ست جواهرسازی از غیرمعمول ترین جواهرات برای افرادی که به دنبال سنگهای کمیاب هستند، بسیار مناسب خواهد بود.

سنگهای کمیاب

برای صنعتی که جذابیت فروش را با مفاهیم ارزش و ثروت تعریف می کند، ” نادر” می تواند یک کلمه پر بار باشد. در این مقاله شما را با تعدادی از سنگهای تک معدن و کمیاب آشنا می کنیم و در آینده در مورد هر کدام به تنهایی مباحث ارزشمندی را خواهیم آموخت.

 

بریل قرمز(Red beryl) نتیجه اتفاقی نادر در زمین شناسی

بریل قرمز(Red beryl)

1- برخلاف زمرد، گوهر سبز گرانقیمت که در کلمبیا، برزیل، زامبیا، افغانستان، اتیوپی و جاهای دیگر یافت می شود، است و آن این است که فقط در یک مکان یافت شده است:

یک معدن که از سال 2001 بسته شده است در ایالات متحده امریکا وکوههای وه واهای یوتا (Wah Mountains of Utah)قرار دارد.

مورات آکگون (Murat Akgun)، که در سال 1998 در بازار بزرگ استانبول، جواهر فروش و فروشنده ست جواهرسازی از غیرمعمول ترین جواهرات بود، وقتی عاشق این گوهر شد، گفت:

“بوکسیت قبلاً هر تن 20 دلار فروخته می شد و آنها فکر می کردند که این کریستال ها کیفیت بوکسیت را پایین می آورند، بنابراین آنها را کنار می گذارند.

” ولی حالا  اقدام به فروش آن در سطح بین المللی کرد. وی گفت: “من مجذوب رنگ ها و تنوع و نحوه شکل گیری آنها شدم.”

 

ماده معدنی با قدرت تغییر رنگ به نام دیاسپور (Diaspore)

دیاسپور (Diaspore)

2- در دهه 1970 معدنچیان بوکسیت در ترکیه، نمونه های بزرگ و با کیفیت سنگهای قیمتی از یک ماده معدنی با قدرت تغییر رنگ به نام دیاسپور (Diaspore) را که در برخی از سنگهای معدنی یافت شده بود، کشف کردند.

دیاسپور که در زیر نور روشنایی فلورسنت، از رنگ سبز کیوی تبدیل به رنگ سرخ می شود و در زیر نور شمع به رنگ صورتی تمشکی تبدیل می شود، اکنون با نام های تجاری Csarite و Zultanite به بازار عرضه می شود.

ست جواهرسازی از دیاسپور بسیار دوست داشتنی و هیجان انگیز خواهد بود

 

 

ست جواهرسازی با گراندیدیریت بسیار خارق العاده است

ست جواهرسازی با گراندیدیریت

4-در مورد گراندیدیریت (grandidierite )، یک گوهر تک معدن سبز از جنوب ماداگاسکار که به نام آلفرد گراندیه (Alfred Grandidier )کاوشگر فرانسوی نامگذاری شده است، چه می دانید؟

 

ست جواهرسازی بسیار زیبا با تانزانیت (tanzanite)

5- تانزانیت (tanzanite)

گردنبند جواهر از تانزانیت (tanzanite)

گونه ای بنفش از ماده معدنی زوازیت(zoisite) است که تنها در دامنه کوه کلیمانجارو پیدا شده است.

tanzanite مشهور در سال 1968 توسط کمپانی تیفانی به جهان معرفی شد، که تبلیغات آن مربوط به منشإ منحصر بفرد آن بود، با وجود ادعاهای بازاریابی مبنی بر اتمام منابع این گوهر زیبا، این سنگ همچنان به طور گسترده در دسترس است.

کمپانی تیفانی ست جواهرسازی بسیار زیبایی از این سنگ فروخته است.

ست جواهر با تانزانیت (tanzanite)

6- آمترین(Ametrine)

ست جواهر با تانزانیت (tanzanite)

از انواع دو رنگ کوارتز است که از یک طرف آمتیست بنفش و از طرف دیگر سیترین نارنجی است و در طراحی ست جواهرسازی بسیار خاص و دیدنی خواهد بود، آمترین به طور طبیعی فقط در معدن آناهوی در استان ساندوول در شرق بولیوی(The Anahí Ametrine Mine, Bolivia ) بدست می آید.

 

ست جواهر با بنیتوئیت(Benitoite)

7- بنیتوئیت(Benitoite)

ست جواهر زیبا بنیتوئیت(Benitoite)

در اوایل دهه 1900، جویندگان مس، بنیتیت را در نزدیکی لبه جنوبی شهرستان سن بنیتو، تقریباً در نیمه راه سانفرانسیسکو و لس آنجلس کشف کردند.

این گوهر نه تنها به دلیل منشإ single یا همان تک معدن بودن، بلکه به دلیل رنگ آبی خاصش به سنگی بی نظیر تبدیل شد. در طراحی و ساخت ست جواهرسازی با این سنگ به رنگ آبی خاصش توجه بسیاری می شود.

