جواهرات روسی اصل  نادرترین و زیباترین زیورآلات جهان است، اما تعداد کمی از مردم در مورد آن فراتر از Fabergé و تخم مرغ های معروف او در مورد این جواهرات اصل اطلاعاتی دارند.

ماری بتلی(Marie Betteley) ، فروشنده جواهرات روسی اصل  و گوهر شناس و متخصص برجسته ای در این زمینه است. دوست پژوهشگر ما در سفری تحقیقاتی به دیدن ماری بتلی رفت و در مورد جواهرات اصل روسی بسیار دیدنی با او صحبتهایی داشت که چکیده آنها را در قالب دو مقاله برای شما نقل می کنیم.

تاریخچه جواهرات روسی اصل

ماری بتلی یک گوهر شناس، فروشنده جواهرات و مورخ جواهرات است که در زمینه جواهرات عتیقه و جواهرات اصل، کارشناس است، بخصوص جواهرات روسی اصل.

او در شرف انتشار یکی از معدود کتابها در این زمینه به زبان انگلیسی است. از ماری بتلی پرسیدیم:  در مورد مسیر شغلی خود و اینکه چگونه با جواهرات روسی اصل درگیر شدید برای ما بگویید.

از چه زمانی علاقه شما به جواهرات روسی اصل شروع شد؟

سرویس جواهرات روسی اصل

ماری بتلی به دوست پژوهشگر ما اینگونه توضیح داد: همانطور که می دانید، من وقتی کوچک بودم علاقه ای به جواهرات روسی اصل  نداشتم. من هیچ ریشه روسی ندارم.

مادرم فرانسوی بود، پدرم انگلیسی بود و من در پاریس به دنیا آمدم و در آنجا بزرگ شدم. وقتی من 15 ساله بودم، به ایالات متحده نقل مکان کردیم و پدرم پس از 30 سال از دولت ایالات متحده بازنشسته شد و روابط خوبی با مادرم در خانه نداشت، او مادرم را در خانه دیوانه می کرد.

مادرم به او می گفت: "کار پیدا کن و از خانه بیرون برو". بنابر این، پدرم در مکانی که یک موزه هنرهای تزئینی در واشنگتن دی سی، ایالات متحده است و در یک زمان بزرگترین مجموعه هنر تزئینی روسیه قبل از انقلاب در خارج از روسیه بود، مشغول به کار شد. این مجموعه هنوز وجود دارد. بسیار بزرگ است،

اما بزرگترین نیست و محل اقامت سابق خانم تاجر، خیرخواه و گردآورنده (Marjorie Merriweather) "مارجوری مری ودر" بود.

مالکیت هیل وود (Hillwood) متعلق به "مارجوری مری ودر" بود که بسیار ثروتمند است. او در اواخر دهه 1930 تا اوایل دهه 1940 سفیر روسیه بود و این زمانی بود که او شروع به جمع آوری جواهرات روسی اصل کرد و این زمانی بود که جوزف استالین، دیکتاتور، گنجینه های رومانوف را برای برنامه های پنج ساله صنعتی خود برای اتحاد جماهیر شوروی جمع آوری می کرد.

جواهرات روسی اصل
پدرم سرانجام مدیر آن موزه شد و همه ما را شگفت زده کرد و بخشی از شرایط کار او این بود که ما مجبور باشیم در این ملک زندگی کنیم. مشکلی وجود نداشت و مادرم خوشحال شد.

بنابراین، ما به این ملک 25 هکتاری نقل مکان کردیم و ناگهان در نوجوانی، خودم را در محاصره گنجینه های روسی دیدم، بنابراین شروع به جذب آن کردم. من به دانشگاه رفتم و در رشته تاریخ هنر مدرک گرفتم و پس از فارغ التحصیلی می خواستم به نیویورک بروم. من در بخش پاسخگویی تلفنهای کریستی (یک خانه حراج انگلیسی)، در پیشخوان شغلی یافتم و سپس در بخش نقره یک دوره کوچک فعالیت کردم.

نیم ست جواهرات روسی اصل
در همین حال، من در حال گذراندن دوره های گوهرشناسی در GIA بودم. من حدس می زنم که بخش جواهرات روسی اصل از این موضوع غافلگیر شد و آنها از من دعوت کردند تا جواهراتی را که در این فروش های شگفت انگیز (فروش جواهرات Christie’s) وجود دارد، فهرست کنم.

