در مورد آبکاری حلقه ست نقره با روکش طلا بیشتر بدانید

شاید تا به حال شنیده باشید که زیورآلاتی از نقره، آبکاری شده باشند. گاهی برای زیبایی و یا متناسب با طراحی زیورآلات نقره و بخصوص حلقه ست نقره با روکش طلا، آنها را با روکشی از طلا می پوشانند که به آبکاری طلا معروف است.

این روکش با ضخامت مشخص و استانداردی بر روی جواهرات نقره کشیده می شوند.

حلقه ست نقره با روکش طلا

آبکاری نقره بر روی حلقه ست نقره با روکش طلا ، هزینه های متفاوتی دارد و اندازه و وزن جواهر نقره در این امر بسیار مهم است. با وجود اینکه طلا به رنگ زرد است و نقره رنگ سفید دارد، شاید این سؤال پیش آید که چگونه می توان با طلا، نقره را آبکاری کرد ولی رنگ آن تغییر نکند.

در جواب باید به نکاتی اشاره کنیم. اول اینکه هدف از آبکاری حلقه ست نقره با روکش طلا ، حفاظت آن است و به هیچ عنوان ماهیت ظاهری آن تغییر نمی کند و در درجه دوم باید بدانید که انواع رنگها را در آبکاری با طلا داریم.

ساخت حلقه نقره

برای نقره از روکش آب طلا سفید استفاده می کنیم. آب طلا سفید از ترکیب طلا با فلزاتی نظیر پالادیوم یا منگنز به دست می آید. ولی دقت کنید که گاهی آب رودیوم را بر روی نقره به جای آب طلا سفید معرفی می کنند ولی به هیچ عنوان از نظر ظاهری( درخشندگی و جلا) تفاوت خاصی ندارد و تنها از نظر ارزشی تفاوتهایی دارد.

یک آبکاری اصولی و استاندارد می تواند به صورت ثابت از جواهرات نقره شما و حلقه ست نقره با روکش طلا محافظت کند و عمر خوبی داشته باشد.

چرا خرید زیورآلات نقره بیشتر شده است؟

حلقه ست نقره با نگین و روکش طلا

نقره همچون طلا ارزشمند است و جزو فلزات گرانبهاست. امروزه با توجه به افزایش بیش از حد قیمت طلا، افراد بسیاری قدرت خرید جواهرات طلا را ندارند و بیشتر مایل به خرید نقره هستند که همین باعث شده خرید و فروش نقره بیش از گذشته انجام شود.

امروزه سرویسهای عروس هم از جنس نقره ساخته می شوند و برخی طراحی ها بسیار زیبا و چشمگیر هستند. زوج های جوان تمایل بیشتری به خرید آنها دارند تا بتوانند هزینه ها را مدیریت کنند.

حلقه ست نقره با روکش طلا ، دستبند نقره و گوشواره های نقره از جمله اقلام پرفروش از این دسته هستند.

از کجا بفهمیم که حلقه ست نقره با روکش طلا اصل است؟

نقره خام

چندین تست برای تشخیص این مورد وجود دارد که با هم مرور می کنیم. همانطور که گفتیم و بارها اشاره شد، نقره تمام عیار5/7 درصد، سایر فلزها را در خود به صورت ترکیبی دارد و فلز مس در رأس دیگر فلزات است.

نقره خالص را پنبه یا ناب گویند و دلیل این نامگذاری نرمی و شکنندگی این فلز بصورت منفرد است. برخی از فروشندگان نقره، با کشیدن لایه ای نازک از نقره خالص بر روی زیورآلاتی که از نقره نیستند و از فلز دیگری ساخته شده اند، آنها را نقره معرفی می کنند و با قیمت نقره اصل به فروش می رسانند.

حال با معرفی چند روش برای تست زیورآلات نقره، شما را در تشخیص آن یاری می کنیم.

