سکه های باستانی در بازار زرگرها، تصویرگران وقایع تاریخی از گذشته تا حالاز همان ابتدا که چیزی به نام پول در انجام معاملات وارد بازار داد و ستدها و بازار زرگرها شد، علاقه به جمع آوری سکه ها وجود داشته و تاریخچه جمع آوری سکه ها به اندازه تاریخ استفاده از پول، قدمت دارد.

سکه ها در مقاطع مختلف زمان در بازار زرگرها و ضرابخانه ها، ضرب شده اند و هر کدام از این مراحل زمانی، دستخوش وقایع خاصی بوده و بالطبع بر آن سرزمین که کار ضرب سکه در آن انجام شده، پادشاهی حکومت می کرده.

سکه های باستانی در بازار زرگرها

تصاویر پادشاهان، تصاویر سمبلیک و تاریخ حک شده بر روی سکه های موجود در کلکسیونها و بازار زرگرها، به بهترین شکل تاریخ را تصویرسازی کرده اند و گاهی بعنوان کلید حل مشکلات در پاسخ به سؤالات تاریخی اهمیت خاصی دارند. سکه ها کوچکترین اشیاء هستند که تاریخ جهان متمدن را با خود نمایان می کنند.

سکه ها اولین وسیله برای تهیه ضرورت های زندگی از طریق تبادل با اقلامی مانند گاو، تولیدات کشاورزی و پوست یا خز بودند.

وقتی بشر با فلزات ارزشمند طلا و نقره آشنا شد و شروع به استخراج این فلزات پرارزش کرد، ایده های جدیدی در ضرب سکه به وجود آمد که ارزش آن را در بازار زرگرها بیش از پیش کرد.

اینگونه شد که گذشتگان سکه ها را به عنوان شیئی ارزشمند و در گردش معاملات و خرید و فروشها بخصوص در بازار زرگرها به رسمیت شناختند و ارزش این سکه ها از طریق فلز سازنده آنها مانند طلا و نقره مشخص شد.

سکه های باستانی در بازار زرگرها

طلا یا نقره از آن زمان عامل تعیین کننده و اولیه در ارزیابی ارزش اکثر انواع سکه بوده است. مبدأ اولین سکه های ضرب شده ورایج در بازار زرگرها، کاملاً روشن و مشخص نیست.

آنچه که از بررسی و مطالعه بند بند تاریخ به دست آمده، سکه ها برای اولین بار در یکی از جزایر یونان ضرب شده اند. یونانیان، پارسیان و سرانجام رومی ها سکه های نقره، طلا و برنز را ضرب کردند و در معاملات و در بازار زرگرها به جریان انداختند.

امروزه بسیاری از افراد هستند که علاقه خاصی به جمع آوری سکه های قدیمی دارند و صاحبان کلکسیونهای بینظیری از این اقلام هستند.

سکه های باستانی که بیشتر منشأ یونانی یا رومی دارند و سکه های قرون وسطی یا چکش خورده به عنوان اشیاء عتیقه بیش از دیگر انواع آنها مورد توجه هستند و از مجموعه های موجود در بازار زرگرها خریداری می شوند.

سکه های باستانی در بازار زرگرها

چرا در قاره امریکا و بازار زرگرهای این کشور، واحد پولی را "دلار" می نامند؟آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا یک ربع دلار آمریکا "دو بیتی" (two-bits) نامیده می شود؟ يا يک نيم دلار "چهار بيتي" خوانده می شود؟ در اینجا شما را با این اصطلاحات آشنا می کنیم.

دو بیتی، چهار بیتی، شش بیتی و هشت بیتی اشاره ای به سکه نقره هشت رئال (eight-reales) در نیو اسپانیا و نیو مکزیک می کنند. همچنین این قطعه هشت تکه نیز نامیده می شود و در مستعمرات انگلیسی و آزادانه در ایالات متحده آمریکا در پی جنگ و انقلاب های آن زمان، در بازار زرگرها به گردش درآمده است.

