مرواریدها که به عنوان "ملکه جواهرات" شناخته می شوند ، قرن هاست که در قالب جواهرات و گردنبند مروارید ریز، خودنمایی می کنند. تصمیم داریم درباره قدیمی ترین گوهر جهان در این مقاله مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم.

گردنبند مروارید ریز بی پایان

به طور رسمی قدیمی ترین گوهر جهان، مرواریدها از مدتها قبل از تاریخ مورد احترام بوده اند. به همین دلیل، کشف آنها را نمی توان به طور خاص به یک شخص نسبت داد، اما اعتقاد بر این است که اولین بار آنها توسط افرادی که در امتداد ساحل دریا به دنبال غذا بودند، کشف شده اند.

اکنون ما به لطف گردنبند مروارید ریز و تکه ای از جواهرات مروارید یافت شده در بین زیورآلات یک پرنسس ایرانی که مربوط به سال 420 قبل از میلاد است و اکنون در موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده، می دانیم که مروارید از هزاران سال قبل به عنوان یک نوع تزئین به عنوان زیورآلات استفاده می شده است.

مرواریدها به عنوان هدیه به سلطنت چین از سال 2300 قبل از میلاد ارائه می شدند، در حالی که در روم باستان، جواهرات مروارید و گردنبند مروارید ریز،  نماد وضعیت مالی شخص در نظر گرفته می شد.

سنگهای کروی آنقدر گرانبها بودند که در قرن اول قبل از میلاد، جولیوس سزار قانونی را تصویب کرد که استفاده از مروارید و گردنبند مروارید ریز، را فقط به طبقات حکومتی محدود می کرد.

ملکه جواهرات در گردنبند مروارید ریز

گردنبند مروارید ریز چند رشته

فراوانی صدف های تخت طبیعی در خلیج فارس به این معنی بود که مرواریدها در فرهنگ های عربی نیز اهمیت زیادی دارند، جایی که افسانه ها می گویند: مرواریدها از قطرات شبنم تشکیل می شوند که هنگام افتادن به دریا توسط صدف ها بلعیده می شوند.

قبل از ظهور مرواریدهای پرورشی، خلیج فارس در مرکز تجارت مروارید بود و مدتها قبل از کشف روغن، منبع ثروت در منطقه بود. با چنین تاریخ طولانی و باستانی، جای تعجب نیست که با گذشت زمان، گردنبند مروارید ریز،  در افسانه ها  جای گرفته است.

گفته می شود که در چین باستان، جواهرات مروارید نمادی از پاکی پوشنده است در حالی که در دوران تاریکی، شوالیه ها اغلب در میدان جنگ، گردنبند مروارید ریز می پوشیدند و معتقد بودند که سنگ های قیمتی ارزشمند، آنها را ایمن نگه می دارد.

طبق افسانه ها، کلئوپاترا مروارید را درون یک لیوان شراب خرد کرد تا به مارک آنتونی ثابت کند که می تواند گرانترین شام تاریخ را بدهد.

گردنبند مروارید ریز

مرواریدها از زمان رومی ها کالای مهم تجاری بوده اند و کشف مرواریدها در آمریکای مرکزی و جنوبی در قرن 15 و 16 منجر به اصطلاح عصر مروارید شد.

با افزایش تقاضا برای مروارید در اروپای غربی، جایی که خانمهای نجیب و سلطنتی گردنبند مروارید ریز،  گوشواره، دستبندهای مروارید و سنجاق های مروارید پیچیده ای داشتند، تا قرن نوزدهم تقاضا برای جواهرات مروارید به قدری زیاد شد که تأمین آن با مشکل روبرو شد.

برخلاف سنگهای قیمتی که از زمین استخراج می شوند، یک ارگانیسم زنده مروارید را تولید می کند و در حقیقت، وجود آنها یک طبیعت عجیب و غریب است.

مروارید وقتی تشکیل می شود که یک ماده تحریک کننده مانند انگل یا تکه پوسته به طور تصادفی در بدن داخلی و نرم صدف قرار گیرد و باعث ترشح یک ماده بلوری به نام nacre شود که به صورت لایه لایه در اطراف ماده تحریک کننده جمع می شود تا مروارید تشکیل شود.

مرواریدهای پرورشی از طریق همین روند تشکیل می شوند، تنها تفاوت در این است که ماده تحریک کننده به جای ورود تصادفی به صدف در آن کاشته می شود.

گردنبند طلا با مروارید ریز

تا آغاز قرن بیستم، تنها راه جمع آوری مروارید از طریق غواصان بود که جان خود را در عمق حداکثر 100 فوت برای بازیابی صدف های مروارید به خطر می انداختند.

این یک پیگیری خطرناک بود و شانس موفقیت محدودی داشت، زیرا از تعداد زیادی صدف، فقط سه یا چهار مروارید با کیفیت بدست می آمد. جمع آوری نرم تنان آب شیرین که در رودخانه های کم عمق زندگی می کنند آسان تر بود، اما این بسترهای مروارید اغلب برای برداشت از طریق حق امتیاز اختصاص داده می شدند.

