راه هایی برای پاکسازی و از بین بردن لکه های سیاه بر روی جواهرات نقره ای مانند: دستبند زنانه نقره یا حلقه نقره
نقره جزو فلزاتی است که برای ساخت زیورآلات یا جواهرات با سنگ های نیمه قیمتی، دستبند زنانه جدید از جنس نقره یا ست های نقره، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

این فلز نقره ای رنگ و دوست داشتنی با جلای زیبایی که دارد نرم ایت و قابلیت خش پذیری دارد. نقره با توجه به خصوصیت ساختاری و واکنش سریعش با مواد شیمیایی در مقایسه با سایر فلزات، بسیار شکننده است و به سرعت لک می شود و خراش برمیدارد.

انواع دستبند زنانه و نقره جات

تمیز کردن جواهر نقره مانند دستبند زنانه رولکس نقره ای

تمیز کردن فلز نقره به دلیل ظرافتی که این فلز دارد، مشکل به نظر می رسد، ولی بهتر است بدانید که نیاز نیست حرفه ایباشید یا مواد پاک کننده گران قیمتی داشته باشید. برای تمیز کردن جواهر نقره مانند دستبند زنانه رولکس نقره ای،

آب داغ را در یک کاسه متناسب با حجم قطعاتی که می خواهید تمیز کنید ریخته، حجم آب به اندازه ای باشد که حجم جواهرات نقره شما را کاملاً بپوشاند. به آب داغ، معادل دو فنجان آب، یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کرده و کاملاً در آب حل کنید.

حال قطعاتی از فویل آلومینیوم )قطعات مستطیلی بصورت نوار جدا کرده( به محلول آب و نمک اضافه کنید. این ترکیب پاک کننده به عنوان پاک کننده ای ملایم عمل می کند و برای نقره با لکه های کم مناسب است و به دلیل نرمی که در نقره سراغ داریم،
بدون سایش و خش افتادن و به نرمی لکه های سیاه را از جواهر نقره پاک می کند.

اگر جواهرات نقره شما با سنگ های نیمه قیمتی ساخته شده است، باید از تأثیر پذیری سنگ جواهری نسبت به آب و نمک مطمئن شوید. اگر اطلاعاتی کافی در این زمینه ندارید حتماً با کارشناسان در این رشته مشورت کنید و بهترین کارشناس فروشنده ای است که جواهر از جنس نقره را از او خریداری کردید.

چطور نقره را در خانه تمیز کنیم؟

حال ممکن است این سؤال پیش آید که چرا فویل را به آب و نمک اضافه می کنیدو دلیل این کار را جویا شوید.

بهتر است بدانید که ترکیب نمک و آلمینیوم در آب بر روی لکه اثر گذاشته و مستقیم روی سطح نقره واکنش نشان می دهد. این واکنش وقتی رخ می دهد سطح لکه دار و سیاه شده جواهر نقره شما را براق می کند و لکه ها را برطرف می کند.

اگر اطلاعات مختصری از علم شیمی داشته باشید می دانید که لکه دار شدن سطح نقره زمانی اتفاق می افتد که سطح دستبند زنانه نقره با گوگرد تماس داشته و با این عنصر ترکیب شده باشد، که ماحصل این اتفاق ایجاد شدن سولفید نقره و به دنبال آن سیاه شدن نقرهاست.

حال با توجه به علم جذاب شیمی نحوه پاک شدن لکه های سیاه ایجاد شده را بررسی می کنیم. وقتی سولفور نقره با آلومینیوم در غوطه وری با یک محلول نمک واکنش می دهد، این واکنش شیمیایی بین دو ماده به طور معکوس عمل کرده و سولفید نقره را به نقره تبدیل می کند.

این واکنش شیمیایی بین مواد مذکور، در شرایطی که دمای آب و محیط گرم است سریعتر اتفاق می افتد. گاهی به جای نمک از جوش شیرین استفاده می کنند که واکنش شیمیایی مشابه را تسهیل می دهد.
فقط توجه داشته باشید که نمک یا جوش شیرین بر روی سنگ نیمه قیمتی بکار رفته درجواهر نقره شما، اثر مخرب نداشته باشد. جوش شیرین ممکن است لکه هایی که در آب نمک و آلومینیوم از بین نرفتند را پاک کند، اما بهتر است از آن استفاده نکنید.

در صورت استفاده از جوش شیرین، از ترکیب آن با آب گرم، مخلوط رب مانندی درست کنید و آن را به آرامی به سطح دستبند زنانه شیک نقره ای بمالید و به محض از بین رفتن لکه، قطعه نقره را آبکشی کنید.

تمیز کردن دستبند زنانه نقره

حال که جواهرات نقره خود را در محلول آماده شده غوطه ور کردید، مدتی به قطعات نقره و دستبند زنانه نقره استراحت دهید و اجازه دهید حداقل 5 دقیقه در ظرف بمانند.

