در وبلاگ فروشگاه طلا ساعتچی قصد آن را داریم که در مورد سنگهای خاص مطالب ارزشمندی را برای آگاهی دوستداران علم شناخت گوهرسنگها در قالب مقالات آموزنده بیان کنیم. 

انگشتر جواهر با سنگ بریل قرمز(Red beryl)

فروشگاه طلا ساعتچی، بریل قرمز را در دسته سنگهای تک منبع قرار می دهد. برخلاف زمرد، گوهر سبز گرانقیمت که در کلمبیا، برزیل، زامبیا، افغانستان، اتیوپی و جاهای دیگر یافت می شود، بریل قرمز(Red beryl) نتیجه اتفاقی نادر در زمین شناسی است و آن این است که فقط در یک مکان یافت شده است:

یک معدن که از سال 2001 بسته شده است در ایالات متحده امریکا وکوههای وه واهای یوتا (Wah Mountains of Utah).

فروشگاه طلا ساعتچی، سنگ دیاسپور را به شما معرفی می کند

تغییر رنگ  دیاسپور (Diaspore)

در دهه 1970 معدنچیان بوکسیت در ترکیه، نمونه های بزرگ و با کیفیت سنگهای قیمتی از یک ماده معدنی با قدرت تغییر رنگ به نام دیاسپور (Diaspore) را که در برخی از سنگهای معدنی یافت شده بود، کشف کردند.

دیاسپور که در زیر نور روشنایی فلورسنت، از رنگ سبز کیوی تبدیل به رنگ سرخ می شود و در زیر نور شمع به رنگ صورتی تمشکی تبدیل می شود، اکنون با نام های تجاری Csarite و Zultanite به بازار عرضه می شود. 

فروشگاه طلا ساعتچی با بنیتیت (benitoite)، سنگ آبی

در فروشگاه طلا ساعتچی، شما را با یکی از دوستداران سنگهای جواهری تک معدن آشنا می کنیم. جان بردشاو، صاحب شرکت Coast to Coast Rare Stones International در نیوهمشایر، که متخصص جواهرات تک منبع است، داشته های خود را از یافته های این جواهرات بینظیر در نمایشگاه های جواهرات توسان به فروش می رساند

سنگ کوارتز آمترین(Ametrine)

و بنیتیت (benitoite)، سنگ آبی درخشان که فقط در شهرستان سن بنیتو در مرکز کالیفرنیا یافت می شود، به عنوان یکی از پرطرفدارترین گوهرهای وی قرار گرفته است.

در اینجا، فروشگاه طلا ساعتچی، شما را با دو سنگ قیمتی دیگر که کمیاب هستند آشنا می کند. گراندیدیریت (grandidierite )، یک گوهر تک معدن سبز از جنوب ماداگاسکار است که به نام آلفرد گراندیه (Alfred Grandidier )، کاوشگر فرانسوی نامگذاری شده است. تانزانیت (tanzanite)، گونه ای بنفش از ماده معدنی زوازیت(zoisite) است که تنها در دامنه کوه کلیمانجارو پیدا شده است.

tanzanite مشهور در سال 1968 توسط کمپانی تیفانی به جهان معرفی شد، که تبلیغات آن مربوط به منشإ منحصر بفرد آن بود، با وجود ادعاهای بازاریابی مبنی بر اتمام منابع این گوهر زیبا، این سنگ همچنان به طور گسترده در دسترس است.

 بنیتوئیت(Benitoite)

آمترین(Ametrine)، از انواع دو رنگ کوارتز است که از یک طرف آمتیست بنفش و از طرف دیگر سیترین نارنجی است و در فروشگاه طلا ساعتچی، به عنوان گوهر سنگی زیبا به شما معرفی می شود. آمترین به طور طبیعی فقط در معدن آناهوی در استان ساندوول در شرق بولیوی(The Anahí Ametrine Mine, Bolivia ) بدست می آید.

در اوایل دهه 1900، جویندگان مس، بنیتوئیت(Benitoite) را در نزدیکی لبه جنوبی شهرستان سن بنیتو، تقریباً در نیمه راه سانفرانسیسکو و لس آنجلس کشف کردند. این گوهر نه تنها به دلیل منشإ single یا همان تک معدن بودن، بلکه به دلیل رنگ آبی خاصش به سنگی بی نظیر تبدیل شد.

