ارزش گذاری سنگ های قیمتی

بیش از 2000 ماده معدنی طبیعی شناسایی شده و فقط 16 مورد از اهمیت برخوردار هستند. این سنگ های قیمتی عبارتند از: بریل، كریزوبریل، كوراندوم، الماس، فلدسپات، گارنت، یشم، لازوریت، الیوین، اوپال، كوارتز، اسپینل، توپاز، تورمالین، فیروزه و زیركون. برخی از این مواد معدنی بیش از یک نوع گوهر دارند. به عنوان مثال بریل، زمرد و آکوامارین را در گروه خود دارد. سنگ های قیمتی که محبوب تر هستند شامل الماس، یاقوت سرخ، زمرد و یاقوت کبود است، و قیمت هایی را به دست می آورند که نشان دهنده ارزش بالای آنها است. در طیف پایین تر سنگ های قیمتی، در انواع مقرون به صرفه، سنگ هایی مانند پریدوت یا سیترین وجود دارد. در این مقاله ارزش و قیمت سنگ های قیمتی را بررسی می کنیم.

ارزش گذاری سنگ های قیمتی

چه چیزی باعث می شود که یک سنگ قیمتی ارزشمندتر از دیگری باشد؟

عواملی مانند نوع سنگ، رنگ، برش و شفافیت همه بر ارزش کلی گوهر تأثیر می گذارند. در اینجا ما سنگ های قیمتی را از نظر ارزشی، از با ارزش ترین سنگ های قیمتی تا مقرون به صرفه ترین آنها مقایسه می کنیم. ابتدا نگاهی به نحوه ارزش گذاری سنگ های قیمتی می اندازیم و سپس به قیمت گذاری سنگ های قیمتی می رسیم.

عوامل مؤثر بر ارزش سنگ های قیمتی

عوامل مؤثر بر ارزش سنگ های قیمتی

قیمت سنگ های قیمتی بر اساس عوامل زیادی تعیین می شود. ما می خواهیم نحوه ارزش گذاری برای یک جواهر را بهتر درک کنیم تا ببینیم چرا برخی از جواهرات، گران تر از بقیه هستند. با در نظر گرفتن این موارد، در اینجا ده فاکتور برای ارزش گذاری سنگ های قیمتی مورد توجه قرار می گیرد:

1. نوع سنگ های قیمتی

سنگ های قیمتی مانند یاقوت سرخ یا زمرد گرانتر از کوارتز یا آمتیست خواهند بود.

سنگ های قیمتی

2. سنگ های رنگی در مقابل نگین های بی رنگ

رنگ شاید مهمترین عامل قیمت گذاری یک نگین باشد اگر رنگ نگین روشن تر باشد، معمولاً ارزان تر خواهد بود. ارزشگذاری سنگ های قیمتی بر اساس رنگ مشکل است زیرا طیف بسیار گسترده ای است. هنگام ارزش گذاری یک سنگ جواهر، ما به رنگ و اشباع رنگ نگاه می کنیم. به عنوان مثال، یک سنگ جواهر یاقوت کبودی که رنگ و بهبود یافته شده، گران تر از یک سنگ روشن است. تنوع زیادی بین سنگ های قیمتی و رنگ های مربوط به آنها وجود دارد، اما معمولاً هر چه رنگ عمیق تر و زنده تر باشد، ارزش آن بیشتر است.

سنگ های قیمتی رنگی

3. وضوح

هرچه سنگ های قیمتی دارای عیوب (نقص) بیشتری باشند، ارزش آنها کمتر است. سنگ های قیمتی که پاک هستند، به این معنی است که هیچ عیب قابل مشاهده ای ندارند، و بهترین درخشندگی را نشان می دهند و بنابراین، بالاترین قیمت را می طلبند. الماس هایی با وضوح عالی اغلب به دلیل محبوبیت و درخشندگی که دارند، گران قیمت هستند.

وضوح جواهرات

4. وزن عیار

علیرغم باور عمومی ، وزن عیار مهمترین عامل ارزش سنگ های قیمتی نیست. برای سنگ های قیمتی کمیاب یا گرانبها ، هرچه عیار بیشتر باشد ، گرانتر است. با این حال ، سنگ های کم ارزش مانند کوارتز می توانند نسبتاً سنگین و مقرون به صرفه باشند. گاهی اوقات وزن قیراطی سنگین تر در برابر سنگ های قیمتی در صورت وجود اجزای قابل مشاهده وجود دارد. در این مورد ، شما می توانید یک الماس درجه پایین یا یاقوت کبود با وزن قیراط بالاتر برای کمتر از یک سنگ با کیفیت بالاتر و کوچکتر تهیه کنید.

وزن عیار " Carat weight"

5. برش و صیقل دادن

یک گوهر با برش ماهرانه، با دارا بودن مهمترین فاکتور می تواند ارزش بیشتری داشته باشد. یک تراش و پولیش خوب می توانند ناپاکی های سنگ را تا حدودی پوشش دهند. در نهایت، برش گوهر باید تمیز و صیقل داده شود تا ارزشمند باشد.

صیقل دادن سنگ های قیمتی

6. شکل آن

شکل یک جواهر تأثیر زیادی بر ارزش آن دارد، زیرا نشان دهنده کل فاکتور های زیبایی در آن است. سنگ های قیمتی گرد براق همیشه ارزشمندترین هستند.

 

7. درمان ها یا پیشرفت ها

به عنوان یک قاعده کلی، سنگ های قیمتی بهسازی شده، همیشه ارزش کمتری نسبت به سنگ های قیمتی طبیعی با اندازه، رنگ و وضوح یکسان دارند. با این وجود، اکثر سنگ های قیمتی با توجه به ظاهر بهتر، مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ های قیمتی درمان نشده با بالاترین کیفیت معمولاً برای اکثر خریداران بسیار گران هستند، مگر اینکه سنگ های قیمتی کم ارزش تری مانند گارنت یا اسپینل را انتخاب کنید.

