نکاتی در مورد سوت طلا

سوت چیست؟ هر گرم طلا چند سوت است؟ در این مقاله به طور کامل در مورد واحد اندازه گیری “سوت” و ارتباط آن با دیگر واحد های اندازه گیری قابل تبدیل و نحوه خواندن این واحد اندازه گیری از روی ترازوی طلا فروشی، مطالبی آموزنده را بیان می کنیم تا با دانستن آنها در معاملات خرید و فروش طلا، آگاهانه تر عمل کنید.

سوت طلا

اهمیت خرید طلا و نقش اندازه گیری درست آن

با توجه به اینکه بازار خرید و فروش سکه و طلا در جهان و در کشور ما التهابات خود را دارد و در نوسان است، برای تسلط بیشتر در خرید و فروش این اقلام ارزشمند، دانستن اصطلاحات و واحدهای اندازه گیری مرتبط با این صنف، لازمه معامله درست و منصفانه است. واحدهایی مانند سوت، مثقال، قیراط و اونس و تبدیل هرکدام به هم در نحوه محاسبات قیمت طلا، باید شناخته شوند و با فراگیری نحوه محاسباتی این واحدها به راحتی می توانید معاملات خود را مدیریت کنید.

اهمیت خرید طلا و نقش اندازه گیری درست آن

سوت چیست؟

در معاملات طلا، کوچکترین ذره آن ارزشمند است. در کشور ما و نزد زرگران و طلا فروشان کمترین واحد برای وزن طلا “سوت” است. سوت کوچکترین واحد اندازه گیری جرم و جزو واحد های اندازه گیری سنتی، نزد طلا فروشان و زرگران در بازار ایران است، که در قدیم هم وجود داشته و مختص این صنف بوده، که برابر است با “1 میلی گرم”. البته واحد اندازه گیری “میلی گرم” چندان رایج نیست و شاید تا به حال آن را نشنیده باشید. در توضیح این واحد اندازه گیری باید گفت، کلمه “میلی” در اصل به معنای یک هزارم از هر واحد اندازه گیری است، خواه آن واحد اندازه گیری متر باشد، خواه گرم باشد. با توجه به این نکته، همانطور که یک میلی متر برابر با یک هزارم متر می شود، یک میلی گرم برابر با یک هزارم گرم است و در نتیجه، یک سوت برابر با یک هزارم گرم است.

هر سوت طلا چند گرم است؟

هر گرم طلا چند سوت است و چگونه خوانده می شود؟

هر گرم طلا برابر با 1000 سوت است و هانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، در طلا فروشی ها از سوت به عنوان کوچکترین واحد در اندازه گیری وزن طلا استفاده می شود. حال موضوع حساس و مهم در این مبحث، نحوه خواندن این واحد اندازه گیری در حین معامله از روی صفحه نمایش ترازو است. برای طلا فروش ها این کار بسیار آسان است و روزانه با آن سر و کار دارند، ولی برای آشنایی شما با این نحوه خواندن ارقام نکاتی را یادآور می شویم.

سوت طلا

بیشتر زرگر ها و طلا فروشان، از نرم افزار های حسابداری در محاسبات خود استفاده می کنند که در این حالت اعداد تا دو رقم بعد از ممیز وارد می شوند، و این در حالی است که در بازار و به صورت عرف، خواندن وزن طلا اینگونه است که سه رقم بعد از ممیز خوانده می شود. برای مثال و طبق تصویر زیر، وزن قطعه ای طلا بر روی ترازوی طلا فروشی عدد 32.58 را نشان می دهد که 32 گرم و 58 نوشته شده ولی 32 گرم و 580 سوت خوانده می شود. البته بازاریان و طلا فروشان گفتن گرم و سوت را حذف می کنند و 32 و 580 می خوانند. پس دقت کنید که در نحوه خواندن بعد از ممیز را سه رقم بخوانید. اگر همین عدد که در مثال آورده شده را به صورت 32 گرم و 58 بخوانید، در این صورت اشتباهی رخ می دهد و تصور بر این می شود که عدد بر روی ترازو 32.058 است و اینگونه می شود که وزن طلای مورد نظر کمتر از آنچه در واقعیت است محاسبه می شود.

