در مقاله قبل داستانی از زبان ماری بتلی نقل شد که به شرح علاقمندی او به شناخت جواهرات اصل روسیه می پرداخت و در اینجا ادامه این روایت را برای شما بیان می کنیم.

گردنبند و تاج جواهرات اصل روسیه

دوست پژوهشگر ما: ماری بتلی(Marie Betteley)، آیا می توانید به یک جواهر روسی نگاه کنید و پس از تأمل و با توجه به شناخت جواهرات اصل روسیه، می دانید که آیا این کار در مسکو انجام شده است یا در سن پترزبورگ؟

ماری بتلی پاسخ داد: بله، می توانم بگویم زیرا من در مورد شناخت جواهرات اصل روسیه آموزش دیده ام که با دیدن سبک آنها به دنبال نشانه های مشخصی بروم.

بلافاصله می توانم بگویم زیرا من همیشه به علائم برجسته برای شناخت جواهرات اصل روسیه، نگاه می کنم. مشخصه های واضحی در مورد جواهرات مسکو و یکی دو مشخصه از آنها برای جواهرات سن پترزبورگ وجود دارد که مشخص کننده در شناخت جواهرات اصل روسیه هستند.

جواهرفروشان بزرگ روسی و شناخت جواهرات اصل روسیه

شناخت جواهرات اصل روسیه گردنبند جواهر

دوست پژوهشگر ما در ادامه اینگونه گفت: ماری، شما به این نام اشاره کردید که همه در مورد فابرژه (Fabergé) می دانند.

دیگر جواهرفروشان بزرگ روسی که در شناخت جواهرات اصل روسیه سرآمدند و باید با نام آنها بیشتر آشنا شویم، چه کسانی هستند و چه چیزی باعث برجسته شدن آنها می شود؟

ماری بتلی با اشتیاق خاصی پاسخ داد: این یک سوأل عالی است، زیرا همه ما شیفته Fabergé و 50 تخم مرغ تولید شده او هستیم.

هر وقت کسی نام جواهرات روسی را می شنود، می پرسد، “آیا این اثر از ساخته های Fabergé است؟” به عنوان مثال 40 جواهرساز دیگر که در آن زمان در دربار شاهنشاهی روسیه بودند و چندین جواهرفروش بودند که متخصص شناخت جواهرات اصل روسیه بودند و بیش از آنچه که برای تزار ساخته بودند، جواهرات تولید می کردند. یکی از اسامی که به نظر من مهمترین آن است، بولین است.

خانه بولین از زمان پادشاهی کاترین کبیر آغاز شد، بنابر این ما در مورد سالهای 1762 تا 1791 صحبت می کنیم، و این خانه تا انقلاب وجود داشته است.

تاج و نیم ست جواهرات اصل روسیه

خانه بولین در مقایسه با فابرژه، که در خدمت دو تزار آخر روسیه بود، به هفت سزار یا ملکه پشت سر هم خدمت می کرد.

بنابراین، می توانید تصور کنید که این مدت تصدی چقدر طولانی بود. حتی پس از انقلاب، آنها به سوئد گریختند، جایی که در اصل بودند و هنوز هم در مشغول به تجارت هستند و این شگفت آور است. خانه بولین گرانترین جواهرات روسیه را ساخت و در مورد شناخت جواهرات اصل روسیه تبحر خاصی داشت.

در واقع، در سال 1851، هنگامی که آنها در نمایشگاه Crystal Palace در لندن شرکت کردند، بالاترین جایزه را برای ساخت و نمایش تاجی تولید شده با هزاران الماس دریافت کردند. در آن زمان، تخم مرغهای سلطنتی Fabergé، بین 3000 تا 12000 روبل قیمت داشتند.

شناخت جواهرات اصل سلطنتی روسیه

ماری بتلی در ادامه گفت: این یک جواهر فروش است. فردریک کوئچلی (Koechli )، سوئیسی بود. کوئچلی در دهه 1870 در سن پترزبورگ مغازه ای را راه اندازی کرد و سبک خاصی در ساخت جواهرات اصل روسیه دارد.

