بعضی از قطعات طلا جواهر شما مانند حلقه زنانه طلا، و حلقه طلا مردانه آنقدر دوست داشتنی هستند که مایل هستید هر روز آنها را بپوشید. با گذشت زمان، تجمع گرد و غبار و تأثیر مواد آرایشی و عرق بدن بر روی قطعات طلا جواهر، طبیعی است که تکه های طلای شما کم رنگ و مات شوند. این ذرات جمع می شوند و در نهایت می توانند از براقیت و جلای جواهرات شما بکاهند، به همین دلیل تمیز کردن و نگهداری منظم برای افزایش طول عمر طلا و جواهرات شما حیاتی است.

چرا نگهداری از حلقه طلای خود و جواهراتمان مهم است و چگونه جواهرات طلا را به روش صحیح تمیز کنیم؟

اکسسوری های طلا جواهر قطعات ارزشمند و حساسی هستند که در نگهداری از آنها باید دقت و توجه خاصی داشته باشید. هیچ چیز درخشش یک قطعه جدید و نو از طلا جواهر را ندارد. قطعه طلایی که به تازگی خریده اید یا هدیه گرفته اید یا حلقه طلا ظریف که به تازگی در جشن ازدواج در دست کرده اید، از نظر درخشندگی و جلا با قطعات استفاده شده تفاوت های محسوسی دارد. برای حفظ درخشش و زیبایی جواهراتتان، باید جواهرات خود را مرتباً تمیز کنید. هنگام تمیز کردن جواهرات در خانه، همیشه ساده ترین روش با استفاده از کمترین مقدار مواد شست و شو دهنده، بی خطر است. با این حال، روش های خاصی وجود دارد که می توانید بسته به کیفیت آن، جواهرات خود را تمیز کنید.

انواع حلقه طلا و جواهرات

طلای سوخته را چگونه تمیز کنیم؟

سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که، آیا آتش طلا را کدر می کند؟

خیر!
طلای واقعی و خالص وقتی در معرض شعله قرار گیرد، پس از مدتی با گرمتر شدن روشن تر می شود، اما تیره نمی شود. قطعات طلای تقلبی، مانند طلاهای ساخته شده از برنج، آهن یا آلیاژهای مس، وقتی در معرض آتش قرار می گیرند، تیره می شوند یا تغییر رنگ می دهند. حال برای تمیز کردن طلای سوخته و ناخالص خود اینگونه عمل کنید:

  1. آب جوش تهیه کنید (حداقل به دو فنجان آب گرم برای فرآیند تمیز کردن نیاز دارید) .
  2. یک ظرف پخت تهیه کنید و آن را با یک ورق فویل آلومینیومی بپوشانید.طلا را در ظرف قرار دهید.
  3. آب داغ اضافه کنید.
  4. مدتی صبر کنید و سپس طلا را درآورید.
  5. آن را خشک کنید.
  6. صابون ظرفشویی را به آب گرم اضافه کنید.
  7. مجدداً طلا را در آن خیس کرده و سپس بشویید.

جواهرات طلای خود که بر اثر آتش سیاه شده اند، با یک صابون ملایم یا مایع ظرفشویی و آب گرم تمیز کنید. یک برس نرم مانند یک برس ابرو را به آب صابون آغشته کنید و سیاهی را به آرامی از روی جواهرات خود پاک کنید. خوب بشویید و با یک پارچه بدون پرز خشک کنید. توصیه می شود، همچنین میتوانید جواهرات سوخته خود را نزد جواهرفروش ببرید.

آیا سرکه طلا را خراب میکند؟

در تميز كردن طلا با سركه، اگر قطعه شما از طلای واقعی ساخته شده باشد، زمانی که سرکه آن را از هر گونه کثیفی و گرد و غبار پاک کند، روشن تر می درخشد. طلا تحت تأثیر سرکه قرار نمی گیرد زیرا فلزی پایدار است و با اکسیژن واکنش نمی دهد. اما باید در نظر داشته باشید جواهراتی که سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی را دارند را با سرکه تمیز نکنید. مرواریدها و سنگ های اصل حساسیت بالایی دارند. روش استفاده از آب و صابون ملایم از بقیه روش ها برای این نوع جواهرات مطمئن تر است و برای تمام جواهرات رنگی بی خطر است.