سنگ های قیمتی بهسازی شده

8. منشاء سنگ های قیمتی

کیفیت یک سنگ جواهر همیشه به منشاء آن بستگی ندارد، اگرچه بازاریابی استراتژیک خریداران را به این باور وادار می کند. به عنوان مثال، یاقوت های برمه قیمت بالاتری دریافت می کنند، نه لزوماً بخاطر اینکه از میانمار (برمه سابق) هستند، بلکه به این دلیل که یک سنگ قیمتی بسیار کمیاب هستند.

منشاء سنگ های قیمتی

9. محبوبیت آن

قیمت سنگ های قیمتی تنها ارزش آن چیزی را دارد که بازار مایل است برای آنها بپردازد، و اینجاست که محبوبیت نقش زیادی دارد. یک سنگ جواهر که در حال حاضر رواج دارد، به عنوان مثال، الماس صورتی، ارزش بیشتری خواهد داشت، زیرا تقاضای بیشتری دارد. پس ارزش یک سنگ جواهر تا حد زیادی به محبوبیت آن در بازار و به عبارتی مد بودنش مربوط می شود.

ارزش سنگ های قیمتی رنگی

10. زنجیره تأمین

خرید آنلاین سنگ های قیمتی راهی عالی برای کاهش هزینه های سربار خرید، از جواهرساز یا برند معتبر است. با حذف هزینه های خرید فیزیکی سنگ قیمتی می توانید سنگ را با قیمت مناسب تری خریداری کنید. پس این فاکتور نیز در ارزش یا بهتر است بگوییم در قیمت تمام شده سنگ قیمتی مؤثر است. موارد فوق شامل تمام جزئیاتی است که سنگ های قیمتی را از نظر ارزش دسته بندی می کند. حال با توجه به فاکتور های بالا، ارزش دسته های مختلف سنگ های قیمتی را بررسی می کنیم.
شما چه موارد دیگری را برای نحوه ارزش گزاری سنگ های قیمتی میشناسید؟ نظراتتان را حتما در انتهای صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

انواع رنگ سنگ های قیمتی

ارزش سنگ های قیمتی به ترتیب و در گروه های مختلف

برای مقایسه کامل سنگ های قیمتی از نظر ارزش، از 5 جواهر گران قیمت تا ارزان ترین سنگ های قیمتی، ارزش آنها را به ترتیب و قیمت هر قیراط را به عنوان مثال و حدودی برای درک بهتر شما در نحوه قیمت گذاری لیست می کنیم. به خاطر داشته باشید که اینها تخمین های حدودی هستند، زیرا همه ویژگی های فوق بر ارزش هر یک از سنگ های قیمتی تأثیر زیادی می گذارد. از آنجا که هر سنگ جواهری منحصر به فرد است، بیان ارزشی کلی و بدست آوردن قیمتی سریع، یک رقم حدودی را به شما ارائه می دهد. بهتر است قبل از خرید، هر سنگ قیمتی را کاملاً بررسی کنید و توجه داشته باشید که قیمت سنگ های قیمتی بسیار متفاوت است. بیایید نگاهی به سنگ های قیمتی از نظر ارزش و قیمت متوسط ​​آنها در هر قیراط بیندازیم.

قیمت سنگ های قیمتی رنگی

1. ارزشمند ترین سنگ های قیمتی

این دسته شامل چهار سنگ قیمتی گرانبهای برتر است و معمولاً همیشه بیشترین ارزش را در بازار خواهند داشت.

الماس: 4500 تا 6000 دلار

یاقوت: 4،625 دلار

زمرد: 500 تا 1100 دلار

یاقوت کبود: 450 تا 1600 دلار

ارزشمند ترین سنگ های قیمتی

2. سنگ های قیمتی مقرون به صرفه از نظر ارزش

هر یک از سنگ های قیمتی موجود در این لیست مقرون به صرفه تر از سنگ های قیمتی گرانبها هستند، اما بسته به کیفیت جواهر، از ارزان تا گران قیمت متغیر هستند.

اسپینل: 200 تا 500 دلار

آکوامارین: 100 تا 200 دلار

عقیق: 60 تا 100 دلار

آمتیست: 15 تا 100 دلار

فیروزه: 10 تا 100 دلار

پریدوت: 50 تا 80 دلار

سنگ های قیمتی زیبا

3. ارزانترین سنگ های قیمتی از نظر ارزش

به طور کلی ، این سنگ های قیمتی مقرون به صرفه شما هستند که به طور گسترده در دسترس و مقرون به صرفه هستند.

کهربا: 50 تا 60 دلار

لاپیس لازولی: 20 تا 50 دلار

یشم: 10 تا 100000 دلار (بسته به نوع یشم ، این سنگ هم ارزش بالایی دارد و هم کم)

کوارتز: 8 تا 65 دلار

سیترین: 10 تا 30 دلار

جاسپر: 2 تا 5 دلار

ارزانترین سنگ های قیمتی از نظر ارزش

ما مقایسه کامل سنگ های قیمتی را از نظر ارزش بیان کردیم. همانطور که می بینید، طیف ارزش گذاری سنگ های باارزش بسیار گسترده است. ویژگی هایی مانند قیراط، برش، وضوح و رنگ بر ارزش و قیمت یک سنگ جواهر تأثیر زیادی می گذارد. این لیست را در نظر داشته باشید تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه هنگام خرید آنلاین سنگ های قیمتی کمک کند! خرید خوبی داشته باشید!