ریشه تاریخ هنر ساخت طلا و جواهر در روسیه بسیار طولانی است و از سلطنت ولادیمیر-سوزدال (قرن های 9 تا 12) آغاز می شود.

شهرهای روسیه باستان، Velikiy Ustyug ، Vologda ، Kostroma ، Nizhni Novgorod ، Novgorod ، Pskov ، Yaroslavl ، سن پترزبورگ، مسکو و بسیاری دیگر مراکز کار طلا و جواهر فروشان و جواهر سازان روسیه در دوره های مختلف بودند.

در روسیه درهنرساخت طلا و جواهر و نقره به طور گسترده ای از سنگهای قیمتی استفاده می شد و سنگهای قیمتی نمادی از قدرت برتر قلمداد می شدند. تاج و عصای تزار با طلا و جواهر و سنگهای قیمتی بسیار منبت کاری شده بود.

انبارهای شاهنشاهی دائماً با سنگهای نیمه قیمتی که از سراسر دنیا آورده می شدند، پر می شدند.

هنر ساخت طلا و جواهر روسیه

در اواسط قرن هفدهم استخراج سنگهای نیمه قیمتی در روسیه آغاز شد. ذخایر مالاکیت در کوههای اورال کشف شد، در حالی که عقیق و جاسپر در سیبری استخراج می شد.

در زمان پیتر اول، سنگهای اورال محبوبیت جهانی پیدا کردند و کارخانه های بسیاری در روسیه شروع به کار کردند.

هنر ساخت طلا و جواهر روسیه

عصر درخشان حکومت کاترین دوم یکی از اوج های هنر ساخت طلا و جواهر روسیه را رقم زد. تولید کارخانه های دارای هنرساخت طلا و جواهر، آن زمان با ترکیبی اصلی از اشکال جدید و در عین حال زیبایی شناسی سنتی روسیه فعالیت می کردند.

هر دوره از توسعه هنرساخت طلا و جواهر روسیه، ترکیب مورد علاقه خود را از پالت های گوهر داشته است.

انگشتر طلا و جواهر روسیه

در نیمه دوم قرن هفدهم، محصولات کارخانه های جواهرسازی روسیه به دلیل ترکیبات یاقوت کبود و یاقوت سرخ در یک قطعه جواهر، جواهرات اغلب با مینا ترکیب می شدند، در حالی که در قرن هجدهم سنگهای درخشان و الماس های زاویه دار، مورد علاقه اشراف قرار گرفتند.

در اواسط قرن نوزدهم سنگهای قیمتی، الماس، زمرد، توپاز و یاقوت در روسیه استخراج شد. هنر پردازش جواهرات در آن زمان به سطح بالایی رسید و هنر ساخت طلا و جواهر رونق گرفت.

هنر ساخت طلا و جواهر اسلاوی قدیمی، در مجموعه موزه روسیه بسیار چشمگیر هستند. در حال حاضر بیش از 250 گنجینه باستانی روسیه شناخته شده است.

حفاظت و تحقیقات گسترده در مورد گنجینه ها در روسیه در سال 1859 تحت نظر سلطنت الكساندر دوم آغاز شد. مجموعه موزه روسیه بیش از 10 گنجینه باستانی روسیه را در خود دارد. مجموعه موزه روسیه کامل و به خوبی حفظ شده است.

تاریخچه هنر ساخت طلا و جواهر روسیه باستان

تاج و هنر ساخت طلا و جواهر روسیه

تاریخچه گنجینه های باستان روسیه، اکنون بیش از 250 مورد، به قرن IX-XII برمی گردد. بخصوص بسیاری از قبایل در طی حملات مغول ها و تاتارها در روسیه در سال 1237 به خاک سپرده شدند.

قطعات طلا و جواهر مربوط به آن زمان پیدا شده است. آنها برای نجات داشته های خود، بازرگانان (kuptsy) و نجیب زادگان (boyare) گنجینه های خود را در گلدان دفن می کردند و آنها را روی تبر قرار می دادند و با یک شئ می پوشاندند.

اولین تلاش ها برای سامانه سازی و حفظ آثار باستانی، در قرن هفدهم آغاز شده بود، با این حال کار گسترده ای در مورد این کار در سال 1859 آغاز شد.

زمانی که الکساندر دوم کمیسیون باستان شناسی هنرساخت طلا و جواهرشاهنشاهی را در سن پترزبورگ تأسیس کرد، این اولین ارگان دولتی بود که کار تحقیق و مشارکت در حفاظت از میراث فرهنگی را بر عهده داشت.

از آن زمان طلا و جواهر را از افرادی که آنها را پیدا کرده اند خریداری کردند تا به موزه ها اهداء کنند. با این وجود، همه آثار باستانی به صندوق های موزه ایالتی نرسیدند زیرا بسیاری از آنها به خاطر فلزات گرانبها و طلا و جواهر به سرقت رفته یا از بین رفته بودند.

