واحدهای اندازه گیری طلا در کشور ما، 4 واحد است که در این مقاله شما با آشنایی با واحدهای اندازه گیری طلا در ایران و برخی تبدیل های آنها آشنا می شوید.

آشنایی با واحد های اندازه گیری طلا

چهار واحد اندازه گیری طلا با بیشترین کاربرد در ایران

با توجه به ارزش طلا، اندازه گیری این فلز گرانبها از اهمیت بالایی برخوردار است و دقت بسیاری را می طلبد. بازار طلا با نوسانات فراوان بسیار پرتنش است نیاز به واحدهایی دقیق، حساس و بدون اشکال در محاسبات دقیق وزن آن دارد تا به روشنی و بدون ایجاد ضرر و زیان، کار معاملاتی این فلز گرانقیمت انجام شود. با توجه به این حساسیت اندازه گیری طلا، در بازار طلای ایران، از انواع مختلفی از واحدهای اندازه گیری طلا استفاده می شود که در اینجا شما را با 4 واحد اصلی آشنا می کنیم. در ابتدا مروری داریم بر تعریف عیار یا خلوص طلا و بعد از آن واحدهای اندازه گیری را بررسی می کنیم.

چهار واحد اندازه گیری طلا با بیشترین کاربرد در ایران

مفهوم عیار طلا چیست؟

عیار یا خلوص طلا، با اعداد متداول 18 یا 24 عیار در بازار کشور ما متداول است. در عیار 18، 75 درصد از قطعه طلا یا جواهر را، طلا تشکیل داده و بقیه را فلزات دیگری چون مس یا نیکل. در عیار 24، درصد طلای خالص به مقدار 99.9 درصد است. همانطور که مشخص است، طلای 24 عیار از خلوص بالاتری برخوردار است، نرم تر و سست تر است.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم عیار طلا، مقاله عیار طلا چیست؟روش تشخیص آن چگونه است؟ ما را حتما بخوانید.

مفهوم عیار طلا چیست؟

چهار واحد اصلی اندازه‌ گیری طلا کدامند؟

1. واحد قیراط

مطمئناً اگر اهل خرید طلا و جواهر باشید، با نام قیراط مواجه شده اید. در مورد سنگ های قیمتی مانند الماس و مروارید یا یاقوتها، به طور مثال، سنگ ا قیراطی یا الماس 2 قیراطی به گوشتان رسیده است. به طور کلی قیراط واحد اندازه گیری در مقیاس بسیار کوچکی برای طلا است که با K مشخص می شود. کاربرد واحد قیراط به طور گسترده ای برای سنگ های قیمتی استفاده می شود و گه گاه در مورد طلا مصرف دارد. استفاده از واحد قیراط به جای واحد سوت برای اندازه گیری سنگ های قیمتی مرسوم است.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم واحد قیراط، مقاله قیراط واحد سنجش وزن در جواهرات ما را حتما بخوانید.

در اینجا تبدیل هایی از این واحد اندازه گیری را عنوان می کنیم:

1 قیراط 0.2 گرم
1 قیراط 200 سوت
5 قیراط طلا 1 گرم طلا

2. واحد سوت

این واحد اندازه گیری از دوران پارسیان تا کنون وجود دارد، بخصوص در مورد خرید سکه ها از این واحد استفاده می شود. برای خواندن این واحد، وزن طلا تا دو رقم اعشار بیان می شود و هر گرم طلا معادل با 1000 سوت است که همان میلی گرم است. پس چرا از واحد میلی گرم در طلافروشی ها استفاده نمی شود؟ با توجه به اینکه هر سوت معادل یک هزارم گرم است.

برای آشنایی بیشتر با واحد سوت، مقاله سوت چیست؟هر گرم طلا چند سوت است؟ ما را حتما بخوانید.

در اینجا برخی از تبدیل های واحد سوت را در اندازه گیری طلا عنوان می کنیم:

1 سوت 0.001 گرم
1 سوت 0.005 گرم
1000 سوت 1 گرم طلا

 3. واحد مثقال

این واحد، واحدی مرتبط با کشورهای اسلامی است. مثقال به عنوان یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری طلا، دارای انواع مختلفی است. سه نوع مثقال، صیرفی، شرعی و معمولی، هر کدام کاربردهای مخصوص خود را دارند. هر وثقال حدود 4.5 تا 5 و گاهی 4.25 است و جالب است بدانید که در طلافروشی ها، تنها از مثقال صیرفی در اندازه گیری و محاسبات وزنی طلا استفاده می شود. البته دقت داشته باشید که واحد مثقال تنها مختص کشورهای اسلامی است.

4. واحد انس

این واحد با عنوان یک ساچمه نیز عنوان می شود. با نماد oz مشخص می شود، با خلوص طلای 24 عیار، که معادل 99.9 درصد طلای خالص است و هر انس طلا برابر با ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم است.

چهار واحد اصلی اندازه‌ گیری طلا کدامند؟

رابطه بین واحد قیراط و سوت

این دو واحد وزنی برای اندازه گیری وزن طلا و سنگ های قیمتی کاربرد دارند که در بالا به آنها اشاره کردیم. همانطور که گفتیم هر قیراط معادل با 200 سوت است، پس الماس 2 قیراطی وزنی معادل با 400 سوت دارد.

رابطه بین واحد قیراط و سوت

با خواندن این مقاله و شناخت انواع واحدهای اندازه گیری طلا، با دید و شناختی کامل تر می توانید با آگاهی در دنیای معاملاتی طلا قدم بردارید و با دقت بیشتری کار خرید یا فروش طلا را انجام دهید.