انواع قلاب های گردنبند و دستبند جواهر

اینکه به راحتی بتوانید قفل گردنبند و دستبند خود را باز و بسته کنید اهمیت بالایی دارد. هیچ چیز بدتر از تلاش برای آماده شدن سریع و داشتن مشکل در پوشیدن جواهرات نیست، زیرا بستن قفل گردنبند می تواند دشوار باشد، و مطمئناً نمی خواهید در پایان روز متوجه اتفاق ناگواری مثل گم کردن گردنبندتان شوید.در این مقاله با انواع قفل گردنبند و دستبند آشنا میشوید.

1. قفل گردنبند و دستبند توپی (Ball clasp)

قفل توپی نیز مناسب جواهرات گرد و کروی است. قفل های توپی که گاهی اوقات با سنگ های قیمتی یا بافت تزئین می شوند، یک محفظه تزئینی گرد ایجاد می کنند که در مقابل با قطعه ای V شکل که به درون بخش توپی می رود متصل می شود. مدل این قفل با طراحی یک گردنبند یا دستبند با طرح های کروی به راحتی هماهنگ می شود و از نظر ایمنی توجه کنید در جواهرات سنگین از آن استفاده نکنید.

مزایا و معایب قفل توپی

مزایا: این قفل به صورت خاص، تنها برای زنجیر های توپی ظریف به هم پیوسته مناسب است و برای اینگونه زنجیر ها بسیار محکم و مطمئن عمل می کند.
معایب: از نظر موارد کاربردی بسیار محدود است و البته ظریف. ظرافت این قفل در کشش های ناگهانی، درصد احتمال پارگی را افزایش می دهد.

قفل دستبند توپی

 

2. قفل گردنبند و دستبند جعبه ای (Box)

یک قفل جعبه ای شامل یک زبانه است که در یک جعبه تزئینی قرار داده شده است. معمولاً با داشتن نوعی ایمنی برای محکم بستن، از یک قفل جعبه ای به طور سنتی برای دستبندهایی به سبک های تنیس و لولایی استفاده می شود. این قفل ها از دو قطعه تشکیل شده اند که با کشیدن اهرم داخلی به سمت پایین، و اندکی فشار قفل باز خواهد شد. اگر این قطعه را دوباره به سمت داخل فشار دهید، قفل بسته خواهد شد. کارکرد این نوع قفل دشوار نیست، ولی برخی اوقات قدرت وتوانایی قفل های خرچنگی را ندارند. آنها در اشکال متنوع ارائه می شوند. محافظ روی این قفل امنیت آن را بالا می برد.

قفل جعبه ایی

مزایا و معایب قفل جعبه ای

مزایا: قفل جعبه ای با ایمنی جانبی بیشتر حتی ایمن تر می شود. استفاده از این قفل برای گردنبند، فقط با قرار دادن و کشیدن آن آسان است. برخی از قفل های جعبه ای با طرح زنجیره ای که روی قفل را می پوشاند طراحی شده اند، بنابراین گردنبند بی پایان به نظر می رسد.

معایب: این قفل سنگین برای زنجیرهای بزرگتر پیشنهاد می شود که برای همه مجموعه های جواهرات مناسب نیست. قفل جعبه ای بزرگتر به دلیل وزن طلای بیشتر می تواند گران باشد. بست تا شده می تواند با گذشت زمان ساییده شود و دیگر از امنیت برخوردار نیست.

قفل جعبه ایی

3. قفل گردنبند و دستبند ماهیگیری (Fishhook Clasp)

قفل ماهیکی یک اتصال دهنده ظریف است که شامل قلابی است که درون یک محفظه بیضی شکل شبیه ماهی قرار می گیرد. این نوع بست برای گردنبندها و دستبند های سبک بسیار مناسب است.

مزایا و معایب قفل ماهیگیری

مزایا: این قفل بسیار شیک و معمولی برای گردنبند مروارید عالی است. قلاب اضافه شده، قطعه را ایمن نگه می دارد.

