سنگ فیروزه از ابتدای علاقمندی بشر در استفاده از گوهرسنگها به عنوان زیور، در گردنبند طلا مورد توجه بوده و سنگی مقدس شمرده می شد.

در این مقاله، شرحی فیروزه ای به آبی آسمان، نیلگونی دریا و عمق فیروزه ای رنگ بی نظیرترین گوهرسنگ جهان خواهیم داشت.فیروزه یکی از قدیمی ترین گوهرهای جهان است.

فیروزه رگه دار

در کاوش های باستان شناسی مشخص شده که حاکمان مصر باستان خود را با جواهرات فیروزه ای آراسته اند و صنعتگران چینی بیش از 3000 سال پیش آن را تراشیده اند. فیروزه گوهر ملی تبت است و از مدت ها قبل سنگی است که سلامتی، خوش شانسی و محافظت در برابر شر را تضمین می کند.

 

طراحی انواع گردنبند طلا بلند و سنگهای فیروزه، باشکوه

امروزه طراحان جواهرات با طراحی انواع گردنبند طلا بلند و سنگهای فیروزه، باشکوه ترین جواهرات فیروزه ای را برای عاشقان این سنگ بی مانند خلق کرده اند.

نام این گوهر از عبارت فرانسوی pierre tourques یا "سنگ ترکی" است. این نام که از قرن سیزدهم نشأت گرفته است، این واقعیت را نشان می دهد که این سنگ احتمالاً برای اولین بار از منابع ترکی به اروپا آورده شده است.

گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه رگه دار

سنگ فیروزه تنها در چند مکان روی زمین وجود دارد، مناطق خشک و بایر که آبهای زیرزمینی اسیدی و غنی از مس به سمت پایین نفوذ می کند و با مواد معدنی حاوی فسفر و آلومینیوم واکنش نشان می دهد. نتیجه این فرآیند رسوبی ترکیبی متخلخل، نیمه شفاف و مات از مس و هیدرات فسفات آلومینیوم است.

فیروزه نمونه بارز سنگی مات است که می تواند هم به عنوان سنگ جواهری در طراحی و ساخت جواهراتی مانند، انواع گردنبند طلا بلند و هم به عنوان ماده اولیه در ساخت اشیاء زینتی، به بازار عرضه شود. ممکن است فیروزه فاقد درخشش و شفافیت سنگهای قیمتی شفاف مانند یاقوت، زمرد و یاقوت کبود باشد،

گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه رگه دار

اما تاریخچه خاص استفاده از این سنگ و افسانه ها و باورهایی مربوط به قدرتهای اسرارآمیز آن و رنگ فیروزه ای آن که روح را به سمت خود جلب می کنند و آرامش بخش است، باعث شده است که آن را به یک گوهر خواستنی و بی مانند تبدیل کنند. رنگ سنگ فیروزه می تواند متشکل از سبز مایل به آبی، سبزه های چمنی تا آبی روشن یا رنگ آبی آسمانی متغیر باشد.

فیروزه میراث باستانی و رنگ فراموش نشدنی خود را برای مردمی که آن را بسیار ارزشمند می دانند به شکل انواع جواهرات، انواع گردنبند طلا بلند و انگشترهایی با نگین های درشت با حسی سرشار از آرامش و حمایت به ودیعه نهاده.

رنگ اصلی سنگ فیروزه را، گاهی اوقات به عنوان آبی روبنی یا آبی آسمانی توصیف می کنند. در منطقه نیشابور ایران، کشوری که به نام پارس و با امپراطوری عظیم کوروش اداره می شد، به رنگ فیروزه ای این سنگ زیبا "آبی ایرانی"می گفتند.

فیروزه رگه دار

بنابراین، هنوز هم اغلب اوقات، افرادی هستند که به دنبال فیروزه با این رنگ اصیل آبی هستند و آن را اینگونه خطاب می کنند.

از همان زمانها فیروزه سنگی مقدس بود که نیروهای شیطانی را از صاحبش دور می کرد. بسیار بودند افرادی که با اعتقاداتی خاص خود را ملزم به آویختن گردنبند طلا بلند با سنگ درشتی از فیروزه می دانستند تا از گزند ارتعاشات منفی در امان باشند.

فیروزه های با کیفیت بالا و رنگهای اصیل و چشم نواز، طراحان برندهای مطرح جهان را به خلق جواهرات ظریف و انواع گردنبند طلا بلند یا گوشواره ها و نیم ستهای شگفت انگیز واداشته است.

گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه رگه دار

سنگ فیروزه اغلب به صورت دامله تراش داده می شود، اما ممکن است به صورت مهره یا تراش به صورت تخته ای برای منبت نیز بریده شود.

اگرچه بسیاری از جواهرات فیروزه ای ظریف و مدرن هستند، بسیاری از مصرف کنندگان آمریکایی با جواهرات سنتی مردم بومی آمریکا مانند پوئبلو، هوپی، زونی و ناواهو آشنا هستند.

