نمونه هایی از طلا و جواهرات خاندان های سلطنتی

زندگی خاندان های سلطنتی همواره مملو از رمز و راز بوده است و اغلب جواهرات و هدیه های طلا و جواهر نقشی کلیدی در زندگی آنها دارند و برای مثال الماس تاج پادشاهی می تواند دلیل جنگ میان دو سرزمین باشد. جواهرات سلطنتی تاریخ را از زاویه ای کمی متفاوت تر به ما نشان دهند. در این مقاله شما را با هدیه طلا و جواهر خاندان های سلطنتی سراسر دنیا آشنا می کنیم. البته از هر گوشه جهان مواردی خاص را با شما به اشتراک می گذاریم که شاید تا به حال نمی دانستید.

هدیه جواهر اصل

1. سنجاق سینه یاقوت کبود، هدیه روز قبل از عروسی ملکه انگلستان

ملکه ویکتوریا علاقه ی زیادی به یاقوت کبود داشت. چند روز پیش از ازدواج او با پرنس آلبرت، نامزدش به او گل سینه ای از یاقوت کبود هدیه داد. ویکتوریا آنچنان شیفته ی این گل سینه شد که آن را در مراسم ازدواج هم استفاده کرد. طبق سنتی قدیمی در بریتانیا، عروس در مراسم ازدواجش باید 4 چیز به همراه داشته باشد.: وسایل قدیمی، جدید، قرض گرفته شده و آبی رنگ. بنابراین هدیه طلا و جواهر آلبرت تبدیل به آن چیز آبی رنگ در وسایل عروس شد. رنگ آبی نماد وفاداری است، بنابراین به سختی می توان هدیه ای بهتر از آن برای عروس در نظر گرفت. حالا این گل سینه متعلق به ملکه الیزابت دوم است و او آن را در مراسم های ویژه استفاده می کند. 

هدیه طلا و جواهر خاندان های سلطنتی

2. حلقه الماس نارنجی و جواهرات سمبلیک هدیه پادشاه هلند به ملکه اش

پادشاه ویلم الکساندر”Willem-Alexander” و ملکه ماکسیما ” Queen Maxima” ملکه و پادشاه هلند هستند. در مهمانی اخیری که به صورت آنلاین در هلند دیده شد، ملکه ماکسیما قطعاتی از مجموعه جواهرات خود با رنگ نارنجی را با حلقه نامزدی منحصر بفردش که از پادشاه دریافت کرده، ست کرده است. در عکس زیر، ملکه یک جفت گوشواره با چندین سنگ، از جمله مروارید و سنگ قیمتی زرد رنگ که شبیه آناناس حکاکی شده و همچنین دستبند سیترین زیبایش و یک انگشتری با سیترین یا توپاز بزرگ به دست دارد. او روی مچ دست چپ خود یک ساعت و دستبند جواهر با نگین های کبوچان پوشیده که بر روی آن نام شوهر و دخترانش حک شده است. حلقه ازدواج او دارای الماس نارنجی غیرمعمول و خاصی است که در بیشتر موارد در دست چپ او قرار دارد.

حلقه الماس نارنجی و جواهرات سمبلیک هدیه پادشاه هلند به ملکه اش

نکته جالب در مورد مجموعه جواهرات سلطنتی هلند این است: بزرگترین و بهترین قطعات جواهرات در امانت نگهداری می شوند، بنابراین بیشتر جواهرات بزرگی که ماکسیما می پوشد متعلق به او نیست. آنها بخشی از بنیاد Orange-Nassau هستند که برای اطمینان از سالم ماندن مجموعه جواهرات ایجاد شده است. بسیار عالی است، زیرا بسیاری از اعضای خانواده می توانند از قطعات جواهرات استفاده کنند. ما فکر می کنم یکی از بزرگترین قطعات و بهترین قطعه ای که ملکه ماکسیما تا کنون پوشیده است، تاج بزرگ الماس و یاقوت کبود است که او در مراسم تحلیف پادشاه پوشید!

حلقه الماس نارنجی

3. تاج شکسته ی الیزابت دوم (انگلستان)

این تاج الماس نشان که در تصویر بر روی سر ملکه الیزابت دیده می شود، در روز عروسی اش به او داده شد. اما درست پیش از شروع مراسم، آرایشگر ملکه آن را شکست. تاج فوراً برای تعمیر منتقل و خیلی زود به ملکه بازگردانده شد.

هدیه طلا و جواهر تاج ملکه

4. تخم مرغ های فابرژه، هدایای عید پاک تزار روسیه به همسرش

سنت رنگ آمیزی تخم مرغ ها برای عید پاک از زمان های قدیم در روسیه وجود داشته است و خاندان سلطنتی هم طبق این سنت عمل کرده است. الکساندر سوم تصمیم گرفت چیز جدیدی به این سنت اضافه کند و همسرش را با یک هدیه از طلا و جواهر تخم مرغ جواهرنشان غافلگیر کند. در داخل تخم مرغ میناکاری شده یک مرغ کوچک وجود داشت که در درون آن یک هدیه قرار گرفته بود. این هدیه طلا و جواهر گردنبندی از یاقوت بود. ملکه شیفته هدیه شد و همسرش هر سال در روز عید پاک به او یک تخم مرغ جواهرنشان هدیه می داد. پسر پادشاه نیز این سنت را ادامه داد.

هدیه طلا

گوستاو فابرژه خالق این تخم مرغ ها بود. با افزایش محبوبیت این سنت، این تخم مرغ ها برای دیگر اعضای خاندان سلطنتی و حتی خاندان های سلطنتی دیگر کشور ها هم ساخته شد. بعد از انقلاب روسیه، بولشویک ها بیشتر تخم مرغ ها را برای تهیه ی پول به فروش رساندند و حالا تنها 9 عدد از این تخم مرغ ها در روسیه باقی مانده است.

5. دستبند جواهر، هدیه پنجمین سالگرد ازدواج شاهزاده فیلیپ و ملکه انگلستان

به طور سنتی پنجمین هدیه سالگرد ازدواج در انگلستان از چوب ساخته می شود، اما شاهزاده فیلیپ قوانین را یک قدم جلوتر برد و در سال 1952 طراح جواهرات فرانسوی “بوچرون” را مأمور ساختن یک دستبند زرق و برق دار شگفت انگیز کرد که او بار دیگر در طراحی آن نقش داشت. این دستبند از طلای زرد ساخته شده بود و شامل سه صلیب، دو عدد یاقوت کبود و یک یاقوت سرخ بود که در کنار نشان دریایی دوک در الماس قرار داشت و با لمس عاشقانه شیرین حروف E و P به هم متصل شده بود.

دستبند جواهر، هدیه پنجمین سالگرد ازدواج شاهزاده فیلیپ و ملکه انگلستان

مطمئناً موارد بسیار دیگری از اینگونه هدیه های جواهر، در خاندان های سلطنتی وجود دارد که هر کدام داستانی اسرارآمیز و خواندنی دارند. تمامی این جواهرات منحصر بفرد و بی نظیر هستند و البته بیانگر قدرت پادشاهانی که از آنها به عنوان زیور بهره می برند.