عیار نقره

در ابتدا به آنچه با چشم دیده می شود اعتماد کنید. عیار حک شده بر روی حلقه ست نقره با روکش طلا یا حلقه انگشتری نقره می تواند دلیل خوبی باشد ولی قطعی نیستند و چه بسا برخی از زیورآلات نقره بدون حک شدن عیار و یا نقش برند سازنده، دارای اصالت و اعتبار کافی باشد و نقره اصل محسوب شود.

برخی عیارهای حک شده بر روی محصولات نقره، فاقد اعتبار بین المللی و یا حتی داخلی هستند و این نشان دهنده غیر اصل بودن آن است.

در سطح بین المللی اعدادی چون 925 ،900 و 800 بر روی قطعات قابل مشاهده است و درصد خالص بودن نقره را به شما نشان می دهد.

سکه نقره

چیز دیگری که چشم به راحتی می تواند تشخیص دهد، قابلیت رسانایی بالای نقره است که با تست یخ به شما نشان می دهد که نقره شما اصل است یا نه. برای زیورآلات و به طور مثال حلقه ست نقره با روکش طلا ،  از این روش استفاده نمی کنیم و تنها در مورد شمشهای نقره و انواع سکه های نقره عمل می کنیم.

اگر قطعه یخ را بر روی شمش نقره قرار دهید، می توانید شاهد ذوب سریع یخ باشید و این انتقال سریع دما از فلزی چون نقره دیده می شود.

تست نچسبیدن به آهنربا زیورآلات نقره

شاید شنیده باشید که نقره فلزی پارا مغناطیس است. پارامغناطیس بودن نقره به معنای خاصیت ربایش ضعیف این فلز است که با نزدیک شدن به قوی ترین آهنرباها، هیچ نشانی از جذب ندارد و البته فلزات دیگری نیز مانند نقره هستند که پارامغناطیس اند.

توجه داشته باشید به هیچکدام از این تستها به تنهایی اکتفا نکنید و تنها به صرف نچسبیدن به آهنربا، آن را نقره نخوانیم. حلقه ست نقره با روکش طلا ، اگر اصل باشد به آهنربا نمی چسبد.

اصل بودن یا نبودن سکه نقره

حال نوبت به آنچیزی که می شنوید می رسد. تفاوت صدای نقره ی اصل با آنچیز که نقره می پنداریم، می تواند در صدایی باشد که با ضربه زدن به آن به گوش می رسد. صدای نقره اصل به ظرافت و دلنشینی صدایی شبیه به زنگوله است.

اگر می خواهید این صدا را در نهایت دلنشینی بشنوید، با فلزی غیر از نقره به آن ضربه بزنید، آنچیز که به گوش می رسد آهنگ نقره اصل است.

سکه عیار بالا از نقره با رها شدن از ارتفاع 20 سانتی متری از سطحی صاف، صدایی شبیه به زنگ می دهد که اگر گوشتان به شنیدنش عادت داشته باشد می توانید اصل بودن یا نبودن سکه نقره را تشخیص دهید. صدای بم و پایین مختص حلقه ست نقره با روکش طلا ،  عیار بالا و اصل نیست.

تست با اسید نقره

شاید نام اسید نقره را شنیده باشید. برای استفاده از این اسید، آن را مستقیماً در تماس با نقره قرار دهید. سپس نقره را روی سنگ محک کشیده و حال از اسید نقره به اندازه چند قطره بر روی نقره های مانده بر روی سنگ محک بچکانید.

منتظر تغییر رنگ باشید.

طیف رنگی که منتظر دیدنش هستید از قرمز روشن شروع می شود و تا قهوه ای تیره پیش می رود. نقره خالص قرمز روشن است و عیار بالا دارد و هرچه به سمت قهوه ای می رود عیارش کم می شود و در نهایت قهوه ای سوخته نشانه فلز برنج است و رنگ آبی که به چشم می خورد نشانه نیکل است.

مایع سفید کننده بر روی گوشواره نقره،  اثر تیرگی و سیاهی بر جا می گذارد.

حلقه ست نقره

توجه داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی امکان دارد روی زیورآلات شما اثر مخربی داشته باشد و حتی بر روی سنگهای بکار رفته در آن اثر نامطلوب بر جای بگذارد.