دلایل محبوبیت الماس های رنگی

شدت و توزیع رنگ برای هر سنگی که به بازار عرضه می شود منحصر به فرد است و این باعث می شود آنها مورد توجه کلکسیونرها و کسانی که مایل به قرار دادن آنها در قطعات جواهرات نفیس هستند قرار گیرند. در حالی که برش و وضوح نیز مواردی است که هنگام انتخاب الماس سفید مورد توجه قرار می گیرد، عامل رنگ اغلب می تواند ویژگی اصلی خرید باشد. محبوبیت الماس های رنگی فانتزی مطمئناً وقتی نشان داده می شود که نمونه های خیره کننده در حراجی معامله می شوند. الماس زرد Cora Sun Drop پس از نمایش در موزه تاریخ طبیعی در لندن، در سال 2011 در حراج ساتبیز “Sotheby’s ” ژنو، به قیمت 12.3 میلیون دلار فروخته شد. این الماس گلابی شکل که 110 قیراط و بزرگ است، واقعاً یک الماس کمیاب است و از تعدادی دیگر از الماس های رنگی شیک با قیمت یکسان در دهه گذشته پیروی می کند.

الماس های رنگی

حقایق جالب در مورد الماس های رنگ فانتزی

وقتی به الماس فکر می کنید، احتمالاً یک گوهر شفاف و درخشان را تصور می کنید. در حالی که درست است که محبوب ترین (و بدون شک زیباترین) الماس ها، بی رنگ هستند، الماس های رنگی فانتزی نیز بسیار مورد توجه هستند. در اینجا یک مرور کوتاه از الماس های رنگی فانتزی است!

الماس رنگی چگونه رنگ خود را کسب کرده اند؟

الماس های طبیعی فانتزی رنگ خود را در طول فرآیند تشکیل شدنشان می گیرند. هنگامی که ناخالصی ها در داخل الماس به دام می افتند، می توانند رنگ گوهر را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، رنگ الماس آبی از وجود عنصر ” بور” ناشی می شود. الماس سبز، رنگ خود را از تابش هایی که اتم های کربن را در ساختار کریستال جابجا کرده اند، بدست می آورند. این می تواند به طور طبیعی زمانی رخ دهد که الماس در نزدیکی سنگ های رادیواکتیو شکل می گیرد. همچنین می تواند از طریق تابش به صورت مصنوعی انجام شود. روش های درمانی زیادی برای تقویت مصنوعی رنگ الماس وجود دارد، اما ارزشمندترین الماس های رنگی فانتزی، رنگ خود را از طبیعت گرفته اند.

حقایق جالب در مورد الماس های رنگی فانتزی

رایج ترین رنگ های الماس کدام است؟

الماس های رنگی فانتزی در طبیعت بسیار کمیاب هستند. در واقع، الماس های رنگی فانتزی کمتر از 01/0 درصد از کل الماس های استخراج شده در جهان را تشکیل می دهند. یعنی حدود 1 در 10000! هرچه الماس رنگی کمیاب تر باشد، ارزش آن بیشتر خواهد بود.الماس های رنگی طبیعی تقریباً در هر رنگ از رنگین کمان یافت شده است. با این حال، رایج ترین الماس های رنگ طبیعی، قهوه ای و زرد هستند. هنگامی که اشباع رنگ در الماس های قهوه ای و زرد کم رنگ باشد، الماس ارزش خود را از دست می دهد. تنها زمانی که الماس های زرد و قهوه ای اشباع قابل توجهی دارند، ارزشمندتر تلقی می شوند. الماس ها همچنین می توانند سیاه، خاکستری یا سفید فانتزی باشند.

رایج ترین رنگ های الماس کدام است؟

کدام رنگ الماس نادر است؟

کمیاب ترین رنگ الماس های فانتزی طبیعی، بنفش، قرمز، نارنجی و سبز هستند. الماس صورتی و آبی نیز به ندرت در طبیعت یافت می شود. این الماس ها گاهی با اشباع کم رنگ یافت می شوند، اما اشباع عمیق در این رنگ ها بسیار نادر است.

کدام رنگ الماس فانتزی، نادر است؟

الماس های رنگی

در مورد الماس های فانتزی عمق رنگ از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه رنگ سنگ شدت بیشتری داشته باشد، نادر بوده و به نوبه خود ارزش مالی آن نیز بیشتر خواهد شد. نحوه برش الماس های رنگی، عامل بسیار مهمی در تفاوت در نحوه درخشش رنگ خواهد بود. در الماس های رنگی، رنگ عنصری است که بیشتر روی آن تأکید شده است، اگرچه درخشش هنوز هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در میان الماس های رنگی ارزشمند‏ترین و گران‏بهاترین نوع آن الماس الماس قرمز است. الماس قرمز بسیار کمیاب است و دلیل رنگ آن به درستی معلوم نیست، شاید به دلیل فشار و حرارت در پوسته زمین، سیستم تبلور دچار اشکال شده و شبکه ملکولی الماس دچار نقص شده باشد، در نتیجه نور سبز را جذب کرده و رنگ قرمز را تابش می‏دهد. معدن این الماس‏ ها در استرالیا، آفریقای جنوبی و برزیل است.

الماس های رنگی فانتزی

الماس صورتی هم یکی از کمیاب‏ترین و زیباترین رنگ‏ های الماس است و می توان الماس دریای نور را جزو بزرگترین آن دانست. علت رنگ این رنگ الماس نیز نقص در شبکه کریستالی می‏باشد. الماس های آبی نیز در زمره الماس‏ های کمیاب قرار دارند. ایالت آرکانزاس امریکا به دلیل الماس‏ های زرد رنگش بسیار مشهور است. اعتقاد مردم مبنی بر اینکه الماس های بی‏رنگ با ته رنگ زرد نسبت به الماس ‏های بی‏رنگ ارزش کمتری دارند کاملاً صحیح است ولی در مورد الماس های درخشان با رنگ زرد قناری کاملاً منتفی می‏باشد. دلیل رنگ های آبی و زرد در الماس ها به ترتیب وجود عناصری چون Boron و اتم‏ های نیتروژن است. الماس های سبز رنگ خود را به دلیل جذب اشعه گامای رادیواکتیو دارند. الماس سبز معروف در موزه درسدن آلمان نگهداری می‏شود.