امروز می خواهم در مورد ارگونومی در ساخت و طراحی طلا و جواهر با شما صحبت کنم. مانند مقالات دیگر، من دوست دارم با منابع مختلفی مشورت کنم، و تعاریف درستی را در مورد عناوین انتخابی در مقالات به شکل بسیار دقیق عنوان کنم.

 ارگونومی در ساخت و طراحی طلا و جواهر

عمل ساخت و طراحی طلا و جواهر به عنوان یک پیکربندی در جستجوی یک راه حل یا مجموعه ای از راه حل ها است که به ما ارائه می شود و راه را روشنتر برای اجرایی شدن مرحله بعد نمایان می کند.

تصور راه حل از طریق طرح ها، نقاشی ها یا نمودارهایی که کشیده شده است، در طول یا پس از یک فرآیند و با در نظر گرفتن گزینه ها یا تحقیق در مورد آنچه در ذهن داریم ایجاد می شود.

می توان عمل بصری طراحی را خلاقیت به عنوان یک عمل ایجاد یا نوآوری نامید. ساخت و طراحی طلا و جواهر  با استفاده از نرم افزارها یا به صورت کلاسیک و طراحی با دست انجام پذیر است.

طراحی طلا و جواهر

امکان دارد، پس از خواندن کل مقاله (که من توصیه می کنم) در مورد ساخت و طراحی طلا و جواهر  برخی تردیدها، افکار و اندیشه ها در شما بوجود آید.

بنابراین، با یک سؤال به مقوله ساخت و طراحی طلا و جواهر می پردازیم.

آیا با آنچه در حال حاضر " ساخت و طراحی طلا و جواهر" می نامیم موافق هستید؟

 ارگونومی در ساخت و طراحی طلا و جواهر

من فکر می کنم این اصطلاحی است که ما نسبتاً سبک از آن استفاده می کنیم. متأسفانه، ساخت و طراحی طلا و جواهر به عبارتی ساده تبدیل می شود، که هرکسی برای تعریف این مرحله از خلق یک جواهر، در ذهن دارد و از آن استفاده می کند.

در اکثر موارد، تعریف "ساخت و طراحی طلا و جواهر" بدون اینکه با سایر مفاهیم مهم در نظر گرفته شود بیان شده است. در اینجا شما را با اصطلاح ارگونومی در جواهرات آشنا می کنیم.

 

ارگونومی (Ergonomia) در ساخت و طراحی طلا و جواهر

طراحی طلا و جواهر

برای ساخت و طراحی طلا و جواهر باید فاکتورهای مهمی مانند ارگونومی را در نظر بگیرید، و ارگونومی در جواهرات به گونه ای تعریف شده است "که شما می توانید جواهرات را به راحتی بپوشید".

هدف اصلی ارگونومی طلا و جواهر، بهبود کیفیت زندگی کاربر و همزیستی او با آن است که باعث می شود هنگام استفاده از طلا و جواهر احساس راحتی کنند.

از آنجا که ما طلا و جواهر را طوری طراحی می کنیم که آنها جزئی از شخصیت کسی باشد که آنها را می پوشد و آن شخص می تواند با آن همزاد پنداری کند و طلا و جواهر را با رضایت بپوشد.

 

عوامل مطرح شده توسط ارگونومیک در ساخت و طراحی طلا و جواهر:

طراحی طلا و جواهر طراح معروف

 

  • آسایش
  • طرح
  • تعادل
  • شکل
  • وزن
  • اندازه

 

اغلب این جنبه ها در ساخت و طراحی طلا و جواهر ، در نظر گرفته نمی شوند.

توجه به این جزئیات دلیلی بر محدود کردن خلاقیت ما نیست. همچنین در ایجاد و ساخت جواهراتمان محافظه کار تر نمی شویم. فقط باید آنها را در ذهن داشته باشید و هنگام طراحی جواهرات این منابع را بررسی کنیم.

جنبه ها در ساخت و طراحی طلا و جواهر

به گفته توماس مالدونادو در مورد طراحی، (هنرمند، طراح و نظریه پرداز صنعتی آرژانتینی، بوینس آیرس، 1922) "طراحی صنعتی یک فعالیت پروژه ای است که شامل تعیین اولویت های رسمی اشیاء تولید شده در صنعت است.

مأموریت این شکل نه تنها دستیابی به یک سطح زیبایی شناختی بالا، بلکه آشکار کردن معانی خاص و حل مشکلات عملی مربوط به ساخت و استفاده از آن است … "

برای درک این نظریه، سعی می کنم آن را با چندین مثال توضیح دهم.

ساخت و طراحی طلا و جواهر با نرم افزار

وقتی یک گوشواره آویز بلند طراحی می کنیم، باید به خاطر داشته باشیم که لوب گوش هنگام استفاده از گوشواره های بسیار سنگین، به سمت پایین کشیده می شود و امکان شکافته شدن سوراخ گوش وجود دارد.

بنابر این برای جلوگیری از این اتفاق، گوشواره ها نباید خیلی سنگین باشند. مثال متداول دیگر در برخی از انواع حلقه ها، قطر حلقه یا ضخامت آن آنقدر زیاد است که مانعی بین انگشتان می شود، و باعث آزار انگشتان می شوند.

با این حال، ما اغلب شاهد نمایش های خارق العاده ای از سبکهای جدید در صنعت مد طلا و جواهر هستیم، جایی که "جواهرات غیر ممکن"  ظاهر می شوند، با طراحی هایی بدون در نظر گرفتن عوامل وزن، اندازه یا راحتی کسی که قرار است آنها را بپوشد.

یکی دیگر از شایع ترین مشکلاتی که در طراحی جواهرات مشاهده می کنیم، قلاب یا قفل است که هم در آویز و هم در سنجاق یا گوشواره ها دیده می شود.

ساخت و طراحی طلا و جواهر و انگشتر با نرم افزار

در بسیاری از موارد می بینیم که جواهر ما حتی با یک آغوش ساده یا سلام و احوالپرسی با شخص دیگر و کوچکترین تماس بدنی شکسته می شود. اگر چه این اتفاق گاهی اوقات می تواند به دلیل ضعف در مراحل پایانی ساخت باشد و طراحی نقش کاملی ندارد.

و مورد آخر که در اکثر موارد هنگام پوشیدن جواهرات با آن برخورد می کنیم، تیزی  لبه ها یا نوک تیزی جزئیات یک قطعه جواهر است که می توانند در بعضی از قسمت های بدن آزار رسان باشند.

طراحی طلا و جواهر به صورت دستی و سنتی

حال با بیان تمامی این موارد آنچه بسیار مهم و اساسی در ساخت و طراحی طلا و جواهر است، توجه به کاربردی بودن و راحت بودن آن است که با حس آرامش و لذت مورد استفاده قرار گیرد.