آراستگی پادشاهان باستانی آفریقا با گوشواره آفریقایی

نقش هنری همراه با نقش ارزی در زیورآلات و جواهرات آفریقایی

کشورهای آفریقایی نقش مهره ها و زیورآلات و جواهرات دست ساز خود را در زندگی مردمان این کشورها و در زندگی درباری پادشاهی های آفریقا بسیار مهم دانسته اند که گاهی به عنوان ارز و گاهی به عنوان یک آفرینش هنری ارزش گذاری می شوند. مهره های دست ساز آفریقایی، به طور گسترده ای در کشورهای آفریقایی و چه بسا در کشورهای دیگر قاره ها معامله شده اند.

زیورآلات مهره ای و بخصوص گردنبند و گوشواره آفریقایی، به دلیل کیفیت و زیبایی خاص خودشان در سراسر جهان شناخته شده هستند. انواع زیادی از زیورآلات مهره ای یا زیورآلات از مواد آلی ساخت آفریقا، مانند آویز، دستبند، گوشواره آویز بلند، گردنبند و … بعنوان زیورآلات قبیله ای آفریقایی وجود دارند.

وقتی به آفریقا سفر می کنید به عنوان سوغات می توانید از این زیورآلات دست ساز با مهره های زیبا، ساخته شده در قاره آفریقا، در انواع زنانه، مردانه و بچه گانه خریداری کنید و بعنوان هدایای خاص برای کسانی که دوستشان دارید به کشورتان سوغات بیاورید.

گوشواره آویز افریقایی

قاره آفریقا به عنوان یکی از مکانهایی است که تمدن بشریت از آنجا شکل گرفته و مردم برای اولین بار در آفریقا ساختن و پوشیدن پوشیدند زیورآلات را تجربه کردند. در کنیا بیش از 40.000 سال پیش، مهره هایی از مواد مختلف ساخته می شد و بیشتر اوقات چوب و سنگ های مختلف مواد اصلی ساخت این مهره ها و گوشواره آویز بلند بودند.

با گذشت زمان و توسعه تکنیک های ساخت زیورآلات مهره ای یا زیورآلات از مواد آلی در این قاره، صنعتگران آفریقایی در این صنعت توسعه یافتند و پیشرفت کردند به نحوی که محصولات ساخت دست آنها جزو زیباترین زیورآلات یا جواهرات در جهان است.

قدیمی ترین جواهرات و زیورآلات آفریقایی در سال ۲۰۰۴، در مکانی با نام غار بلومبوس در آفریقای جنوبی کشف شد. قدمت این زیورآلات مربوط به هزاران سال پیش تخمین زده می شود که سوراخ کاری در مهره های یافت شده دیده می شود.

آویز افریقایی

در مورد جنس مواد اولیه مورد استفاده در گوشواره آویز بلند آفریقایی چه می دانید؟

همانطور که در بالا اشاره شد، صنعتگران آفریقایی با گذشت زمان و مانند دیگر ملل و تمدنها در سرزمین های دور، تمایل به توسعه کار خود داشته اند و بدین سبب مواد آلی موجود در منطقه خود را که مناسب و در دسترس بودند به کار گرفتند و شروع به استفاده از آنها برای ساخت زیورآلات و بخصوص گردنبند و گوشواره آویز بلند آفریقایی کردند.

تنوع مواد اولیه در ساخت انواع زیورآلات آفریقایی توسط صنعتگران این قاره بزرگ بسیار زیاد بوده. صنعتگران در ابتدا از مواد آلی به تنهایی استفاده کردند و کم کم ترکیب های مختلف از مواد آلی و مهره ها را تجربه کردند و آنقدر ابتکار و خلاقیت در طراحی و ساخت زیورآلات و بخصوص گردنبند و گوشواره آویز بلند آفریقایی نشان دادند که به جرأت می توان گفت از همه چیز در کنار هم بهره بردند.

