ست جواهرات روسیه

سرویس های جواهر اصل سلطنتی

با جواهرسازان و سرویس جواهر باشکوه خانواده تزار روسیه و خاندان رومانوف آشنا شوید.

سفارش کارد و چنگال به Faberge و سرویس جواهر  Bolin برای عروسی و استفاده دوشس های روس توسط خانواده سلطنتی روسیه انجام می شد. این واقعیت نشانگر اعتماد خانواده سلطنتی به شرکت و ماهیت انحصاری محصولات بولین بود.

بولین یکی از قدیمی ترین شرکت های متخصص در زمینه سرویس جواهر است که این شرکت به سال 1796 قدمت داشته و بنیانگذار آن جواهرساز آلمانی، آندریاس رومپلر، در اوایل سال 1790 در سن پترزبورگ آن را تأسیس کرد. Rempler که بومی ساکسونی بود ، جواهرساز دو امپراتور روسی یعنی پل اول و الکساندر اول بود و او را استاد الماس می نامیدند و تجارت وی توسط پسرانش ادامه یافت.

ست جواهر روسیه

داستان از این قرار است: اندکی قبل از انقلاب سال 1917 واسیلی بولین، یکی از نوادگان کارل ادوارد، برای باز کردن شعبه ای از این شرکت در جایی که اشراف اروپایی رفت و آمد داشتند، به آلمان رفت.

با شروع جنگ جهانی اول، بولین در اروپا گیر افتاد و در حالی که از طریق استکهلم به سن پترزبورگ بازگشت، با یک بانکدار محلی موافقت کرد که یک مغازه در پایتخت سوئد افتتاح کند. بولین به سرعت به مهمترین جواهرساز در سن پترزبورگ تبدیل شد و از دهه 1890، رقیب اصلی بولین، فابرژه بود و اگرچه بولین همچنان ساخت بیشتر وسایل نقره ای بزرگ برای دربار را برعهده داشت، کارهای ساخته شده توسط فابرژه از تعداد کارهای بولین پیشی گرفت.

سرویس جواهر طلا و ظروف نقره ای روسیه

یک سال بعد، انقلاب روسیه به سلطنت پایان داد و شرکت سن پترزبورگ بسته شد. با این حال، شعبه استکهلم، هنوز هم سرویس جواهر را برای خانواده سلطنتی سوئد تهیه می کند.  خانه بولین (همچنین با نام W.A. Bolin شناخته می شود) یکی از قدیمی ترین شرکت های متخصص در جواهرات وسرویس جواهر طلا و ظروف نقره ای است که در دست خانواده بنیانگذار آن است. این شرکت امروزه در خدمت پادشاه سوئد است.

شهرت بولین ها به سرویس جواهرات

بولین ها به سرویس جواهر های نفیس و نسبتاً گرانقیمت خود مشهور بودند و در سال 1870 این شرکت برنده جایزه ای در نمایشگاه ملی شد، "به دلیل بی نقص بودن کار، انتخاب هنری سنگ های قیمتی و ظرافت نقاشی ها در طول تاریخ فعالیت شرکت. "بلشویکها به راحتی سنگ های قیمتی را از جواهرات بیرون آوردند و آنها را جداگانه فروختند و کار چندانی از بولین باقی نمانده مگر تعدادی محدود که در دربار انگلستان نگهداری می شود.

سرویس جواهر و جواهرات ارزشمند دربار روس

از سرویس جواهر و جواهرات ارزشمند دربار روس میتوان به موارد زیر اشاره کرد که هر کدام جایگاه خاصی در قلب امپراتوری کشور روسیه دارند:

تاج امپراتوری روسیه مهم ترین و شاخص ترین نشان قدرت پادشاهی روسیه است. این تاج از شاهکارهای بی مثال هنر جواهرسازی در جهان به شمار می رود. تاج امپراطوری روسیه در سال 1762 تا 1917 توسط امپراطوران روسی استفاده می شد. تاجی که در مراسم تاج گذاری کاترین کبیر مورد استفاده قرار گرفت همین تاج بود.

تاج و جواهرات روسیه

از دیگر شاهکارهای سرویس جواهر و جواهرات دربار روسیه می توان از گرز یا عصای سلطنتی ملکه کاترین دوم نام برد که الماس زیبا و کم نظیر Orlov آن را زینت کرده. Orlov الماس بزرگی از هند است که هم اکنون در بخشی از مجموعه Diamond Fund

of Kremlin Armory مسکو نمایش داده می شود. می توان آن را اینگونه توصیف کرد که دارای شکل و نسبت نیمی از یک تخم مرغ است.

