مدتی است در وبلاگ فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی بخشی را به مواد معدنی ارزشمندی اختصاص داده ایم که در صنعت و حتی زندگی روزمره بسیار مؤثر و کلیدی عمل می کنند.

آشنایی با این مواد معدنی بسیار جذاب و هیجان انگیز است. در این مقاله قصد داریم شما را با ماده معدنی خاصی آشنا کنیم که به نرمی و انعطاف پذیری مشهور است.

ماده معدنی میکا، مسئول ایجاد درخشش بر روی بسیاری از سنگ ها و مواد آرایشی

دانستنی های زمین

دانستنیهایی جالب و خواندنی در مورد مواد معدنی، سنگها و فلزات گرانبها

آشنایی با ماده معدنی میکا، در وبلاگ فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی

فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی و آشنایی با میکا

میکا (Mica) نام ماده ای معدنی است که حدود 4% از کانی ها را تشکیل می دهد و بطور کلی به گروهی از مواد معدنی گفته می شود که همه آنها مواد معدنی سیلیکاتی هستند که به عنوان سیلیکات ورقه ای با داشتن درجه کاملی از رخ، شناخته می شوند زیرا در لایه های مشخصی تشکیل می شوند.

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی شما را با ترکیبات این ماده معدنی آشنا می کنیم. ترکیبات این کانی تشکیل شده از یک سیلیکات آبدار آلومینیوم به همراه پتاسیم یا سدیم بهمراه مقداری ناخالصی دیگر است که دارای اشکال گوناگونی می‌باشد و نسبت Si:Al در انواع مختلف این ماده معدنی متفاوت است.

بیشتر مسکویت ها حاوی سدیم هستند و برخی پتاسیم را به عنوان جایگزین دارند، انواع مختلفی از خانواده Mica، دارای کروم یا وانادیوم یا ترکیبی از هر دو بعنوان جایگزین بخشی از آلومینیوم هستند. میکاها نسبتاً سبک و نرم هستند و ورق ها و پوسته های میکا انعطاف پذیر هستند و در گذشته از ورق های بزرگ آن به عنوان شیشه پنجره استفاده می شد.

میکا در برابر حرارت مقاوم است و الکتریسیته را هدایت نمی کند. 37 ماده معدنی مختلف میکا وجود دارد. 2 ماده از شایع ترین مواد معدنی میکا عبارتند از:

  • لپیدولیت بنفش(Purple Lepidolite )
  • و بیوتیت سیاه (Black Biotite).

میکا ماده معدنی مسئول ایجاد درخشش بر روی بسیاری از سنگ ها است، سنگهایی که در فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی بر روی جواهرات به زیبایی میدرخشند.

بیوتیت سیاه (Black Biotite)

برخی از مشخصات فیزیکی و شیمیایی ماده معدنی Mica در فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی
Mineral Type
Silicate Mineral Classification

Lepidolite K(Li,Al)3(AlSi3O10) (O,OH, F)2, ; biotite K(Mg, Fe)3(AlSi3O10) (OH)2;

Phlogopite   KMg3(AlSi3O10) (OH)2; muscovite KAl2(AlSi3O10)(OH)2

Chemical Formula
2.5-4 (lepidolite); 2.5-3 biotite; 2.5-3 phlogopite; 2-2.5 muscovite Mohs Hardness
Monoclinic Crystal System
purple, rosy, silver, gray (lepidolite); dark green, brown, black (biotite); yellowish-brown, green white (phlogopite); colorless, transparent (muscovite) Color
pearly to vitreous Luster

 

گروه میکا
از میان گونه های شناخته شده از گروه میکا، تنها 6 ماده معدنی سنگ ساز را می توان متمایز کرد. مسکویت یا همان میکای معمولی با رنگ روشن و شفاف است و برعکس آن بیوتیت است که با رنگ سیاه، بیشترین فراوانی را در این دسته دارد.

این دو ماده معدنی نامه های آشنا در گروه میکا هستند و به مقدار فراوانی در طبیعت یافت می شوند. در این مقاله از وبلاگ فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی شما را با انواع دیگری از خانواده این ماده معدنی آشنا می کنیم.

لپیدولیت عضو دیگریست که به رنگ صورتی مایل به بنفش، در پگماتیت های لیتیوم دار وجود دارد. از دیگر اعضای این دسته می توان از فلوگوپیت با رنگ قهوه ای نام برد. عضو دیگری با نام پاراگونیت وجود دارد که از نظر ماکروسکوپی در مقابل ماده معدنی مسکویت قابل تشخیص نیست.

همه این میکاها بجز عضو سبز رنگ این دسته با نام گلوکونیت و ویژگی های ماکروسکوپی غیر مشابه با سایر میکاها، شکافهای کاملی در ورق های انعطاف پذیر دارند و این در حالی است که عضو متمایز یعنی گلوکونیت، غالباً به صورت دانه های گلوله ای دیده می شود و به صورت پراکنده در بسیاری از توالی های رسوبی دریایی رخ می دهد و هیچ گونه تجزیه مشخصی ندارد.