موادی که صنعتگران این قاره بزرگ امروز از آنها در ساخت زیورآلات زیبا و انواع گوشواره آویز بلند آفریقایی استفاده می کنند از فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره گرفته تا پوسته ها و مهره های جانوران دریایی، کهربا، شیشه، سنگهای حکاکی شده، استخوان حیوانات مختلف، چوبها به صورت حکاکی شده یا مجسمه های کاروینگ کوچک، تا عاج و موی حیوانات عظیم الجسه ای مانند فیلهای آفریقایی و بسیاری مواد دیگر که در دسترس هستند را شامل می شود.

گوشواره آویز افریقایی

شاخص زیورآلات و بخصوص گردنبند و گوشواره آویز بلند آفریقایی که در طول هزاران سال دست نخورده و به همان منوال انجام می شود، استفاده از مهره ها در انواع جنس و اندازه است،

در فرهنگ و باورهای مردمان این قاره مهره های گرد و کوچک با سوراخ های ایجاد شده در آنها در قالب زیورآلات زیبا و مورد ستایش و ارزش معنویست. استفاده و ساخت زیورآلات مهره ای و بخصوص گردنبند و گوشواره آویز بلند آفریقایی به طور خاص به عنصر آراستگی در این قاره و قبایل مختلفش تبدیل شده اند و به طور گسترده ای در انواع  لباس های آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرند.

دستبند آویز افریقایی

هنر صنعتگران آفریقایی، از مهره های سفید تا گوشواره آویز بلند طلای فولانی

۱.۵۸۸ سال پیش در قاره آفریقا مهره های سنگی سفید در نزدیکی نیجریه یافت شده است که در ساخت زیورآلات مهره ای و گوشواره آویز بلند مورد استفاده قرار گرفته اند. صنعتگران آفریقایی در نیجریه در حدود قرن 15، برای فراهم کردن لباس خاص شاهانه، مهره های مرجانی را از پرتقال وارد این کشور کردند و به هنرمندی های بی مانندی دست زدند.

مهره های شیشه ای از سرزمین های دیگر وارد قاره آفریقا شد و مهره سازان شیشه های شکسته را ذوب می کردند و از آنها مهره می ساختند. این مهره های شیشه ای در کنار دیگر انواع مهره ها یا به تنهایی در ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می گرفتند.

در امتداد سواحل شرق آفریقا، مهره هایی از جنس شیشه ای و مات که از هند وارد این قاره شده بودند کشف شده است. مهره های شیشه ای از ونیز توسط اروپائیها وارد آفریقا شدند و بسیار محبوب بودند. استفاده از فلز ارزشمند طلا در ساخت گوشواره طلای فولانی(Fulani gold earrings)، گوشواره آویز بلند و فوق العاده بزرگ و ویژه که می تواند تا پنج اینچ طول داشته باشد و معمولاً از نقره یا طلا ساخته می شود.

گوشواره طلا آویز افریقایی

باورهایی در مورد استفاده از زیورآلات آفریقایی و گوشواره آویز بلند

باستان شناسان زیورآلات مهره ای،گردنبندها، گوشواره ها و کلاً مهره هایی را در گورهای باستانی آفریقا یافته اند که با جسم پادشاهان دفن شده اند. اعتقاد قبایل بر این است که پوشیدن زیورآلات مهره ای از این مهره های قدیمی آفریقایی، حکمت، امید، شانس و خوشبختی را در اختیار صاحبش قرار می دهد. هنوز هم این باورها در جای خود پابرجا هستند.

دستبند محصولات آفریقایی دست ساز

امروزه با توجه به اینکه تقریباً همه محصولات آفریقایی دست ساز هستند، شما با خرید آنها در قالب گوشواره، دستبند و حتی گردنبند از فروشگاه آنلاین می توانید تمامی باورهای زیبای این دست سازه ها را برای خود یکجا داشته باشید.