آکوامارین (Aquamarine)

نام آن به لاتین به معنای “آب دریا” است، نوع آبی تا سبز آبی بریل است. مرغوب ترین رنگ در این بلور رنگ آبی سیر می باشد و گفته می شود که باعث آرامش امواج می شود و دریانوردان را در دریا حفظ می کند.

همچنین تصور بر این بود که سنگ تولد مارس(March’s birthstone) خوشبختی ازدواج ها را افزایش می دهد. خانواده بریل همچنین حاوی انواع گوهرهای دیگر، از جمله زمرد، و برخی از انواع کمتر شناخته شده مانند مورگانیت و هلیودور است.

زیورآلات ساخته شده با سنگ زیبای آکوآمارین در قالب گردنبند طلا ظریف دخترانه یا گردنبندها و دستبندهای زیبا با این گوهر آرامبخش در همه جای دنیا دختران زیبا را مشتاق به خرید و استفاده از این گوهر بی نظیر کرده.

نگین های خوش تراش آکوامارین بکار رفته در گردنبند طلا ظریف سفید، با همنشینی رنگ های آبی و سفیدی طلا، هارمونی آرامش بخشی از حس دریا را برای طالبان این گوهر به ارمغان می آورد.

سنگ قیمتی آکوامارین

آکوامارین از سختی 5/7 تا 8 برخوردار است و آن را به یکی از سنگ های قیمتی سخت تبدیل می کند.

الماس، یاقوت، یاقوت کبود، توپاز و کریزوبریل تنها سنگ های قیمتی محبوب هستند که به طور قابل توجهی سخت تر می شوند.

سختی خاصیتی است که گوهر را قادر می سازد تا در برابر خراشیدن مقاومت کند. با این حال، آکوامارین به عنوان سنگی شکننده ارزیابی می شود و این بدان معنی است که در اثر برخورد، گوهر به راحتی خرد می شود.

در استفاده از آکوامارین، باید از سنگ در برابر ضربه و مراقبت از آن در حین فعالیت هایی که منجر به ضربه تصادفی می شود، اقدامات احتیاطی مهم را در نظر داشت و بکار برد.

بهترین جواهرات با این سنگ قیمتی، ترکیبی از شفافیت بالا و رنگ های آبی تا آبی کمی مایل به سبز را ایجاد می کنند. مانند بسیاری از بریل ها، آکوامارین در اندازه بزرگ و نسبتاً تمیز و خوش فرم ایجاد می شود که برای استفاده بعنوان سنگ های قیمتی و حکاکی بر روی آن و خصوصاً برای جمع آورندگان نمونه های معدنی ارزشمند است.

نگین های بزرگ و شفاف این سنگ بر روی انواع گردنبند طلا ظریف زنانه و دیگر انواع جواهرات جذاب و ارزشمند خواهد بود. عملیات حرارتی معمولاً به آکوآمارین رنگ و حالت آبی تر می دهد.

آکوآمارین

فلز تولید رنگ در آکوامارین آهن بوده که جایگزین فلز آلومینیوم به مقدار کم می گردد. بلورها درشت و شکننده هستند و  شاخص درونی این گوهر وجود کانال های رشته مانند و تو خالی که نور را منعکس می کنند. با وجود فراوانی خطوط رشد در بلور پدیده چشم گربه و آستریسم مشاهده می شود.

آکوامارین با وضوح بالا و بدون شکستگی، فراوان و مقرون به صرفه تر است.

سنگ های با وضوح بالا و بدون شکستگی نیز از جذابیت بیشتری بر روی گردنبند طلا ظریف با قیمت مناسب، برخوردار بوده و در هنگام تراش و شکل دهی از طریق سابش آسیب کمتری می بینند.

آیا می دانید از قطعات زیبای آکوامارین شفاف، در جواهرات استفاده می شود و بسیار مورد توجه است؟

آکوامارین شفاف را غالباً به صورت دانه های برش زده و گاهی به صورت کابوچان(cabochons) برش می زنند. گردنبند طلای ظریف، گردنبندهای رشته ای با مهره هایی از آکوامارین آبی پاستلی(pastel blue) و مورگانیت صورتی پاستلی (pastel pink ) (هر دو نوع رنگ معدنی بریل) ترکیبی زیبا را ایجاد می کنند.

بهسازی آکوامارین با حرارت 400 درجه سانتیگراد انجام شده و سنگ قیمتی در این حرارت بهسازی و رنگ میشود.

گردنبند مهره ایی آکوامارین

آکوامارین ماکسیکس

(Maxixe Aquamarine)

به دلیل محتویات فراوان از مواد بیگانه در داخل بلور خواص فیزیکی این گوهر در زمینه رنگ تغییر کرده و رنگ خود را در مقابل نور آفتاب از دست می دهد. ذخائر با اهمیت آکوآمارین ماکسیکس در برزیل است.

بزرگترین کریستال آکوآمارین:

به وزن 5/110 Kg با بهترین کیفیت برای تراش در سال 1910 میلادی در برزیل یافت شد.

کانی های مشابه آکوامارین:

  • کیانیت
  • توپاز
  • تورمالین
  • زیرکن
  • و انواع بدلی یا مصنوعی ( اسپینل مصنوعی به رنگ آکوآمارین) قابل تولید در لابراتوار که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند.

 

سیترین

 )Beryl  Precious(بریل گران بها   Beryl

تمام کانی های گروه بریل به غیر از انواع سبز زمردی و آبی آکوآمارین را به این نام می نامند. این واژه از کلمه یونانی Beryllos  گرفته شده. در قدیم شیشه های ذره بینی از این کانی بیرنگ ساخته می شد و به این دلیل امروزه عینک طبی با این شیشه ها در زبان آلمانی بریله (Brille) خوانده می شود.

