مدتها پس از سرقت مجموعه های جواهرات قرن 18 از موزه ” Grünes Gewölbe” یا طاق سبز در درسدن آلمان، و فروش جواهرات عتیقه این موزه ؛ در این مقاله نگاهی داریم به چگونگی سرقت جالب توجه از این موزه .

این دزدی در کشورآلمان، دنیای موزه را شوکه کرد و سرقت از موزه طاق سبز مدتها در رأس اخبار جهان بود. در ابتدا شما را با این موزه آشنا می کنیم تا در نهایت به فروش جواهرات عتیقه آن برسیم.

فروش جواهرات عتیقه در سرقت موزه طاق سبز آلمان

موزه طاق سبز، موزه ای است که دارای بزرگترین مجموعه و گنجینه های موجود در اروپا است. موزه طاق سبز تأسیس شد و از زمان تأسیس در آن نمایشگاههای مختلفی برپاشده.

از جمله سبکهایی از جواهرات که در این موزه به نمایش گذاشته شده، سبک باروک تا سبکهای قدیمی یا کلاسیک هستند که در جریان نمایشگاه های آن دیده می شدند. حال چرا به این موزه نام طاق سبز داده اند؟

موزه Grünes Gewölbe

به دلیل پایه های ستونها و سرستون های اولیه اتاق های آن است که به رنگ سبز مالاکیتی بوده است. به نظر برخی از متخصصان موزه شناسی و اماکن تاریخی، این موزه بعنوان قدیمی ترین موزه در جهان معرفی شده است.

این موزه قدیمی تر از موزه بریتانیا است که در سال 1759 افتتاح شد، و جالب است بدانید که تاریخ تأسیس موزه های واتیکان و نمایش عمومی آنها در سال 1506 بیان شده و فروش جواهرات عتیقه از زمانهای قدیم در شهرهای واتیکان و لندن مورد توجه بوده و رونق داشته.

حال با شناخت کلی در مورد این موزه به بیان حادثه سرقت جواهرات از آن می پردازیم.

چگونگی فروش جواهرات عتیقه  و سرقت جالب توجه از این موزه

سه ست بی قیمت از جواهرات قرن 18

حملات گسترده پلیس در برلین، بر علیه دزدان موزه Grünes Gewölbe در درسدن که به آن راه یافتند و قطعات تاریخی بسیار ارزشمندی را به سرقت بردند، صورت گرفت.

پلیس سه مظنون را دستگیر کرد، اما هنوز هیچ اثری از جواهرات به سرقت رفته و حتی فروش جواهرات عتیقه، وجود ندارد.

کارشناسان می ترسند که این آثار هنری و جواهرات به سرقت رفته شکسته شده باشد و هرگز بازیابی نشوند.

 

وقایع اصلی پیرامون فروش جواهرات عتیقه و سرقت از موزه طاق سبز آلمان

 

فروش جواهرات عتیقه ارزشمند موزه

نحوه وقوع سرقت در 25 نوامبر 2019، ساعت 4 بامداد صورت گرفت. سارقین در نزدیکی موزه Grünes Gewölbe، آتش سوزی راه انداختند.

این آتش سوزی، جعبه برق ساختمان موزه طاق سبز را از بین برد و برخی از سیستم های هشدار را از کار انداخت. این باند سرقت، سپس میله های آهنی را بریدند و به طاق سبز نفوذ کرند.

سارقان در عرض چند دقیقه، سه ست بی قیمت از جواهرات قرن 18 را به قصد فروش جواهرات عتیقه، به سرقت بردند.

موزه طاق سبز

تصاویر دوربین های امنیتی نشان می دهد دو مظنون وارد اتاق می شوند و چراغ قوه ها را از کف کاشی کاری سیاه و سفید تکان می دهند.

آنها یک ویترین شیشه ای را با تبر خرد کردند و سه دسته جواهرات را به دست آوردند. به گفته مدیر خزانه موزه سبز، مظنونان پس از تخریب موزه، حدود یک دقیقه وقت داشتند تا تمام توان خود را بکار بگیرند و یک دقیقه کافی بود:

آنها با غنیمت به ارزش تقریبی 1 میلیارد یورو (1.2 میلیارد دلار) فرار کردند تا شاید با فروش جواهرات عتیقه ارزشمند موزه، رقمی اینچنینی بدست آورند.

فروش جواهرات عتیقه

در مورد تاریخچه این موزه شما را با نکاتی جالب توجه آشنا می کنیم. شخصی با نام، زاکسن فردریک آگوستوس، بین سالهای 1723 و 1729 یک کاخ باروک برپا کرده بود تا مجموعه گنجینه های خود را به نمایش عمومی بگذارد.

