طلا و جواهرسازی ایتالیا "نیروگاهی در صنعت جواهرات اروپا" نامیده شده است. تاریخچه طراحی جواهرات و طلا و جواهرسازی ایتالیا در ایتالیا خواندنی و مجلل است.

خلاقیت در ایتالیا زیاد است، بنابراین جای تعجب نیست که چرا طراحان جواهرات ایتالیایی برخی از شگفت انگیزترین و منحصر به فردترین قطعات را در کل جهان خلق می کنند. 

طلا و جواهرسازی ایتالیا

جواهرات مدرن ایتالیایی از صنعتی سنتی با طرح های سنتی، قرن ها الهام می گیرند. همچنین از جواهرات ایتالیایی در مناسبتهای تشریفاتی، مذهبی، خانوادگی و اجتماعی استفاده می شود.

با این حال، کم کم طلا و جواهرسازی ایتالیایی با تفاوت در طرح ها با طرح های جدید طراحی شد، زیرا امپراطوری روم در تاریخ جهان حضور متمایزی داشت و تحت تأثیر فرهنگ مصر، یونان و آسیا بود.

ترکیبی از فرهنگ ها در ایجاد طرح های جواهرات ایتالیایی بسیار تأثیرگذار بوده است و طرح های ارائه شده توسط طلا و جواهرسازی ایتالیایی معاصر، به راحتی از جواهرات بدست آمده از دوران گذشته قابل شناسایی است.

دستبند انگشتر جواهر ایتالیایی
با بررسی قرن های 7 تا 3 پیش از میلاد، اتروسک ها نشان دادند که نفوذ یونان از شمال آلپ یا غرب ترکیه که به دلیل قحطی طولانی مدت مهاجرت کرده اند در طلا و جواهرسازی ایتالیا مؤثر بوده است. آنها جامعه ای خلاق، مشتاق و لذت دوست بودند که از رم تا بولونیا بر ضلع غربی ایتالیا تسلط داشتند.

میراث اتروسک ها به شکل نقاشی رنگارنگ آرامگاهها، سفالهای تزئین شده، کارهای برنز و تزئینات با طلا وجود دارد. طراحان جواهرات تکنیک های طلا و جواهرسازی ایتالیا را که هنوز هم مد هستند کامل کردند.

شاهکارهای طلافروشان و جواهرسازان توسکانی، شهری در اتروریای باستان، همچنان برجسته باقی مانده است و همچنان به عنوان مرکز اصلی صنعت مدرن طلا و جواهرسازی ایتالیا خدمت می کند. 

الگوهای پیچیده در طلا و جواهرسازی ایتالیا

انگشترهای طلا ایتالیایی
طلا بیش از هر فلز با بدن و روح و روان انسان در ارتباط است. در گذشته رنگ طلا به عنوان رنگ خورشید در نظر گرفته می شد و در دوران باستان به عنوان بخشنده حیات مورد احترام بوده است.

طلافروشان یونان نیز برای کار در محیطی مناسب به اتروریا (Etruria) نقل مکان کردند، جایی که هنر و صنعت آنها رونق داشت. تا سال 500 پیش از میلاد اتروسک ها (Etruscan) به تکنیک های خاص طلا و جواهرسازی ، ظرافت در کار با طلا و ایجاد الگوهای پیچیده در طلا و جواهرسازی ایتالیا افتخار می کردند.

تکنیک های خاص طلا و جواهرسازی ایتالیایی

بعداً طراح افسانه ای جواهرات ایتالیایی قرن نوزدهم، Pio Fortuna Castellani ، روش "دانه بندی" "granulation" اتروسک را برای طلا و جواهرسازی ایتالیا احیاء کرد که به عنوان اصلی ترین پایه تزئینات طلا در طول تاریخ طراحی جواهرات ایتالیا باقی مانده است.
زنان در جامعه اتروسک موقعیت ممتازی داشتند و بیشتر جواهرات از طلا برای آنها ساخته می شد. این زیور آلات شامل دستبند، گوشواره، گردنبند و آویزهای مجهز به زنجیرهایی با طرح های پیچیده و انعطاف پذیر بود.

دانه بندی" "granulation" اتروسک طلا و جواهرسازی ایتالیا
رومی ها از 300 سال قبل از میلاد تا 400 سال پس از میلاد حکومت می کردند و سهم قابل توجهی در تولید جواهرات، طلا و جواهرسازی و ضرب سکه های طلا داشتند.

در امپراطوری روم، زنان با زرق و برق خود را با پوشیدن النگو، بند مو، گوشواره، حلقه های نشان، پابندها و گردنبندها با سکه های طلا می پوشاندند. از ویرانه های پمپئی بهترین نمونه های کار طلافروشان رومی بدست آمده که می توان آنها را در Museo Archeologico Nazionale در Naples مشاهده کرد.