دستبندبا فیروزه رگه دار

افرادی که به هنرها و صنایع دستی بومیان آمریکا علاقه مند هستند، اغلب این سبک از جواهرات نقره ای را دوست دارند و آنها را اغلب به صورت آنلاین خریداری می کنند.

فیروزه سنگی نسبتاً نرم است، بنابراین برای کنده کاری ایده آل است. هنرمندان در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آمریکا، فیروزه را به عنوان تکمیل کننده ای برای جواهرات و اشیای هنری تراشیده شده می پسندیدند و برای این همنشینی آن را انتخاب می کنند.

نیم ست طلا با آویز فیروزه رگه دار

فیروزه غالباً در مناطق بومی آمریکا به عنوان طلسمی با اهمیت استفاده می شود، درست مانند کنده کاری پرندگان و حیوانات که به گردنبند طلا بلند آویخته می شوند و نمادهایی مقدس هستند که مدام مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار و ترکیب بافت سنگ فیروزه، مجموعه ای از بلورهای میکروسکوپی است که یک توده جامد را تشکیل می دهد. اگر کریستال ها از نزدیک به هم چیده شده باشند، از تخلخل کمتری برخوردار است، بنابراین بافت ظریف تری دارد. فیروزه ای با بافت خوب در هنگام جلا، جلای مومی جذابی دارد.

گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه رگه دار

فیروزه با ساختار و بافت درشت تر، دارای تخلخل است و در نتیجه صیقل آن باعث درخشش کمی می شود. تخلخل و بافت سنگ فیروزه، فقط روی ظاهر آن تأثیر نمی گذارد، بلکه بر دوام آن نیز تأثیر گذار است. در میان انواع سنگ فیروزه، نمونه هایی با بافت ظریف تر از مقاومت بالایی برخوردارند.

در فیروزه، تخلخل کم و بافت ظریف از تخلخل زیاد و بافت درشت، ارزش بیشتری دارد و گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه از نوع بافت ظریف، با قیمت بالاتری به فروش می رسد. سنگهای فیروزه با بافت درشت و متخلخل معمولاً تحت درمان قرار می گیرند تا صاف تر، براق تر و قابل فروش تر باشند.

کانسارهای فیروزه معمولاً در لیمونیت یا ماسه سنگ غنی از آهن تشکیل می شوند. لیمونیت نشانه های قهوه ای تیره را در فیروزه ایجاد می کن ، در حالی که ماسه سنگ، لکه های برنزه ایجاد می کند. این لکه ها بقایای سنگ میزبان، در درون فیروزه است و می تواند شبیه رگه ها ظاهر شود.

فیروزه رگه دار

آنها رگه های سنگ بستری نامیده می شوند. بعضی از مشتریان گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه رگه دار را بیشتر از انواع صاف و یکدست می پسندند.

با این حال فروشندگان سنگهای قیمتی و جواهرفروشان، سعی می کنند فیروزه ای را ارائه دهند یا در طراحی و ساخت جواهراتشان استفاده کنند که هیچ بافتی از بستر فیروزه در بافت آنها قابل مشاهده نباشد، اما گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است، مانند فیروزه تار عنکبوتی که در انواع مختلف این سنگ شناخته شده است و طرفداران خود را دارد.

فیروزه برای مصرف کنندگان کاملاً شناخته شده و محبوب است. فیروزه یک جواهر تشریفاتی و وسیله مبادله ای برای قبایل بومی آمریکا در جنوب غربی این سرزمین محسوب می شد.

گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه رگه دار

بومیان از آن در جواهرات و تعویذهای خود استفاده می کردند. آپاچی ها معتقد بودند که فیروزه متصل به کمان یا اسلحه گرم، دقت شکارچی یا جنگجو را افزایش می دهد. این سنگ امروزه بیشتر بصورت گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

مدتها پیش بزرگترین و دائمی ترین بازار این سنگ در جنوب غربی آمریکا معرفی شده بود. مشتریان آن همواره اسیر رمز و راز و عاشقانه های این سنگ محبوب هستند. در ایالات متحده، فیروزه یکی از سنگهای متولدین ماه دسامبر است.

گردنبند طلا بلند با آویز فیروزه رگه دار

در ایران این سنگ افسانه ای در نیشابور، جنوب مشهد، کرمان، شهر بابک، تفت و در بیرجند یافت می‌شود. از معدن فیروزه نیشابور با قدمتی ۲۰۰۰ ساله و شاید بیشتر، بعنوان یکی از قدیمی‌ترین معادن فیروزه جهان، مقادیر زیادی از این سنگ با بهترین کیفیت جهانی استخراج شده است و زینت بخش گردنبند طلا، گوشواره و انگشترهای بیشماری است.