سه مرکز مهم تجارت طلا  بازار فرابورس لندن (London OTC market)، بازار ایالات متحده (US market ) و بورس طلای شانگهای (SGE) هستند.

این بازارها بیش از 90٪ از حجم معاملات جهانی را انجام می دهند و توسط مراکز بازار ثانویه کوچکتر در سراسر جهان (هم فرابورس و هم معامله در بورس) تکمیل می شوند.

بازار طلا مکانی است که بر تجارت طلا تمرکز دارد و در کنار بورس طلا قرار دارد. صرافی های طلا بعنوان بخشی مهم از بازارهای مالی بین المللی، بطور کلی در مراکز مختلف مالی بین المللی حضور دارند. در حال حاضر، بیش از 40 بازار طلا در سراسر جهان وجود دارد و در حال شکل گیری چارچوب بازار جهانی است … بازار بین المللی طلا به عنوان هسته اصلی و بازار محلی طلا به عنوان کمکی است. چهار بازار مهم بین المللی مبادله طلا عبارتند از: بازار طلای لندن، بازار طلای آمریکا، بازار طلای زوریخ و بازار طلای هنگ کنگ. با این حال، قیمت های بازار طلای لندن تأثیر بیشتری بر قیمت بازار جهانی طلا دارند.

بازار طلای لندن

بازار طلای لندن

بازار طلای لندن یا بازار شمش لندن بزرگترین بازار طلای جهان با سابقه طولانی است. در سال 1804، لندن به عنوان مرکز تجارت جهانی طلا جایگزین آمستردام شد. در سال 1919، بازار طلای لندن رسماً تأسیس شد و دو بار قیمت طلا را در یک روز کاری ثابت کرد. قیمت ثابت لندن بر تجارت در نیویورک و هنگ کنگ تأثیر می گذارد. بازار شمش لندن یک بازار فرابورس برای تجارت طلا و نقره است. شمش بین اعضای انجمن بازار شمشهای لندن (LBMA) که توسط بانک انگلیس تنظیم می شود، معامله می شود. با استفاده از واحد اونس، قیمت طلای لندن به دلار آمریکا است.

بازار شمش لندن

بازار طلای آمریکا

بازار طلای آمریکا در اواسط دهه 1970 توسعه یافت و در حال حاضر به بزرگترین حجم معاملات و فعالترین بازار طلا در جهان تبدیل شده، همچنین کارآمدترین و پیچیده ترین سازمان معاملات طلا است. عمده معاملات بازار طلاي آمريكا طلا، نقره، مس و برخي مشتقات مالي است، معاملات آن در زمینه طلا و گزينه هاي طلا در اولين معاملات جهان است و به عنوان مركز تجارت فلزات گران بها شناخته مي شود.

بازار طلای آمریکا

بازار طلای زوریخ

این بازار پس از جنگ جهانی دوم توسعه یافته است. از دهه 1960، زوریخ به دومین بازار تجارت جهانی طلا تبدیل شده است. این بازارهیچ ساختار سازمانی رسمی ندارد و مسئول انحلال سه بانک مهم سوئیس است

UBS، Credit Suisse و Union Bank of Switzerland.

بازار طلای زوریخ فاقد سیستم تعیین قیمت طلا است. در هر زمان معین از هر روز معاملاتی، قیمت معاملات براساس عرضه و تقاضا توافق می شود، این قیمت ها مربوط به قیمت رسمی طلای زوریخ است. نوسان کل قیمت طلا بر این اساس محدودیت قیمت ندارد. سوئیس نه تنها بزرگترین ایستگاه جدید حمل و نقل طلا در جهان است، بلکه بزرگترین مرکز ذخیره سازی خصوصی طلای جهان است. موقعیت بازار زوریخ در بازار بین المللی طلا، پس از بازار لندن است.

بازار طلای زوریخ

بازار طلای هنگ کنگ

بیش از 90 سال سابقه دارد و مهمترین آنها انجمن تبادل طلا و نقره چین (CGSE) است که در سال 1910 به عنوان شرکت تبادل طلا و نقره افتتاح شد و نام خود را در سال 1918 تغییر داد. بورس طلا و نقره هنگ کنگ که بر اساس بازار سنتی طلا توسعه یافته است.

CGSE نقش مهمی در این بازاردارد. با در نظر گرفتن اختلاف ساعت، بازار طلای هنگ کنگ زمان خالی بازارهای نیویورک، شیکاگو و لندن را پر می کند. این مورد می تواند در آسیا، اروپا و ایالات متحده منسجم باشد، به طوری که یک بازار جهانی کامل طلا را تشکیل می دهد، که باعث می شود هنگ کنگ به یکی از اصلی ترین بازارهای طلای جهان تبدیل شود.

بازار طلای هنگ کنگ

بازار جهانی طلا یک شبکه تجارت متقابل قاره ها با 24 ساعت کار مداوم است. علاوه بر چهار بازار بین المللی طلای فوق، توکیو، سیدنی، دبی، سنگاپور، بمبئی، ریودوژانیرو و شانگهای، بازارهای طلای مشهور جهان هستند.