عرضه طلا در قرون وسطی افزایش یافته بود و طلافروشان ایتالیا برای مردان و زنان جواهرات می ساختند که شامل انگشتر و سنجاق سینه ها بودو  با بهترین کارگاه های طلا و جواهرسازی ایتالیا فلورانس، رم، میلان و ونیز با طلاسازان مشهوری مانند Benvenuto Cellini ، Manno di Sburriو Antonio Gentile پیشگام شد و اوج گرفت.

گوشواره با سنگ های قیمتی طلا و جواهرسازی ایتالیا
دوره رنسانس (1500 میلادی – 1700 میلادی) زمینه را برای کشف سنگهای قیمتی و تکنیک های ساخت زیورآلات مانند مینا کاری،  حکاکی، آبکاری، ورق زدن و … مهیا کرد که راه را برای خلق معنای جدید ببرای جواهرات مذهبی و شخصی هموار کرد.

در ابتدا جواهرات به شکل ساده و متمرکز بر کیفیت سنگهای قیمتی بودند و به تدریج رنگ و جزئیات سبک باروک در قرن 16 و 17 در طلا و جواهرسازی ایتالیا مشاهده شد. در قرن 14، ایتالیا تجارت خود را با سایر کشورها گسترش داد و این امر جواهرات ایتالیایی را محبوب کرد.

سبک قدیمی سنجاقها، با دسته ای از سنگهای قیمتی در اطراف یک گوهر بزرگتر، با سنجاق هایی به شکل گوزن، کبوتر، زنی که چنگ می نواخت و نمادهای اسطوره ای عجیب و غریب، که با سنگ های قیمتی پوشانده شده بودند، جایگزین شد.

گردنبندها از قرن 14 به بعد بسیار آراسته شدند. در حدود سال 1460، آویزها و سنجاق های قلبی شکل در طلا و جواهرسازی ایتالیا بسیار محبوب شدند.

نیم ست طلا و جواهرایتالیایی با سنگ های قیمتی
طلا و جواهرسازان ایتالیا، حلقه های جواهر را به عنوان هدایای عروسی می ساختند و به عنوان دارایی عروس هایی که انگشترهای نامزدی و حلقه های ازدواج را دریافت می کردند، و طرح آنها را با توجه به محدودیت استفاده از سنگهای قیمتی خاص و تعداد انگشترها در انگشتان دست در نظر می گرفتند.

رهبران مذهبی حلقه های بزرگ ساخته شده از سنگهای کریستال یا نیمه قیمتی را در یک حلقه مفرغی یا مسی سنگین به پیروان خود می دادند که با نمادهای مذهبی در اطراف سنگ مانند نمادهای پاپی یا رمزنگاری های یک فرد مقدس یا رهبر مذهبی محلی تزئین شده بودند.

بیشتر نقاشان دوره رنسانس، به طرز باورنکردنی تصویرگری جواهرات در نقاشی هایشان را با الهام از طرحها و کارهای ساخته شده در طلا و جواهرسازی ایتالیا انجام می دادند و تمامی فاکتورها و نکات ریز در تصویرگری جواهرات را با وسواس زیادی بکار می بردند تا به زیباترین شکل جواهرات را در تصویرها نمایان کنند.

ست طلا و جواهر ایتالیایی
طلا و جواهرسازی ایتالیا در قرن پانزدهم به طیف وسیعی از سنگها از جمله الماس اصل، الماسهای تقلبی (ساخته شده از کریستال سنگ، شیشه و زیرکون)، یاقوت کبود، یاقوت سرخ، مروارید، زمرد، مرجان، کارلین، عقیق، کالسدونی و سنگ لاجورد دسترسی داشتند.

دیگر سنگها شامل لازولی، جت، لاجورد، کهربا، کریستال، آمتیست و کریزوبریل بودند که در طلا و جواهرسازی ایتالیاکاربرد فراوان داشتند. به نظر می رسد برخی سنگها مانند الماس و مروارید دارای قدرت شفابخشی و عرفانی در طلا و جواهرسازی ایتالیا هستند.

به دلیل در دسترس بودن سنگ های مختلف، تکنیک های ساخت زیور آلات و حامیان بسیار اندوختن ثروت، تولید جواهرات به یک کار هنری بخصوص و پیچیده در ایتالیا تبدیل شد. قرن شانزدهم شاهد تغییر چشمگیری در زمینه طراحی های زرگری و طلا و جواهرسازی ایتالیا بود.

ایتالیا هنوز هم به عنوان مرکز صنعت طلا و جواهرات جهان باقی مانده است و طلا و جواهرات ایتالیایی طرفداران بیشماری دارند.

انگشتر ایتالیایی