آیا سرکه طلا را خراب میکند؟

آیا وایتکس طلا را خراب میکند؟

یکی از روش هایی که برای تمیز کردن طلا و جواهر بیان می شود، شستن طلا با وایتکس و شستن طلا با تاید است که البته فرمولی ارائه می شود که در صورت اصل بودن طلا به آن آسیبی نمی رسد. در این روش باید اینگونه عمل کرد که، محلولی از آب و تاید و کمی وایتکس آماده کنید و قطعه طلای خود را در آن انداخته و ظرف را بر روی شعله اجاق قرار دهید. در این حالت جرم هایی که در شیارهای طلا جمع شده اند به راحتی خارج می شوند. بعد از آن قطعه را درآورده و با مسواک یا برس نرمی کاملاً تمیز کرده و بعد آبکشی کنید و روی حوله قرار دهید و خشک کنید. نکته مهم در این روش این است که وایتکس و تاید بر روی سنگ های جواهر اثر نامطلوب دارند و در نتیجه نمی توان جواهرات را از این طریق تمیز کرد و فقط طلاهای ساده و حلقه رینگ را با این روش میتوانید تمیز کنید.

تمیز کردن طلا با ابلیمو

اگر می خواهید بدانید با آبلیمو چگونه النگو طلا و دیگر جواهراتتان را براق کنید، بهتر است بدانید که همانطور که آبلیمو در تمیز کردن اشیای فلزی مختلف کاربرد دارد، برای از بین بردن لکه ها بر روی طلا نیز استفاده می شود. برای این کار کمی آبلیمو و مایع ظرفشویی را مخلوط کرده و النگوی طلا یا هر قطعه طلای دیگری را در آن خیس کنید. آنرا چک کنید و اگر لکه از بین رفت و تمیز شد، طلا را از آن خارج کرده، با آب شسته و خشک کنید.
به نظر شما بهترین روش در تمیز کردن جواهرات کدام است؟ نظراتتان را حتما در انتهای صفحه بنویسید.

بهترین راه و روش برق انداختن طلا سفید

برای تمیز کردن انگشتر طلای سفید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با مخلوط کردن صابون ملایم و آب گرم، یک محلول پاک کننده آماده کنید. از مواد شوینده حاوی کلر یا سایر مواد شیمیایی خشن استفاده نکنید.
  2. حلقه طلای سفید خود را به مدت 30-20 دقیقه در محلول خیس کنید.
  3. حلقه را با استفاده از یک پارچه نرم یا یک برس نرم به آرامی مالش دهید تا هرگونه آلودگی پاک شود.
  4. حلقه را با آب ولرم بشویید تا باقیمانده صابون از بین برود.
  5. انگشتر طلای سفید را با یک حوله تمیز خشک کنید.

نکته مهم: از هیچ گونه مواد ساینده برای مالش دادن انگشتر طلای سفید خود استفاده نکنید تا به آبکاری آن آسیبی وارد نشود. در حالی که روکش رودیوم بسیار بادوام است و بعید است که با یک جلسه تمیز کردن از بین برود، استفاده مکرر از مواد خشن روی طلای سفید تأثیر قابل توجهی روی سطح آن خواهد داشت.

بهترین راه و روش برق انداختن طلا سفید

خصوصیات حلقه طلا و دیگر جواهرات با فلز طلا

طلای خالص همیشه طلای 24 عیار است. اگر قطعه طلای شما کمتر از 24 قیراط باشد، این نشان می دهد که با فلزات دیگر مخلوط شده است، که آنها را آلیاژ می نامیم، و همانطور که در مقالات گذشته بررسی کردیم این افزودن آلیاژهای فلزی به طلا برای افزایش سختی و دوام آن انجام می گیرد. هرچه سبک زندگی شما بیشتر فعال باشد و جنب و جوش بیشتری داشته باشید، بهتر است از طلای خالص کمتری در جواهرات خود استفاده کنید. طلا فلزی نرم است و مستعد خراشیده شدن است، بنابراین مخلوط کردن آن با آلیاژ n درصد، باعث افزایش طول عمر آن می شود. شما می توانید در ابتدا مشاوره هایی در زمینه تمیز کردن و مراقبت جواهراتتان و بخصوص حلقه طلا، با متخصصان بهترین جواهر فروشی تهران داشته باشید. با مشاوره با متخصصان گالری جواهرات هاتف ساعتچی از روش صحیح درخشان کردن جواهراتتان مطلع شوید.

روش صحیح درخشان کردن جواهراتتان

نحوه تمیز کردن قطعات طلا و جواهر مخصوصا حلقه طلا

دفعات تمیزکاری در فاصله زمانی نزدیک به هم و بصورت هر دو هفته یکبار،  باعث از بین رفتن آلودگی جمع شده در لابه لای قطعات طلا و جواهرتان می شود و جواهرات طلای شما را درخشان نگه می دارد.

