جواهرات عرب در بازار طلا، همیشه یکی از زیباترین و عجیب ترین ها محسوب می شود، به همین دلیل است که در بسیاری از نقاط جهان و نه تنها در کشورهای عربی، خریداری می شود.

رنگ های آن، طرح های آن و البته تاریخچه آن، از ویژگی های اساسی است که جواهرات عربی را در جهان مطرح می کند.

همانطور که در مقالات قبل اشاره کردیم، در ابتدا جواهرات نمادی از زیبایی، نعمت، قدرت و جادو بوده اند، و امروزه با توجه به پایداری این نمادها، با توجه به رشد ارزش طلا و جواهر، ارزش مادی این کالا در سرمایه گذاری ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته.

جواهرات عرب در بازار طلا

در سرزمین اعراب، سنتها در طول تاریخ باقی مانده است و امروزه جواهرات عرب نه تنها برای اعراب بلکه برای بسیاری از فرهنگ های دیگر نیز اهمیت زیادی دارند، امروزه این قطعات به روشی متفاوت از آنچه در آغاز بود ارائه می شود.

با این حال، آنها همیشه ویژگیهای خاصی مانند استفاده از طلای خالص، زرق و برق زیاد و قطعات جواهری بزرگ و کارایی خاص در برخی قطعات بازار طلا، که مختص اعراب است را به نمایش گذاشته اند.

جواهرات عرب در بازار طلا

از زمان باستان و حتی در روزگار ما از جواهرات عرب برای بیان عشق مردان به همسرانشان استفاده می شده و تعهدات ازدواج  با پشتوانه جواهرات پیچیده ای به زنان عرب این اطمینان را می دهد که به اندازه کافی توسط همسرش دوست داشته شود.

در فرهنگ اعراب این سمبلها تا زمان مرگ و بعد از آن پابرجا می مانند و اگر شوهر بمیرد، جواهرات توسط زن فروخته می شود و این سرمایه به او و فرزندانش اجازه می دهد که زندگی خود را حفظ کنند.

بررسی نقش و جایگاه جواهرات عربی در بازار طلا

با بررسی نقش و جایگاه جواهرات عربی از این منظر، جواهرات در کشورهای عربی، تعهدی برای ثبات اقتصادی زنان است. استفاده از جواهرات به عنوان علامت مهرورزی و پایداری اقتصادی نه تنها در مورد همسران، بلکه در کودکان و دختران اعراب نیز به طور قابل توجهی دیده می شود. فرهنگ مصر یکی از پیشگامان اصلی این سنت بود

و شکی نیست که این یکی از آداب و رسومی است که طی سالهای گذشته در تاریخ جهان عرب و جهت رونق بازار طلا در این کشورها حفظ شده و مورد توجه بوده است.

جواهرات عرب در بازار طلا

در گذشته و حال شخصیت های مهم بافت تاریخی سرزمین اعراب، که در لباس های خود از طلا، نقره، مس و برنز استفاده می کردند، علاوه بر استفاده از آنها به عنوان لوازم جانبی، مردان و زنان هر دو مملو از سنگهای قیمتی بودند تا تفاوتی را که در درجه اجتماعی داشتند، ثابت کنند و برای زنان استفاده از طلا بیشتر از هر چیز اهمیت داشته و دارد.

در گذشته برخلاف برخی جواهرات ساخته شده و طلاهای موجود در بازار طلا که مشاهده می کنیم، این جواهرات ارزش اقتصادی بسیار بالایی داشتند، زیرا اکثراً قطعات ساخته شده خالص و واقعی بودند و این کیفیت در مواد اولیه ساخت جواهرات، دقیقاً بیان کننده ارزش بالای آن است.

دسترسی و استفاده از این جواهرات خالص و ناب بر اساس اهمیت سلسله مراتب بخصوص در تمدن های عربی، برای مقامات عالی و بطور مثال فراعنه مصر و پادشاهان اعراب، فرصت تصاحب آنها را داشتند و به نوبه خود قدرت و اقتدار آنها را نشان می داد.

