در ابتدای این مقاله، سخن را در باب رنگ زمرد با جمله ای که باور مردمان در تمدنهای قدیم بود آغاز می کنیم: " جواهر اصل زمرد در محلی که رشد می کند رنگ خود را از سنگهای اطراف می گیرد و مانند میوه ای در فصل مناسب خود می رسد" این باوری بود در مورد رنگ کانیها و به طور خاص سنگ زمرد.

سنگ زمرد در ادیان مختلف و طبق باورهای آنها با عنوانهای مختلف در استفاده از آن، جایگاه خود را به عنوان جواهری گرانقیمت به زیبایی مشخص کرد. اعتقادات در قالب کلمات بر حجمهای تراش خورده از این سنگ گرانقیمت به چشم می خورد و با هدیه ای از جواهر اصل انگشتر در خاندانهای سلطنتی تا در میان مردمان سرزمینهای مختلف به اثبات می رسد.

ظرف جواهر اصل زمرد

زمرد در قالب جواهر اصل

اعتقادات و باورها در استفاده و کاربرد سنگ زمرد در قالب جواهر اصل انگشتر یا مجسمه ای در معبد

بر طبق رسمی دلنشین زمرد را معمولاً در پنجاه و پنجمین سالگرد ازدواج هدیه می کنند و این سنگ را به دلیل رنگ سبزش نوید دهنده آغاز فصل بهار می دانند.

هدیه دادن آن به شکل زیورآلات به زنان متولد ماه می به این مناسبت، خوش یمن بوده و هست و پیشکش جواهر اصل انگشتر با نگین زمرد در ماه پر از گل می، برای او عشق و خوشبختی به ارمغان می آورد.

انگشتر جواهر اصل زمرد

 

بلورهای زیبای زمرد نشسته بر سنگ مادر، در دست خاندان سلطنتی اتریش

در کتب آسمانی و از جمله در تورات می خوانیم که، زمرد یکی از جواهراتی بود که بر سینه کاهن اعظم جای می گرفت. امروزه قطعاتی راف از سنگ زمرد وجود دارد که در نوع خود بینظیر هستند و در موزه های معروف نگهداری می شوند.

یکی از آنها، مجموعه ای از بلور های زمرد بر روی سنگ مادر است که در صندوق موزه تاریخ طبیعی وین نگهداری می شود. نام این سنگ زیبا، زمرد کورته "Cortes emerald" است. این نمونه منحصر بفرد به فرمانده قوای اسپانیا داده شد و از 30 سانتی متر بلور های کلیست با فرم (کله قندی ) تشکیل شده که بر روی آن ده بلور سبز رنگ زمرد که هر کدام یک تا دو اینچ (54/2 سانتیمتر) طول دارند دیده می شوند.

زمرد کورته

چارلز پنجم پادشاه اسپانیا این مجموعه زیبای زمرد را از فرمانده قوای خود خریداری کرد و در خاندان سلطنتی دست به دست شده و موروثی شد تا در نهایت به تملک پادشاه اتریش درآمد. در سال 1900 میلادی توسط شخص پادشاه اتریش به موزه شهر وین هدیه شد.

در جریان جنگ جهانی دوم برای اینکه به دست قوای اشغالگر آلمان نازی نیفتد آنرا در معدن نمکی در حومه شهر سالزبورگ (Salzburg) مخفی نمودند و پس از اتمام جنگ مجدداً به موزه شهر وین بازگرداندند.

طی مدت کوتاهی که اتریش در تصرف قوای روسیه بود این قطعه نفیس در زیر توده های مخروبه قسمتی از موزه که بمباران شده بود مخفی ماند. امروزه این مجموعه با وجود اینکه تحقیقاً یکی از نفیس ترین و زیبا ترین مجموعه های فیروزه بر سنگ مادرش به شمار می آید و بسیار دیدنی است در موزه تاریخ طبیعی وین نگهداری می شود.

موزه تاریخ طبیعی وین

جواهر اصل از زمردی بزرگ از جزیره زمرد، از جزایر ایرلند

موزه ملی کانی شناسی، درسدن در آلمان نیز میزبان قطعه ای دیگر از بلورهای بزرگ و زیبای کریستال زمرد است که ابعاد برخی از این بلور ها به 75×50 میلیمتر می رسند. این مجموعه در قرن شانزدهم در یکی از معادن زمرد کلمبیا یافت شده. در این موزه جواهر اصل انگشتر با نگین زمرد نیز دیده می شود که در نوع خود بینظیر هستند.

یکی دیگر از زیباترین زمردهای موجود درجهان بلوری است به نام پاتریشیا "Patricia"  با 632 قیراط وزن که نام خود را از پاتریشیا الهه مقدس یکی از جزایر ایرلند به نام جزیره زمرد گرفته است.

در داخل این زمرد زیبا و بسیار با ارزش، قدری ناخالصی به صورت یخ دیده می شود. این بلور که به رنگ سبز پر رنگ است امروزه در گالری کانیهای موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک نگهداری می شود.