هر گرم سوت طلا چگونه خوانده میشود؟

برای اینکه مطلب بهتر برای شما جابیافتد، می توانید اعداد را دو به دو با هم مقایسه کنید و نحوه خواندن آنها را بهتر بیاموزید. بطور مثال: دو عدد 650.02 و 650.20 را در نظر بگیرید. شما این دو عدد را بر فرض اینکه بر روی صفحه نمایش ترازوی زرگری باشند چگونه می خوانید؟ نحوه درست خوانی آن اینگونه است که: عدد 650.02 ، ششصد و پنجاه گرم و بیست سوت خوانده می شود که اگر بخواهیم مانند طلا فروشان بخوانیم، باید گرم و سوت را حذف کرده و ششصد و پنجاه و بیست خوانده می شود. حال در مورد عدد دوم یعنی 650.20 ، ششصد و پنجاه گرم و دویست سوت خوانده می شود که اگر بخواهیم مانند طلافروشان بخوانیم، باید گرم و سوت را حذف کرده و ششصد و پنجاه و دویست خوانده می شود.

سوت طلا چیست؟

در اینجا برخی از تبدیل ها که در مقالات قبلی به آنها اشاره داشتیم را با توجه به درک مفهوم سوت و آموختن روش خواندن وزن طلا از روی ترازوی زرگری، بیان می کنیم. هر مثقال برابر با 4.608 گرم است که برابر با 24 نخود می شود. پس با توجه به مفهوم سوت، هر مثقال معادل 4 گرم و 608 سوت است. از نخود برای وزن کردن در زمان های گذشته استفاده می کردند که با توجه به محاسبات و تبدیل های ذکر شده، هر نخود برابر 192 سوت می باشد. در اندازه گیری وزن طلا، به غیر از اهمیت درست خوانی و محاسبات صحیح، نوع ترازو و دقت آن نیز بسیار حائز اهمیت است. طلا فروش باید در انتخاب و نگهداری از ترازوی خود، نهایت دقت و ظرافت را به کار گیرد تا محاسبات خود را به بهترین شکل انجام دهد.

ارتباط قیراط و سوت چیست؟

قیراط نیز مانند سوت به عنوان یک واحد وزنی در بین زرگر ها و طلافروشان بسیار پرکاربرد است و بیشتر برای وزن سنگ های قیمتی در جواهر فروشی استفاده می شود. تبدیل قیراط به سوت اینگونه است که: هر 1 قیراط برابر با 200 سوت است و 1 گرم برابر با 5 قیراط است. اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که هر قیراط از یک گرم کمتر و از یک سوت بیشتر است. امروزه دیگر جواهرفروشان در معاملات سنگ های قیمتی از واحد سوت استفاده نمی کنند و دلیل آن را در راحتی خواندن قیراط می دانند. به طور مثال قطعه الماسی به وزن 600 سوت را با واحد قیراط و 3 قیراطی می خوانند. البته مبحث قیراط را جداگانه در مقالات قبل بیان کردیم و اهمیت آن در سنجش وزن جواهرات بر همه روشن است.

آشنایی با واحدها و مقیاس های طلا در ایران و نحوه تبدیل آنها

  1. هر گرم برابر است با 1000 سوت.
  2. هر میلی گرم برابر است با 1 سوت (هر گرم برابر است با 1000 میلی گرم).
  3. هر مثقال برابر است با 4 گرم و 608 سوت که به صورت 4.608 نوشته می شود.
  4. هر نخود برابر است با 192 سوت.
  5. هر نخود برابر است با 2 لپه و هر لپه برابر است با 2 گندم.
  6. هر قیراط برابر است با 200 سوت.
  7. هر 5 قیراط برابر است با 1 گرم.
  8. هر مثقال شرعی برابر است با 18 نخود و هر مثقال معمولی برابر است با 24 نخود.
  9. هر مثقال طلای شرعی برابر است با 16 نخود طلای 24 عیار.

توجه داشته باشید که واحد وزن فلزات در کشورهای آمریکایی و اروپایی، با انس و پوند محاسبه می شود.

آشنایی با واحدها و مقیاس های طلا در ایران و نحوه تبدیل آنها

حال که با کوچکترین واحد اندازه گیری در طلا فروشی ها جهت وزن قطعات طلا آشنا شدیم، در زمان خرید یا فروش طلا می توانید با خیال آسوده وزن را از روی ترازوی طلا فروشی بخوانید و خودتان قیمت خرید یا فروش طلا را محاسبه کنید.