسترده ای برای هر خانه ای در دسترس است. زمان آن رسیده است که این ابزارهای شگفت انگیز درمانی، بخشی از تعهد شخصی ما برای سلامتی و تندرستی شود. اگر باور دارید که سنگ های قیمتی می توانند در بهبود شما اثربخش باشند، با همین دلیل به تنهایی می توانید آنها را در کنار خود داشته باشید و حداقل از زیبایی خدادادی آنها استفاده کنید و لذت ببرید.