الماس اورلف با وزن معادل ۳۰۰ قیراط در هندوستان با رنگ آبی _ سبز پیدا شد. تراش آن در ابتدا فرم رز مغولی بود. نقل شده در سال ۱۷۰۰ یک سرباز فراری فرانسوی شانزده ساله مقیم هند این الماس را که در ابتدا در محل چشم یکی از خدایان هندوها در معبدی در جزيره‌ی سری رانگام در میسور قرار داشته است با ترس از حدقه درآورده و آن را به یک کاپیتان انگلیسی کشتی به قیمت ۲۰۰۰ پوند فروخت.

مدت ها از این الماس اثری نبود تا اینکه یک تاجر ارمنی به نام گئورگی سافراس آن را به دست می آورد. در سال 1767، این شخص الماس را درون بانکی واقع در آمستردام به امانت می گذارد و 5 سال بعد این سنگ قیمتی را به مبلغ 125 هزار دلار به برادرزاده همسرش می فروشد. این شخص ایوان لازاروف نام داشت. لازاروف نیز پس از مدتی الماس را به کنت اورلف می فروشد. کنت گریگوری اورلف روسی الماس اورلف را در آمستردام به مبلغ ۹۰ هزار پوند خرید و به کاترین هدیه داد.

کنت آن را به محبوب خود کاترین دوم ملکه‌ ی روسیه تقدیم کرد و ملکه کاترین آن را در عصای سلطنتی جای داد و در مقابل ملکه نیز یکدست لباس مكلل به برلیان‌های متعدد به اورلف اعطا کرد که مبلغ يك مليون روبل قیمت آن بود و یک قصر مرمر به او داد. وزن الماس اورلف 189.6 قیراط است و اکنون جزو جواهرات و ذخایر الماس دولت شوروی محسوب می شود.

سرویس جواهرات اصل گوشواره های الیزابت اول روسیه

ژان باپتیست تاورنیه، تاجر جواهر و جهانگرد فرانسوی که اورنگ زیب، پادشاه مغول به او اجازه داده بود مجموعه خصوصی جواهراتش را ببیند، می‌گوید یک تراشکار جواهر به نام "اورتنسیو بورگیو"، یک سنگ درشت الماس را ناشیانه تراش داده و در نتیجه آن را به مراتب کوچک‌تر کرده بود، ولی تاورنیه گفته بود این همان الماس مغول کبیر بوده که میرزا محمد میر‌جمله، یک تاجر الماس آن را به شاه جهان پادشاه مغول هدیه کرد. اکثر محققین امروزی، معتقدند که الماس مغول کبیر، در حقیقت همان الماس" اورلف" است که بر روی گرز امپراتوری "کاترین کبیر" کار گذاشته شده بود و اکنون در کاخ کرملین، در موزه جواهرات روسیه است.

درژآوای سلطنتی روسیه که بیان کننده قدرت شاهانه است یکی دیگر از بینظیرترین جواهرات خاندان سلطنتی روسیه است. در اوایل دهه 70 قرن هجدهم، شکل کلی این نماد قدرت شاهانه با تعویض دو سنگ اصلی این کره، دگرگون شد. بدین صورت که ما بین الماس و صلیب، یک سنگ قیمتی یاقوت کبود جای گرفت که این سنگ قیمتی را الماس هایی به وزن 200 قیراط احاطه کردند. همچنین گرداگرد این کره نیز کمربندی از الماس های پاک با رنگ مایه آبی به وزن 92/46  قیراط فرا گرفته است. جالب توجه است که بدانید، تنها به فاصله دو روز مانده به مراسم تاجگذاری کاترین دوم، سنگ های قیمتی بر روی درژاوای متعلق به امپراطوریس الیزابت برداشته شد و تنها طلای به کار رفته در آن به دلیل اهداف تجاری باقی ماند. مدتی بعد جواهر سازی اکارت شکل جدید درژاوا با تغییرات ( متشکل از طلا، الماس، یاقوت کبود (به وزن 200 قیراط)، الماس (به وزن 92/46 قیراط) و نقره. ارتفاع 24 سانتی متر، قطر توپ 48 سانتی متر) را ساخت.

دیگر سرویس جواهرات سلطنتی روسیه

از دیگر جواهرات می توان به دیگر تاج های ملکه های روس، جواهرات، مدال های جنگ اوری مزین به تصاویر پتر بزرگ و کاترین کبیر، جعبه های جواهرنشان و گوشواره ها متعلق به دختر وی الیزابیت اول اشاره کرد که به طرز باشکوهی نمادی از گلزار و زنبور های روی گل ها ست که در نوع خود بی نظیر است. نمونه دیگری که بسیار چشمگیر است گل سینه ای از زمرد است به وزن 25/136 قیراط به عنوان اثری بی مانند با الماس هایی در اطرافش مربوط به اوایل قرن 16 متعلق به دوک کبیر روسیه.