وارد آفریقا که می شوی به غیر از تفاوت رنگ پوست و زبان و پوشش آن چیز که با شکوه رنگارنگی به چشم می خورد، دستبند مهره ایی و زیورآلات زیبا و دست سازاست.

شاید بیشتر از هر نقطه دیگر در جهان، قاره آفریقا است که بخاطر زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز با مهره های زیبا شناخته شده است. مهره هایی که در ساخت زیورآلات آفریقا استفاده می شوند اغلب مهره های تجاری نامیده می شوند زیرا در طول چندین قرن، از آنها در مبادلات کالا استفاده می شد یا به عنوان ارز مورد استفاده قرار می گرفت.

اکنون مهره های مورد استفاده در زیورآلات مهره ای و دستبند مهره ای آفریقایی، از حدود 10.000 سال پیش، از کشور لیبی وارد قاره آفریقا شدند. پس از آفریقا، مصر باستان طرح های زیبایی از کار مهره ای تولید کرد که قدمت بسیاری دارد.

دستبند مهره ای دست ساز

زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز ماکای (Makai)، بر اساس قوانین قبیله ای و بسیار سخت گیرانه، مرتبط با رنگ ها و نحوه چیدمان ساخته شده است.

زنان Makai زیورآلاتی که در مناسبت های خاص، به عنوان مثال عروسی می پوشند، زیورآلاتی شامل گردنبند، گوشواره و دستبند مهره ای واقعاً زیبایی هستند.

زنان قبیله پوکوت که در کنیا و اوگاندا زندگی می کنند به خاطر پوشیدن یقه های مهره دار پهن و زیبا و همچنین گردنبند و دستبند مهره ای با ترکیب رنگی های خاص و منحصر به خودشان شناخته می شوند.

زنان قبیله ترکانا که به طور معمول در منطقه ترکانا زندگی می کنند، نوعی از زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز می پوشند که دلالت بر وضعیت اجتماعی آن ها دارد. پادشاهان نیجریه به دلیل تاج های مهره دار باورنکردنی شان شناخته شده بودند.

زیورالات دست ساز

روش استفاده از مهره های تجاری آفریقایی، برای ساخت دستبند مهره ای

از لحاظ تاریخی از زیورآلات آفریقایی برای تجارت و گاهی عمدتاً در ازای پارچه، غذا یا محصولات دیگر نیز استفاده می شود، و در گذشته نوع خاصی از این زیورآلات، برای بردگان نیز به طرز غم انگیزتر مورد استفاده قرار می گرفت.

زیورآلات و طلا و جواهر در آفریقا به ندرت فقط از جنبه آرایشی مورد استفاده هستند و بخش بزرگی از کاربرد زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز در مراسم مذهبی به شکل با شکوهی مورد استفاده قرار می گیرد.

پوشیدن زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز در آفریقا برای همه مردم مفاهیم خاص و متفاوتی دارند و برای گفتن برخی حقایق در برخی موارد و مراحل زندگی، به طور مثال از سنین بسیار پایین شروع به پوشیدن آنها کردند و ممکن است در یک رویداد سنی یا وضعیتی خاص مانند رسیدن به مردانگی یا بلوغ در زنان یا گاهی ازدواج، جایگزین شوند.

دستبند مهره ایی دست ساز

صنعتگرها در آفریقا همچنان به تولید مهره های سنتی زیبا و منحصر به خود با توجه به عقاید و قوانین قبیله یا منطقه شان ادامه می دهند.

فروش و تولید مهره و سپس ساخت زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز امروزه نیز به عنوان منبع عمده درآمد بسیاری از مردم آفریقا بوده و هست.

استفاده از زیورآلات در آفریقا به هزاران سال پیش برمی گردد و قدیمی ترین جواهراتی که در این مورد پیدا شده در غاری در آفریقای جنوبی کشف شد و گمان می رود حدود 74.300 سال قدمت داشته باشد.

