سنگ های بسیاری از مواد معدنی کریستال های زیبایی را تشکیل می دهند، اما با ارزش ترین آنها سنگ های قیمتی هستند. سنگ های بدون برش معمولاً سنگ های نسبتاً معمولی به نظر می رسند. این سنگ ها فقط وقتی بریده و صیقلی می شوند درخششی را به دست می آورند که به آنها ارزش می بخشد.

دسته بندی سنگ های قیمتی

از نظر تاریخی، سنگ های قیمتی به دسته های گرانبها (قیمتی) و نیمه قیمتی تقسیم شده اند. تعدادی سنگ های نیمه قیمتی وجود دارد که در رأس آنها الماس های بسیار زیبا قرار دارند، الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد همچنان به عنوان “سنگ های گرانبها” شناخته می شوند. زمانی  آمتیست نیز یک گوهر گرانبها به حساب می آمد، اما بعدها ذخایر بزرگ در برزیل یافت شد و ارزش آن را کاهش داد.

سنگ قیمتی آمیتیس

بیش از 4000 ماده معدنی طبیعی وجود دارد، مواد معدنی غیر آلی که دارای ترکیب شیمیایی مشخص و ساختار کریستالی خاص هستند، روی زمین یافت شده اند. آنها از مولکول های ساده یا عناصر فردی تشکیل شده در زنجیره های تکراری، ساختار یا آرایه های سه بعدی تشکیل شده اند.مواد معدنی معمولاً هنگام خنک شدن سنگ مذاب یا ماگما تشکیل می شوند و یا با جدا کردن آب غنی از مواد معدنی، در غارهای زیرزمینی ایجاد می شوند. به طور کلی، ذرات معدنی کوچک هستند که، در مناطق محدود مانند جریان گدازه یا بین رسوبات تشکیل شده اند. بلورهای بزرگ موجود در ژئودها و سایر سنگ ها نسبتاً نادر هستند.سنگ ها به خودی خود از کریستال ها یا مخلوطی از مواد معدنی ساخته شده اند و مواد معدنی و سنگ ها بر توسعه شکل زمین تأثیر می گذارند و منابع طبیعی مانند طلا، قلع، آهن، سنگ مرمر و گرانیت را تشکیل می دهند.

 سنگ فلزهای قیمتی طلا

زمین تنوع خیره کننده ای از ترکیبات شیمیایی معدنی تولید می کند.

سنگ های قیمتی گرانیت

مؤلفه های سنگ های قیمتی

سیلیکات ها  از جمله کوارتز، میکا، الیوین و مواد معدنی با ارزش مانند زمرد، رایج ترین کلاس یا گروه مواد معدنی و همچنین مؤلفه های اصلی اکثر سنگ های قیمتی هستند. اکسیدها، سولفیدها، سولفاتها، کربناتها و هالیدها سایر کلاس های مهم معدنی هستند.

سنگ های قیمتی اکسید

سنگ های قیمتی هالیدها

 سنگ های قیمتی به روشهای مختلفی تشکیل شده و از مواد مختلفی تشکیل شده اند، به این معنی که ظاهر آنها بسیار متفاوت است.الماس ها، ساخته شده از اتم های کربن، سخت ترین ماده طبیعی موجود در کره زمین هستند. صدها مایل در زیر فشار بسیار زیاد که در صدها مایل در زیر زمین تشکیل شده اند، در مکان های بسیار کمی در سراسر جهان یافت می شوند.

گرافیت همچنین از اتم های کربن ساخته شده است، اما با یک ترتیب متفاوت در ساختار اتمی، و این تقاوت در ساختار توضیح این مطلب است که چرا الماس سخت ترین ماده معدنی است و گرافیت (در سرب مداد استفاده می شود) یکی از نرم ترین هاست.

یاقوت ها از ماده معدنی به نام کوروندوم تشکیل شده اند که از اکسید آلومینیوم تشکیل شده است. رنگ قرمز در اثر وجود کروم ایجاد می شود. Corundum همچنین رنگهای مختلف یاقوت کبود را تشکیل می دهد، که به طور کلی از مخلوط اثری از آهن، تیتانیوم و کروم ناشی می شود.

سنگ های قیمتی کروم

زمردها از ماده معدنی به نام بریل تشکیل شده اند که فرمول شیمیایی آن ترکیبی پیچیده از بریلیم، آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن است. رنگ زمرد از تأثیر کروم و وانادیوم ناشی می شود. عناصر کمیاب مختلف می توانند رنگ های دیگری تولید کنند، امکان تشکیل سنگ های نیمه قیمتی مانند Aquamarine در این دسته مواد معدنی وجود دارد.

سنگ های قیمتی آکوامارین

مواد معدنی و سنگ های قیمتی با توجه به خصوصیات فیزیکی آنها از جمله سختی، درخشندگی، رنگ، سفتی یا تراکم و مغناطیس طبقه بندی می شوند. آنها همچنین با نوع شکست یا رنگ خاکه، شناسایی می شوند.