جواهرات سلطنتی روسیه

شناخت ست جواهرات  سلطنتی روسیه

با جواهرسازان وست جواهرات سلطنتی باشکوه خانواده تزار روسیه و خاندان رومانوف آشنا شوید.

خاندان رومانوف ها بیش از ۳۰۰ سال بر روسیه حکومت کردند. در دوران پترکبیر، ارتش روسیه به سبک ارتش ‌های اروپایی بازسازی و نیرومند شد و شهرهای بزرگی در روسیه بنا گردید که پایتخت او، سن پترزبورگ که تا سال 1917 پایتخت روسیه باقی مانده است برجسته‏ ترین نمونه آن به شمار می ‏رود. او جواهرسازانی را برای طراحی و ساخت قطعات جواهری خاندان سلطنتی در اختیار داشت مانند فابرژه و پوزی که در کار خود مهارت چشم گیری داشتند. وی در طی چندین جنگ موفق، روسیه را به امپراطوری بسیار بزرگتری تبدیل كرد كه به یك قدرت بزرگ اروپایی بدل شد. اصلاحات پیتر تأثیر ماندگاری بر روسیه داشت.

 

آنا ایوناوا یا آنای روسیه در بین سال های ۱۷۷ تا ۱۷۳۰ میلادی به عنوان دوشس کورلند و ۱۰ سال هم، یعنی بین سال های ۱۷۳۰ تا ۱۷۴۰ میلادی به عنوان تزار روسیه حکومت کرد و علاقه وافری به جواهرات و سنگ های قیمتی داشت. کاترین دوم به دنبال کودتایی که همسرش پیتر سوم را سرنگون کرد، به قدرت رسید. او طولانی ترین سلطنت را در میان ملکه های روس و حتی نزارها داشت و بیش از آنها به جواهرات سلطنتی علاقه نشان داد. کاترین کبیر از خاندان رومانوف نبود او همسر آلمانی پتر سوم بود. کاترین دوم که بعدها لقب کاترین کبیر را گرفت تنها ۳۳ سال داشت که چهارمین ملکه زن روسیه شد و در سال ۱۷۶۷ او لقب مادر وطن را از آن خود کرد.

ست جواهرات کاترین کبیر

محل نگهداری ست جواهرات سلطنتی روسیه

محل نگهداری از جواهرات سلطنتی روسیه، کاخ کرملین روسیه است. این خزانه، گنجینه گران بها متشکل از قطعات بی نظیر از فلزات گرانبها و سنگ های گرانقیمت بی مانند می باشد که تمامی این جواهرات پیشینه تاریخی و هنری روسیه را با خود دارند. این گنجینه ارزشمند به دوران امپراطوری پطر اول در سال 1719 بر می گردد. در سال 1719 میلادی، امپراطور پتر اول (پتر کبیر) اولین نسخه از چیزی که امروزه به عنوان سرمایه پولی کشور نامیده می شود را در فدراسیون روسیه بنیان گذاری کرد.  

مجموعه ست جواهرات سلطنتی روسیه

 پتر اول بعد از دیدن کشورهای اروپایی، هم اختراعات زیادی را با خود به روسیه آورد و هم مرکزی برای نگه داری جواهرات سلطنتی به عنوان سرمایه ملی را ایجاد کرد. جواهراتی که برای خاندان رومانف (Romanov) نبودند، بلکه متعلق به کل کشور روسیه بودند.   پترکبیر اعلام کرد که این جواهرات به هیچ عنوان نمی توانند با جواهرات دیگری تعویض شوند، فروخته شوند و یا به عنوان کلکسیون شخصی جمع آوری شوند و هر امپراطور و امپراطریسی که به صحنه ی قدرت می آید وظیفه دارد که به این کلکسیون اضافه کند. برای اینکه این سرمایه ملی دارای شکوه جاودان شود، پتر تمامی جواهراتی که در زمان تاج گذاری استفاده کرده بود را در این گنجینه قرار داد. جواهرات بسیار گران قیمت و مهمی که از قرون 15، 16 و 17 به جا مانده بودند. این جواهرات در اتاق ویژه ای در قصر زمستانی در سنت پترزبورگ نگهداری می شدند. نام محل نگهداری حفره ی الماس (Diamond Chamber) بود.