دستبند مهره ایی دست ساز

انواع زیورآلات قبیله ای آفریقا شامل کمربند، گردنبند، دستبند مهره ای و …

زیورآلات قبیله ای در آفریقا از مواد طبیعی مانند کهربا، استخوان، سنگ، کاغذ، چوب، عاج، فلز، پوست حیوانات، مو و بسیاری از مواد طبیعی دیگر ساخته شده است. تمامی این مواد اولیه، منحصر به فرد و بسیار زیبا هستند.

این مواد مختلف در اشکال گوناگون به کمربند، گردنبند، زینت مچ پا، دستبند مهره ای و زیورهایی برای سر یا بدن تبدیل می شوند. زیورآلات قبیله ای در آفریقا به طور سنتی زبان گویای یک داستان یا یادبودی از یک اتفاق هستند.

بسته به فرهنگ و زمان، زیورآلات به عنوان نماد وابستگی فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته یا به عنوان بیان یک وضعیت انتخاب شده است.

دستبند مهره ایی دست ساز

معمولاً از زیورآلات قبیله ای آفریقا، برای رقص های آیینی استفاده می شود، زنجیر کمر یا کمربندهای مهره دار در مراسم عروسی مورد استفاده قرار می گیرند. زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز در آفریقا، برای جشن گرفتن و خلق لحظات شاد در قبیله و حتی به عنوان نوعی پول برای تبادل با محصولات دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

حتی امروز نیز مانند گذشته، مردم در این کشور، از جواهرات آفریقایی برای بالا بردن زیبایی شخصی و به نمایش گذاشتن  سبک شخصی و در عین حال هنرمندی صنعتگران آفریقایی استفاده می کنند.

افسانه های آفریقایی در مورد زیورآلات و دستبند مهره ای دست ساز، همه گی بیان کننده گذشته ای جالب و طولانی هستند زیرا واقعاً بر این باورند که هر زیورآلاتی سحر و جادو با خود دارد.

دستبند مهره ایی دست ساز

اعتقادات در مورد تعداد گره های دستبند با موی فیل در آفریقا

دسته ای از زیورآلات آفریقایی با سبکی خاص، با موی فیل ساخته شده اند. نوع دیگری از قدیمی ترین زیورآلات مهره دار است که از پوسته تخم شترمرغ ساخته شده است. اعتقاد بر این بود که اگر دستبند موی فیل بپوشند خوش شانسی و برکت برای آنها خواهد داشت و از آسیب و بیماری محافظت خواهند شد.

معمولاً این سبک از دستبندها، دو، چهار یا شش گره دارند که هر کدام نشان دهنده یک نیروی زمینی هستند. دو گره دستبند موی فیل نشان دهنده زمین است و نشان دهنده باروری و طبیعت و سمبل اجداد است که نشان دهنده ارواح و نیروهاست.

دستبند دست ساز

بنابراین اعتقاد بر این است که پوشیدن این دستبند با این تعداد گره، تعادل بین طبیعت و زمین ایجاد می کند. چهار گره دستبند موی فیل نشان دهنده عناصری چون آتش، خورشید، باد، آب و گاهی برف است. در مورد این دستبند اینگونه بیان می شود "شامل همه چیز در مورد مادر طبیعت است".

رشته های موهای فیل نماد فصل های یک سال است و برای آفریقایی ها این موضوع بسیار مهم است زیرا رابطه خاصی با فصل های سال دارند. دستبند شش گره ای موی فیل نشان دهنده و همه چیز با هم است، یعنی همه مواردی که قبلاً به آنها اشاره کردیم.

دستبند

دستبند شش گره ای در آفریقا چندان مشهور نیست زیرا ساخت آن کمی پیچیده است و چندان زیبا به نظر نمی رسد. استخوان شترمرغ یکی از قدیمی ترین اشکال موادی است که برای ساخت زیورآلات و دستبند آفریقایی به کار می رود. آنها نماد باروری زنان و دوام آن ها، با ارزش و شناخته شده اند.