برای تمیز کردن کامل جواهرات طلا، یک حمام طولانی در آب گرم و صابون برای آنها آماده کنید. از یک صابون ملایم بدون عطر و مواد افزودنی استفاده کنید. این محلول شستشو محلولی متشکل از 10 قسمت آب گرم و 2 قسمت صابون است.

خواباندن قطعات طلا جواهر در محلول صابونی نکته اصلی این کار است. شما باید قطعات خود را به مدت 3 ساعت خیس کنید و پس از آن، برای ورود به مرحله بعدی اطمینان حاصل کنید که برای تمیز کردن قطعات و خارج کردن آلودگی از لابه لای شیارها از نرم ترین وسایل استفاده می کنید.

تمیز کردن حلقه طلا+

کارهایی که بهتر است در حفظ حلقه طلا و جواهراتتان از طلا در نظر بگیرید:

  1. طلا جواهرتان را همیشه در جعبه های مخصوص زیورآلات با روکشی از ساتن یا مخمل نگهداری کنید.
  2. در صورتی که از جواهری مدام استفاده می کنید، در استحمام روزانه یا هر زمان که به حمام می روید بهتر است آن را درآورده و کنار بگذارید، زیرا همراه داشتن جواهر در حمام با توجه به استفاده شما از شامپوها یا صابونهای نامناسب برای آنها باعث اثرگذاری این مواد بر روی جواهر می شود و اگر دقت کرده باشید، بعد از حمام لایه ای سفید بر روی طلا جواهر شما می نشیند.
  3. نکته دیگر که باید به آن دقت داشته باشید استفاده از عطر ها، لوسیون ها و مواد آرایشی است که به هیچ عنوان نباید با قطعات اکسسوری های جواهرات تماس داشته باشند، زیرا بخصوص بر روی سنگ های ارگانیگ مانند مروارید یا حتی فیروزه اثر مخرب دارند.

اکسسوری های جواهرات

بهتر است اگر انگشتر یا دستبندی از طلا جواهر بدست دارید، از مصرف مواد شیمیایی قوی در کار روزانه خودداری کنید. با وجود اینکه محصولات نظافت منزل در خانه، کاربردی و استفاده از آنها لازم است، در واقع می توانند به طلا جواهر شما آسیب برسانند. این یک نکته اساسی است که، شما باید حتی المقدور قطعات طلا را از مواد شیمیایی قوی، به ویژه کلر دور نگه دارید. وقتی طلا با کلر تماس پیدا می کند، با گذشت زمان ضعیف شده و در نهایت شکننده می شود. تا جایی که ممکن است حین تمیزکاری جواهرات را از خود دور نگه داشته و آنها را نپوشید، اگر امکان درآوردن آنها را ندارید حتماً از دستکش استفاده کنید. طلا با وجود مقاوتش در استفاده بعنوان زیورآلات، امکان لکه دار شدن آن با مواد شوینده ای مانند صابون های قوی یا کلر موجود در مواد شوینده یا آب که در دمای بالای آب بر روی طلا واکنش نشان می دهند وجود دارد. گفتیم که طلای خالص با عیار بالا لکه دار نمی شود، ولی با توجه به اینکه زیورآلات طلا در کشور ما اکثراً آلیاژی از طلا هستند، بسته به درصد فلزات بکار رفته و میزان حساسیت متفاوت این فلزات نسبت به مواد شوینده، امکان لکه دار شدنشان وجود دارد.

تمیز کردن حلقه های طلا با دستگاه التراسونیک

تمیز کردن حرفه ای جواهرات با مراحلی چون بررسی نگین ها و سنگ قیمتی جواهر مورد نظر، بررسی خط و خشهای ایجاد شده بر روی طلا و سنگ قیمتی و در نهایت، در صورت لزوم برای از بین بردن آسیب دیدگی ها از آّبکاری و برای تعمیر جواهرات و جایگزینی سنگ های افتاده یا تعویض سنگ های شکسته از عمل مخراجی استفاده می شود. سنگ های سست شده محکم می شوند و در نهایت جواهر شما مثل روز اول به شما تحویل داده می شود که از این پس باید در مراقبت آن دقت بیشتری داشته باشید. امروزه دستگاه التراسونیک نزد جواهرفروشان جهت تمیز کردن و شستن جواهرات بسیار کاربردی است.

کدام یک از این راهکار های تمیز و براق کردن جواهرات را استفاده کرده اید کدام راهکار بهتر بوده است؟ تجربیاتتان را حتما در پایین صفحه بنویسید.