مشخصات فیزیکی و شیمیایی سنگ عقیق (Agate)  به عنوان یک نو کریستوکریستالی سیلیس است، که در جواهرات نقره اصل به کار رفته و عمدتاً  کلسدونی است که به این ترتیب است:

رنگ (Color):

  • آبی
  • قرمز
  • سبز
  • صورتی
  • سفید
  • بنفش
  • سیاه
  • خاکستری
  • قهوه ای
  • زرد
  • نارنجی

کلسدونی

جلا (Luster): شیشه ای

سیستم بلوری (Crystal system): سیستم بلوری شش ضلعی

فرمول شیمیایی (Chemical formula): SiO₂

سختی  (Mohs hardness scale): 7

کلاس مواد معدنی (Mineral class): کلسدونی

Mineral classکلسدونی

عقیق انواع شفاف کوارتز میکرو کریستالی است. وقتی از کیفیت و رنگ مطلوبی برخوردار باشد به عنوان سنگ نیمه قیمتی در جواهرات نقره اصل و جواهرات اصل طلا استفاده می شود.

عقیق به طور کلی با رسوب سیلیس از آبهای زیرزمینی در حفره های سنگهای آذرین تشکیل می شود.

منابع سنگهای عقیق کار شده درجواهرات نقره اصل

پراکندگی معادن عقیق تقریباً در همه جای دنیا گسترده است. اما برخی از مهمترین معادن در ایالات متحده آمریکا، روسیه، اروپا و کانادا یافت می شوند. در ابتدا معادن داکوتای جنوبی ایالات متحده آمریکا را مطرح می کنیم. عقیق یکی از شناخته شده ترین سنگها در این منطقه است.

ماهی با سنگ عقیق

سنگ رسمی داکوتای جنوبی، عقیق واقعاً زیبای Fairbanks است که در بلک هیلز یافت می شود. این سنگ با نوارهای نوک تیز کاملاً موازی با یکدیگر مشخص می شود. سنگ عقیق که بیشتر در جواهرات نقره اصل بکار می رود، بعنوان بخشی بزرگ و قابل توجه در صنعت سنگهای قیمتی و معدنی است که در گذشته بسیار مورد توجه و علاقه مصرف کنندگان بوده.

 امروزه نیز به دلیل کشف و دسترسی آسانتر به انواع و معادن این سنگ فراوان و با کاربردهای بسیار آن در انواع جواهرات نقره اصل، به گونه ای دیگر به آن توجه شده و هزاران طرح و برنامه در استفاده از این معادن و ذخیره های بالقوه سنگ عقیق مطرح شده که برای آموزش و تولید و در نهایت صادرات آن گامهایی کوچک به شمار می آیند. مکان بعدی از مهمترین معادن در ایالات متحده آمریکا، آریزونا است.

جواهرات نقره اصل سنگ عقیق

در آنجا تولید سنگهای قیمتی و استفاده از آنها در ساخت انواع زیورالات و جواهرات نقره اصل، به خوبی توسعه یافته است و اگرچه پریدوت و فیروزه جایگاه خود را دارند و پیشتاز هستند، عقیق، جاسپر و برخی دیگر از سنگهای قیمتی، از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.

کانسارهای عقیق نیز در سراسر آیداهو پراکنده هستند و سنگهای استخراج شده از این معادن، نقش بسیار مؤثری در ایجاد اشتغال و تولید در بخش ساخت زیورآلات و بخصوص جواهرات نقره اصل در این منطقه دارند.

خانواده کوارتز

این سنگ محبوب که مدتهاست به خاطر زیبایی خاص خود، مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل شفافیت و قابلیت جلای بالا و انواع طرحها و رنگهای متنوع، یکی از سنگهای پر نقش و نگار عالم هستی است که با توجه به شکلها و طرحهای مختلفش در طبیعت، نامهای فراوان و انواع بیشماری دارد که هرکدام گنجینه ای بسیار گرانبها هستند

و در جواهرات نقره اصل، انواع مختلفی از آن را به تنهایی یا در کنار دیگر سنگهای خانواده کوارتز یا برلیانهای درخشان می توان مشاهده کرد.

عقیق ها در طیف رنگی از جمله صورتی، قرمز، قهوه ای، سفید، بنفش، سیاه و سفید، خاکستری و زرد در طراحی جواهرات نقره اصل وجود دارند.

