آبکاری و روکش طلا روشی است برای رسوب یک لایه نازک از طلا بر روی سطح فلز دیگر، که اغلب اوقات مس یا نقره  فلزات پایه هستند و آبکاری بروش شیمیایی یا الکتروشیمیایی انجام می شود.

آشنایی با کدهای انواع آبکاری یا روکش طلا

طلای 24 عیار دارای رنگ گرم و طبیعی طلای خالص است و بدون تغییر در درجه خلوص طلا به کمتر از 24 کیلوگرم، رنگ آن قابل تغییر نیست. با تغییر در ترکیب آلیاژ در ساخت جواهرات می توان رنگ های دیگر طلا را ایجاد کرد. طلای 24 عیار شامل 24 قسمت طلای خالص است. طلای 22 عیار شامل 22 قسمت طلا و 2 قسمت فلزات دیگر است که به عنوان آلیاژ به آن اضافه می شوند. طلای 21 عیار حاوی 21 قسمت طلا با سه قسمت فلز دیگر است. طلای 18 عیار شامل 18 قسمت طلای خالص با 6 قسمت فلز دیگر اضافه شده است.

دستگاه روکش طلا

برای اینکه بدانید جواهرات چه نوع روکش طلا دارند، به دنبال مهر یا حکاکی کیفیت روی فلز باشید. بدون مهر و موم با کیفیت روی کالا، نمی توانید از نوع طلای استفاده شده مطلع شوید. اگر جواهرات روکش طلا دارند، روکش های طلا یا آبکاری ها کدهایی بصورت اختصاری دارند که ممکن است در هنگام خرید جواهرات طلا با آنها روبرو شوید. در زیر یک توضیح کوتاه در مورد معنای واقعی انواع مختلف اختصارات حک شده یا کد های آبکاری طلا آورده شده است.

انواع کد های آبکاری و روکش طلا

لایه ای طلایی (GOLD LAYERED)از آنجا که هیچ استانداردی برای “لایه طلا” وجود ندارد، یک جواهر، چند لایه طلا یا یک لایه طلای فوق العاده نازک می تواند داشته باشد!

برگ طلایی (GOLD LEAF)برگ طلا، طلایی است که با دست به صورت لایه های بسیار نازک، چکش خورده و به دور فلز پیچیده شده (یا به حالت گلاید) درآمده است. معمولاً از طلای K 22 یا K 24 به عنوان لایه یا ورق نازک طلا برای تزئین کار هنری و جواهرات استفاده می شود. شما می توانید جواهرات ورق طلا را به دلیل بی نظمی فویل اطراف آن کالا تشخیص دهید.(GOLD PLATED – GOLD ELECTROPLATED)

حک طلای پر شده

اگر جواهرات “روکش طلا” یا “آبکاری طلا” باشد، به این معنی است که یک لایه طلای بسیار نازک روی سطح فلز قرار دارد. فلز پایه می تواند از جنس استیل یا برنج آغشته به طلا باشد.

آبکاری و روکش طلا فرایندی است که به عنوان آبکاری شناخته می شود و ظاهری شبیه طلا به فلز پایه جواهر می دهد. لایه طلایی برای اینکه “روکش طلا” یا “آبکاری طلا” نامیده شود، باید حداقل 7 میلیونیمم اینچ ضخامت و حداقل کیفیت طلای عیار 10 داشته باشد. از آنجا که لایه طلا کاملا نازک است، می تواند با گذشت زمان از بین برود. این فلز باید دارای مهری باشد که نشان دهنده کیفیت آبکاری شده باشد: “GP” ، “G.P” ، “GEP” یا “G.E.P”.

مهر اعتبار روکش طلا

GOLD OVERLAY – ROLLED GOLD PLATED

جواهرات “روکش طلا” یا “روکش طلا اندود” دارای پوشش طلای ضخیم تری است و از این رو با گذشت زمان دوام بیشتری دارد. محتوای طلا باید حداقل از کیفیت طلای عیار 10 برخوردار باشد. فلز پایه می تواند برنج، فولاد ضد زنگ یا مس باشد. این فرآیند از گرما و فشار برای مخلوط کردن و اتصال فلزات استفاده می کند. این نوع روکش طلا باید دارای مهری باشد که نشان دهنده کیفیت روکش باشد:

“GO” ، “G.O” ، “RGP” یا “R.G.P”.

طلای پر شده

طلای پر شد (GOLD FILLED)جواهرات گلدفیلد در واقع با طلا پر نمی شود. معمولاً فلزات اساسی آن برنج یا مس پوشیده شده از ورقه های طلا است. از فرآیند گرما و فشار (فرآیند اتصال) برای مخلوط کردن و اتصال فلزات به یکدیگر استفاده می کند. محتوای طلا باید حداقل با کیفیت طلای K 10 باشد. لایه طلا که با دقت کافی پوشش داده باشد، پوسته پوسته نمی شود و از بین نمی رود. یک جواهر با این نوع پوشش در فلز مورد استفاده در آن، برای اکثر افراد با پوست حساس بی خطر است. این فلز باید دارای مهر باشد که کیفیت روکش شده را نشان دهد: “GF” یا “G.F”.

فلز پر شده با روکش طلا

ورمیل (VERMEIL

ورمیل طلایی

Vermeil (تلفظ می شود) به معنای ساده “نقره استرلینگ اندود شده با طلا” است. تفاوت بین “ورمیل” و “روکش طلا از نوع گلدفیلد یا پر شده” در این است که در جواهرات ورمیل طلا دارای یک لایه طلای ضخیم تر هستند و از نقره استرلینگ به عنوان فلز پایه خود استفاده می کنند. به همین دلیل ورمیل (در مقایسه با سایر روکشهای طلا) برای کسانی که پوست حساستری دارند انتخاب بهتری است. برای Vermeil معمولاً علامت گذاری یا مهر حک نشده است، اما اگر یک طلا و یا جواهری از طلا با مهر ”925” علامت گذاری شده باشد، احتمالاً به این معنی است که یک ورمیل طلایی است. و مهر S925 حک شده است. 

از روکش طلا بر روی نقره در ساخت ست جواهرات و انواع جواهرات استفاده می شود. ولی چون به مرور زمان اتم های نقره در لایه طلا پخش می شوند و باعث کم رنگ شدن تدریجی رنگ آن و در نهایت باعث لکه دار شدن سطح آن می شوند و این روند بسته به ضخامت لایه طلا، ممکن است ماهها و حتی سال ها طول بکشد، برای مقابله با این اثر از یک لایه فلزی بعنوان سد استفاده می شود. فلز مس نیز به طلا نفوذ می کند، ولی این کار را کندتر از نقره انجام می دهد. مس معمولاً بیشتر با نیکل آبکاری می شود. یک جواهر نقره ای با روکش طلا معمولاً یک لایه با مس آبکاری شده و بعد با طلا روکش می شود.

مبحث آبکاری طلا بسیار گسترده است که در مقالات آینده به آنها می پردازیم.