مد و جواهرات دیور(Dior)، برندی است با ریشه در تاریخ و به همان اندازه لوکس که به نظر می رسد. این خانه مد توسط Christian Dior، متولد ژانویه 1905 تأسیس شد و در دسامبر 1946 در 30 Avenue Montaigne در پاریس تأسیس شد.

بنیانگذار مد و جواهرات دیور

اولین مجموعه Dior در تاریخ 12 فوریه برای بهار / تابستان 1947 در محل اصلی شرکت راه اندازی شد. شرکت فرانسوی کالاهای لوکس کریستین دیور، در دهه ی ۱۹۵۰ به طراحی جواهرات مشغول بود.

دیور یک شرکت کالاهای لوکس فرانسوی است که توسط تاجر فرانسوی برنارد آرنو مدیریت و ریاست می شود، وی همچنین رئیس LVMH ، بزرگترین گروه لوکس جهان است. خود دیور 42.36٪ سهام و 59.01٪ حق رأی در LVMH را در اختیار دارد.

مد و جواهرات دیور

مد و جواهرات دیور(Dior) در راستای تکمیل سایر کالاهای لوکس این شرکت تولید شده اند، به خصوص در بخش خانم ها که اغلب طراحی ها باشکوه و چشمگیر هستند. جواهرات دیور به استفاده از عناصر زنانه در جواهرات سنتی مردانه مشهور هستند.
برند مد و جواهرات دیور(Dior) همچنین در استفاده از مجموعه ی جواهرات سنگی با طرح رز که گل مورد علاقه ی کریستین دیور بوده است نیز شناخته می شود.

جواهرات سنگی با طرح رز که گل مورد علاقه ی کریستین دیور

تاریخچه نام تجاری مد و جواهرات Dior

اکنون جهانی بدون دیور قابل تصور نخواهد بود. برندی که "نگاه جدید"، مد عالی، کیف های شاخص، عطرهای خوشبو، لوازم آرایش شگفت انگیز و موارد دیگری از انواع اکسسوری ها و البته جواهرات و پوشاک را به ما هدیه داده است.

مد و جواهرات دیور

با این حال، چهار دهه طول کشید تا کریستین دیور به طراح مشهوری تبدیل شود که هم اکنون نیز هست. کریستین دیور در سال 1905 در گرانویل، شهری کوچک در سواحل نرماندی فرانسه به دنیا آمد. خانواده وی بسیار ثروتمند بودند.

خانواده دیور در سال 1910 به پاریس نقل مکان کردند، جایی که کریستین بزرگ شد. از کودکی همیشه علاقه مند به هنر بود و در واقع می خواست معمار شود. اما پدر و مادرش برای تحصیلات خوب ارزش قائل بودند و به همین دلیل تحت کمی فشار، کریستین تحصیل خود را در رشته علوم سیاسی آغاز کرد. علاقه به هنر در او هرگز رنگ نباخت و پس از فارغ التحصیلی در سال 1928، کریستین با کمک مالی پدرش، یک گالری هنری کوچک را افتتاح کرد.

گالری هنر کریستین دیور

دهه 30 برای کریستین دیور عالی نبود. به دنبال رکود بزرگ جهانی، برادر و مادرش درگذشتند، تجارت پدرش خراب شد و کریستین مجبور شد که گالری هنری خود را تعطیل کند. او در سال 1937 شروع به كار برای طراح مد (رابرت پیكت) كرد. متأسفانه، شروع کار مد او با شروع جنگ جهانی دوم متوقف شد.

وی در سال 1940 برای خدمت سربازی فراخوانده شد و در آنجا به عنوان افسر خدمت کرد. او پس از دو سال خدمت سربازی را ترک کرد و فرصتی پیدا کرد تا برای طراح مد (پیر بالمین) به عنوان یکی از طراحان اصلی کار کند. هنگامی که جنگ پایان یافت، فرانسه در حال ویرانی بود، با این حال، این به معنای وجود فرصت هایی برای مشاغل جدید (مد) نیز بود.

مد و جواهرات دیور

دوست كریستین از كودكی، به نام مارسل بوساك، مالك شركت طراحی لباس "Phillippe et Gaston" بود. تجارت پس از جنگ چندان خوب نبود و مارسل از کریستین خواست تا در طراحی های جدید به او کمک کند. این جایی است که سرانجام کریستین دیور این شانس را پیدا کرد تا اولین مجموعه خود را به نمایش گذارد. "La Ligne Corolie" نام اولین مجموعه کریستین دیور است که در سال 1947 رونمایی شد.