به آرامی محتوای ظرف را به هم بزنید و بررسی کنید که لکه ها برطرف می شوند یا نه، و اگر نقره شما درخشش اولیه را به دست آورد کار شما راحت شده و آن را از ظرف خارج کنید.

امکان دارد نقره شما آنقدرسیاه و لکه دار باشد که اینگونه تمیز و براق نشود، در اینحالت این عمل را چند بار تکرار کنید و در حین انجام آن از مناسب بودن دمای آب اطمینان داشته باشید، تا عمل لکه بری به صورت کامل و بی نقص انجام شود.

با مشاهده پاک شدن لکه ها، قطعات را از ظرف خارج کرده و با آب روان و خنک بشوئید. دقت کنید که نمک موجود بر قطعات به طور کامل شسته شود. در مرحله آخر با پارچه یا حوله ای نرم قطعات نقره را خشک کنید.

جواهرات نقره شما مثل روز اول براق و نو شده اند و هیچ لکه ای بر سطح آنها دیده نمی شود.

براق کردن جواهرات نقره

گاهی پیش می آید که احتیاج به تمیز کردن عمیق تر نقره دارید. وقتی یک حمام ساده نمکی و آلومینیومی برای از بین بردن لکه ها کافی نیست، پولیش های مخصوص این کار وجود دارد که برای پرداخت نقره های بسیار سیاه با لکه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که معتبرترین و استانداردترین پولیش نقره هم اثری مخرب بر آن دارد و می تواند لایه ای از نقره را بردارد. استفاده از اینگونه مواد در شرایطی پیشنهاد می شود که علاوه بر سیاهی بیش از حد نقره، قطعه نقره بصورت قدیمی و کهنه باشد و به هیچ عنوان قطعات جواهر نقره ظریف را با این روش تمیز نکنید.
مکان های معتبر برای تهیه این پولیش ها از یک فروشگاه طلا و جواهر یا یک فروشگاه دارای بخش جواهرات با کیفیت است.

قبل و بعد تمیز کردن گردنبند نقره

بعد از تهیه این ماده تمیز کننده، مقداری از آن را روی یک پارچه نرم یا اسفنجی قرارداده و پارچه آغشته شده به آن را به آرامی به جواهرات نقره بمالید. این نوع تمیز کردن نقره نیز دارای ظرایفی است که باید به آن توجه داشت.

جهت حرکت دستدر مالش مواد پولیش بر سطح نقره تعریف خاص خود را دارد. این حرکت به هیچ عنوان نباید دورانی انجام شود. حرکت در یک خط و بصورت جلو عقب از ایجاد خش بر سطح جواهرات جلوگیری می کند. احتیاج به فشار زیاد نیست و باید به نرمی این عمل تکرار شود تا لکه ها کاملاً پاک شوند.

وقتی لکه ها کاملاً از بین رفتند، قطعه نقره ای را بشوئید و خشک کنید. مانند روش وان آب نمک و آلومینیوم، آن را زیر آب روان و خنک بشویید. باید از پاک شدن کامل موادذپولیش مطمئن شوید. حال با استفاده ازذیک پارچه نرم، قطعه نقره ای را کاملا خشک کنید.

خشک کردن جواهر نقره براق شده

خمیر دندان معمولی وسیله دیگری است که می تواند برای تمیز کردن نقره به شما کمک کند. مانند روش پولیش زدن خمیردندان را بر سطح نقره مالش داده و در نظر داشته باشید که هر وقت پارچه در محل آغشته بودن به خمیردندان سیاه شد، خمیردندان را در تکه دیگری مالیده و عمل لکه بری را تا پاک دن کامل لکه ها ادامه دهید.

حال قطعه نقره را کاملاً با آب گرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید.

براق کردن نقره با خمیر دندان

سعی کنید جواهرات نقره و دستبند زنانه نقره را مرتباً تمیز کنید. زمانی که لکه ها در آغاز شکل گیری هستند، پاک کردنشان راحت تر انجام می شودو بهتر است با یک ماده شوینده ملایم و فسفاته در آب گرم )نه داغ( بشویید.

برخی میوه ها و غذا ها برروی نقره اثرات بدی دارند. در صورت تماس نقره با این مواد که حاوی گوگرد هستند، یا غذاهای اسیدی و نمکی تمیز کردن سریع آن لازم است. در نگهداری جواهرات نقره دقت کنید که محفظه نگهداری آنها با پارچه مخمل یا ساتن پوشیده شده باشد و این را در نظر بگیرید که جواهرات نقره را از دیگ جواهرات جدا کنید.

مشاوران و متخصصان ما در زمینه زیورآلات در فروشگاه اینترنتی خرید آنلاین طلا و جواهر هاتف ساعتچی، 24 ساعته پاسخگوی شما هستند.
ما بهترین راهکارها را با شناختی کامل از فلزات کاربردی در صنعت طلا و جواهر برای بهتر نگه داشتن جواهر دوست داشتنی شما ارائه می دهیم.