وقتی صحبت از جواهرات دربار امپریال روسیه می شود، اولین نامی که باید به آن اشاره کرد، Faberge است که تخم مرغ های عید پاک، سنگ های قیمتی ساخته شده از فلزات گرانبها و اشیاء دیگر را به عنوان هدیه ای برای خانواده سلطنتی و اشرافی تولید می کرد و جواهرساز معروف خاندان سلطنتی روس بود. در سال 1885 میلادی الکساندر سوم تزار روس دستور داد تا جواهرسازان دربار به مناسبت عید پاک (مهم ترین جشن مسیحیان در روسیه) یک تخم مرغ طلایی برای همسرش سزارینا ماریا فیودوروفنا بسازند.

یکی از هدیه های ست جواهرات سلطنتی روسیه

پیتر کارل فابرژه جواهرساز چیره دست روس، ساخت این تخم مرغ را بر عهده گرفت. تخم مرغی که او ساخت شبیه تخم مرغ های واقعی و سفید بود. درون تخم مرغ سفید لعاب دار یک جواهر طلایی بود که درون آن یک مرغ طلایی قرار داشت. فابرژه درون مرغ نیز ماکتی کوچک از تاج سلطنتی از جنس الماس و یک تخم مرغ یاقوتی کوچک قرار داده بود. این هدیه باعث شگفتی ماریا شد. از آن پس فابرژه هر ساله تخم مرغی را برای عید پاک می ساخت و پایه های یک سنت را بنا نهاد. او از فلزات گرانبها از جمله طلا، الماس، یاقوت و… در طراحی های خود استفاده می کرد.

هدیه طلا و جواهرات تخم مرغ فابژ

این سنت پس از مرگ الکساندر سوم و در زمان پسر او نیکولاس دوم ادامه یافت. فابرژه در مجموع حدود 50 تخم مرغ عید پاک را برای ست جواهر خانواده سلطنتی روسیه در اشکال مختلف طراحی کرد. در سال 1917 میلادی پس از انقلاب در روسیه و انحلال پادشاهی، پیتر کارل فابرژه به لتونی و سپس به آلمان گریخت و سرانجام در سوئیس مستقر شد و در سال 1920 از دنیا رفت.

هشت عدد از تخم مرغ های طلایی نیز گم شد. در سال 2007 یکی از تخم مرغ های گم شده پیدا شد و به قیمت 8.9 میلیون دلار در حراجی به فروش رسید. قیمت تخم مرغ های طلایی گم شده بین 90 تا 150 میلیون دلار تخمین زده شده است.

به غیر از فابرژه یکی دیگر از جواهرسازان دربار روسیه که مهارتش کاملاً خاص بود جرمی پوزی(Jeremie Pauzie) بود. پوزی که مورد علاقه سه نفر از امپراطورهای روسی بود، بخاطر ساخت تاج بزرگ امپریال برای تاجگذاری کاترین کبیر در سال 1762 مشهور شد. همان تاجی، که برای همه پادشاهان بعدی روسیه استفاده می شد، دارای دو نیمکره است که نمادی از اتحاد شرق و غرب است. این تاج با چهار هزار و 936 الماس هندی با وزن ترکیبی 2858 قیراط و همچنین با 75 مروارید و یک اسپینل بزرگ تزئین شده است. پوزی یک استاد گوهرکار بود.

مهارت های او به ویژه در زمینه کار با الماس بسیار قوی بود، و این خصوصیت  او چیزی بود که بسیار مورد علاقه طرفداران قدرتمند او آنا، ملکه الیزابت، و کاترین کبیر بود.

ست جواهرات و یاقوت روسیه

در زمان سلطنت آنها، دربار سلطنتی به معنای واقعی کلمه، با الماس براق شد. پوزی در خاطرات خود نوشت: "خانم های منتظر مقادیر باورنکردنی الماس می پوشند" ، و اینکه" حتی در زندگی شخصی خود هرگز بدون اینکه ابتدا خود را با جواهرات تزئین کنند به جایی نمی روند". پوزی در سوئیس متولد شد. او و پدرش به لطف دعوت یكی از بستگان كه در دربار پیتر كبیر جراح بود، با پای پیاده به سن پترزبورگ آمدند. پدرش اندکی پس از آن درگذشت، اما پسر به عنوان کارآموز توسط استاد برش الماس فرانسه، بندیکت گراورو (Benedict Gravero) به شاگردی گرفته شد. در سن 21 سالگی، پوزی سمت برشکار الماس را به خود اختصاص داده بود، و این کارگاه برای ربع قرن به خدمت دربار سلطنتی و اشرافیت روسیه درآمد. پوزی انواع تزئینات ست جواهر سلطنتی را برای دربار روسیه تولید کرد.