در واقع سکه هشت رئال تا سال ۱۸۵۷ به صورت مناقصه قانونی در ایالات متحده در جریان بود و در زمان خاص خودش پراستفاده ترین سکه جهان بود. این قطعه مشهور هشت، درنزد دزدان دریایی اصلی اسپانیا نیز ارزش خاصی داشته.

سکه های ضرب شده در بازار زرگرها، تا سال ۱۷۳۴ از نظر فنی، سکه های کاب (cob coins) نامیده می شوند، زیرا در اصل با مهر زدن بصورت دستی ساخته می شدند. ساخت آنها به این صورت بود که شمش ها به صورت میله ای، یک اندازه و با دقت وزن می شدند و بریده می شدند.

سکه های باستانی در بازار زرگرها

سکه کاب در اولین ضرابخانه در قاره آمریکا در مکزیکو سیتی ساخته شد که در سال ۱۵۳۵ تأسیس شد. این ضرابخانه مجاز، توسط فرمان سلطنتی اسپانیا، مورخ 14 سپتامبر 1519، کار خود را با ذوب طلا و نقره، علامت گذاری یا حک کردن تصاویر و اعداد روی آن و در نهایت ضرب سکه از طلا و نقره هایی که از آزتک ها در مکزیکو سیتی جمع آوری شده بود، آغاز کرد.

دولت سلطنتی اسپانیا در ایجاد این ضرابخانه از کاخ آکسای کاتل (پدر موکتزوما دوم) استفاده کرد.

سکه در ضرابخانه از کاخ آکسای کاتل

شناسایی و ارزشگذاری سکه های قدیمی در بازار زرگرها

سکه های باستانی در بازار زرگرها

شناسایی و مشخص کردن ارزش یا قیمت سکه های قدیمی کار سختی است و این زمانی دشوارتر می شود که شما حتی نمی دانید این سکه قدیمی چه نامیده می شود و نتوانید تاریخچه آن را به دلیل نداشتن نامش، حتی در بازار زرگرها ردیابی کنید.

در مسیر شناسایی و ارزشگذاری سکه های قدیمی اولین پرسشی که مطرح می شود این است: سکه قدیمی شما از چه فلزی ساخته شده است (طلا، نقره و …)؟ و در ادامه پرسش های اینچنینی: سکه قدیمی شما از چه کشوری است و در ضرابخانه کدام کشور ضرب شده است؟

اگر آنها از ایالات متحده هستند، شما می توانید نمودار شناسایی سکه های قدیمی ایالات متحده را بررسی کنید. بر روی سکه های قدیمی از آمریکا، همیشه "ایالات متحده آمریکا" حک شده، اگرچه گاهی این مورد بر روی سکه های بسیار قدیمی آمریکا دیده نمی شود. نوشته ها بر روی سکه شما به چه زبانی حک شده است؟

سکه های باستانی در بازار زرگرها

آیا سکه ای که شما به عنوان سکه قدیمی در دست دارید و در پی شناسایی و مشخص کردن ارزش آن هستید، به نام تجاری جدیدی با قدمتی کم منصوب است و ضرب شده، یا آنقدر این نام قدمت دارد که به سختی قابل شناسایی است؟

و در آخر از خود بپرسید که آیا این سکه شما یک سکه واقعی است یا نوعی نشانه تجاری محسوب می شود؟

افرادی که به عنوان یک سرگرمی یا سرمایه گذاری به جمع آوری سکه های قدیمی مشغولند، با سوألاتی مانند اینها کاملاً آشنا هستند. احتمال دارد سکه شما یک سکه یادبود باشد، به جای یک سکه در گردش و در آخر بازار زرگرها را برای یافتن سکه های باستانی و سکه های یاد بود قدیمی فراموش نکنید.

مکان دارد در مجموعه ای نفیس و کلکسیونی سکه ای با قدمت اولین ضرب آرام و ناشناس جاگرفته باشد.