نحوه محاسبه قیمت الماس از روی جدول راپاپورت

جدول راپاپورت بر اساس چهار فاکتور مهم از قوانین 4C’s یعنی برش، رنگ، شفافیت و وزن تشکیل شده است که قیمت الماس و برلیان را محاسبه می کنند. در این جدول بر اساس نوع تراش الماس، خیلی خوب very good یا fine که در بازار خواهان و مبادلات بیشتری دارد درنظر گرفته شده ‏اند. بنابراین باید برای تراش های ضعیف به صورت درصد از ارزش الماس کم کرد و یا برعکس.

چگونه قیمت الماس را از روی جدول راپاپورت محاسبه کنیم؟

جدول راپاپورت چگونه خوانده میشود؟

از آنجا که گزارش الماس Rapaport یک سند رسمی است که حق استفاده از آن برای متخصصان محفوظ است. اولا، در اولین خط، محدوده وزنی الماس در قیراط، تاریخ گزارش و شکل برش درج شده است و کلاس ‏های کلی بر اساس (وزن بر حسب قیراط) طبقه بندی شده اند. سپس، در خط دوم جدول، ردیف افقی بالای جدول، پاکی الماس از IF تا I3 ذکر شده اند، زیرا مقیاس خلوص الماس از گرید IF تا I3 قرار دارد. سپس، در ستون اول، در سمت چپ عمودی جدول، گرید رنگ از D تا M قرار داد.  مقیاس رنگ الماس از D (سفید خالص) تا M (رنگ دار) است. در نهایت، برای اطلاع از قیمت الماس به دلار در قیراط، کافی است به صورت افقی و عمودی بر اساس رنگ و وضوح حرکت کرده و دو عدد را در خانه ای در جدول به هم برسانید. این عدد در مرحله محاسباتی با عنوان ” عدد بدست آمده در جدول راپاپورت” نقش دارد.

جدول راپاپورت چگونه خوانده میشود؟

چگونه قیمت الماس را از روی جدول راپاپورت (Rapaport) محاسبه کنیم؟

در تجارت الماس روش محاسبه قیمت الماس از روی جدول راپاپورت به این شرح است. بعد از بدست آوردن عدد جدول راپاپورت بر طبق روش محاسباتی زیر عمل می کنید. توجه داشته باشید که اعدادی که پر رنگ هستند یعنی نسبت به لیست گذشته تغییر کرده ‏اند. اعداد ذکر شده در جدول بر اساس $100 دلار هستند. پس باید اعدادی که به عنوان قیمت هر الماس بدست می آورید، ضرب در 100$ نمایید. تمامی اعدادی که از جدول به دست می‏آید، ارزش یک قیراط از سنگ مورد نظر می باشد و در نتیجه برای تعیین ارزش آن سنگ باید عدد به دست آمده از جدول را در وزن سنگ ضرب کرد.  

قیمت نهایی به دلار = × 100 ×عدد بدست آمده در جدول راپاپورت وزن الماس به قیراط “Carat Weight”

حالا بیایید با یک مثال به درک بهتری از این روش محاسباتی برسیم. با توجه به مطالبی که در نحوه بدست آوردن و محاسبه قیمت الماس از روی جدول آموختید، قیمت الماس گرد 1.00 قیراطی در رنگ L و وضوح SI3 چقدر است؟

پاسخ: قیمت الماس با این مشخصات در جدول ما 34 است. بنابراین قیمت دقیق آن carat × 34 × 100 = 3400$ 1.00 خواهد بود.

چگونه قیمت الماس را از روی جدول راپاپورت محاسبه کنیم؟

چرا بر روی الماس سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری باید مربوط به سنگ های با کیفیت باشد که به عنوان یک ارزش مرجع باقی می مانند. الماس های سرمایه گذاری، البته مشمول گواهی HRD، GIA یا IGI هستند که همگی در اروپا شهرت بسیار خوبی دارند. عدم قطعیت های مرتبط با بازار سهام و شرایط اقتصادی سرمایه گذاری در پناهگاه های امن، مانند سنگ های قیمتی، مشوق بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش است. سرمایه گذاری بر روی الماس به معنای نگهداری دارایی به دلار آمریکا است که در دوره کنونی که اروپا در تمام سطوح در مرحله نزولی قرار دارد بسیار امیدوارکننده است.

برای آشنایی بیشتر با الماس مقاله، همه چیز درمورد الماس ما را حتما بخوانید.

اگر قصد سرمایه گذاری در الماس را دارید، توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید

  1. فقط الماس گرد تهیه کنید.
  2. رنگ :  E یا D  باشد.
  3. وضوح آن: IF، VVS1 و VVS2
  4. فلورسانس : هیچ، یا حداقل (“خفیف” یا “کم رنگ”)
  5. گواهینامه های GIA، HRD یا IGI
  6. درخواست کنید که سنگ توسط آزمایشگاه حکاکی یا مهر و موم لیزری شود تا تشخیص آن آسان باشد.

چرا بر روی الماس سرمایه گذاری کنیم؟

حال که نحوه محاسبه قیمت الماس را از روی جدول راپاپورت آموختیم، موردی که پیش می آید، اثبات اصالت سنگ با توجه به مشخصاتی که فروشنده می دهد و از روی گواهینامه شناخته شده الماس است. شناسنامه سنگ الماس یک ضمانت کافی و لازم در خرید آن خواهد بود. در نهایت، باید توجه داشت که ارزش و فروش الماس دارای گواهینامه آسان تر است. شناسنامه های اصالت و کیفیت، شما را در برابر فریب و ضرر و زیان مالی محافظت می کند. معتبرترین مراجع صدور این شناسنامه ها، یکی از این آزمایشگاه است: GIA (مؤسسه گوهرشناسی آمریکا) ، IGI (مؤسسه بین المللی گوهرشناسی) و HRD  (مؤسسه گوهرشناسی بلژیک).