طلا و جواهرات هندی و انواع مدل های آن

جواهرات هند، با 5000 سال قدمت، بیانگر تاریخ زیبایی شناسی این کشور است. جواهرات هندی در کشور های دیگر به این شکل مورد استفاده قرار نمی گیرند و مختص هندوستان هستند. جواهرات هندی، خصوصاً جواهرات عروس در هندوستان بسیار زیبا و خاص هستند. در این مقاله آشنایی با انواع جواهرات هندی و سنتی هندوستان را با بیان تاریخچه و قدمت آنها، انواع موزه ای و سبک های مختلف جواهرات هندوستان، بررسی می کنیم.

جواهرات هندی

1. جواهرات هندی کادا (KADA)، زینتی برای دستان

در این دسته از جواهرات هندی با نام “کادا” که بیشتر به صورت جفت هستند، قسمت داخلی هر Kada با طرح های گل، مانند گل مینا، پوشیده شده است که بسیار خاص هستند. در قسمت خارجی کادا از الماس های تراش نخورده ای در قدیم استفاده می شد که انتهای هر کادا توسط شکل هایی از حیوانات مانند فیل هایی با تنه های در هم آمیخته تزئین شده است.

در گذشته دستبند ها یا کادا هایی از انواع مختلف در شمال هند مانند بانگدی، چوری، ناگاری،کانگان و پاتری استفاده می شد و زیباترین هدیه طلا در هندوستان بخصوص بعنوان هدیه عروس محسوب می شود.

کادا ها می توانند توخالی یا توپر باشند. انتهای کادا از طرح های مختلفی مانند دو طوطی، دو فیل و غیره تزئین می شود، بعد از حکاکی و انداختن طرح بر روی کادا، حفره ها و یک طرف کادا با مینا پوشانده می شوند، سپس مینا توسط آتش با دستان هنرمندی توانا و خبره، در جای خود ثابت می شود و این روش معمول در ساخت کادا است.

النگو جواهرات هندی و سنتی هندوستان

2. جواهرات هندی وانکی (VANKI)، زینتی برای بازوان

وانکی به عنوان زینت بازو، با طراحی های خاص، مانند جلوه ای از مار های پیچ خورده یا پرندگانی مانند طاووس و طوطی در دو طرف در قسمت تحتانی وانکی که از آن یک آویز با نقوشی مانند گلها زینت شده است. انواع مختلفی از بازو بند ها در مناطق مختلف هند استفاده می شود.

Vanki های جنوب هند، به دلیل طراحی واژگون V شکل، منحصر به فرد هستند. از نقاشی ها و مجسمه های قدیمی به نظر می رسد که ریشه استفاده از آن را می توان در مار پرستی هندوها جستجو کرد.

شکل وانکی به گونه ای است که بدون فشار و فشار روی بازو قرار می گیرد. امروزه طراحی های مدرنی از بازوبندها در بازار طلا و جواهر وجود دارد که در قالب هدیه طلا به صورت سفارشی ساخته می شوند.

بازوبند جواهرات هندی و سنتی هندوستان

3. جواهرات هندی (LINGA PADAKKA MUTHU MALAI)، زینتی برای گردن

در این دسته از زیورآلات هندی بیشتر از مروارید و آویز های ظریف استفاده می شود و نماد شیوا با استفاده از سنگ زمرد و طرح طاووس و نقوش نیلوفر آبی بسیار مرسوم است. در هند باستان اعتقاد بر این بود که مروارید های بی عیب و نقص مانع از بدبختی می شوند و بنابراین مورد علاقه پادشاهان هستند.

گردنبند هندی

هند جنوبی به مروارید هایش مشهور بوده است و گردنبندهای مروارید با آویز های ظریف در قرون وسطا در ویجایاناگر و تاناجاور دیده می شد. این گردنبند ها بعنوان گردنبند عروسی از قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند و این هدیه طلا برای عروس، بیش از هر چیزی مهم و لازم به نظر می رسید.

در گردنبند های این دسته بعضی اوقات طوماری از کلمات مقدس بصورت آویز، که برای دفع شر از آنها به عنوان طلسم استفاده می کردند، محصور می کرد. در برخی از این گردنبندها، چهره بزرگ خانواده اغلب در طلا حک شده و با سنگ های آویز منقوش شده بودند.

4. جواهرات هندی (NATH)، زینتی برای بینی

NATH یا حلقه بینی در دسته زیور آلات بینی، انواع مختلفی دارد که در یک طرف بینی پوشیده می شود، جواهری که از طریق غضروف های مرکز بینی، بولاک و نات پوشیده شده است.

