خرید گردنبند زنانه طلا از برندی معتبر یا خرید انگشتر طلا با نگین یاقوت سرخ بعنوان هدیه، مطمئناً مورد توجه و خوشایند خواهد بود.

دو سنگ خوشرنگ و دوست داشتنی از خانواده Corundum

  • Ruby (یاقوت قرمز)
  • Corundum Species

Color: Varying red 

گردنبند زنانه یاقوت

گردنبند Ruby (یاقوت قرمز)

یاقوت و سفایرها از نظر فرمول شیمیایی شباهت زیادی به هم دارند، هر دوتای آنها گونه ای از خانواده (corundum) هستند. تفاوت رنگ یاقوت به خاطر وجود کروم و سفایر به خاطر وجود تیتانیوم است.

بهترین یاقوت در کشور برمه استخراج می شود. و مرغوب ترین و کم یاب ترین آن قرمزی به رنگ خون کبوتر است که بسیار گران بهاست.

یاقوت قرمز

در تایلند، تانزانیا و ماداگاسکار (Malagasy republic) هم یاقوت به دست می آید اما کیفیت آنها به اندازه یاقوت برمه نیست. در سری لانکا معادن جواهرات بسیاری وجود دارد و یاقوت در آن کشور استخراج می شود.

اما این سنگ بیشتر اوقات کم رنگ و بی حال است و در پاره ای اوقات سنگ خوب و پررنگ به دست می آید. هر ساله معادن جدید دیگری به مردم معرفی می شوند در عین حال خرید یاقوت می تواند سرمایه گذاری خوبی برای شما باشد.

یاقوت قرمز معمولا ناخالصی هایی شبیه به نخ ابریشم دارد، که این به خاطر وجود بلورهای سوزنی شکل از جنس کریستال روتیل در آن است.

اگر این بلورها و سوزن ها به طور متقاطع روی یکدیگر قرار بگیرند پدیده ای به نام (asterism) به وجود آمده و باعث شکل گیری یاقوت ستاره ای (star ruby) می شوند. هنگامی که زاویه بین این سوزن ها 60 و 120 درجه باشد ستاره ی شکل گرفته 6 پر و اگر 90 درجه باشد ستاره 4 پر خواهد شد.

یاقوت ستاره ریوز

نوع طبیعی آن معمولا با تراش گنبدی عرضه می گردد که بسیار گران می باشد البته نوع مصنوعی آن ارزان قیمت است، باید توجه کنید که ستاره سنگ طبیعی بسیار واضح تر، شفاف تر و خط های آن صاف تر از ستاره در یاقوت تقلبی است.

سالانه تن ها یاقوت مصنوعی تولید می شود که در این بین کمپانی (chatham) بیشترین سهم را دارد

. این سنگ آن قدر با دقت طراحی شده که بدون تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص آن از سنگ اصلی بسیار دشوار است. در مکزیک نیز یاقوت مصنوعی تولید می شود.

شایان ذکر است حدود 95 درصد این سنگ ها نسبت به اشعه ماوراءبنفش دارای واکنش شدید هستند. سنگ های مصنوعی ممکن است به قدری زیبا و جذاب باشند که نیاز شما را متوجه خرید سنگ طبیعی نکنند اما به واقع هنگامی که می خواهید سنگ مصنوعی بخرید اندکی درنگ کنید زیرا همه چیز در زیبایی سنگ خلاصه نمی شود.

سنگ باید دارای اصالت، انرژی طبیعی و مقبول در سرمایه گذاری باشد. ارزش در سرمایه گذاری در خرید گردنبند زنانه یا خرید گردنبند طلا مردانه ظریف یا گوشواره ای از طلا با سنگ یاقوت قرمز طبیعی خیلی بیشتر از خرید جواهری با سنگ مصنوعی است.

انواع یاقوت قرمز

نکته : شناخت درون گیرها و ناخالصی ها کمک فراوانی به تشخیص اصل و بدل بودن سنگ می کند، که کارشناسان جواهرشناس روی این مسئله تمرکز زیادی کرده اند. با دقت در سنگ می توان حباب های هوای حاصل از فرآیند مصنوعی، که تعدادشان هم کم نیست را مشاهده نمود. ممکن است یاقوت سرخ را با لعل سرخ و گاهی با گارنت سرخ اشتباه بگیرید.

