همراه با گالری آنلاین طلا و جواهر هاتف ساعتچی باشید تا همراه با خریدی راحت از دانستنی های الماس و تشخیص الماس های طبیعی از الماس های مصنوعی هم تبحر بدست آورید .

با توجه به نوع تشکیل الماس های طبیعی که در اعماق زمین تشکیل می‏شوند می‏توان تفاوت ها را بین الماس های ساخته شده در آزمایشگاه و الماس های ساخته شده در زمین بررسی کرد.

اینگونه ازالماس های مصنوعی رنگی در درجه حرارت بالا بین 1350- 1600 درجه سانتیگراد و فشار معمولاً بین 50 تا 65 کیلوبار فشرده و مطابق با شرایط ترمودینامیک ترکیب شده اند و بر اساس واحدهای رنگی مختلف دسته بندی می‏شوند. رنگ های این الماس ها از زرد به نارنجی، از صورتی به قرمز و یا از سبز به آبی هستند. کریستال های خالص بدست آمده از این روش ابتدا زرد یا نارنجی هستند و اگر از نیتروژن در آنها استفاده شده باشد آبی میشوند و اگر فاقد هر ماده شیمیایی جهت رنگ دهی باشد بیرنگ میشود. تغییر رنگ از نارنجی به صورتی یا قرمز توسط پرتوافکنی یا استفاده از نوعی الکترون‏ ها اتفاق می‏افتد. الماس های آبی رنگ دارای ماده بور هستند که پیش از این در مورد تیپ های الماس ها صحبت کردیم. این الماس ها در دسته IIb قرار دارند.

با فشار و درجه حرارت بسیار بالا در اعماق زمین، الماس های تولید شده شکل ‏های مختلفی به خود می ‏گیرند و فرم شکل‏ گیری پیچیده‏ تری دارند. آنها با فاصله زیاد از هم شکل گرفته و تحت تأثیر عوامل طبیعی چون رانش زمین و یا کم و زیاد شدن ناگهانی درجه حرارت در محل تشکیل دچار شکستگی یا ناپاکی می‏شوند ولی در محیط آزمایشگاه الماس های تولید شده با روشی کاملاً قانونمند تشکیل می‏شوند و هیچ عامل طبیعی در آنها دخالتی ندارد.

الماس های طبیعی

همین تغییرات جزئی و مشاهده الماس زیر میکروسکوپ باعث تشخیص الماس ها از هم می‏شوند. با توجه به کریستالوگرافی الماس همانطور که گفته شد (صفحات بزرگ مکعب شکل و هشت ضلعی و تیغه هایی که آنها را از هم جدا می‏کنند) وجود مخلوطی از ذرات در تیغه ها و صفحات بزرگ و بررسی آنها با آنالیز درونی الماس، کمک بزرگی در این تشخیص خواهد بود.

الماس هاس مصنوعی ترکیبی

این ذرات در زیر میکروسکوپ یا خاکستری یا سیاه رنگ هستند ولی در الماس های طبیعی این ذرات ناخالص، بیرنگ بوده و دیده نمی‏شوند. با بررسی نوع ناخالصی‏ ها و از طریق بررسی قسمت های رنگی، در تشخیص کمک کننده خواهند بود.

در الماس های رنگی ترکیبی، رنگ ‏ها بصورت حلال‏ های کم‏رنگ و پر‏رنگ دیده می‏شوند. ترکیب رنگ در سنگ خالص منظم است. در الماس های رنگی ترکیبی روی خطهایی که صفحات را بهم وصل می‏کنند انعکاسهای رنگی دیده میشود، ولی در الماس‏های طبیعی این خطوط کاملا بیرنگ هستند. این نوع تفاوتها در الماس های صورتی یا قرمز بیشتر دیده میشوند.

الماس هاس طبیعی و مصنوعی

عامل دیگر در شناسائی الماس های طبیعی از الماس های رنگی ترکیبی و الماس های مصنوعی ، شعاع نورشان است. اگر این شعاع ها بصورت فلورسانت های آبی رنگ باشند، الماس طبیعی خواهد بود و شعاع ‏های زرد، نارنجی یا سبز مشخصه سنگ های ترکیبی هستند.