به ندرت می توان اشاره ای به جواهرات بینی در متون هندوی باستان کرد. با این حال، در چند قرن گذشته، تزئینات بینی بخش مهمی از جواهرات عروس به شمار می آید و در واقع یک زن متأهل نمی تواند از آن بی بهره باشد.

استفاده از نات برای یک زن در هند به معنای حضور شوهر و تعهد به اوست. این حلقه های بینی یا به صورت ساده و گاهی با استفاده از یاقوت ها و سنگ های دیگر زینت شده اند. تزئینات بینی امروزه در فرهنگ ها و کشور های بسیاری مورد توجه است و بعنوان هدیه طلا مورد استفاده قرار می گیرد.

زیورآلات هندی

5. جواهرات هندی (ODDIYANAM)، زینتی برای کمر

زیور آلات کمر هند جنوبی با الماس های گل رز، زمرد و یاقوت های کابوچون پوشانده شده است. طاووس ها، گل ها، جوانه ها و برگ ها در یک تقارن کامل، با هم مخلوط می شوند. استفاده از کمربند طلا با هدف باریک تر نگه داشتن کمر بسیار مورد توجه بود.

قبل از بستن بند تسمه این کمربند باید نفس عمیقی کشیده و آن را نگه دارید و در آن حال که ماهیچه شکم در حال انقباض است بند کشیده می شود. کمر باریک زنان مسن حتی بعد از چندین زایمان نیز نتیجه استفاده از این زیور آلات بود.

بستن این کمربند ها در زیبایی باسن اثر بسیاری داشت و در مجسمه های معابد جنوب هند می توان چنین زیبایی را در تندیس ها مشاهده کرد. دادن هدیه طلا به شکل ODDIYANAM امروزه با توجه به گرانی طلا امکان پذیر نیست ولی با این حال در کشور هند جزء لاینفک اکسسوری های عروس به شمار می آید.

زیورآلات هندی کمربند طلا

6. جواهرات هندی (KARANPHOOL JHUMKA)، زینتی برای گوش

در زمان های قدیم، برای ایجاد فضای بیشتر برای تزئینات گوش، آن را در چهار مکان سوراخ می کردند: لوب، گوش داخلی، قسمت خارجی وسط گوش و بالای گوش. محبوب ترین جواهر برای گوش در شمال Karanphool بوده است که نقوش گل در مرکز تزئین قرار دارد.

نوعی از زیورالات با عنوان ژومکا به شکل زنگ نیز به طور جداگانه پوشیده شده است. با این حال، فقط در دوره مغول بود که Karanphool Jhumka به عنوان یک جواهر واحد برای گوش مسیر تکاملی طی کرد و هر منطقه از هند، تزئینات خاص خود را به طرح اصلی اضافه کرد.

گوشواره های هندی ساخته شده با فلزات مختلفی مانند برنج و مس و سنگ های نیمه قیمتی، مناسب جهت هدیه طلا هستند و بسیار زیبا جلوه می کنند.

گوشواره و جواهرات هندی

7. جواهرات هندی (JADANAGAM)، زینتی برای مو

Jadanagam هند جنوبی، توسط عروس ها برای تزئین موهای بافته شده پوشیده می شود. در ابتدا گروهی از زنان با عنوان رقاصان معبد یا Devadasis که خود را عروس خدای معبد می دانستند، پذیرفته شد و این سنت تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

طرح های این نوع زیور برگرفته از مار کبری است و موهای بافته شده را دربر می گیرند و بعد از آن موها با گل و جوانه پوشیده می شوند و زینتی لطیف ایجاد می کنند. این مو بند های زیبا معمولاً با منگوله های ابریشمی که توسط نخ های مخفی نگه داشته شده اند همراه است.

جواهرات هندی برای مو

8. جواهرات هندی (PAIZEB)، زینتی برای پا

انواع مختلفی از پابند در مناطق مختلف هند استفاده می شود. پایل، گجرا، سانکلا، چنجار، گولوسو و کاپاپو چند نمونه از این موارد هستند. در گذشته و حال بیشتر پابندهای زنان هندو از نقره ساخته می شوند، زیرا طلا به عنوان فلزی مقدس در نظر گرفته می شد و نباید برای زینت پا استفاده شود، مگر اینکه به عنوان تزئین مجسمه ای در معابد یا توسط سران سلطنت مورد استفاده قرار گیرد.

پیوندهای سست زنجیره ای بین الماس های تراش نخورده که در تنظیمات کوندان به رنگ طلایی قرار گرفته اند، باعث می شود که بر روی پا و در ناحیه مچ پا به صورت صاف و انعطاف پذیر قرار بگیرند.

