رنگ سنگ های قیمتی مشخص ترین و مسلماً مهمترین ویژگی سنگ است. هنگام مشخص کردن نوع رنگ در مورد رنگ سنگ های قیمتی باید رنگ اصلی، تن و اشباع یا غلظت را در نظر بگیرید.

Hue (رنگ اصلی)

چرخه رنگ

چرخه رنگ Color Wheel در GemSelectHue به موقعیت یک رنگ روی چرخه رنگ اشاره دارد. شش رنگ اصلی وجود دارد:

  • بنفش
  • آبی
  • سبز
  • زرد
  • نارنجی
  • قرمز

((six primary hues: violet, blue, green, yellow, orange, and red.

بین این رنگ های اولیه رنگ های ثانویه مانند آبی- سبز blue-green وجود دارد. بعضی از سنگ ها دارای رنگ های ترکیبی هستند.

به عنوان مثال، یاقوت کبودها می توانند رنگ از “آبی کمی مایل به ارغوانی” تا “آبی کمی مایل به سبز ” “slightly purplish-blue” to “slightly greenish-blue,”داشته باشند، و یاقوت ها  از رنگ”کمی قرمز مایل به ارغوانی” تا “کمی قرمز مایل به نارنجی” “slightly orangish-red” to “slightly purplish-red” باشد. سنگ های قیمتی که اکثراً رنگهای اولیه خالص دارند با ارزش ترین هستند.

Tone تن (تیرگی و روشنی را بیان می کند)

تن رنگ در رنگ سنگهای قیمتی

به روشنی نسبی یا تیرگی رنگ اشاره دارد. روش دیگر در بیان تن به عنوان درصد نور جذب شده توسط یک رنگ است. سنگی که هیچ رنگی را به خود جذب نمی کند، سفید است، در حالی که سنگی که تمام نور را جذب می کند، سیاه است.

Saturation اشباع (پختگی یا غلظت رنگ اصلی را بیان می کند)

(also known as chroma or intensity)

به میزان رنگ موجود در آن اشاره دارد. اشباع مهمترین عامل درجه بندی رنگ است.برای کمک به تجسم اشباع، یک لیوان آب تصور کنید. به آرامی جوهر آبی به آب موجود در لیوان اضافه می شود. رنگ به تدریج به آبی عمیق تر تبدیل می شود. به عبارت دیگر، اشباع متناسب با مقدار جوهر موجود در آب افزایش می یابد. به عنوان مثال یک یاقوت قرمز با بیشترین اندازه رنگ قرمز، این یاقوت حداکثر اشباع را بدست آورده است. یک یاقوت با سبکترین یا کمترین سایه صورتی، حداقل اشباع ممکن را دارد.

اشباع رنگ یاقوت کبود

به طور کلی، سنگ هایی که دارای تن های روشن یا تیره هستند نسبت به رنگ های متوسط​​ مطلوبیت کمتری دارند. بالاترین میزان اشباع زرد همیشه روشن تر از بالاترین اشباع نارنجی است، که خود روشن تر از پر رنگ ترین سبز یا قرمز است که روشن تر از پر رنگترین آبی یا بنفش است.

رنگ سنگ های قیمتی

سنت ها و رنگ سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی رنگی و تنوع فوق العاده از رنگ ها، سایه ها و رنگ آنها بی نهایت شگفت انگیز است. در طول زمان، فرهنگ های مختلف این عقیده را به وجود آورده اند که سنگ های رنگی دارای خواص جادویی هستند و قدرت ویژه ای را برای کسی که از آنها استفاده می کند فراهم می آورند. از سنگ های قیمتی به عنوان جنبه های جدایی ناپذیر اعمال معنوی استفاده می شود.

رنگ های خاص سنگ های قیمتی

اثر هر رنگ در سنگ های قیمتی

در زیر برخی از اعتقادات در مورد اثرات رنگ ها و انواع مختلف سنگ ها بیان می شود که با گذشت زمان توسعه یافته اند و ویژگی های خاصی را به رنگ های خاص سنگ های قیمتی، مانند سخاوت یا اخلاص نسبت می دهند.کوارتز لیمویی یا زرد Yellow Lemon Quartzاستفاده از سنگ های زرد Yellow stones برای زنان با سخاوت همراه بود. با این حال، برای یک مرد، سنگ های قیمتی زرد حاکی از رازداری است، مانند داشتن یک عشق مخفی بود.

اثر هر رنگ در سنگ های قیمتی

زنی که از سنگ بنفش استفاده می کرد، افکار جاه طلبانه و عشق به یک طبیعت معنوی را پیشنهاد می کرد. برای یک مرد، یک سنگ بنفش حاکی از قضاوت هوشیارانه و همراه با تلاش و جاه طلبی بود.استفاده از سنگ های سیاه برای زنان جوان آنها را احمق و فریبنده نشان می داد. اما هنگامی که یک زن متأهل چنین سنگ سیاهی را استفاده کند، نشانگر وفاداری، عشق و استقامت مداوم است. برای یک مرد، سنگ سیاه حاکی از گرانش، عقل سلیم و قدرت درونی است.

رنگ سنگ های قیمتی

سنگ های قرمز Red stones که توسط زنان پوشیده می شد، نشانه غرور، استکبار و لجاجت بود. صفات مثبت تر از اشراف و رهبری هنگامی بیان می شد که مردی سنگ قرمز رنگ داشته باشد.

زنی که از سنگ آبی blue stone استفاده می کرد، نشانه ای از عشق و حسادت و از نظر اجتماعی شخصیتی مثبت بوده است. مردی که سنگ های آبی پوشیده بودند، خردمند، بلند فکر و سخاوتمند نشان داده می شدند.

سنگ های سبز Green stones برای یک زن نشان دهنده لذت کودکانه، جاه طلبی بی اساس و عشق به تغییر است. سنگ های سبز برای یک مرد به معنای شاد ، دوستی از دست رفته و امید گذرا بود.

دایره رنگ سنگ های قیمتی

امروزه امکانات برای استفاده از سنگ های رنگی به نظر بی پایان و قابل دسترس می رسد و در هر محدوده قیمت و برای هر سلیقه گزینه هایی وجود دارد. چه برای پیروی از مد، تنوع و زیبایی در ظاهر و چه برای ابراز احساسات درونی و استفاده از خواص درمانی، باید از نعمت سنگ های رنگارنگ که طبیعت برای بهره مندی ما ارائه کرده است، لذت برد.