با مقالات وبلاگ فروشگاه آنلاین طلا ساعتچی همراه باشید تا اطلاعات ارزنده ای در مورد مواد معدنی کسب کنید. با همراهی فروشگاه خرید آنلاین طلا , داشته های زمین را در بهبود زندگی و خلق شگفتی ها، زیبایی رنگ ها و ساخت امکانات زندگی، بشناسید.

دانستنی هایی جالب و خواندنی در مورد مواد معدنی، سنگ ها و فلزات گران بها

دانستنی های زمین همراه فروشگاه آنلاین طلا ساعتچی

آشنایی با ماده معدنی باریم و شناخت رنگدانه معدنی شفاف موجود در پودرهای آرایشی

مواد معدنی صنعتی به عنوان محبوب ترین مواد اولیه که طبیعت در اختیار بشر قرار داده است، در هر دو حالت موجود، یعنی در حالت طبیعی یا فرآوری شده، بصورت مواد آرایشی، شوینده، داروها، مصالح ساختمانی( گچ، رنگ، شیشه و سرامیک)، لوازم الکترونیکی، محصولات پزشکی و لوازم خانگی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

این جنبه کاربرد مواد معدنی، بعنوان مواد معدنی صنعتی، جدای از مواد معدنی که منبع فلزات و سنگ های قیمتی هستند، بسیار ارزشمند است. در جهان، سالانه تنها مواد معدنی صنعتی به فراوانی استفاده می شوند.

سیلیس ها، سنگ آهک ها، دانه های شن، دیاتومیت ها، پوکه های معدنی و هزاران ماده صنعتی دیگر از پرکاربردترین این مواد در صنعت های مختلف و مخصوصاً سازه ها است.

در فروشگاه آنلاین طلا ساعتچی قصد این را داریم که در قالب مقالات دانستنی های زمین، شما را با اینگونه مواد معدنی و کاربردشان آشنا کنیم.

سنگ باریم (Barium) معدنی

باریم (Barium) یک ماده معدنی فراوان و رایج است. این ماده معدنی در فناوری تصویربرداری با اشعه ایکس، آتش بازی هایی که با رنگ سبز دیده می شوند، در صنعت تولید لاستیک، صنعت شیشه سازی، رنگ های ساختمانی، در مایعات حفاری و در سموم دفع آفات و بخصوص سم های موش کش و به عنوان سفید کننده کاغذ و حتی در تولید نوشابه ها استفاده می شود.

باریوم ماده معدنی با عنصر فلزی نرم، به رنگ سفید و با خاصیت قلیایی است. باریم در آتش بازی هایی که به رنگ سبز دیده می شوند به زیبایی کاربرد دارد. ترکیبات باریم و به طور معمول، نیترات باریم، مسئول این رنگ های سبز هستند که در اینگونه مراسم می بینید.

ترکیبات رنگ ها با مواد معدنی

رنگ های زیبا در آتش بازی ها با چه علمی و چه مواد اسرار آمیزی، رنگارنگ می شوند؟

یکی از مباحث جذاب و زیبای علم شیمی، خلق رنگ های زیبا در آتش بازی هاست که نقش مهمی در ایجاد شادی و تحریک و خلق احساسات افراد بسیاری دارند که در جشن ها با مناسبت های خاص شرکت می کنند.

امروزه با افزایش تنوع وسایل آتش بازی، زیبایی و درخشش رنگ های آبی، زرد، سبز، قرمز و نارنجی که بصورت های مختلف در آسمان منفجر می شوند، دیدنی و جذاب است. علم شیمی به سادگی خلق کننده این رنگ هاست که با استفاده از نمک های فلزی ایجاد می شوند.

فروشگاه آنلاین طلا ساعتچی شما را با منشأ شادترین رنگ های آتش بازی ها آشنا می کند.

رنگ های آتش بازی ها

نمک های فلزی در زمان سوختن رنگ های زیبایی ایجاد می کنند. اتم های فلزی و غیر فلزی از مواد معدنی در این بازی رنگ مؤثرند.

نیترات پتاسیم، گوگرد و زغال از جمله موادی هستند که در روند سوختن آتش بازی و برای تسهیل به سوختن استفاده می شوند. نیترات، کلرات و پرکلرات، در تأمین اکسیژن مورد نیاز جهت احتراق در وسایل آتش بازی بکار می روند.

تمامی این مواد که در فروشگاه آنلاین طلا ساعتچی به شما معرفی می شوند، نقش خاص خود را در روشن شدن و انفجار یک وسیله در آتش بازی دارند و نیاز به ماده ای است که آنها را در کنار هم نگه دارد، که در این راستا باز هم علم شیمی به ما کمک می کند و ماده مؤثر دکسترین را به کار می برد.

