روایتی جالب از ضرب سکه با فلز نیکل و آشنایی با کاربردهای جالب این فلزآیا می دانید؟

آلیاژهای ویژه نیکل- تیتانیوم، معروف به "آلیاژهای حافظه شکل"، "shape memory alloys", در برخی از قاب های عینک استفاده می شود؟آلیاژهای حافظه شکل، پس از خم شدن می توانند دوباره به شکل خود برگردند.

این فلز یکی از تنها چهار فلز فرومغناطیسی است، به این معنی که جذب آهنربا شده و خود مغناطیسی است. آهنرباهای Alnico ترکیبی از آلومینیوم (Al)، نیکل (Ni) و کبالت (Co)، آهنرباهای دائمی بسیار قوی هستند که مغناطیس خود را حتی در هنگام گرم شدن تا زمانی که سرخ شوند، حفظ می کنند.

بهتر است بدانید، افزودن این فلز به شیشه به آن رنگ سبز می بخشد. اهمیت آلیاژهای نیکل در شکل پذیری، خواص مکانیکی خوب و مناسب بودن در انواع مختلف قالب های ریخته گری و نورد است.

چنین آلیاژهایی بهتر از برنج در برابر خوردگی مقاومت می کنند اما از طریق عملکرد گوگرد در هوا به آرامی لکه دار می شوند. زیورآلات ساخته شده با نیکل، دستبند مردانه و دستبند زنانه، گردنبند و انگشتر ها ایجاد آلرژی های پوستی و حساسیتهای دردناک می کنند.

عنصر نیکل

استفاده از نیکل در ضرب سکه

نیکل با مشخصاتی چون استحکام و مقاومت در برابر خوردگی، گزینه ای مناسب و شاید عالی در ضرب سکه است. اولین سکه که با این فلز ضرب شد، یک قطعه یک سنتی بود و Flying Eagle cent نام داشت، یک سکه آمریکایی که توسط ضرابخانه ایالات متحده ضرب شد.

این سکه از 12 درصد نیکل و 88 درصد مس ساخته شده بود. نام اولیه این سکه "نیکل" بود که با این نام نیز شناخته شده است. سال ضرب Flying Eagle cent، 1856 بود و فقط دو سال، یعنی بین سالهای 1857 تا 1858 به گردش در آمد.

سکه فلز نیکل

دومین سکه 5 سنتی از فلز در سال 1866، چند سال بعد از ضرب سکه پرواز عقاب، زمانی که جنگ داخلی ایالتهای شمالی آمریکا به رهبری آبراهام لینکلن بین سالهای 1861 تا 1865 پایان یافته بود، ضرب شد. قبل از این جنگ داخلی سکه های طلا و نقره با ارزش بالا ضرب می شدند.

زمانی که شایعه جنگ بر سر زبانها افتاد، مردم شروع به احتکار سکه های طلا و نقره کردند، و این اتفاق به اقتصاد آن زمان صدمه زد. برای جبران کمبود سکه، مردم شروع به تجارت تمبر و اسکناس هایی کردند که از طرف بانک ها و مغازه ها در اختیارشان قرار می گرفت.

در این میان، جوزف وارتون Joseph Wharton صنعتگری بود که چندین معدن از این فلز در اوایل جنگ خریداری کرده بود.

سکه با فلز نیکل

در طول جنگ مقدار فراوانی از نیکلهای این معادن، صرف ساخت تجهیزات نظامی شد و آنچه مازاد ماند، با به پایان رسیدن جنگ، جوزف وارتون را به فکر انداخت که از دولت درخواست کند تا از نیکل برای ساخت سکه های بیشتر استفاده کنند.

او اینگونه بیان می کرد که احتمال اینکه مردم این فلز کم ارزش را احتکار کنند بسیار کم است. با پیشنهاد او موافقت شد و در سال 1866، دولت آمریكا 15 میلیون سكه 5 سنتی ضرب کرد که از 75 درصد مس و 25 درصد نیكل ساخته شده بود.

سکه نیکل به ثبات و در ادامه به رشد اقتصاد کمک کرد و بهترین سکه سالهای پس از جنگ شد. در ایالات متحده هنوز هم سکه هایی از این فلز و بصورت  آلیاژ مس و نیکل ساخته می شود.

سکه از این فلز، دارای بیشترین مقدار از این فلز با 25 درصد است و این در حالی است که سکه های دیگر 8.33 درصد از این دارند.

عنصر نیکل

در سالهای اخیر، ایالات متحده برای تأمین نیکل مصرفی خود به واردات و بازیافت متکی است و حداقل تا 25 سال آینده این وضعیت تغییر چشمگیری نخواهد کرد. ذخایر جهانی کافی از این فلز در بیش از 10 کشور جهان برای تأمین تقاضای پیش بینی شده برای نیکل برای مدت زمان زیادی وجود دارد.

انبارهای تسلیحات و ابزار دفاعی امریکا در حال حاضر خالی از ذخایر این فلز است. راهکاری که در این مورد وجود دارد این است که با تخلیه منابع نیکل در معادن سولفید موجود، تولید از کانسارهای لاتریت را افزایش دهند.

دانشمندان USGS جهت پیدا کردن و مشخص شدن ذخایر دیگر نیکل به بررسی مکانهای متمرکز از منابع این سنگ فلزی پر کاربرد در پوسته زمین کردند و در صدد یافتن احتمالی ذخایر موجود و کشف نشده هستند.

تکنیک های ارزیابی منابع معدنی توسط USGS برای حمایت از دولت فدرال و در دسترس بودن منابع معدنی مورد نیاز آن، طراحی، برنامه ریزی و ایجاد شده است.

USGS آمار و اطلاعات مربوط به نحوه عرضه و تقاضای این فلز در سراسر جهان را جمع آوری می کند و از این داده ها برای آگاهی از سیاستگذاری ملی ایالات متحده استفاده می شود.

کشورهای استفاده کننده نیکل

آیا می دانید؟

کندریت ها، متداول ترین نوع شهاب سنگ ها، تقریباً از هر سنگ زمینی 100 تا 1000 برابر بیشتر نیکل دارند. این شهاب سنگ ها از آلیاژ آهن و نیکل تشکیل شده اند. در زمان مصر باستان از این شهاب سنگها وسایل زیبایی ساخته می شد.

این فلز یکی از عناصر اساسی جهت زندگی سالم گیاه است و طبق گفته انستیتوی نیکل، مقادیر کمیاب به طور طبیعی در اکثر سبزیجات، میوه ها، آجیل ها و مقدار کمی بیشتر در شکلات یافت می شود.

نیکل در شکلات

مانند فلزات و عناصر دیگر، نیکل هنگام ورود بیش از حد به بدن انسان به عنوان یک ماده سمی عمل می کند. این سم در بدن می تواند یکی از عوامل ایجاد بیماری سرطان باشد. مشاغلی چون جوشکاری و آبکاری با نیکل بسیار خطرناک هستند و برای انسان مضرند.

تنفس ریزگردهای نیکل خطر بیشتری برای سرطان ریه و سایر بیماری های تنفسی هستند. آلرژی های پوستی با زیورآلات از جنس این فلز بسیار رایج است. معمولاً علائم حساسیت، با خارش، قرمزی، لکه های خشک و تورم پوست همراه است.

در صورت عدم درمان پوست و بی توجهی ممکن است پوست تیره شده و ترک بخورد. گردنبند، دستبند زنانه و دستبند مردانه و به طور کلی تمامی زیورآلات نیکلی، حساسیت زا هستند.

حساسیت به زیورآلات از نیکل