تفاوت طلای K 24، K 22 و K 18 چیست؟

اولین چیزی که باید هنگام خرید جواهرات طلا به دنبال آن باشید، علامت karat (k) است. مارک عیار به شما اطلاع می دهد که مقدار عیار طلا یا محتوای طلای خالص جواهر یا به عبارتی آلیاژ طلایی که می خواهید خریداری کنید چه مقدار طلا و چه مقدار ناخالصی دارد. سپس، به دنبال علامت تجاری سازنده در کنار علامت karat باشید. علامت تجاری سازنده برای اطمینان از صحت علامت karat بر روی طلا وجود دارد.

عیارهای طلا

علامت عیار طلا به چه معناست؟

100٪ طلای خالص به عنوان “24 k” یا همان عیار 24 مشخص شده است. با این حال، یافتن علامت “24 k” روی جواهرات غیرمعمول است زیرا طلای خالص فلزی نرم است و بیشتر خراشیده و خم می شود، بنابر این طلا در جواهرات اغلب با فلزات دیگر مخلوط می شود تا دوام بیشتری داشته باشد. در ایالات متحده امریکا، به احتمال زیاد علامت “k 14” را بر روی طلای پایه جواهرات مشاهده خواهید کرد زیرا رایج ترین نوع طلای مورد استفاده در جواهر فروشی های ایالات متحده است، همچنین توجه داشته باشید، طبق قوانین ایالات متحده، فروش جواهرات با طلای زیر k 10 قانونی نیست.

علامت عیار طلا

انواع مختلف عیار طلا

طلای K 24

طلای 24 عیار را طلای خالص یا 100 درصد طلا نیز می نامند. این بدان معنی است که تمام 24 قسمت موجود در طلا همه طلای خالص هستند و هیچ اثری از فلزات دیگر ندارند.

طلای 24 عیار

شناخته شده است که 99.9 درصد خالص است و رنگ زرد روشن مشخصی به خود می گیرد. فرم بالاتر از K 24 طلا وجود ندارد. از آنجا که این خالص ترین شکل طلا است، طبیعتاً گرانتر از طلای K 22 یا K 18 است. با این حال، چگالی این نوع طلا در مقایسه با سایر طلاها کمتر است که آن را نرم و انعطاف پذیر می کند. از اینرو، برای انواع معمول جواهرات مناسب نیست. سکه ها بیشتر با خلوص طلای K 24 خریداری می شوند.

طلای K 24 همچنین در وسایل الکترونیکی و پزشکی مانند آنهایی که برای کودکانی که از عفونت گوش رنج می برند و دارای لوله های تمپانوستومی طلایی هستند استفاده می شود که باعث بهبود هوادهی گوش میانی می شود، استفاده می شود.

طلای K 22

جواهرات طلای K 22 حاکی از آن است که آلیاژ این طلا، 22 قسمت از طلا و 2 قسمت از فلزات دیگر است. از این نوع طلا معمولاً در ساخت جواهرات استفاده می شود. در طلای K 22، از 100 درصد فقط 91.67 درصد طلای خالص است و 8.33 درصد دیگر شامل فلزاتی مانند نقره، روی، نیکل و آلیاژ های دیگر است.

انواع عیار طلا

همین افزودن فلزات است که باعث می شود بافت طلا سخت تر شود و در نتیجه جواهرات ساخته شده با این عیار طلا را با دوام تر کند. با این حال، باید بدانید که اگرچه می توان از این جواهرات طلای ساده استفاده کرد، اما طلای K 22 برای الماس و جواهرات سنگین به عنوان پایه این جواهرات ترجیح داده نمی شود.

طلای K 18

طلای K 18 درصد طلای مخلوط با 25 درصد دیگر فلزات مانند مس یا نقره و غیره است. معمولاً جواهرات با نگین الماس از طلای K 18 ساخته می شوند. این نوع طلا در مقایسه با K 24  و K 22 قیمت کمتری دارد.

