ست جواهر های سلطنتی ایران

جواهرات  و ست جواهر ایران در گذر زمان  (قسمت دوم):  پس‌ از قتل‌ آقامحمدخان‌ بار دیگر مقداری‌ از ست جواهر های سلطنتی‌ به‌ تاراج رفت‌، اما فتحعلی‌شاه‌ قاجار دوباره‌ آن‌ها را به‌ دست‌ آورد .

پس‌ از آن‌ و با تثبیت‌ وضع‌ سیاسی‌ ایران‌ و افزایش تماس های دیپلماتیک با غرب، فتحعلی‌شاه‌ به ‌جمع‌آوری‌ و تنظیم‌ جواهرات‌ و ست جواهر سلطنتی‌ پرداخت‌ و درواقع‌ گنجینه جواهرات‌ سلطنتی‌، در دوره فتحعلی‌شاه‌ پایه‌گذاری‌شد .

پس از آشفتگی و نزاع قرن هجدهم در ایران، ظهور قدرت سلسله قاجار نشانه یک صلح و وحدت جدید برای کشور بود. شاهان قاجار برای تأیید و استحکام موقعیت جدید خود و تحت تأثیر تحولات غرب در علم و فنآوری به هنرهای تجسمی بیشتر پرداختند.

او هدایای‌ نمایندگان‌ و سفیران‌ خارجی‌ را نیز به‌ این‌ ست جواهر و جواهرات‌ افزود. همچنین‌ ناپلئون‌ بناپارت‌ و تیپوسلطان‌ هدایایی‌ به‌ دربار ایران‌ فرستادند که‌ همراه‌ با هدایای‌ امیران‌ و بزرگان‌ ایران‌ به‌ دربار، در زمره جواهرات‌ سلطنتی‌ قرار گرفت‌.

ست جواهر سلطنتی

در دوره فتحعلی‌شاه‌، خزانه جواهرات‌ در‌اندرونی‌ بود و مسئولیت‌ ثبت‌ و ضبط‌ آن‌ را بانوان‌ معتمد فتحعلی‌شاه‌ بر عهده‌ داشتند، از جمله‌ مهدعلیا مادر فتحعلی‌شاه‌ و سپس‌ گلبدن‌باجی‌، از ندیمان‌ مهدعلیا، که‌ بعد‌ها به‌ همسری‌شاه‌ درآمد و لقب‌ خازن‌الدوله‌ گرفت‌.

ست جواهر ساعتچی

در دوره ناصرالدین‌شاه‌ نیز بر مقدار این‌ ست جواهر و جواهرات‌ افزوده‌ شد، ناصر الدین شاه تحت تأثیر تحولات غرب و در طی سه بار سفر به اروپا و دیدن آنجا نوسازی ایران را بر اساس الگوی اروپایی آغاز کرد. در این‌ دوره‌، به‌ دستورشاه‌، صورت ‌برداری‌ و تهیه فهرست‌ از اموال‌ سلطنتی‌ آغازشد و کره‌ای‌ جواهرنشان‌ به‌ دست‌ جواهرسازان‌ ایرانی‌، از طلا و الماس‌ و جواهرات‌ رنگارنگ‌ بالغ‌ بر ۳۶۶، ۵۱ قطعه‌، بر روی‌ پایه‌ای‌ تمام طلا و زینت شده با‌ جواهر ساخته ‌شد. در پی‌ سرقتی‌، به‌ دستور ناصرالدین‌شاه‌ جواهرات‌ را از تالار در ۳۴ صندوق‌ به‌ خزانه ‌اندرونی‌ منتقل‌ کردند و از آن‌ پس‌ درِ خزانه‌ پیوسته‌ به‌ مهرشاه‌ و 4 نفر دیگر ممهور می‌شد.

در دوره مظفرالدین‌شاه‌، از موجودی‌ طلای‌ خزانه‌ معادل‌ یکصد و دوازده‌ هزار مثقال‌ برای‌ دادن‌ قروض‌ به‌ بانک‌شاهی‌ سکه‌ زده‌ شد. اما مظفرالدین‌شاه‌ تمامی ‌ست جواهرهایی را که‌ در زمان‌ ولیعهدی‌ گردآورده‌ بود، همچنین‌ جواهرات‌ خریداری‌شده‌ از اروپا و نیز پیشکش‌های‌ صدراعظم‌ها وشاهزادگان‌ و رجال‌ و حکام‌ ولایات‌ را تحویل‌ خزانه‌ داد.

ست جواهر تاج فرح پهلوی  

 محمدعلی‌شاه‌ نخستین‌ پادشاهی‌ بود که‌ به‌ ست جواهر ات سلطنتی‌ دستبرد زد.  او مقداری‌ از این‌ جواهرات‌ را در بانک‌ روس‌ و نزد جواهرفروشان‌ به‌ گرو گذاشت‌ و نیز در جریان‌ پناهندگی‌ به‌ سفارت‌ روس‌، صندوق‌ سر به‌ مهر دیگری‌ را از دربار خارج کرد، اما پس‌ از مذاکرات‌ و با میانجیگری‌ دو دولت‌ انگلیس‌ و روسیه‌ آنان‌ را بازگرداند.

ست جواهر تاج سلطنتی

رضاشاه‌ پهلوی‌ برای‌ تاج‌گذاری‌ خود دستور ساخت‌ تاجی‌ جدید از جواهرات‌ خزانه‌ را صادر کرد که‌ به‌ تاج پهلوی‌ معروف‌ شد  در سالهای‌ ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ش‌، به‌ فرمان‌ وی‌ تمام‌ جواهرات‌ خزانه‌ را جواهرفروش فرانسوی‌، بوشرون‌، ارزیابی کرد و ست جواهر ها را از کاخ گلستان به کاخ مرمر منتقل کرد. پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ایران، جواهرات به آنجا منتقل شد.

ست جواهر و طلا ساعتچی

ست جواهر ها و مصنوعات قاجار مانند کپسول های زمانی است. زیبایی شناسی و شیوه فنی ساخت آنها تأثیرماندگاری در شکل گیری ست جواهرهاو تأثیرگذاری بر سایر فرهنگ ها داشته است. تاریخ طلا و جواهرات ایران سرشار از غرور و افتخارات فراوان برای سازندگان و هنرمندان این صنعت است و در طول تاریخ توانسته است توجه جهانیان را به خود جلب کند.

ست جواهر

امروزه با رونق خرید اینترنتی طلا و جواهر در جهان و اعتماد مردم در خرید اینترنتی طلا شاهد پیشرفت چشمگیری در تجارت این کالای ارزشمند هستیم.

فروشگاه آنلاین طلا با اعتماد سازی و دادن اطلاعات کافی به خریداران، بستر خرید آنلاین طلا را مهیا می کنند.