مجموعه مد و طراحی دیور

و شاید این مجموعه ای باشد که باعث شهرت جهانی او شده است، تعداد کمی از مردم آن را با این نام می شناسند. به دلیل چاپ مجله آمریکایی "Harper’s Bazaar" ، این مجموعه مد جهانی به عنوان "نگاه جدید" معروف شد. مجموعه نگاه جدید موفقیت بزرگی داشت، صحنه مد پس از جنگ جهانی دوم را تغییر داد و از بهترین خیاطی ها به همراه پارچه های مجلل تشکیل شده بود. ویژگی هایی مانند شانه گرد، کمر چسبیده و دامن کامل با خط A در دهه 40 کاملاً انقلابی بود.

مجموعه مد و طراحی دیور

محبوبیت سریع New Look در میان زنان در سراسر جهان قابل توجه بود. بویژه در ایالات متحده و اروپا می توانید تأثیرات بسیار Dior را در دنیای مد مشاهده کنید. در آنجا از خیاطان خواسته می شود مطابق با سبک دیور خیاطی کنند و سبک های او را در مد تکرار کنند، البته با قیمتی کمتر از قیمت خود برند.

این یکی از دلایلی است که کریستین دیور هر ساله سبک خود را تغییر می دهد.  در سال 1949، مجموعه ای با الهام از افسانه های رومی منتشر شد. لباس های تزئین شده با گلبرگ های ابریشم، پولک، بدلیجات و مروارید دیده می شد.

یکی از لباس های این مجموعه، به نام "Junon" ، این روزها هنوز هم به عنوان الهام برای بسیاری از طراحان لباس استفاده می شود. دهه 1950، باز هم تغییر در سبک Dior را نشان داد. مجموعه ای با سبک های سبک و ساده با الهام از گل ها.

طراحی لباس دیور

تغییر واقعی در کار مد و جواهرات دیور(Dior)  در اواسط دهه 50 مشاهده شد. هنگامی که کریستین شروع به کار با دستیار اول جدید خود، ایو سن لوران(Yves Saint Laurent) کرد. سبک Dior با الهام از لباس های مردانه، اهمیت بر سهولت و آرامش در پوشش، با برش های بوکسور، به راحتی متمرکز شد.

اما قطعات کلاسیک همچنان تقاضای زیادی داشتند. در نهایت House of Dior به اولین خانه مد تبدیل شد که اکسسوری های مختلفی را به مجموعه طراحی های لباس های خود ست می کند. برند دیور در آین زمان شروع به طراحی کیف، کفش، لوازم آرایشی و عطر کرد.

مجموعه مد و طراحی دیور

فقط در طی ده سال کریستین دیور تبدیل به یک نماد برجسته مد شد. در کنار موفقیت بزرگ او در دنیای مد در 4 مارس 1957، کریستین دیور حتی اولین مدلی بود که روی جلد مجله "تایم" ظاهر شد. متأسفانه، کریستین برای مدت طولانی از شهرت در زمینه مد لذت نبرد و در سال 1957 ناگهان بر اثر حمله قلبی درگذشت. خوشبختانه، او درست قبل از مرگ خود، ایو سن لوران را به جانشینی خود منصوب کرد.

عطر دیور

خانه مد و جواهرات دیور(Dior) حتی پس از مرگ کریستین دیور نیز به موفقیت خود ادامه داد. طی 60 سال گذشته، خانه مد و جواهرات دیور(Dior) چندین طراح خلاق در اختیار داشته است که طرح های متفاوتی از مد را برای شرکت به ارمغان آورده اند، و این در حالی است که همکاری طراحان بینظیر با شرکت دیور، هر ساله حتی بیشتر می شود.

ایو سن لوران 21 ساله دو سال در مد و جواهرات دیور(Dior) ماند تا اینکه به خدمت سربازی رفت. جانشین وی مارک بوهان بود که به مدت 28 سال به عنوان طراح خلاق Dior کار کرد. مارک بوهان پیرو اهداف پایه گذار این برند، با ظرافت سنتی که کریستین دیور آغاز کرد به کار خود ادامه داد.