زمرد پاتریشیا "Patricia

ارزش سنگ و جواهرا اصل از زمرد نزد خاندانهای سلطنتی در جهان با علم به قدرت آن

خاندانهای سلطنتی در نگهداری سنگ زمرد بسیار حساس بودند و آن را دارای قدرتی خاص در حفظ شکوه سلطنت خود می دانستند.

زمردهای بینظیری در جواهرات اصل سلطنتی ایران وجود دارد که نشان از باورها و اعتقادات در مورد استفاده از این سنگ جواهری در خاندانهای سلطنتی است. روی بعضی از این نگینها حکاکی بسیار ظریفی از آیه های قرآن دیده می شود.

زمرد های موجود در گنجینه جواهرات سلطنتی ایران، از معادن زمرد در کلمبیا استخراج گردیده و توسط نادرشاه افشار از کشور هند به ایران آورده شده. امپراطوری عثمانی "Ottoman Empire" با قدمتی حدود 7 قرن و حکمرانی مناطق جنوب شرقی اروپا، آسیای غربی و آفریقای شمالی، گنجینه هایی از نگینهای بسیار نفیسی از زمردهای بدست آمده از هندوستان و متعلق به معادن کلمبیا داشته که در موزه ای در ترکیه نگهداری می شود.

جواهرات اصل سلطنتی

بررسی نمونه های نفیس از زمردها در کشورهای شرقی مانند ایران و هندوستان و اعتقادات مردمان این سرزمین ها در استفاده از سنگ زمرد بعنوان گوهری قدرتمند در جواهرات سلطنتی، سندی محکم در رد نظر کسانی بود که نمونه های با کیفیت زمرد را تنها متعلق به اروپا و امریکا می دانستند.

جواهرات سلطنتی

تاورنیه سیاح و جواهر شناس مشهور فرانسوی اینگونه بیان کرده که قبل از ورود اسپانیولی ها از طریق راههای دریائی به آمریکای جنوبی، زمرد های یافت شده در این قاره به تمام نقاط دنیا منجمله جنوب شرقی آسیا برده شده.

او در بررسی های خود حتی به این نتیجه رسیده بود که بعد از تصرف آمریکای جنوبی توسط اسپانیولی ها، قسمتی از زمرد های استخراج شده در کلمبیا توسط آنها به غارت رفت و آنها توجه خاصی به کیفیت زمردها نداشتند و هدف اصلی آنها غارت و بدست آوردن سنگ جواهری بود که صاحب قدرت و جذب ثروت خواهد بود.

تاورنیه سیاح

حضور سنگ زمرد در معبد زمردین بودا، سمبل مقدس ترین آیین مذهبی تایلند

یکی دیگر نمادهای موجود با عنوان سنگ زمرد، در محراب اصلی معبد زمردین بودا، در محوطه کاخ بزرگ در شهر بانکوک (تایلند) مجسمه ای از بودا قرار دارد که گفته می شد تماماً از زمرد حکاکی شده است. در این میان جواهر شناسی ژاپنی، سالها قبل در بازدید از این معبد اجازه یافت که این مجسمه را ببیند.

چون گفته شده بود که مجسمه که تماماً از بلور زمرد حکاکی شده او فکر می کرد که بایستی به عنوان تجسم خدای آنها حجم کوچکی داشته و درون جعبه مخصوص جواهرات قرار گرفته باشد. اما بر خلاف این تصور مجسمه نسبتاً بزرگ بود و در بالای محراب اصلی معبد جای داده شده بود. مجسمه بودا در موقعیت نیلوفر آبی نشسته بود. به جواهر شناس ژاپنی اجازه نزدیک شدن به مجسمه داده نشد و تعیین قطعی ماهیت کانی حجاری شده برای او ممکن نشد.

محراب اصلی معبد زمردین بودا

تصور وی بر این بود که چون تایلند در همسایگی کشورهای چین و برمه قرار دارد و در این دو کشور اشیاء و مجسمه های زیادی از یشم سبز ساخته شده، مجسمه از یشم سبز (Jade ) که آن هم رنگ سبز چمنی دارد حکاکی شده است.

از طرف دیگر گرچه کشور هندوستان در همسایگی تایلند دارای معادن زمرد است با این حال بلور زمرد، ترد و شکننده است و چون حکاکی مجسمه از زمرد  کاری است بس دشوار، بودای مزبور بایستی اجباراً از سنگ یشم سبز تراشیده شده باشد. این مجسمه از سنگ سبز نیمه قیمتی، جاسپر، زمرد و یشم ساخته شده و سمبلی از مقدس ترین آیین مذهبی تایلند است.

جواهر اصل انگشتر

با خرید جواهر اصل انگشتر، مزین به سنگ زمرد با کیفیت بالا از برند معروف هاتف ساعتچی سهمی در حفظ باورها و عقاید تمدنهای کهن در قدرت سنگی سبز و زمردین داشته باشید.