رنگ مهمترین عامل و مهمترین ویژگی، هنگام ارزیابی سنگ های قیمتی رنگی است. اما مانند هر کاری که با زیبایی انجام می شود، بسیار ذهنی است و در پایان، نظر بیننده یا خریدار مهم است. این بدان معنا نیست که هیچ الگوی رنگی در سنگ های قیمتی وجود ندارد. اما رنگ سنگ های قیمتی چگونه ایجاد می شود؟ چه چیزی باعث تغییر رنگ در آنها می شود؟

رنگ سنگ های قیمتی چگونه ایجاد می شود؟

رنگ در سنگ قیمتی چگونه ایجاد می شود؟

رنگ نتیجه روش جذب نور توسط سنگ های قیمتی است. نور یک لرزش الکترومغناطیسی در طول موج معین است. چشم انسان فقط می تواند طول موج بین 380 تا 750 نانومتر را درک کند. رنگ طیف هایی که برای ما قابل مشاهده است قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش است. اگر تمام طول موج های مختلف نور از یک سنگ رنگی عبور کنند، بی رنگ به نظر می رسد. از طرف دیگر، اگر سنگ تمام نور را جذب کند، به رنگ سیاه ظاهر می شود. اما اگر یک سنگ تمام طول موج ها را به جز آنهایی که در قسمت قرمز طیف وجود دارد جذب کند، این گوهر قرمز به نظر می رسد.

به طور ساده، رنگ سنگ های قیمتی به دو صورت ظاهر می شود:

1. خود رنگی

یک عنصر رنگ آمیزی در ساختار کریستالی ماده معدنی گنجانده شده است و همیشه رنگ مشخصی به آن می بخشد. به عنوان مثال ، پریدوت همیشه دارای رنگ سبز از محتوای آهن بالا است، که 12-15 درصد از کل جرم آن را شامل می شود. سنگ های قیمتی خود رنگی نادر هستند.

چه سنگ هایی بر اثر خود رنگی به وجود آمده اند؟

2. رنگ دیگر

رنگ ناشی از مقادیر کمی عناصر رنگ آمیزی است که بخشی از ساختار کریستالی طبیعی و یا نقص های بلوری (مراکز رنگ) نیستند. در حالت خالص، مواد معدنی ” Allochromatic” بی رنگ هستند، به عنوان مثال یاقوت کبود. بدون عناصر رنگ آمیزی، تمام یاقوت کبودها بی رنگ خواهند بود. بیشتر سنگ های قیمتی، آلوکروماتیک هستند، به این معنی که در ساختار بلوری خود، توسط ناخالصی ها یا عناصر کمیاب رنگی می شوند. به عنوان مثال، کورندوم خالص بی رنگ است، اما بدلیل وجود اثری از تیتانیوم، کورندوم به طور معمول قرمز رنگ است که همان یاقوت قرمز است.

رنگ چه سنگ هایی بر اثر رنگ سنگ های دیگر به وجود آمده است؟

در موارد دیگر، یک عنصر واسطه منفرد می تواند رنگ های مختلفی را در انواع مختلف گوهر ایجاد کند. بنابراین، کروم در زمرد رنگ سبز ایجاد می کند، اما در کورندوم به رنگ قرمز منجر می شود. این امر به این دلیل است که بین ساختار کریستالی گوهر و عناصر کمیاب رابطه پیچیده ای وجود دارد.یک راه مهم دیگر که در آن سنگ های قیمتی، رنگی می شوند از طریق مداخله انسان در قالب درمان های گوهر یا بهسازی، صورت می گیرد که البته روش کامل و دائمی نخواهد بود. به عنوان مثال، عملیات حرارتی برای تغییر در حالت شیمیایی ناخالصی به منظور تعمیق یا روشن شدن رنگ، کاهش رنگ خاصی (مانند رنگ موجود در آکوآمارین) یا بهبود وضوح، اغلب برای تغییر حالت شیمیایی ناخالصی، مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای رنگ سنگ های قیمتی

اگرچه چندین سیستم درجه بندی رنگ صنعتی (مانند GemDialogue ، GemEWizard و GIASquare) وجود دارد، هیچ استاندارد جهانی برای ارتباط رنگ در سنگ ها رنگی وجود ندارد. این امر عمدتاً به دلیل جواهرات رنگی بسیار، ذهنی است و در نتیجه فروشندگان درجه بندی خود را مانند AAA ایجاد می کنند. رنگ می تواند راهی عالی برای انتخاب نگین مناسب برای شما باشد، اما لطفا توجه داشته باشید که رنگ به تنهایی راهی مطمئن برای تشخیص نیست. رنگ سنگ های قیمتی کمک می کند، اما سایر سرنخ های بصری مانند درخشش نیز مهم هستند.