چرا طلا در اسلام برای مردان حرام است؟

بر اساس آموزه های اسلامی، استفاده از طلا برای مردان ممنوع شده و به طور کلی، هر موضوعی که در اسلام توصیه می شود برای بدن قطعاً مفید است. ممنوعیت طلا برای مردان قطعاً به دلیل ضررهای آن است، اگرچه دلایل آن دقیقاً مشخص نشده، با این حال، مسلمانان معتقدند که مطمئناً دلیل محکمی در پشت این ممنوعیت وجود دارد. در این مقاله مطالبی را پیرامون اینکه چرا مردان نباید از طلا استفاده کنند عنوان می کنیم.

چرا مردان نباید از طلا استفاده کنند؟

چرا مردان نمی توانند در اسلام طلا بپوشند در حالی که برای زنان حلال است؟

خداوند تبارک و تعالی انسان ها را خلق کرده و آنها را از دو جنس ، زن و مرد ساخته است و به هریک از آنها ویژگی هایی داده است که متناسب با نقشی است که هر یک از آنها در این زندگی باید ایفا کنند. بنابراین، مردان دارای مناصب و وظایفی هستند که زنان نمی توانند انجام دهند و زنان دارای موقعیت ها و مشاغلی هستند که مردان نمی توانند انجام دهند. به طور مشابه، هر دو علایق متفاوتی دارند. به همین ترتیب، لباس آنها متفاوت است و معیارهای خاصی برای تزئین و زیبایی برای هر دو جنس وجود دارد. بنابراین دلیل حلالیت طلا و نقره برای زنان می تواند طبیعت ظریف و ملایم آنها و تمایل به تزئین باشد. در مورد مردان، این نشانه بی ثباتی و ماهیت غیر مردانه است که خود را با طلا تزئین کنید. اسلام می خواهد تفاوت بین جنسیت ها به وضوح مشخص شده و ویژگی های متمایز آنها مشخص باشد.

چرا مردان نمی توانند در اسلام طلا بپوشند

احادیث و دلیل اینکه چرا مردان مسلمان نمی توانند طلا بپوشند؟

پیامبر (ص) فرمود: طلا، نقره، ابریشم و دیباج (نوعی ابریشم) برای آنها (کافران) در دنیا و برای شما (مسلمانان) در آخرت است.

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: “در ظروف طلا و نقره نخورید و لباس های ابریشم یا دیباج نپوشید، زیرا این چیزها برای آنها (کافران) در دنیا و برای شما در آخرت است.”

پیامبر (ص) فرمودند: پوشیدن ابریشم و طلا برای مردان امت من حرام و برای زنان آنها حلال شده است..پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابریشم را گرفت و آن را در دست راست خود گرفت و طلا گرفت و آن را در دست چپ خود گرفت و فرمود: هر دوی اینها برای مردان جامعه من حرام است.

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به طور خاص به دلایلی مبنی بر ممنوعیت طلا و زیور آلات آن برای مردان جامعه اسلامی اشاره نکرده است، اما بسیاری از علمای برجسته اسلام در جستجوی حکمت و حکم پشت این ممنوعیت نظرات متعددی ارائه کرده اند. آنها اظهار داشته اند که ممکن است به دلیل تفکیک جنسیت در اسلام باشد. ممکن است به این دلیل باشد که طلا و ابریشم مظهر تجمل در این جهان بوده (و هستند) و با آشکارا نشان دادن آنها منجر به استکبار و شعله ور شدن می شود. یا به سادگی، زیرا خداوند به طور خاص در قرآن کریم ذکر کرده است که مؤمنان در بهشت ​​با طلا و ابریشم مزین می شوند، و از این رو او (ص) خواسته است که مؤمنان همیشه زندگی آخرت را بر زندگی مجلل دنیا ترجیح دهند.