مجموعه موزه زیبا در هنر ساخت طلا و جواهر روسيه از چه قطعاتی تشکیل شده؟

انگشتر تاج طلا و جواهر روسیه

مجموعه موزه زیبا در هنر ساخت طلا و جواهر روسیه اکنون ده مجموعه جواهر باستانی را به خود اختصاص داده است که توسط قطعات جواهرات مانند انگشترهای علامت گذاری، ناروچی(naruchi) ، مشعل ها (torcs)، حلقه های معبد(temple rings) ، اوچلی (ochelye ) (سربند)، کلت ها (kolts)، ریاسنا (ryasna)، تشکیل داده می شوند.

برخی از قطعات را می توان به عنوان شاهکارهای هنرساخت طلا و جواهر ساخت طلا و جواهر باستانی روسیه تشخیص داد. در آن روزها استادان هنر ساخت طلا و جواهر کارهایی از طلا، نقره، برنز، آلیاژ مس و سنگهای مختلفی را برای زینت دادن آنها استفاده می کردند، جاسپر، مروارید، گارنت، عقیق و هلیوتروپ از آن دسته هستند.

مجموعه موزه روسیه بی نظیر است زیرا بسیاری از جواهرات جفت شده نشان دهنده یک مجموعه کامل است، به عنوان مثال کلت ها و حلقه های معبد. علاوه بر این، مجموعه شامل ابزارهای ساخت جواهرات با ارزش و جالب همانند قالب های برجسته است. استادان طلا و جواهر باستان از تکنیک های مختلفی استفاده می کردند:

Skan ’- پیچاندن سیمهای نازک نقره ای یا طلایی

Zern '- پوشش سطح با گرانول های طلایی یا نقره ای

میناکاری – ایجاد فضایی برای پر کردن سطح با مینا، که سپس صیقل داده می شد، بل عنوان تکنیک بیزانتین

از حکاکی همچنین به طور گسترده ای در هنر ساخت طلا و جواهر استفاده می شد و نمایانگر صحنه های ژانر، آیین های بت پرستی حیوانات و پرندگان افسانه ای یا واقعی بود.

برخی از قدیمی ترین قطعات، نشانه های برجسته ای از تأثیر فرهنگ اسکاندیناوی دارند. این ممکن است نشان دهنده منشأ Sc اسکاندیناوی طلا و جواهر یا تأثیر شدید شمال اروپا بر استادان جواهرسازی باشد.

نقلی از دو نمایشگاه در هنر ساخت طلا و جواهر در موزه روسیه

موزه روسیه نمایشگاهی

16 دسامبر 2015 – 16 مارس 2016 موزه روسیه نمایشگاهی با عنوان "گنجینه های روسیه باستان از مجموعه موزه های روسیه" برگزار کرد.

بیش از 400 قطعه طلا و جواهر ساخته شده در سبک ها و تکنیک های مختلف و همچنین ابزار استادان جواهرساز به نمایش گذاشته شد. علی رغم اینکه نمایشگاه مدتها پیش به پایان رسیده است، کاتالوگ با تصاویر با کیفیت بالا هنوز در وب سایت موزه روسیه موجود است.

در مورد سنگهای نیمه قیمتی اورال، این سنگها نه تنها برای هنر ساخت طلا و جواهر، بلکه برای اشیا various مختلف هنری نیز مورد استفاده قرار می گرفتند: گلدان ها، مجسمه ها، شمعدان ها و رومیزی ها که تقاضای زیادی در بین مشتریان داشتند.

جواهرات مربوط به جواهرسازان چارلز فابرژ

خانه جواهرسازان چارلز فابرژ (Faberge's jeweler house) در نیمه دوم  قرن 19 تأسیس شد. به سرعت محبوبیت خود را به دست آورد و اجرای دستورات خانواده شاهنشاهی را آغاز کرد. از سنگ های کریستال، جاسپر، لازوریت و انواع کوارتزها در طلا و جواهر Faberge استفاده شده است.

خانه معروف جواهرسازی Faberge ، تقریباً  طلا و جواهر تمام خانه های ساخت جواهرات شاهنشاهی و سلطنتی اروپا، آسیا و آفریقا را تهیه می کرد. محصولات آن که به دست ما رسیده است بسیار مورد توجه مجموعه داران و متخصصان واقعی شاهکارهای جواهرات هستند.

استادان مدرن، سنت های آغاز شده توسط جواهرسازان بزرگ گذشته را ادامه می دهند و ما را با کارهای جواهرات ظریف خود که با تمام قوانین هنرهای جواهرسازی هماهنگ هستند، خوشحال و حیرت زده می کنند.