خانواده کوارتز

این نوع چینش و تنوع در پالت رنگی عقیق، ناشی از ترکیبات آب زیرزمینی است. عقیق به عنوان سنگ متعلق به خانواده کوارتز، دارای سختی 7 است و از دی اکسید سیلیکون ساخته شده است و فراوانی در ترکیب شیمیایی و عناصر ترکیبی این سنگ، باعث شده این سنگ کلکسیون بسیار متنوعی از انواع مختلف داشته باشد.

عقیق را می توان به طور معمول در سراسر جهان در مکان هایی مانند برزیل، مصر، ایران، نپال، آلمان، هند، ایتالیا، مکزیک و ایالات متحده یافت.

ریشه معنایی و باورها در مورد سنگ عقیق بکار رفته در جواهرات نقره اصل

عقیق نامش را از جایی در سیسیل باستان می گیرد. فیلسوف Theophrastus در هنگام قدم زدن در کنار ساحل رودخانه آگزاتس (Achates) یک سنگ عقیق پیدا کرد. معنای آگات از تمدن تا تمدن متفاوت است.

سنگ عقیق

فرهنگ های باستانی اسلامی اعتقاد داشتند که عقیق می تواند آنها را از چشم بد و مصیبت ها دور کند. عقیده مشابه دیگری وجود داشته، بابلی ها همچنین معتقد بودند که می توان از ویژگی های عقیق برای رهایی از انرژی شر با استفاده در جواهرات نقره اصل استفاده کرد.

با این حال، مصریان باستان اعتقاد داشتند که معنای آگات به مواردی مانند حفاظت در برابر بلایای طبیعی مانند رعد و برق، حفاظت از تشنگی و داشتن توانایی برای تحمیل قدرت سخنرانی اشاره دارد.

آگات

ایرانیان همچنین معتقد بودند که سنگ عقیق می تواند برای دفاع از طوفان استفاده شود. قدرت جواهرات نقره اصل با انواع سنگ آگات برای چینی های باستان سییار ارزشمند بود و به آن باور داشتند.

آنها معتقد بودند که معنای کریستال آگات یکی از محافظتهای معنوی است و می تواند نیروی زندگی را تحریک کند و در عین حال پاک کننده ذهن برای ایجاد فضا برای موفقیت و ثروت باشد.

در دوران قرون وسطی، اعتقاد به ویژگی های عقیق این بود که اگر بر شاخ های گاو بسته شود، می تواند برداشت فراوانی به همراه داشته باشد.

ویژگی های شفا بخش سنگ عقیق بکار رفته در جواهرات نقره اصل

کریستال عقیق

کریستال عقیق بر یک فرکانس پایین و ملایم ارتعاش می کند. انواع مختلفی از عقیق وجود دارد که با توجه به تنوع آنها، خواص مختلف در بهبود روح و جسم دارند. به طور کلی گرچه خواص درمان با این سنگ و جواهرات نقره اصل حامل آن، آهسته آهسته و پایدار است و به اندازه کریستال هایی مانند کوارتز یا سلنیت روشن نیستند،

اما از یک قدرت نرم برای تحریک روح با حس ثبات بهره می گیرند. عقیق با انرژی زمین ارتباط برقرار می کند و خواص خود را در نیروهای درمانگر از زمین می گیرد. این سنگ خالق هماهنگی با تمام جنبه های وجود، جسمی، معنوی و عاطفی است.

با استفاده از عقیق به شکل جواهرات نقره اصل، در زمان عدم توازن، یعنی زمانی که احساس می کنید توازن یین و یانگ در درون شما ناهماهنگ شده است، عقیق می تواند یک تعادل برای روح شما ایجاد کند.

از ارتعاش نرم سنگ عقیق برای کاهش تنش در داخل گلو استفاده می شود.عقیق هایی که دارای نوارهای نور آبی و سفید هستند، با استفاده از آن، انرژی آب را در امواج اعتماد به نفس لبریز می کند که عمیق نیستند، اما ثابت است.

عقیق خزه ای

در مقابل، عقیق خزه ای، یک سنگ عقیق با رنگ سبز روشن و شناخته شده است و مناسب برای کسی است که بیشتر با عنصر زمین مرتبط است. این نوع از عقیق به رنگ سبز، بهتر است برای افرادی که به دنبال استقامت برای مدت طولانی هستند در قالب جواهرات نقره اصل مورد استفاده قرار گیرد.