گلوکونیت توعی از میکا

دلیل نامگذاری ها بر روی انواع مختلف Mica متفاوت است،

دلایل نامگذاری میکا ها  درمقالات فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی 

نام مسکویت را از نام استان مسکووی روسیه گرفتند، زیرا این ماده معدنی در ابتدا از این استان بدست آمده بود و "شیشه مسکووی"  معروف است. ژان باتیست بیوت، فیزیکدانی فرانسوی بود که در قرن نوزدهم بر روی خصوصیات نوری انواع میکا مطالعه می کرد و نام بیوتیت را از نام این فیزیکدان به نام گرفتند. بقیه انواع میکا، نامهایی برگرفته از نامهای یونانی دارند.

دیگر عضو خانواده Mica با نام گلوکونیت، همانطور که گفته شد، به طور معمول سبز است، اما به دلیل اینکه ریشه این کلمه یونانی است، معنای آبی دارد. نام ماده معدنی لپیدولیت، از کلمه یونانی به معنای "مقیاس" گرفته شده.

پاراگونیت، از کلمه یونانی به معنای "گمراه کردن" گرفته شده و دلیل آن اشتباهی است که در تشخیص این ماده معدنی با تالک رخ می دهد. و در آخر به فلوگوپیت اشاره می کنیم، این نام از کلمه یونانی firelike، به دلیل درخشش مایل به قرمزش در برخی از نمونه های آن گرفته شده است.

دیگر عضو خانواده Mica با نام پاراگونیت
درصنعت میکا به دو شکل متمایز اما به هم وابسته تقسیم می شود: تولید میکا به صورت ورق ای و تولید میکا به صورت پوسته ای. میکا یک ماده معدنی مسطح، شفاف و الاستیک در طبیعت است و بین مواد معدنی شاخصه مهمی دارد که حاوی بیشترین مقدار سیلیس است و به همین دلیل است که جزو پرکاربردترین مواد معدنی در صنایع و مورد استفاده بصورت کاربردهای شخصی فراوان است.

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی شما را با کاربردهای این ماده ارزشمند آشنا می کنیم.

کاربردهای ماده معدنی غنی از سیلیس با نام Mica

استفاده از Mica به شکلهای مختلفی چون: کانی، پودر و شیست صورت می گیرد. استفاده از Mica در ترکیب با گچ، عاملی جلوگیری کننده در ایجاد ترک است. در ترکیب این ماده معدنی در تخته سنگ گچی، به عنوان پرکننده عمل می کند و از ترک خوردگی جلوگیری می کند.

این ماده معدنی در صنعت حفاری چاه و صنعت پلاستیک به عنوان روان کننده قالب در ساخت محصولات لاستیکی مؤثر است. Mica هادی خوبی برای جریان برق نیست، این ماده معدنی می تواند دمای بالا را تحمل کند.

در صنعت رنگ سازی، Mica به عنوان ماده گسترش دهنده رنگدانه مورد استفاده فراوانی دارد و به دلیل وزن سبک و مورفولوژی پلاستیکی، سیستم تعلیق را نیز تسهیل می کند.

صنعت رنگ سازی، و Mica

این مواردی که در این مقاله از وبلاگ فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی ذکر کردیم گوشه ای از کاربردهای Mica در صنعت هستند. حال به یک مورد پرکاربرد در استفاده از Mica در زندگی روزمره اشاره می کنیم.

میکا در دسته مواد معدنی غیر سمی قرار دارد و می تواند به عنوان یکی از مواد مهم و تشکیل دهنده لوازم آرایشی معرفی شود.

Mica  در ترکیبات مواد آرایشی به دلیل نرمی که دارد، این خاصیت را ایجاد می کند و فاکتور درخشش را به آنها اضافه می کند. وجود این ترکیب در لوازم آرایشی هیچ گونه عوارض جانبی بر روی انواع پوست ندارد. پودر تالک و میکا دو ماده معدنی مورد استفاده در انواع سایه ها، رژلب ها و کرم پودرهای ارگانیک هستند.

برندهایی که از این دو ماده در تولید مواد آرایشی بهره می برند بسیار مورد توجه و معتبر هستند. هنگام خرید محصولات آرایشی به برچسب محصول توجه کنید و آن را بررسی کنید.

Mica  در ترکیبات مواد آرایشی

هند بخش بزرگی از صادرات میکا در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. میکای ورقه ای به دلیل هزینه بالای استخراج و بازار فروش ضعیف، دیگر در ایالات متحده استخراج نمی شود.

تولید کارولینای شمالی نیمی از کل تولید میکا در ایالات متحده را به خود اختصاص می داده. امروزه بیشتر میکاهای ورقه ای در هند استخراج می شوند، جایی که هزینه های کارگری نسبتاً کم است.

یک شکاف یا رگه از Mica

حال در این مقاله از وبلاگ فروشگاه طلا و جواهرات هاتف ساعتچی، نگاهی کوتاه به نحوه استخراج میکا داشته باشیم. هنگامی که یک شکاف یا رگه از Mica پیدا می شود، در آسیب ندیدن به آن هنگام عمل استخراج، دقت زیادی صورت می گیرد،

مواد منفجره با قدرت 40٪ تا 60٪ با دقت در اطراف محل استخراج قرار می گیرند تا آسیب به بلورها به حداقل برسد. این انفجارهای خفیف، فقط برای لرزش Mica و رها شدن از سنگ میزبان کافی است.

پس از انفجار، میکا را با دست برداشت می کنند و در جعبه ها یا کیسه هایی قرار می دهند تا به انبار رسیده و کار درجه بندی آغاز می شود.

Mica  را برش داده و در اندازه های مختلف و مشخص برای فروش آماده می کنند.