نقره یکی از دو فلز ارزشمند و گرانبهایی است که همواره در کنار طلا برای ساخت زیورآلات مثل گوشواره مورد استفاده قرار گرفته است. رنگ فلز نقره، براقیت این فلز پرکاربرد و جذاب، آن را در کنار سنگ های نیمه قیمتی، مناسب جهت ساخت انواع زیورآلات با قیمتهایی مناسبتر از زیورآلات طلا کرده است. کاربردهای دیگر فلز نقره به دلیل قابلیت های آن از جمله رسانایی بالا، جلا، شکل پذیر بودن و نرم و چکش خوار بودن آن می باشد.

شمش نقره

با توجه به بررسی های انجام شده، بیشترین مصرف نقره در زمینه صنعت و بعد از آن در زمینه ساخت جواهرات زیباست، از جمله گوشواره نقره و حلقه نقره است که خریداری آن با توجه به افزایش قیمت طلا و کم شدن توانایی های مردم آسانتر خواهد بود. نقره نیز مانند طلا برای سرمایه گذاری مناسب است ولی نکته ای که باید به آن توجه داشت نوع اقلامی از آن است که برای اینکار استفاده می شود. نقره به صورت شمش یا سکه در سرمایه گذاری کاربرد دارد.

 

بررسی خواص فلز نقره

برخی خواص این فلز شامل درخشندگی بالا و فوق العاده است. نقره در حالتی که پرداخت شده باشد، حدود 95% از نوری که دریافت می کند را بازتاب می دهد. مطمئناً می دانید که از نقره در ساخت آینه استفاده می شود. این به دلیل قدرت انعکاس نور بالای این فلز است. نقره در ساخت وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی و نجوم استفاده می شود. در تلسکوپ ها و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود و در ساخت میکروسکوپ نقش مهم و مؤثری دارد.

آیینه نقره

 

در مورد آلیاژهای مختلف نقره و چه می دانید؟

جالب است بدانید، فلز نقره با هر درصدی، قابلیت ترکیب با طلا را دارد و این فلز نقره ای با فلزات دیگری مانند نیکل نیز ترکیب می شود. در میان انواع فلزات، برخی از آنها به فلزات نجیب معروفند. شاید آنها را بشناسید، پلاتینیوم، پالادیوم، پلاتینیوم، مس، نیکل و البته طلا که در ابتدا گفته شد از آن دسته هستند.

گوشواره نقره

یکی از آلیاژهای نقره بکار رفته در گوشواره نقره، که از نظر رنگی بسیار زیباست، نقره آلمانی نامیده می شود. این آلیاژ از ترکیب نقره با نیکل به دست می آید. به طور کلی میل ترکیبی نقره با فلزات، بالا و با اهمیت است. در مورد ترکیب نقره با مس جالب است بدانید از ترکیب این دو فلز آلیاژی با نام نقره استرلینگ یا نقره 925 بدست می آید که ۷۵ واحد از فلز مس در آن است.

گوشواره نقره

البته ممکن است فلز دیگری غیر از مس نیز استفاده شود که به طور معمول فلز مس با نقره، نقره استرلینگ را تشکیل می دهد. این نقره را نقره استاندارد در جواهرسازی می دانند و برای ساخت اکثر زیورآلات نقره و البته گوشواره نقره، از نقره استرلینگ استفاده می کنند.

 

از زمانهای گذشته تا کنون، مس فلز همراه با نقره بوده و دلیل آن را در افزایش مقاومت نقره درکنار مس، افزایش چکش خوری نقره در کنار مس و در عین حال حفظ رنگ نقره در این همنشینی پرکاربرد و مفید است. حال چرا باید نقره را مقاوم کرد و قابلیت چکش خوری بالا را برای آن در نظر گرفت؟

همانطور که می دانید، نقره خالص بسیار نرم است و این نرمی به عنوان ضعف این فلز، آن را برای ساخت زیورآلات، گوشواره نقره و ظروف نقره ای نامناسب می کند. ظروف فلزی حکاکی شده از نقره و زیورآلات زیبایی که با دست حکاکی شده اند، همگی بر روی آلیاژ نقره و مس انجام گرفته.

گوشواره نقره

قرن هاست که نقره سازان از این روش برای ماندگاری اثر خلق شده بر روی این فلز و حفظ رنگ آن استفاده می کنند. زیورآلات و گوشواره نقره ساخته شده با نقره استرلینگ در آخر با نقره ۹۹۹ عیار بصورت لایه نازکی روکش می‌شود و به اصطلاح آب داده می شود. این کار به دلیل افزایش درخشندگی جواهرات و گوشواره نقره ساخته شده با نقره انجام می شود. در برخی موارد زیورآلات نقره ای با طلا یا رودیوم روکش می شوند.