من حدود یک سال این کار را کردم و شگفت انگیزترین جواهرات اصل، بهترین الماس ها و سنگ های قیمتی از بهترین خانه های جواهرات را دیدم، اما هیچ چیز واقعاً مرا مجذوب خود نکرد.

من زیبایی آنها را تحسین کردم، اما آنها واقعاً مرا مجذوب خود نکردند، تا اینکه یک روز مجموعه ای از جواهرات روسی اصل روی میز من قرار گرفت. من از آن شگفت زده شدم و این یک مجموعه جواهرات از سنپترزبورگ (Saint Petersburg) از اواسط قرن نوزدهم بود. متعلق به دندانپزشک شاهنشاه روسیه بود.

تاج جواهرات روسی اصل
دوست پژوهشگر ما از این سخن متعجب شد و پرسید: ببخشید، شما گفتید دندانپزشک؟ماری بتلی در ادامه پاسخ داد: دندانپزشک، بله. نام او "توماس ایوانز" بود، و یک فرد مشهور بود.

او یک ستاره بزرگ در میان تمام سران تاج دار اروپا بود، و همچنین دندانپزشک امپراطور فرانسه بود. او این ست جواهرات افسانه ای را از دربار روسیه جمع کرده بود. برای توصیف آن، یک مجموعه با یاقوت کبود خارق العاده ای وجود داشت که برش کابوچون داشتند و زیباترین یاقوت ها هر کدام با الماس های برش خورده و شگفت انگیز احاطه شده بودند که دارای درخشش خاصی بودند.

علاقه من از آنجا شروع شد و رئیس گروه جواهرات اصل روسیه در Christie’s، علاقه من را احساس کرد، از من دعوت کرد که به بخش جواهرات روسی اصل بیایم و شروع به فهرست نویسی و کمک به او کنم. نام او الیس ایوانز بود.

سپس او برای ریاست بخش جواهرات روسی اصل در Christie’s London، انتخاب شد و به آنجا رفت و من رئیس گروه روسی در نیویورک در Christie's شدم، و همه علاقمندی و شناخت من از آنجا شروع شد.

جواهرات روسی اصل ساخته شده قبل از 1917

سرویس سلطنتی جواهرات روسی اصل

دوست پژوهشگر ما در ادامه اینگونه سخن گفت: عجب داستان فوق العاده ای است! به طور خاص در مورد جواهرات اصل روسی چه چیزی شما را فریب می دهد؟

برای کسی که علاقه زیاد به جواهرات اصل دارند، و این مکالمه من با شما را می خوانند بگویید که چه چیزی است که باید درباره جواهرات اصل روسی بدانیم؟

ماری بتلی پاسخ داد: من قصد دارم کمی از آنچه در جواهرات روسی اصل به دنبال آن هستید را به شما ارائه دهم. البته، من در مورد جواهرات روسی اصل ساخته شده قبل از 1917 صحبت می کنم زیرا بعد از انقلاب، همه چیز تغییر کرد. همه چیز نابود شد مغازه ها بسته بودند و مدتی تولید عمده جواهرات روسی اصل انجام نشد.

با جواهرات روسی اصل ، یاقوت کبودهایی دارید که به جای زاویه تراشی با تراش دامله یا کبوچان بریده می شوند. ما درباره جواهرات مسکو صحبت می کنیم  و مسکو پایتخت باستان بود، و آنها دوست داشتند از دربار قدیمی روسیه طرح داشته باشند، بنابر این اگر جواهرات اصل مسکو را پیدا کنید، سنگین تر و بزرگتر هستند، درست مثل ظروف نقره آنها از آن دوره، که در طول قرن 19 و قبل از 1917 ساخته شده اند.

جواهرات روسی اصل سن پترزبورگ بیشتر شبیه جواهرات اروپایی است. آنها روندهای فرانسوی را دنبال کردند، اما کیفیت روسی خاصی دارند، از این رو توصیف آن دشوار است. جواهرات اصل سن پترزبورگ دیدنی هستند. اگر جواهرات روسی اصل دارید که دارای مجموعه ای ثابت با الماس و سنگ های اصلی است، گنجینه ای دارید که قابل مقایسه نیست، زیرا تعداد کمی از آن موجود است.

من توصیه می کنم آن را حفظ کنید.ادامه دارد…

گل سینه از مجموعه جواهرات روسیه