پابند های هندی

در بیشتر موارد در لبه پایینی پابند ها به جای زنگ های کوچک که عامل صدا در هنگام راه رفتن هستند از سنگ های آویزی استفاده می شود. طراحی و ساخت پابند در اکثر برند های مطرح جهان با طراحی های مدرن انجام می شود و امروزه استفاده از ان در هر کشوری به چشم می خورد و تهیه هدیه طلا به شکل پابند به دلیل ظرافت آن برای شما امکان پذیر خواهد بود و هزینه بسیار بالایی ندارد.

انواع دیگری از زیورآلات هندوستان هستند که در مفالات آینده به آنها می پردازیم. زیبایی و شکوه جواهرات هند با رنگ زرد طلای خالص بسیار خواستنی و چشم نواز است.

هدیه طلا برای عروس هندی علاوه بر ارزش مالی، گویای ارزش و مفاهیم عمیق و باورهای آیینی فراوانی است.

تاریخچه جواهرات در هند

بیش از 2000 سال، هند تنها تأمین کننده سنگ های قیمتی در جهان بود. برای حاکمان، جواهرات بیانگر قدرت، رفاه و اعتبار بودند. اما برای زنان هندی، جواهرات در بسیاری از مناطق به عنوان یک امنیت اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته می شد و هست، که تقریباً همیشه ارزش خود را دارد و هرگز کاهش نمی یابد.

1. جواهرات هند در 2000 سال پس از انحطاط موهنجودارو

با وجود سادگی نسبی این قطعات اولیه، جواهرات هند در گذر زمان، از نظر سبک و طرز کار بسیار پیچیده تر می شدند. در 2000 سال پس از انحطاط موهنجودارو، صنعتگر هندی مهارت های خود را به طرز چشمگیری ارتقاء داده بود. بنابراین کارهای ظریف فیلیگران”filigree” در زمینه طلا، نقش برجسته و ریز دانه بندی روی آویزهای یک جفت گوشواره بزرگ که به این دوره برمی گردد وجود دارد.

جواهرات هند در 2000 سال پس از انحطاط موهنجودارو

2. ظهور حکومت مغول و جهان جواهرات هند

ظهور حکومت مغول، جهان جواهرات هند را بیشتر جلوه داد. تلفیق سبک ها و الگوهای هندی و آسیای میانه منجر به طغیان وسیع تزئینات زیبا و نفیس و زیاده روی در استفاده از آنها شده است که قبلاً مشاهده نشده بود. اگرچه آثار میناکاری در جواهرات (قسمت پشتی هر نگین با مینای پیچیده پوشیده شده است) ، در شهر باستانی تاکسیلا “Taxila” یافت شده است، اما این تکنیک تنها در زمان مغول ها به اوج خود رسید. در حقیقت حمایت مغول، بستر توسعه سنت های موجود در ساخت جواهرات و همچنین ایجاد تکنیک های ابتکاری را فراهم کرد. طرح های باستانی هند به آرامی اصلاح شدند تا طرح های مختلف هندسی، گلدار و الهام گرفته از طبیعت را در خود جای دهند. استفاده از مروارید های آویزی در این زمان بسیار رواج یافت.

ظهور حکومت مغول و جهان جواهرات هند

3. طراحی جواهرات هند و تأثیر جواهر سازان اروپایی

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 ، طراحی جواهرات هند شروع به جذب تأثیرات حاکمان استعمارگر این کشور کرد. طراحی تکامل یافت و روایت فرهنگی پیچیده تر شد، زیرا جواهرسازان مشهور اروپایی مانند کارتیه شروع به خلق قطعات جواهرات برای ماهاراجه  ها کردند و سنگ های هندی را در قطعاتی به سبک جواهرات هند، ساخته و در پاریس نمایش دادند. تأثیر متقابل فرهنگی نیز برعکس بود: سبک معروف توتی فروتی کارتیه “Cartier’s famous “tutti frutti” style”، بر اساس نقوش گل های جواهرات جنوب هند، با یاقوت کبود، زمرد و یاقوت سرخ ساخته شده بود.

طراحی جواهرات هند و تأثیر جواهر سازان اروپایی

برای آشنایی بیشتر با جواهرات هندی و داستان های جذاب پشت آنها، سری به هندوستان بزنید و از موزه ملی دهلی دیدن کنید. این مجموعه دارای گسترده ترین مجموعه جواهرات در هند است. از گردنبند های مهره ای عقیق موهنجودارو و هاراپا گرفته تا جواهرات افسانه ای مزین به تصاویر خدایان و الهه ها تا وسایل باشکوهی که زمانی در گنجینه امپراطوران مغول و ماهاراجاها قرار داشتند، این مجموعه شامل همه دوره های مهم تاریخ هند می شود.