دکسترین به عنوان نشاسته، مخلوط را در کنار هم نگه می دارد. رنگ های آتش بازی، با استفاده از برخی ترکیبات کلر تقویت می شوند.

رنگ های آتش بازی در فروشگاه آنلاین طلا ساعتچی

در اینجا تعدادی از نمک های فلزی که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار پرکاربرد هستند به شما معرفی می کنیم:

  • کربنات استرانسیم (آتش بازی قرمز)
  • کلرید کلسیم (آتش بازی نارنجی)
  • نیترات سدیم (آتش بازی زرد)
  • کلرید باریم (آتش بازی سبز)
  • و کلرید مس (آتش بازی آبی)
  • آتش بازی بنفش معمولاً با استفاده از مخلوطی از ترکیبات استرانسیم (قرمز) و مس (آبی) تولید می شود.

مواد و ترکیبات رنگ های آتش بازی
کاربردهای کلرید باریم (Barium Chloride) و هیدروکسید باریم (2Ba(OH))فرمول کلرید باریم، BaCl₂ است. این ماده معدنی از رایج ترین مواد معدنی در دسته نمک های محلول در آب باریم است.

این نمک از خانواده باریم، مانند اکثر نمک های این گروه، سمی است و به رنگ سفید در بازار موجود است.  وقتی این نمک را به شعله نزدیک می کنید به شکل رنگ های زرد و سبز دیده می شود.

سمی بودن این ماده معدنی، کاربرد آن را محدود می کند. این ماده معدنی بعنوان رطوبت ساز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای تصفیه فاضلاب ها، دی هیدرات کلرید باریم در تولید تثبیت کننده های PVC، روان کننده های روغن، کرومات باریم و فلوراید باریم استفاده می شود.

کاربرد گسترده این ماده معدنی نمکی و محلول، به دلیل ارزانی آن، در آزمایشگاه ها و با استفاده های متفاوت در صنعت، مشهود و رایج است. در صنعت، کلرید باریم در سخت شدن فولاد، در ساخت رنگدانه های مورد استفاده در لوازم آرایشی و ساخت سایر نمک های باریم استفاده می شود.

از میان دیگر اعضای خانواده باریم می توان از هیدروکسید باریم، یا همان باریتا نام برد که یکی از ترکیبات اصلی باریم است.  این ماده معدنی در تولید مواد شوینده و آرایشی بهداشتی کاربرد فراوان دارد.

هیدروکسید باریم
سولفات باریم (Barium sulfate) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ارتباط پودرهای آرایشی و محصولات بهداشتی با مواد معدنی از دیرباز در طیف گسترده ای دیده می شود و قابل بررسی است. اهمیت مواد معدنی در طبیعت و بصورت مواد زیرساختی و مهم در انواع صنایع، نقش برجسته آنها را در زندگی بشر یادآور می شود.

در علم و فنآوری لوازم آرایشی، پودرها و مواد معدنی، مانند سولفات باریم اساسی و مشخص است. اعضای خانواده ماده معدنی باریم، با واکنش با اسید سولفوریک، کار تولید رنگدانه های سفید و شفاف مورد استفاده در صنایع آرایشی را بر عهده  دارند و در اینجا واکنش هیدروکسید باریم با اسید سولفوریک، سابقه طولانی در تولید اینگونه محصولات پایه ای در صنعت آرایشی بهداشتی، دارد.

سولفات باریم (Barium sulfate)
این ماده معدنی (سولفات باریم) با فرمولاسیون خاص خود بسته به شرایط، در شکل ها و اندازه های مختلف (مسطح تا کروی) دیده می شود.

این ماده در پودرهای صورت، نقش مهمی دارد و بر روی پوست، حس صافی را با ایجاد پراکندگی نور در طیف بالایی ایجاد می کند که باعث می شود پوست شفاف و صاف به نظر برسد و چین و چروک ها در هر اندازه و ابعادی کمتر و نامحسوس تر باشند.

اثر این ماده معدنی گسترده دهنده رنگدانه، در زیبایی آن را نزد فعالان صنعت لوازم آرایشی محبوب کرده و به مقدار فراوان از آن استفاده می کنند. این رنگدانه شفاف معدنی در فرمولاسیون و ساخت اکثر پودرهای صورت دیده می شود.

از دیگر کاربردهای این ماده معدنی با وجود مقدار سمیتی که دارد، در جذب رطوبت اضافی مطرح و ارزشمند است. ترکیب آن با دی اکسید تیتانیوم برای ایجاد اثر پخش نور کاربرد دارد.

ضد آفتاب ها یکی دیگر از مواد آرایشی و البته پزشکی هستند که در ساخت شان از این ماده معدنی استفاده می شود. در مورد مواد بهداشتی در دسته صابون ها کاربردهای این ماده قابل انکار نیست و ترکیبات صابون های غیر عالی گویای این واقعیت هستند.

ترکیبات مواد آرایشی