او جواهرات خاصی با الماس و یاقوت کبود ساخته است. او اشیاء بی نظیری را برای اشراف درست کرد و در مورد شناخت جواهرات اصل روسیه تبحر خاصی داشت. من یکسری از ساخته های او را دوست داشتم و بعداً با تحقیق در مورد علائم متوجه شدم که توسط Koechli ساخته شده اند.

کشف این مسئله آسان است زیرا مشخصه اصلی فردریک کوئچلی (Koechli )، این بود که آثار او به زبان لاتین بود و به خط سیریلیک (Cyrillic) نبود. خط سیریلیک یک سیستم نوشتاری است که برای زبانهای مختلف در سراسر اوراسیا مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان خط ملی در کشورهای مختلف اسلاوی، ترک، مونگولیک و ایرانی زبان در جنوب شرقی اروپا، اروپای شرقی، قفقاز، آسیای میانه، آسیای شمالی و آسیای شرقی استفاده می شود.

آثار ساخته شده توسط فردریک کوئچلی با این مشخصه متمایز می شوند و اگر در مورد شناخت جواهرات اصل روسیه اطلاعات اندکی داشته باشید می توانید کارهای ساخته شده او را پیدا کنید.

ست جواهرات اصل روسیه

 

دوست پژوهشگر ما: من در این مورد چیزی نمی دانم. آیا فابرژه با شناخت جواهرات اصل، جواهرات هم ساخت یا فقط تخم مرغهای سلطنتی آثار او را تشکیل می دهند؟

ماری بتلی در پاسخ به دوست پژوهشگر ما اینگونه بیان کرد که : فابرژه انواع و اقسام چیزها را می ساخت، اما بیشتر به خاطر تخم مرغ و وسایل سفره، اشیا، و چیزهایی که به عزیزانتان هدیه می دهید مشهور بود.

من می گویم او یک جواهرساز هنرمند بود، بله او جواهرات تولید می کرد، زیرا همیشه تقاضای ساخت جواهرات وجود داشت. به طور مداوم تقاضا برای تهیه جواهرات به کارگاه شاهنشاهی داده می شد، به ویژه در دوران سلطنت پنج ملکه.

در اوایل، رومانف ها توسط پنج امپراطور اداره می شدند، یکی پس از دیگری. و من می دانم که صحبت کردن در باره این موضوع ما را از مسیر صحبت اصلی که شناخت جواهرات اصل روسیه است، خارج می کند.

جواهرات اصل ملکه روسیه

دوست پژوهشگر ما گفت: مشکلی نیست، ادامه بدهید.

ماری بتلی ادامه داد: ملکه الیزابت پتروونا (Elizabeth Petrovna) جواهرات را دوست داشت و از سال 1741 تا 1761 سلطنت کرد. پس از وی کاترین بزرگ، بزرگترین حامی هنر و جواهرات بود و در مورد شناخت جواهرات اصل روسیه آگاهی داشت. این مورد مربوط به اواخر سلسله رومانوف (Romanov) است.

دوست پژوهشگر ما: این صحبت شما باعث می شود که به دنبال پرسشی باشم که در ذهنم شکل گرفته و آن این است که آیا  الیزابت مادر پیتر بود؟

ماری بتلی اینگونه پاسخ داد که: معتقدم الیزابت دختر پیتر بزرگ و کاترین بود. حال بهتر است در مسیر صحبت خود قرار گیریم و از پرداختن به موارد دیگر پرهیز کنیم.

گردنبند مروارید جواهر روسیه

دوست پژوهشگر ما با موافقت صحبت ماری اینگونه ادامه داد که: شما درست می گویید و موشکافی در تار و پود تاریخ ما را از مسیر اصلی مان که همان شناخت جواهرات اصل روسیه است، دور می کند.

به هر حال بگذارید این را از شما بپرسم. دلم می خواهد با شناخت جواهرات اصل روسیه که تبحر شماست، از یکی از افسانه ای ترین یافته هایی که از لحاظ جواهرات روسی با آن روبرو شده اید برای من بگویید. بسیار مشتاقم که در مورد آن بدانم.

و اینگونه بود که ادامه صحبت های آنها به مقاله بعد موکول شد.

ادامه دارد…