 

فروشگاه طلا ساعتچی و سنگی کمیاب و بسیار محبوب

سنگ اوپال در فروشگاه طلا ساعتچی

اوپال ها معمولاً به رنگ سفید خامه ای هستند و توسط اجزاء رنگین کمانی که نور را هنگام حرکت سنگ منعکس می کنند، خاص ومنحصر بفرد می شوند.

اوپال های سیاه (black opal) بسیار نادر هستند، زیرا تقریباً همه آنها در معادن منطقه Lightning Ridge در نیو ساوت ولز در استرالیا یافت می شوند. هرچه رنگ زمینه آنها تیره تر و اجزاء روشن باشد، سنگ ارزش بیشتری دارد.

یکی از با ارزش ترین اوپال های سیاه در تمام دورانها "شفق قطبی استرالیس" است که در سال 1938 در لایتنینگ ریج (Lightning Ridge) کشف شد. اوپال 180 قیراطی به ویژه به دلیل اندازه بزرگ و رنگ آمیزی زیبا و قوی اش مورد تحسین قرار گرفت. در سال 2005 ارزش آن برابر با 1.000.000 دلار استرالیا یا حدود 763.000 دلار آمریکا بود.

لاریمار( LARIMAR )

در فروشگاه طلا ساعتچی، سنگی از جمهوری دومنیکن را به شما معرفی می کند. لاریمار( LARIMAR ) گونه ای بسیار کمیاب و آبی رنگ از ماده معدنی پکتولیت (pectolite) است و تنها در یک منطقه کوچک از جمهوری دومنیکن یافت می شود. نام این سنگ فیروزه ای رنگ توسط مردی که سنگ را در سال 1974 مطرح و معرفی کرد، میگوئل مندز (Miguel Méndez) نامیده شد.

 او اولین قسمت از نام دخترش، لاریسا (Larissa) را ​​برداشت و آن را با کلمه اسپانیایی دریا و مار ترکیب کرد و لاریمار پورتمنتو (portmanteau larimar) را ایجاد کرد. مردم محلی نسل ها از وجود این سنگ اطلاع داشتند، زیرا نمونه های کوچکی در ساحل دریا یافت شده بود، اما تنها در دهه 1970 بود که مقادیر کافی از آن با باز کردن معدن در زمین یافت شد.

تورمالین پارایبا ( PARAIBA TOURMALINE)

تورمالین پارایبا ( PARAIBA TOURMALINE)، سنگی محبوب در فروشگاه طلا ساعتچی، و بسیار زیبا و کمیاب است. استفاده از تورمالین در بسیاری از رنگها در سراسر برزیل رایج است، اما تورمالین پارایبا به لطف محتوای مس، تنها سنگ تورمالین است که دارای رنگ فیروزه ای روشن است.

این سنگهای قیمتی بسیار کمیاب در سال 1987 توسط معدنچی مصمم، هیتور دیماس باربوسا (Heitor Dimas Barbosa)، کشف شد، زیرا وی معتقد بود که چیز خاصی در زیر تپه های ایالت پارائیبای برزیل در انتظار است. باربوسا حق داشت و پس از سالها حفاری بی حاصل، سرانجام یک تورمالین آبی رنگ نئون بی رقیب را کشف کرد که بازار جواهرات را شعله ور می کرد.

سنگ فوق العاده نادر (از هر 10 هزار الماس فقط یک سنگ از آن استخراج می شود) به شدت مورد جستجو قرار گرفت. در سال 2003 تورمالین های بسیار مشابه رنگ فیروزه ای در معادن کوه های نیجریه و موزامبیک پیدا شدند، اگرچه برخی می گویند که کاملاً به اندازه تورمالین پارایبا چشمگیر نیستند ولی زیبایی خاصی دارند.

کانی کمیاب با قیراط 60 هزار دلاری در فروشگاه طلا ساعتچی

سنگ پینیت ((PAINITE

سنگ پینیت ((PAINITE، کانی کمیاب با قیراطی 60 هزار دلار، مورد دیگریست که در فروشگاه طلا ساعتچی، به شما معرفی می کنیم.کاشف آن "آرتور چارلز داوی" بود، سنگ شناسی انگلیسی که این کانی را در سال 1951 کشف کرد.

برای مدتهای زیادی این کانی تنها نمونه کریستال با رنگ قرمز تیره بود. از سال 2004 با کشف دو معدن در میانمار، باز هم پینیت در زمره کمیابترین و گرانترین کانی های کشف شده است.