کانی بریل در مقابل مواد شیمیایی به غیر از اسیدفلوریک مقاوم بوده و شکننده و ترد است.

نام انواع رنگی بریل در تجارت گوهر:

– بیکسبیت (Bixbite): با رنگ قرمز توت فرنگی

– بریل طلائی (Heliodor): با رنگ زرد طلائی تا زرد لیموئی . فلز رنگزا آهن با ناخالصی های کم. در حرارت 250 درجه سانتیگراد بیرنگ شده و در سریلانکا و نامیبیا یافت میشود.

– گوشنیت (Goshenite): بیرنگ و در ایالت ماساچوست آمریکاست. با روکش نازک جیوه به رنگ نقره ای یا سبز درآمده و جای الماس یا زمرد فروش می رود.

– هلیودور(Heliodor): با رنگ زرد طلائی تا زرد لیموئی در نامیبیا و برزیل با عامل رنگزای اکسید اورانیوم و میزان محدود تشعشع رادیواکتیویته.

– مورگانیت (Morganite): با رنگ صورتی ملایم تا بنفش. نامگذاری به یادبود کانی شناش و کلکسیونر معروف ( J.P.Morgan) انجام گرفته. رنگ با حرارت بالای 400 درجه بهبود داده شده.
در برزیل، جمهوری مالاگاسی، موزامبیک، زیمبابوه، نامیبیا و کالیفرنیا یافت میشود. گردنبند طلا ظریف با پلاک با سنگ قیمتی مورگانیت و رنگ ملایم صورتی دلنشین و دخترانه پسند است.

– بریل سبز با حرارت 400 تا 450 درجه به رنگ آکوآمارین درآمده.

بیکسبیت (Bixbite

کریسوبریل (Chrysoberyl) (Group: Oxides)

به زبان یونانی به معنای طلاست.

دو سنگ قیمتی آلکساندریت و کریسوبریل چشم گربه ای در این کانی مورد توجه هستند. معادن در آن در برزیل- سریلانکا- شمال برمه- مالاگاسی- زیمبابوه- سلسله جبال اورال شوروی است. نگینها با تراش زمردگونه یا سیلون( Ceylon) یا برلیانی در جواهرات استفاده می شوند. معروفترین نگین کریسوبریل نگین هوپ (Hope) به رنگ سبز روشن و تراش صفحه ای و 45 ct وزن و بسیار پاک.

Chrysoberyl

انواع کریسوبریل بر اساس رنگ:

– الکساندریت (Alexandrite):

نام برگرفته از نام تزار روس، الکساندر دوم است. بسیار زیبا با دو رنگ، در نور طبیعی روز سبز و در نور مصنوعی (لامپ الکترونیکی) قرمز رنگ است. الکساندریت که اغلب توسط علاقه مندان به گوهر به عنوان “زمرد در روز ، یاقوت در شب” توصیف می شود، نوع بسیار کمیاب ماده معدنی کریزوبریل است.

این سنگ که ابتدا در کوه های اورال روسیه در دهه 1830 کشف شده بود، اکنون در سریلانکا، آفریقای شرقی و برزیل یافت می شود، اما نمونه های باکیفیت و عالی آن بسیار نادر و با ارزش است.

گردنبند طلا ظریف و انگشترهای گرانقیمت با سنگ الکساندریت مورد توجه کلکسیونرها و خاندان های سلطنتی است.

این تغییر رنگ در نگین های ضخیم و با وزن سنگین از این سنگ قیمتی نمایانتر است. این نگین در برابر ضربه و عوامل فیزیکی و مواد قلیایی و البته حرارت بسیار حساس است.

پدیده چشم گربه در آن به ندرت دیده میشود. کروندوم مصنوعی بسیار شبیه کریسوبریل است و در دو نوع نور تغییر رنگ دارد.

انواع کریسوبریل بر اساس رنگ

– کریسوبریل چشم گربه ای (Cymophane):

در زبان یونانی به معنای نور متلاطم است و نوع زیبای کریسوبریل را شامل می شود. محتویات رشته ای بسیار نازک و موازی با هم در بلورهای روتیل در کریسوبریل باعث بوجود آمدن خط براق نقره ای تا سفید رنگ در این کانی میشود و در نگین های تراش خورده و کابوشن با هر حرکت نگین خط مزبور روی تمام سطح می لغزد.

گردنبند طلا ظریف زنانه با این سنگ ارزنده با قیمت بالایی به فروش می رسد.

نام کریسوبریل چشم گربه ای به دلیل این پدیده اپتیکیست. این پدیده را در این گوهر به اختصار Cats eye مینامند ولی در انواع دیگر باید نام کانی ذکر شود. معادن آن در سریلانکا، برزیل و چین قرار دارند. کوارتز چشم گربه ای شبیه آن است.

کریسوبریل چشم گربه ای

فروشگاه اینترنتی طلا و جواهر هاتف ساعتچی با طراحی جواهرات با نگین های سنگ قیمتی آکوآمارین، زیبایی رویایی و آرام دریا را در قالب کاری سفارشی یا هدیه ای خواستنی به شما پیشنهاد می دهد.

اصالت و تجربه این برند در کنار لطافت و زیبایی این سنگ قیمتی پیشنهاد ما به شماست که به دنبال انتخابی درجه یک از گردنبند طلای ظریف هستید.