معایب: قفل طلا می تواند در طول زمان پیچ بخورد، اما مشکل چندانی ایجاد نمی کند. طراحی شیک تر می تواند با هزینه اضافی همراه باشد.

قفل گردنبند و دستبند ماهیگیری

4. قفل گردنبند و دستبند خرچنگی (Lobster clasp)

قفل خرچنگی غالباً به شکل پنجه خرچنگ درآمده است. برای باز و بسته کردن این قفل باید از اهرم بسیار کوچکی که در یک سمت آن قرار دارد کمک بگیرید. از جمله نکات مثبت این مدل، امکان استفاده از آن در انواع مختلف گردنبند و دستبند است به دلیل امنیت بسیار بالای مدل خرچنگ نه تنها استفاده از آن در زیورآلات سنگین مرسوم است، بلکه در جواهرات کودکان نیز بکار می رود. استفاده از این قفل در گردنبند برای افرادی مشکل است ولی از محاسن دیگر این نوع قفل کاربرد آن در ساخت دستبندهای هدیه است که از اندازه آن اطمینان ندارید، و برای سایز کردن می توانید از حلقه ای کوچک و اتصال آن به یک طرف دستبند استفاده کنید.

قفل گردنبند و دستبند خرچنگی

مزایا و معایب قفل خرچنگی

مزایا: باز و بسته شدن قفل خرچنگی در مقایسه با قفل حلقه فنری کمی راحت تر است. همچنین امنیت بیشتری به دلیل محل کشیدن حلقه “O” وجود دارد.

معایب: اگرچه باز شدن قفل پنجه خرچنگ آسان است، اما باز شدن آن نیاز به دستان ثابت دارد. پنجه خرچنگ گرانتر از قفل حلقه فنری است، زیرا از طلای بیشتری ساخته می شود، اما در مقایسه با انواع دیگر قفل های گردنبند از همه ایمن تر است.

قفل گردنبند و دستبند خرچنگی (Lobster clasp)

5. قفل گردنبند و دستبند مغناطیسی (magnetic clasp)

اگر به دنبال یک قفل طلا هستید که به سرعت به هم متصل شود، یک قفل گردنبند مغناطیسی ممکن است برای شما مناسب باشد! این قفل برای گردنبند مناسب است نه دستبند. قفل مغناطیسی می تواند به چیزهایی که با دست شما برخورد می کند گیر کند و باز شود. این قفل هرچه سبکتر باشد محکم تر است. هنگام افزودن یک بند گردنبند مغناطیسی به زنجیر، مهم نیست که آن را لحیم کنید، زیرا گرما می تواند باعث تضعیف و آسیب رساندن به خواص مغناطیسی شود.

مزایا و معایب قفل مغناطیسی

مزایا: در صورت داشتن مهارت، استفاده از قفل گردنبند مغناطیسی آسان است. یک ضربه محکم و ناگهانی به هم و قفل زنجیر بسته می شود.

معایب: آهن ربا دارای پتانسیل ضعیف شدن است، بنابر این با احتیاط با آنها برخورد کنید، تا قفلتان خوب عمل کند. همچنین، قفل های آهنربایی در صورت کشیده شدن جدا می شوند (فکر کنید بچه ای آنرا به پایین می کشد یا به چیزی می گیرد)، بنابراین مراقب آویزهایی باشید که روی زنجیر با قفل گردنبند مغناطیسی خود می بندید.

قفل گردنبند و دستبند مغناطیسی

اکنون که درک بهتری در مورد انواع مختلف قفل های گردنبند و دستبند دارید، می توانید قفل دلخواهتان را با توجه به شکل و کاربردش انتخاب کنید. ساده ترین و ایمن ترین قفل های گردنبند و دستبند در اینجا به شما معرفی شد تا انتخابی آسان تر داشته باشید.