این کاخ اکنون موزه طاق سبز است و از این جهت یکی از قدیمی ترین موزه های جهان است. همچنین یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری درسدن است و حدود 3000 قطعه اشیاء عتیقه در آن نمایش داده می شود.

فروش جواهرات عتیقه در این شهر از قدیم مرسوم بوده است.

 

حتماً کنجکاوید که بدانید، چه چیزی به سرقت رفته است؟

فروش جواهرات عتیقه

قطعات به سرقت رفته شامل دکمه های پوشیده شده از جواهرات و دکمه های سر دست و یک شمشیر بود که نزدیک به 800 الماس را در دسته و غلاف خود جای داده بود. همچنین مجموعه ای از جواهرات وجود داشت که متعلق به یک ملکه ساکسونی، با نام آمالی آگوست (Amalie Auguste)، که در قرن نوزدهم حکومت می کرد، بود.

تنها ارزشمندترین سنگی که در این سرقت از دست رفته، الماس سفید و مشهور درسدن، با وزن 49 قیراط است که اصالتاً از هند است. آگوستوس (Augustus) در سال 1728، در زمان سلطنت خود به عنوان منتخب ساکسونی، سنگ را به دست آورد.

سایر اقلام شامل جواهرات الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت کبود و یک مدال پوشیده از الماس بود که در طول 9 سال سلطنت وی به عنوان پادشاه لهستان متعلق به آگوستوس قوی بود.

فروش جواهرات عتیقه با چنین ارزشی کار ساده ای نخواهد بود. مقامات می گویند کالاهای دزدیده شده دارای ارزش تاریخی غیرقابل محاسبه هستند.

دیرک سندرام، مدیر طاق سبز گفت: “در هیچ مکان دیگری در اروپا، جواهرات یا مجموعه های جواهرات موجود، در این فرم و کیفیت و به عنوان چنین مجموعه های سلطنتی یافت نشده است.”

حال جای این پرسش است که سارقان چه کسانی بودند؟

دزدی موزه طاق سبز درسدن

در زمان حادثه دزدی،  5 دقیقه پس از ایجاد هشدار توسط پرسنل امنیتی، پلیس در محل حاضر شد، اما سارقان با خودرویی فرار کرده بودند که بعداً مشاهده شد که آتش گرفته است.

دادستان ها اظهار داشتند که مظنونان به “شبکه قبیله برلین” ، سندیکا جنایت سازمان یافته تعلق دارند. یکی از مظنونین پیش از این به دلیل سرقت سکه طلای 100 کیلوگرم (220 پوند) بنام “برگ بزرگ افرا” که در سال 2017 از موزه Bode در برلین دزدیده شده بود، محکوم شده بود.

پس در میان آنها کسانی بودند که در فروش جواهرات عتیقه دزدیده شده سابقه داشتند. ارزش تقریبی آن 3.8 میلیون یورو (4.4 میلیون دلار) بود. سارقان از یک چرخ دستی برای انتقال سکه به ماشین فراری خود استفاده کرده بودند.

این یک کار داخلی بود و به زودی کشف و مشخص شد که یک مأمور امنیتی تازه استخدام شده در این سرقت دست داشته است.

 

حملات پلیس در 17 نوامبر سال 2020 در جریان دزدی موزه طاق سبز درسدن

جریان دزدی موزه طاق سبز درسدن

تقریباً یک سال پس از سرقت خزانه سبز، بیش از 1600 پلیس در منطقه نوکلن برلین طی عملیاتی حمله کردند. آنها به 18 ملک یورش بردند و گاراژها و وسایل نقلیه را جستجو کردند.

پلیس سه نفر را که مظنون به شرکت در آن بودند، دستگیر کرد، از جمله مردی که قبلاً به جرم دست داشتن در دزدی سکه طلا و فروش جواهرات عتیقه دزدی، متهم شده بود.

وی درخواست تجدید نظر خود را از دست داده بود و منتظر صدور حکم نهایی بود که اعضای گروه، اقدام به سرقت طاق سبز کردند. تعقیب و گریز بین المللی در مورد دو مظنون دیگر که به عنوان دوقلوهای پسر 21 ساله،  از یک گروه شناخته شده اند، همچنان در جریان است.

تا به امروز هیچ اثری از جواهرات دزدیده شده از موزه طاق سبز، یافت نشده است. این سرقت می تواند به عنوان یک هشدار برای همه ما باشد

که امنیت مجموعه های تاریخی و بخصوص موزه ها باید دوباره ارزیابی شود تا ببیند چگونه در برابر سارقان حرفه ای و با انگیزه و مهارتهای امروزی  ایستادگی می کنند.