یاقوت سرخ

این سنگ برای درمان بیماری های معده و کبد، آرامش به افراد و آرام نمودن بیماران عصبی و روانی و درمان انواع سردرد بسیار مفید می باشد این سنگ معروف به سنگ عشق است و بیماری های مربوط به فشار خون، کم خونی، ضعف و ناتوانی جسمی، سستی و ضعف چشم و عوارض مختلف ذهنی دارد.

sapphire (یاقوت کبود)

Corundum Species

Color: Blue in various tones, colorless,pink, orang, yellow,green,

purple, black

یاقوت کبود

بیشتر نکاتی که در مورد یاقوت اشاره شد می تواند درباره سفایرها صدق داشته باشد. معمولا سفایر را به رنگ آبی آن یعنی یاقوت کبود (blue sapphire) می شناسند. بهترین رنگ آن آبی کشمیری است که در هندوستان استخراج می شود و رنگ آبی گل ذرتی نیز گران بها و زیباست.

سفایر در طیف رنگی دیگر نظیر:

  • زرد
  • نارنجی
  • سبز
  • صورتی و مایل به ارغوانی یافت می شود.

دیگر رنگ های خانواده کورندوم به نام سفایرهای فانتزی معروف اند. گردنبند زنانه یا مردانه با سنگ یاقوت کبود به عنوان اکسسوری اشرافی و مورد پسند سلاطین، همیشه مورد توجه بوده و ملکه های سرزمین های مختلف، از ست های زیبا از یاقوت کبود در بین گنجینه های خود محافظت و استفاده بسیار کردند.

یاقوت کبود

سفایر در کشورهایی نظیر استرالیا، سری لانکا، برمه، آفریقا، تایلند، کانادا و ایالات متحده یافت می شود و به ندرت در اسکاتلند نمونه هایی از آن کشف شده است. تنوع رنگ سفایر در سری لانکا و شرق آفریقا بیشتر است.

فرآیند شبیه سازی و صنعتی کردن سفایر مانند یاقوت است و در مورد تمام طیف های رنگ آن انجام می پذیرد. یاقوت هایی  به رنگ سبز، نارنجی، آبی، صورتی و ارغوانی تولید می شوند.

به نام (padparadsha) وجود دارد که اگر رنگ مناسبی داشته باشد سنگی بسیار گران بها است.

انگشتر یاقوت نارنجی

یاقوت کبود سلول های پوست،مو و ناخن را ترمیم می کند و در درمان دردهای عصبی مانند:

  1. دردهای رماتیسمی
  2. سردردهای شدید بسیار
  3. مبارزه با عصبانیت

سفارش شده است این سنگ مشهور به سنگ افراد خردمند است. برای گلو درد،تیروئید و پاراتیروئید مفید است باعث تعادل قلب شده و سیستم ایمنی شخص را زیاد می کند و برای کبد و کیسه صفرا مفید است.

یاقوت زرد (yellow sapphire):

سیترین یاقوت زرد

این سنگ در خانواده سفایرها قرار دارد. سنگی محبوب و پرطرفدار است اما شناسایی آن کاری دشوار می باشد بیشتر آنها سفایر طلایی هستند که پس از حرارت دادن به رنگ زرد در می آیند.

اما باید در خرید آنها دقت کرد. یاقوت بی رنگ از رنگ های دیگر آن کم ارزش تر است ولی حتی آن هم نوع مصنوعی دارد. یاقوت سفید یا بی رنگ مصنوعی در ساخت شیشه ساعت کاربرد دارد.

تشخیص بین سفایرهای مصنوعی و طبیعی بدون بهره از ابزار گوهر شناسی کار آسانی نیست. سنگ های مصنوعی اکثرا دارای رنگ سرتاسر یکنواخت هستند اما سنگ طبیعی معمولا پخش رنگ یکنواختی ندارد (colour zoning) و تجمع رنگ در آن یکنواخت نیست. برای یاقوت کبود نمونه ها و جایگزین های غیر اصلی و اصلی ارزان قیمت نظیر اسپینل آبی، کبالت، تانزانیت، تورمالین آبی و زرگون آبی گزارش شده است.

یاقوت زرد و نارنجی

یاقوت زرد و نارنجی: خواص این دو گوهر مشابه هم بوده زیرا برای درمان ناتوانی های جنسی مؤثر است و برای بهبود جریان خونی بی نظیر می باشند و برای رفع بی حالی و خستگی مفرط به کار می آید.