امروزه مرواریدهای طبیعی از نادرترین سنگهای قیمتی به شمار می روند و ذخایر تقریباً کامل آنها به این معنی است که آنها به ندرت فقط در دریاهای بحرین و استرالیا یافت می شوند. کمبود مرواریدهای طبیعی در قیمت هایی که در حراج اعلام می شود منعکس می گردد، گردنبند مروارید ریز و گوشواره های مروارید عتیقه با مبالغی رکورد شکن به فروش می رسند.

سال گذشته، یک جفت گوشواره مروارید طبیعی که زمانی متعلق به امپراتریس اوژنی فرانسوی، همسر ناپلئون بناپارت بود، با فروش 3.3 میلیون دلار در دویل نیویورک، رکورد جهانی جدیدی را ثبتکرد.

گردنبند آویز گوهر با مروارید ریز

جنگ های مناقصه شدید بر روی گردنبند مروارید ریز طبیعی با کیفیت بالا فوران کرده است و پیشنهادات برنده آن به چندین میلیون دلار رسیده است. مروارید مشهور الیزابت تیلور" La Peregrina" مربوط  به  قرن شانزدهم، که به قیمت 11.8 میلیون دلار فروخته شد، نمونه ای از این موارد است.

برخلاف الماس، تشکیل مرواریدهای طبیعی به دریاهای تمیز و دمای پایدار بستگی دارد که هر دو با آلودگی و گرم شدن کره زمین بهم ریخته اند. تقریباً تمام جواهرات مروارید و گردنبند مروارید ریز، موجود در بازار امروز، با استفاده از مرواریدهایی که کشت و پرورش داده شده اند ساخته می شود.

گردنبند مروارید با زمرد

کوکیچی میکیموتو (Kokichi Mikimoto)، پسر تولیدکننده رشته فرنگی ژاپنی، با وارد کردن دستی ماده محرک درون صدف، برای تحریک ایجاد مروارید، اولین مروارید پرورشی جهان را تولید کرد.

معرفی مرواریدهای پرورشی در اوایل دهه 1900 ، کل صنعت مروارید را متوجه و متمرکز خود کرد و باعث افت ارزش مرواریدهای طبیعی شد. تا سال 1935 ، 350 مزرعه مروارید در ژاپن وجود داشت که سالانه 10 میلیون مروارید پرورشی تولید می کردند، گرچه میکیموتو مجبور بود مدام از خود در برابر اتهامات "واقعی نبودن مرواریدهای خود" دفاع کند.

شواهد علمی خلاف این را بیان می کردند، مرواریدهای کاشته شده دقیقاً همان خصوصیاتی را داشتند که در بسترهای عمیق دریا تشکیل شده بودند، تنها تفاوت در این بود که آنها برای شروع روند طبیعی، به صورت دستی کمک داشتند.

امروزه مرواریدهای آکویای میکیموتو (Mikimoto's Akoya pearls) توسط جواهرات خانه ای که نام وی را بر خود دارند و به خاطر درخشش و رنگهای غنی که از سفید، کرم و صورتی تا صورتی و نقره ای دیده می شوند، مشهور هستند. گردنبند مروارید ریز این خانه مد بسیار مورد توجه و خاص هستند.

گردنبند طلا مروارید ریز

مروارید را می توان در آب شیرین یا آب شور یافت و کشت کرد و بسته به اینکه از کدام نرم تن منشأ می گیرد، انواع مختلفی از مروارید وجود دارد.

مرواریدهای آب شیرین پرورشی عمدتأ در چین تولید می شوند و به دلیل فراوانی، مقرون به صرفه تر از پسر عموهای آب شورشان هستند. مرواریدهای آب شور شامل مرواریدهای فوق الذکر آکویا و همچنین مرواریدهای تاهیتی هستند که از تاهیتی و جزایر دیگر در پلینزی فرانسه نشأت گرفته اند.

مرواریدهای دریای جنوبی از استرالیا، اندونزی و فیلیپین منشأ می گیرند. بزرگترین نوع مروارید به رنگهای سفید، کرم یا طلایی با اندازه های مختلف از 9 میلی متر تا 20 میلی متر است.

مروارید تاهیتی (Tahitian pearls) به مروارید سیاه نیز معروف است، اگرچه طیف رنگی آن شامل خاکستری، آبی، سبز و بنفش نیز می باشد و گردنبند مروارید ریز در کنار گردنبند مروارید تاهیتی از پرفروشترین جواهرات هستند.

گردنبند مروارید ظریف

مرواریدهای رنگی از قرن هفدهم در بین مردان و زنان محبوب بودند و در سالهای اخیر ، این عجایب دریا احیاء شده اند، با نسل جدیدی از مصرف کنندگان آگاه به مد، جواهرات با مرواریدهای رنگی و گردنبند مروارید ریز و رنگی را در آغوش می گیرند و آنها را جایگزین گردنبند مروارید سفید و سنتی می کنند.