به چه نقره ای سیاه قلم می گویند؟

هنر سیاه قلم از گذشته های دور در سرزمین ما مورد توجه بوده و بخصوص در دوره سلطنت قاجار، عده ای از استادکاران ارامنه در شهرهای اصفهان و تبریز این هنر را با علاقه خاصی بخصوص بر روی رکاب انگشترهای نقره و گوشواره نقره ایجاد کردند. حال ببینیم این شیوه در هنر جواهرسازی چگونه ایجاد می شود.

انگشتر نقره سیاه قلم

در یکی از آلیاژهایی که به صورت هنری و خاص در ساخت جواهرات نقره نقش آفرینی می کند، آلیاژی با ترکیب نقره، مس، سرب و گوگرد است. با این آلیاژ و ایجاد سایه روشن ها بر روی نقره یا طلای حکاکی شده کارهای هنری زیبایی با شیوه سیاه قلم خواهیم داشت که طرفداران خاص خود را دارند.

این شیوه در صنعت جواهرسازی به عنوان روشی جذاب و خاص مطرح است و جواهرساز آن را به دلیل نقشی که در وضوح بیشتر طراحی و زیباتر کردن جواهر دارد مورد استفاده قرار می دهد.

گوشواره نقره و فلز نقره فواید بسیاری برای بدن دارد!

تا بحال دقت کرده اید که تماس زیورآلات نقره و گوشواره نقره با پوست بدنتان، حس خاصی از نشاط و تازه بودن همراه با انرژی و سلامتی به شما القا می کند؟ اگر خوب دقت کنید با استفاده از این زیورآلات، متمرکز تر خواهید بود و جریان انرژی مثبت را به خوبی حس می کنید.

گوشواره نقره

نقش نقره در سلامتی انسان سالهاست که به طور علمی و بر اساس نتایج و تحقیقات محققان به اثبات رسیده. نقره توسط پوست جذب می شود و اثر عالی در تسکین درد دارد. انواع زیورآلات نقره و بخصوص گوشواره نقره دست ساز، بسیار جذاب، دوست داشتنی و بسیار سلامتی بخش هستند.

انگشتر نقره

بر اساس نتایج اعلام شده توسط محققان، فلز طلا اثر بالایی در روند فعالیت ارگانیسم بدن انسان دارد و آن را افزایش می دهد و این در حالی است که فلز نقره بر خلاف طلا عمل کرده و نقش آرام بخش بر روی بدن دارد.

این اثر آرامبخش در پوست به صورت ترمیم و فرم دهی آن نمایان می شود. نقره اثر فوق العاده ای در بهبود و شکل گیری استخوان دارد. مدتهاست محققان اعلام کرده اند که فلز نقره خاصیت ضدمیکروبی دارد و از بین برنده بیش از 660 نوع از انواع میکروبهاست.

النگو و دستبند نقره

این خاصیت نقره در ضدعفونی با چنین طیف گسترده ای، آن را به عنوان فلزی مؤثر بر سلامتی انسان مشخص کرده است.

تمام این خواص باعث شده افراد زیادی تمایل به استفاده از این فلز ارزشمند داشته باشند و در قالب زیورآلات از خواصش بهره مند شوند. در اینجا شایسته است نکاتی پیرامون تمیز کردن زیورآلات یا ظروف نقره بیان کنیم.

چرا زیورآلات و ظروف نقره سیاه می شوند؟

فلز نقره نسبت به رطوبت هوا بسیار حساس است و اگر دقت کرده باشید، زیورآلات نقره شما بعد از مدتی سیاه می شود و این سیاهی به شکل یک لایه روی سطح آن را می گیرد. این همان اثر و واکنش نقره با رطوبت موجود در هواست. در حالت زنگ زدگی که در فلز آهن رخ می دهد، لایه ایجاد شده بعد از مدتی از زیر باعث خوردگی فلز می شود. گرچه این حالت سیاه شدگی در نقره نیز نوعی خوردگی محسوب می شود ولی به هیچ عنوان نقره را از بین نمی برد. علاوه بر اکسیژن هوا که نقره با آن واکنش نشان می دهد، عنصر گوگرد و برخی از اسیدها نیز با نقره واکنش می دهند.

زیورالات نقره

 

مواد شوینده و مواد آرایشی تیره شدن نقره را سرعت می دهند. نمک و گوگرد معلق در هوا با مس موجود در نقره عیار 925 واکنش می دهد و باعث تیره شدن آن می شود. نقره اصل در گوشواره نقره به مرور زمان کدر یا زرد می شود و شما با کمی مراقبت بیشتر می توانید زمان اتفاق افتادن این کدر شدن و تغییر رنگ را به تأخیر بیاندازید.

با توجه به مطالبی که گفته شد، بهتر است در زمانهایی که به شنا در استخر و دریا می روید، زیورآلات نقره و گوشواره نقره خود را نپوشید. زیورآلات از نقره اصل به راحتی تمیز و براق می شوند و مثل روز اول می درخشند.