این آلیاژ از طلا دارای رنگ طلایی کمی مات است. شناخت جواهرات K 18 خیلی ساده است. جواهری را که با 18Kt ، 18k یا یک تغییر مشابه با این مهر شده یا حک شده باشد 18 عیار است. در بعضی مواقع، طلای K 18 با 750 ، 0.75 یا مشابه اینها علامت گذاری یا حک شده هستند تا این عدد نشان دهد که جواهرات حاوی 75 درصد طلا هستند.ظرافت یک شیء فلزی((metal گرانبها (سکه، جواهرات و غیره) نشان دهنده وزن فلز ریز یا ترکیبی در آن است، متناسب با وزن کل که شامل فلزات پایه آلیاژی و هرگونه ناخالصی است.

فلزات آلیاژی برای افزایش سختی و دوام سکه ها و جواهرات، تغییر رنگ، کاهش هزینه هر وزن یا جلوگیری از هزینه تصفیه با خلوص بالا اضافه می شوند. به عنوان مثال، مس به فلز گرانبهای نقره اضافه می شود تا آلیاژ بادوام تری برای استفاده در سکه ها، لوازم خانگی و جواهرات ایجاد کند. نقره ای که در گذشته برای ساخت سکه های نقره استفاده می شد، دارای 90٪ نقره و 10٪ مس، از نظر جرم است. نقره استرلینگ دارای جرم 5/92 درصد نقره و 5/7 درصد از دیگر فلزات که معمولاً فلز مس است.

طلای 18 عیار

عیار ها، خلوص طلا را در هر 24 قسمت اندازه می گیرند یا مشخص می کنند، به طوری که طلای 18 عیار = 75٪ و طلای 24 عیار 100٪ طلا در نظر گرفته می شود.

Gold Karat   

عیار طلا

Stamps, Markings

مارک حک شده روی طلا

Pure Gold Content

محتوای طلای خالص

Alloyed With Other Metals

با سایر فلزات همکاری می کند

Note

 

24K 24K, 24 kt, 999 100% 0% Tends to bend or scratch easily

تمایل به انعطاف و خراشیده شدن دارد

18K 18K, 18kt, 750 75% 25% Ideal for jewelry

ایده آل برای جواهرات

14K 14K, 14kt, 585 58.5% 41.5% Ideal for jewelry

ایده آل برای جواهرات

10k 10K, 10kt, 417 41.7% 58.3% Affordable for jewelry

مقرون به صرفه برای جواهرات

محبوبیت عیارهای طلا به ترجیحات و سلایق در استفاده از آنها بستگی دارد که در کشوری به کشور دیگر متفاوت است. طلای K 24 و K 22 در آسیا و هند محبوب است، زیرا عقیده آنها این است که استفاده از طلا فقط به معنای استفاده از نظر زیبایی و کاربرد بعنوان زیور آلات نیست، بلکه به عنوان منبع خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند. آنها شیفته رنگ طلایی طلای بسیار روشن هستند. طلای K 18 محبوبیت بیشتری در آمریکای جنوبی و اروپا دارد و استانداردی است که در جواهرات ظریف در اروپا استفاده می شود. طلای K 18  در بازار جواهرات ایالات متحده غالب است. آمریکایی ها معمولاً از جواهرات طلا استفاده می کنند که جواهرات طراحی سفارشی دارند و فلز پایه باید با دوام باشد. طلای K 18 کاملاً برای هر جواهری کاربرد دارد و انتخاب برتر است. طلای K 10 حداقل استاندارد قانونی پذیرفته شده karatage طلا است در ایالات متحده.

رنگ طلاها

از آنجا که طلای K 18 با اطمینان بیشتری سنگ های قیمتی ارزشمندی چون الماس را نگه می دارد و از دوام بیشتری برخوردار است بسیار مناسب برای حلقه ست نامزدی با نگین های تک الماس و قیراط بالا هستند و در ایران نیز عیار محبوب در ساخت جواهرات است. طلای K 14 تقریباً مشابه طلای K 18 است. با وجود همه این موارد مطرح شده سلیقه و بودجه شخصی شماست که عامل تعیین کننده ای برای مقدار عیار طلای بکار رفته در جواهرات شما خواهد بود.