اگرچه این جواهرات فقط برای یک گروه خاص اجتماعی در دسترس بود، اما بازار سیاه برای افرادی که می توانستند نمونه هایی از گنجینه های مدفون را از طریق سرقت قبرها بدست آورند، این امکان را فراهم کرده بود.

گوشواره عرب در بازار طلا

در دبی مردان از با استفاده از انگشترهای بسیار، با سنگهای عجیب و غریب رنگی، بدون شک توجه کسانی که آنها را می بینند جلب می کند. عملکرد مردان دبی در نوع استفاده از جواهرات و زیورآلات مختص به خودشان، به طور روزمره و معمول مشاهده می شود،

اما در جلسات مهم کاری یا در موارد خاص و جشن هایی مانند عروسی که زنان نیز بهترین قطعات جواهرات خریداری شده از بازار طلا را می پوشند، بیشتر به چشم می خورد. در دوران باستان این اتفاق می افتاد که وقتی شخصی فوت می کرد و به طبقه بالایی از جامعه تعلق داشت، تعداد زیادی جواهر را داخل مقبره او قرار می دادند با این اعتقاد که از او در جهان دیگر محافظت می کنند

و به او اجازه می دهند تا جایگاه خود را حفظ کند و زندگی کامل دیگری داشته باشد. برای اجرای این آیین از انواع جواهرات، رنگها و سبکهای مختلف استفاده شده است.

برای محققان محتوای مقبره ها هنوز دلیل مهمی برای مطالعه است و آنها موفق به استخراج گران قیمت ترین جواهرات از مقبره شخصیت های مهم و پادشاهان اعراب و بخصوص فراعنه مصر شدند که امروزه در موزه ها به عنوان قطعاتی که بخشی از تاریخ را روایت می کنند، به نمایش گذاشته شده اند.

جواهرات عربی

در بین اعراب برخی از جواهرات را به عنوان طلسم مورد استفاده قرار می دهند که نزد آنها به طلسمات “فضايل برجسته” نسبت داده مي شود و در بازار طلا در کشورهای عربی می توان تهیه کرد.

این جواهرات همیشه به عنوان طلسم های محافظتی مورد استفاده قرار می گرفته اند و این امر عمدتاً به این دلیل است که از سنگهای قیمتی و بلورهایی ساخته شده اند که گمان می رود دارای خاصیت و انرژی جادویی هستند و برای کسانی که از آنها استفاده می کنند یک سری مزایای خاص و جادویی دارند.

امروزه نیز اعراب نسبت به این موضوع توجه بیشتری نشان می دهند و جواهرسازان بازار طلا، خود را وقف ساختن تعویذهایی کردند که به خریداران آنها اجازه می دهد از هرگونه انرژی بد که می تواند به معنای خطر یا وضعیت بد سلامتی باشد، دور بمانند.

جواهرات عرب در بازار طلا

امروزه شکل تعویض ها کمی تغییر کرده است، یکی از معمولی ترین مواردی که معمولاً در جواهرات عربی مشاهده می کنیم، دستی است که با سنگها و نوشته ها پوشیده شده و نشان دهنده نعمت و قدرت برای اعراب است، نمونه های آن در بازار طلا معمولاً از جنس طلا و به عنوان آویز استفاده می شود

و همچنین بر روی درب خانه ها به عنوان محافظ چشم بد، با خوش شانسی همراه است. یکی دیگر از این تعویض ها مهره ها و سنگهای شبیه به چشم است که یک حرز محافظ است که در جواهرات بازار طلا بسیار دیده می شود.

اعتقاد بر این است که این چشم شما را در برابر چشمان شیطانی محافظت می کند و بر اساس اعتقادی قدیمی مبنی بر مصریان بابلی، سومری ها و هیتی ها مبنی بر اینکه شر از طریق چشم بیرون می آید و شما باید در مقابل آن از خود محافظت کنید.

این تعویض در کشورهای عربی و دیگر کشورهای اسلامی با اعتقادات مشابه، علاوه بر اینکه در جواهرات استفاده می شود، یکی از رایج ترین وسایل تزئینی در خانه یا وسیله نقلیه است.

محافظ چشم بد