جان بردشاو، صاحب شرکت Coast to Coast Rare Stones International در نیوهمشایر، که متخصص جواهرات تک منبع است، داشته های خود را از یافته های این جواهرات بینظیر در نمایشگاه های جواهرات توسان به فروش می رساند و بنیتیت (benitoite)، سنگ آبی درخشان را، به عنوان یکی از پرطرفدارترین گوهرهای خود قرار داده و از ان در ساخت ست جواهرسازی استفاده کرده است.

 

ساخت جواهرات زیبا با اوپال سیاه

8- اوپال سیاه (black opal)

انگشتر اوپال سیاه

اوپال ها معمولاً به رنگ سفید خامه ای هستند و توسط اجزاء رنگین کمانی که نور را هنگام حرکت سنگ منعکس می کنند، خاص ومنحصر بفرد می شوند. اوپال های سیاه بسیار نادر هستند، زیرا تقریباً همه آنها در معادن منطقه Lightning Ridge در نیو ساوت ولز در استرالیا یافت می شوند.

هرچه رنگ زمینه آنها تیره تر و اجزاء روشن باشد، سنگ ارزش بیشتری دارد. یکی از با ارزش ترین اوپال های سیاه در تمام دورانها “شفق قطبی استرالیس” است و کاربرد آن در ساخت ست جواهرسازی بسیار زیبا خواهد بود و در سال 1938 در لایتنینگ ریج (Lightning Ridge) کشف شد.

اوپال 180 قیراطی به ویژه به دلیل اندازه بزرگ و رنگ آمیزی زیبا و قوی اش مورد تحسین قرار گرفت. در سال 2005 ارزش آن برابر با 1.000.000 دلار استرالیا یا حدود 763.000 دلار آمریکا بود.

 

انواع ست جواهرسازی با لاریمار( LARIMAR )

9-لاریمار( LARIMAR )

انواع ست جواهرسازی با لاریمار( LARIMAR ) 

لاریمار گونه ای بسیار کمیاب و آبی رنگ از ماده معدنی پکتولیت (pectolite) است و تنها در یک منطقه کوچک از جمهوری دومنیکن یافت می شود. نام این سنگ فیروزه ای رنگ توسط مردی که سنگ را در سال 1974 مطرح و معرفی کرد، میگوئل مندز (Miguel Méndez) نامیده شد.

او اولین قسمت از نام دخترش، لاریسا (Larissa) را ​​برداشت و آن را با کلمه اسپانیایی دریا و مار ترکیب کرد و لاریمار پورتمنتو (portmanteau larimar) را ایجاد کرد. مردم محلی نسل ها از وجود این سنگ اطلاع داشتند، زیرا نمونه های کوچکی در ساحل دریا یافت شده بود، اما تنها در دهه 1970 بود که مقادیر کافی از آن با باز کردن معدن در زمین یافت شد و در انواع ست جواهرسازی بکار رفت.

 

انواع ست جواهرسازی با تورمالین پارایبا

10- تورمالین پارایبا ( PARAIBA TOURMALINE)

ست جواهرات زیبا و شیک با تورمالین پارایبا

استفاده از تورمالین در بسیاری از رنگها در سراسر برزیل رایج است، اما تورمالین پارایبا به لطف محتوای مس، تنها سنگهای تورمالین است که دارای رنگ فیروزه ای روشن است. این سنگهای قیمتی بسیار کمیاب در سال 1987 توسط معدنچی مصمم، هیتور دیماس باربوسا (Heitor Dimas Barbosa)، کشف شد،

زیرا وی معتقد بود که چیز خاصی در زیر تپه های ایالت پارائیبای برزیل در انتظار است. باربوسا حق داشت و پس از سالها حفاری بی حاصل، سرانجام یک تورمالین آبی رنگ نئون بی رقیب را کشف کرد که بازار جواهرات را شعله ور می کرد.

سنگ فوق العاده نادر (از هر 10 هزار الماس فقط یک سنگ استخراج می شود) به شدت مورد جستجو قرار گرفت. در سال 2003 تورمالین های بسیار مشابه رنگ فیروزه ای در معادن کوه های نیجریه و موزامبیک پیدا شدند، اگرچه برخی می گویند که کاملاً به اندازه تورمالین پارایبا چشمگیر نیستند ولی زیبایی خاصی دارند.

ایان هاربوتل، مدیر عامل سابق شرکت معدن Tanzanite One، که امتیاز معدن، تحت کنترل دولت را در اختیار دارد، گفت: “برای مدت طولانی، فقط 10 سال دیگر منابع این معدن باقی مانده است.

” اما این در صورتی است که ما فقط به روشی در مقیاس کوچک استخراج می کردیم. بدون توجه به چگونگی چرخش بازاریابان، خرید و فروش در یک زاویه تک منبع از سنگهای معدنی کمیاب، می تواند برای انجام فروش بسیار مهم باشد. استفان وبستر، طراح جواهرات انگلیسی، هم با تانزانیت و هم با دیاسپورکارهای زیادی را طراحی کرده است.