با خرید آنلاین طلا و جواهر از برند هاتف ساعتچی و سرزدن به وبلاگ این وب سایت بی نظیر، در مورد ماده معدنی کبالت و کاربردهایش اطلاعات جالبی کسب می کنید.

دانستنی های زمین , دانستنی هایی جالب و خواندنی در مورد مواد معدنی، سنگ ها و فلزات گران بها

آشنایی با ماده معدنی کبالت و شهاب سنگ های اسرار آمیز

ماده معدنی کبالت (Cobalt) بخاطر رنگ آبی خاص خود که در صنعت شیشه سازی و تولید رنگدانه ها کاربرد دارد، مشهور است. این ماده معدنی در ساختار تشکیل دهنده شهاب سنگ ها پیدا شده.

از کبالت در تولید جوهر نامرئی استفاده می شود. کبالت استفاده جواهری ندارد و در پوسته زمین به صورت ترکیب شیمیایی موجود است.

کبالت در پوسته زمین
وجود ماده معدنی کبالت در ترکیب ساختاری شهاب سنگ ها

شهاب سنگ ها (meteoroid) به طور معمول از سیارک ها به مقدار زیادی کوچکتر هستند و از نظر ظاهری یک جسم کوچک سنگی یا فلزی در جو خارج از زمین هستند. اندازه شهاب سنگ ها از سنگهای کوچک شروع شده و تا عرض یک متر دیده شده است. اجسامی با اندازه های کوچکتر از این، میکرومتروئیدها یا گرد و غبار فضایی نام دارند که در این گروه طبقه بندی می شوند.

گاهی با نگاه به آسمان شب و تماشای ستارگان، ستاره هایی با دنباله ها یا رگه هایی از نور می بینید که به سرعت از دید شما خارج می شوند. به این اجرام دنباله دار و زیبا شهاب سنگ گویند.

سرعت گذر این شهاب سنگ ها از جلوی دید ما متفاوت است و مسیر عبورشان قابل ردیابی و مطالعه است. این اجرام دنباله دار منظومه شمسی ما با ورود به جو زمین صاحب دنباله ای از نور می شوند که حاصل از سوختن یک قطعه از بقایای آسمانی آنها است.

مجموعه ای از شهاب ها را که با هم در حال عبور از جو زمین هستند، بارش شهابی گویند. در طول سال چندین بار زمین با انبوهی از ذرات کوچک روبرو می شود که همان شهاب سنگ ها هستند.

سقوط این شهاب سنگ ها به زمین و بررسی آنها توسط متخصصان، اطلاعات جالبی را در مورد این اجرام آسمانی به ما می دهد که هیجان انگیز است. ما شما را در حین خرید آنلاین طلا و جواهر از فروشگاه هاتف ساعتچی، به خواندن مقالات دانستنی های زمین دعوت می کنیم تا با این اطلاعات جالب و خواندنی لحظات خوبی داشته باشید.

 

سقوط شهاب سنگ

شهاب سنگ ها چه ارتباطی با ماده معدنی کبالت دارند؟

وقتی با لذت و فراغ خاطر در نقطه ای درست و آسمانی صاف به تماشای ماه و ستارگان می نشینیم، بارش شهاب سنگ از یک نقطه به نظر میرسند ولی این خطای دید است. معمولاً بارش های شهابی با نام صورت فلکی مطرح می شوند، منظومه هایی که به نظر می رسد شهاب سنگ ها از نقطه ای از آنها سقوط می کنند.

در ساختار شهاب سنگ های آهن:

  • نیکل
  • کبالت
  • گالیوم
  • پالادیوم
  • طلا وجود دارد.

دو عنصر کروم و نیکل در شهاب ها با بیشترین غلظت وجود دارند و از نظر پراکندگی در شهاب سنگ های آهن گسترده ترین هستند. غلظت عنصر مس کمترین است و غلظت ماده معدنی کبالت به اندازه نیکل است.

عناصری چون وانادیوم، روی و آرسنیک با غلظتی زیرحد تشخیص هستند. محتوای آهن در محدوده وسیع تری متفاوت است.