احادیث و دلیل اینکه چرا مردان مسلمان نمی توانند طلا بپوشند؟

برخی دلایل علمی در ممنوعیت طلا برای مردان در اسلام

این موضوع به صورت آزمایشگاهی بر روی مردان بارور در شهر بابل با استفاده از ذرات نانوی طلا مورد مطالعه قرار گرفت. مواردی که در نتایج این آزمایشات به دست آمد، در اینجا برای شما عنوان می کنیم. تعداد گلبول های سفید خون در مردان بیشتر از زنان است، در همین حال، تعداد گلبول های سفید مردان با تماس با طلا افزایش می یابد. سلول های خونی به طور طبیعی و با این حال، با افزایش تعداد گلبول های سفید خون، فضای گلبول های قرمز و تعداد آنها، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در واقع، استفاده از طلا در مردان، تعادل بین آنها را بر هم می زند و این منجر به بروز کم خونی در مردان و از طرف دیگر، باعث سرطان خون می شود. ساختار بدن مردان و زنان تفاوتهایی دارد و طلا حاوی اشعه هایی است که از ساختار بدنی مردان عبور می کنند و روی پوست بدن تأثیر می گذارد و بر سلول های خونی تأثیر می گذارد. این برای مردان کاملاً صادق است. اما در مورد زنان صدق نمی کند، زیرا زنان لایه ای از چربی در ساختار بدنی خود دارند، درست بین پوست و گوشت در بدن زنان، که از نفوذ اشعه های مضر محافظت می کند. ولی در مردان این لایه چربی وجود ندارد و به این ترتیب، یکی از آثار مضر استفاده از طلا توسط مردان این است. در مقابل این نظرات علمی و با توجه به باورهای مذهبی، برخی نظرات در فواید طلا و اینکه نقش مهمی در سلامت انسان ها ایفا می کند، توسط دانشمندان و بخصوص دانشمندان مختلف ایرانی مطرح شده و ابن سینا و ابوریحان، اینگونه مطرح کردند که طلا به قلب نیرو می بخشد و طبیعتی گرم و مرطوب دارد.

برخی دلایل علمی در ممنوعیت طلا برای مردان

پوشیدن طلای سفید، پلاتین و سنگ های قیمتی توسط مردان در اسلام

در مورد استفاده از طلای سفید در اسلام، با توجه به اینکه طلای خالص هنوز درصد بالایی از طلای سفید را تشکیل می دهد،  بنابراین نباید توسط مردان استفاده شود، در حالی که برخی آن را مجاز می دانند. و پوشیدن زیورآلات با Platinum نیز برای مردان مجاز نیست. مردان در استفاده از سنگ های قیمتی مجاز هستند، اما بنا به دستور اسلام، به یاد داشته باشید، خداوند سرنوشت شما را کنترل می کند، یک تکه سنگ نمی تواند خواسته های شما را محقق کند، بنابراین اگر آن را برای شانس می پوشید، آگاه باشید! شما چه مرد باشید و چه زن اشتباه می کنید.

پوشیدن طلای سفید، پلاتین و سنگ های قیمتی

استفاده از آلیاژهای طلا و آبکاری با طلا برای مردان در اسلام

ممنوعیت طلا برای مردان شامل طلای خالص، آلیاژهای طلا، قطعات برش خورده، قطعات پیوسته، منبت طلا و غیره است. در مورد روکش طلا و تذهیب، برخی از محققان معتقدند که در صورت امکان استخراج طلا از این قبیل اقلام برای مردان ممنوع است. به عنوان مثال، با لایه برداری اگر کسی نمی تواند طلا را از آنها استخراج کند، چنین اقلامی مجاز است.

استفاده از آلیاژهای طلا و آبکاری با طلا برای مردان

آیا پوشیدن جواهرات نقره برای مردان حرام است؟

خوشبختانه خیر. اگر مرد هستید و می خواهید جواهرات بپوشید، یک گزینه وجود دارد. حدیث زیر می تواند بسیاری از ابهامات شما را روشن کند:پوشیدن غیر از انگشتر نقره حرام است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از پوشیدن انگشتر طلا نهی کرد. و روایت شده است که مردی با حلقه ای از برنج بر پیش رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: “این چه چیزی است که من بوی بت ها را از شما احساس می کنم، بنابراین او حلقه را از بین برد”. سپس به نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و انگشتری از آهن داشت. پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: “چه چیزی است که من بر شما زینت اهل آتش جهنم را می یابم.” پس او را از بین برد و گفت: ای رسول خدا، حلقه خود را از چه ماده ای بسازم؟ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: “آن را از نقره بسازید که کمتر از یک مثقال باشد.”

آیا پوشیدن جواهرات نقره برای مردان حرام است؟

توجه داشته باشید، این مقاله یک فتوای شرعی نیست. این فقط مجموعه ای از اطلاعات نویسنده و دیدگاه اسلام در رابطه با دلایل حرام بودن طلا برای مردان است.