شهاب سنگ سرد

مقدار عناصر در شهاب سنگ ها با استفاده از روش پلاروگرافی تعیین می شوند. بر طبق مطالعاتی بر روی پنج شهاب سنگ آهن مقدار کبالت و نیکل اینگونه تجزیه و تحلیل شد: میزان نیکل از 49/6 تا 7/8 درصد و کبالت از 40/0 تا 49/0 درصد بود. جالب است بدانید، زمانی که دو شهاب سنگ مربوط به سال 1998 پس از میلیاردها سال در کمربند سیارکی منظومه شمسی به طور جداگانه به زمین سقوط کردند، هر دو دارای آب مایع و ترکیبات آلی پیچیده مانند هیدروکربن ها و اسیدهای آمینه بودند.

با آزمایشات ونمونه برداری هایی که بر روی این شهاب سنگ ها انجام شد نشان داد، ترکیب شیمیایی موجود در بلورهای نمکی کوچک آبی و بنفش در این شهاب سنگ ها، آنها را جفت و از یک سیاره کوتوله دانستند.

این بلورها آثار میکروسکوپی آبی را حمل می کردند که گمان می رود مربوط به دوران نوزادی منظومه شمسی باشد یعنی حدود 4.5 میلیارد سال پیش و این بسیار هیجان انگیز است.

بلورها در شهاب سنگ

 

جوهرهای نامرئی و ترکیبات کبالت

نوشتن با جوهر نامرئی

کلرید کبالت (cobalt chloride)، نمکی از خانواده این ماده معدنی است که به رنگ صورتی موجود است، این نمک برای تهیه جوهر نامرئی کاربردی و مناسب است. زمانی که مولکول های کلرید کبالت صورتی را گرم می کنیم بر اثر از دست دادن آب به کلرید کبالت آبی رنگ تبدیل می شوند.

جوهرهای نامرئی کاربردهای اسرارآمیزی دارند. وقتی کار نوشتن با جوهر نامرئی پایان یافت، کاغذ را کنار گذاشته تا به طور کامل خشک شود. برای نمایان شدن خط نوشته باید به آن گرما رساند.

نوشتن با جوهر نامرئی

 

محبوبیت شیشه ها و ظروف آبی با ترکیبی از ماده معدنی کبالت و به رنگ آبی کبالتی

شیشه های آبی کبالتی، صرف نظر از رنگ خاصی که دارند، مقدار زیادی نور UVB را جذب می کنند. نور خورشید شامل UVA و هم UVB است که شیشه شفاف با جذب درصد کمی از نور UVA، تنها از عبور مقدار ناچیزی از اشعه خورشید جلوگیری می کند.

جذب بالای نور خورشید توسط شیشه های کبالتی، دلیل محبوبیت آنها برای نگهداری محتویات درون شیشه است.

رنگ برای شیشه های کبالتی

عطر و طعم بسیاری از نوشیدنی ها و محتویات درون شیشه های شفاف، بعد از باز کردن درب آنها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از کیفیت آنها کاسته می شود. نور خورشید حاوی اشعه ماوراء بنفش است که می تواند به راحتی به ماده غذایی یا نوشیدنی شما آسیب برساند.

روغنها، سسها و طعم دهنده ها با تابش و جذب این نور کاملاً بی کیفیت می شوند. بهترین راه برای محافظت از مواد غذایی، نگهداری آنها در محیط خنک و تاریک است. شما می توانید با تهیه بطریهای کبالتی در ابعاد مختلف، موادغذایی حساس به نور را در ظرف شیشه ای مناسب، از کاهش کیفیت یا آسیب دیدن آنها جلوگیری کنید.

شیشه های رنگی کهربایی، سبز و کبالتی، هر کدام از آنها بعنوان فیلتر کننده اشعه های آسیب رسان، با سطح مختلفی از محافظت در برابر نور UV ، از کیفیت مواد غذایی و نوشیدنیها محافظت می کنند و آنها را برای مدت زمان طولانی تری نگه می دارند.

شیشه های کبالتی

حال با شناختی که از کبالت دارید، خرید جوهری نامرئی یا ست زیبایی از بطری های شیشه ای کبالتی رنگ را در لیست برنامه هایتان قرار دهید. برخی از فروشگاه های معتبر سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی اقدام به فروش شهاب سنگ می کنند.

شما می توانید با اطمینان به صحت شهاب سنگها و اصل بودن آنها، تکه ای خریداری کنید و با سفارش آنلاین جواهری بی نظیر از جنس کهکشانها، از طریق خرید آنلاین طلا و جواهر از سایتی معتبر، جواهری خاص از سنگی ماورائی، از قلب منظومه شمسی داشته باشید.