نکاتی در مورد انواع برش جواهرات

انواع برش جواهرات را بشناسید، برش سنگ های قیمتی فرآیندی است برای تبدیل سنگ های راف، به سنگ های قیمتی که ما آنها را می شناسیم، بنابراین می توان از آنها در ساخت جواهرات استفاده کرد. برش شکل خاصی به سنگ ها می دهد و باعث ظهور رنگ و درخشش واقعی گوهر می شود. تراشکاران گوهر، معمولاً به بیش از دو سال تجربه نیاز دارند تا حرفه ای شوند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام برش برای یک سنگ راف مناسب است و بهترین نتیجه را دارد تا نقص های آن را به بهترین وجهی پنهان کرده و بهترین کیفیت های آن را به نمایش بگذارد، فاکتور های زیادی را می طلبد. در این مقاله انواع برش جواهرات و شکل های تراش گوهر سنگ ها را بررسی می کنیم.

انواع برش جواهرات

سنگ های قیمتی ممکن است به اشکال مختلفی مانند گرد، اشک، مربع، هشت ضلعی، بیضی، قلبی و مثلثی و بسیاری دیگر موجود باشند. بسته به طرح طلا و جواهر در آشکار کردن بسیاری از وجوه، ممکن است هر یک از این اشکال با برش های مختلفی ایجاد شوند. به عنوان مثال، شکل مربع ممکن است به صورت برش Princess ، cut Radiant ، Asscher cut و Cushion cut باشد.

انواع برش طلا

برش های سنگ های قیمتی از نظر مقدار و اندازه وجوه تراشیده شده در سطح گوهر در هر دسته از اشکال متفاوت هستند. در اینجا هدف ما این است که شما انواع برش جواهرات را بشناسید.

انواع تراش جواهرات یا برش جواهرات

در اینجا با 16 برش جواهرات آشنا میشوید

1. تراش مربعی (Asscher)

متناوباً “Square Emerald cut”، ترکیبی از “پرنس” و یک برش “امرالد کات” است. یک X مشخص در جدول سنگ های قیمتی دارد و گوشه های برش خورده را در امتداد چهار طرف آن نشان می دهد. این برش توسط برادران Asscher در سال 1902 در هلند توسعه یافت و تا دهه 1920 محبوبیت خود را حفظ کرد. در سال 2001 ، برش Asscher مورد تغییراتی قرار گرفت و نتیجه آن برش Modern Asscher یا Royal Asscher بود. نسخه جدیدتر تعداد وجوه را از 58 به 74 رسانده و گوشه های وسیع تری را معرفی کرده است.

تراش مربعی

2. تراش مستطیل باریک (Baguette)

سنگ های قیمتی برش خورده باگت به شکل بلند و مستطیل، یک تراش محبوب برای سنگ های برجسته در جواهرات است. اصطلاح باگت از واژه ایتالیایی “bacchetta” ، به معنی چوب کوچک گرفته شده است. bacchio ، به معنای میله، یا از واژه فرانسوی baguette ، که یک قرص نان است گرفته شده. این برش در دهه 1920-1930 در حین جنبش های Art Deco و Art Nouveau ایجاد شد. به دلیل خطوط تمیز و ظاهری مدرن و هندسی که به شدت از برش سنتی گرد دور شد، بلافاصله محبوب شد. 14 وجه آن که به صورت “برش پله ای” ساخته شده است، در امتداد لبه ها به صورت پله ای برش خورده است، شبیه هرمی بدون قسمت بالای آن. اگرچه باگت ها به اندازه برش گرد درخشان نیستند، اما این سنگ ها برای به حداکثر رساندن وضوح برش داده می شوند. از آنجا که ساخت باگت به برش های کمتری نسبت به سایر اشکال سنگ های قیمتی احتیاج دارد، کات صحیح آنها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا برای پنهان کردن هرگونه نقص، وجوه بسیار کمتری وجود دارد. سنگ های برش خورده باگت می توانند منظم یا “مخروطی” باشند، به این معنی که دو طرف به سمت داخل مخروطی هستند و شبیه ذوزنقه هستند. این تغییرات مخروطی به ویژه به عنوان سنگ های کناری به یک قطعه مرکزی خوب عمل می کند. سنگ های تراش خورده باگت معمولاً دارای ابعادی کوچک، اغلب کمتر از یک قیراط هستند. بنابراین، آنها با توجه به ابعادشان اندازه گیری می شوند و نه با وزن و قیراط. شکل منحصر به فرد آنها باعث می شود سنگ های باگت در کنار هم و بدون شکاف تنظیم شوند، برخلاف سنگ های گرد، آنها را در صنعت جواهرات امروزی ضروری می کند.

تراش مستطیل باریک

3. تراش قطره ای (Briolette)

برش بریولت، یک سنگ قطره ای شکل با 84 وجه مثلثی شکل است که کل سطح آن را پوشانده است. هیچ تیبل، تاج یا خیمه وجود ندارد. به همین دلیل، بریولت سخت ترین شکل برای برش است. در حقیقت، یک تراشکار فقط می تواند حدود 5 تا 10 بریولت در روز را قطع کند. اگرچه این برش مانند برش Round Brilliant مدرن درخشش زیادی ندارد، اما نور همه وجه های مثلثی آن را منعکس می کند. بریولت یک انتخاب محبوب برای گوشواره های آویز است، زیرا هنگام آویزان شدن و حرکت کردن، بیشترین میزان نور را به خود جلب می کند. بریولت ها معمولاً در تنظیمات سنگین نصب نمی شوند و به همین دلیل، بیشتر سنگ قیمتی در معرض دید قرار می گیرد. بیشتر بریلت ها  از بالا سوراخ می شوند و به جواهرفروشان اجازه می دهند تا سیم آویز گوشواره وارد کنند تا این سنگ قیمتی آزادانه آویزان شود. اعتقاد بر این است که بریولت از اوایل قرن دوازدهم در هندوستان منشاء گرفته است و سپس ممکن است با ژان باتیست تاورنیه، تاجر و مسافر مشهور فرانسوی که ممکن است آن را از هند آورده باشد، به اروپا رسیده است. در حقیقت، برخی معتقدند که اصطلاح بریولت از کلمه فرانسوی “Brilliant” به معنی درخشان و “Brignolette” آمده است که به “آلو خشک” تبدیل می شود. هنگامی که در قرن هفدهم محبوب بود، قبل از ظهور برش های مدرن تر مانند Round Brilliant ، بسیاری از بریولت ها در تیاراها و تاج هایی که توسط پادشاهان استفاده می شد، به ویژه در دوره های زمانی ویکتوریا، ادواردین و آرت دکو استفاده می شد. علاوه براین ، Briolettes یک انتخاب محبوب در گوشواره ها، آویزها و گردنبندهای عتیقه و جواهرات سلطنتی و اشراف بود.

تراش قطره ای یا اشک

4. تراش بدون وجه (Cabachon)

کابوچون، به سادگی، یک سنگ قیمتی بدون جلا و هیچ گونه وجهی است. دارای کف صاف و قسمت بالای کمی گرد است. برش Cabochon سنتی، بیضی شکل است، اما هر شکل را می توان به سبک Cabochon برش داد. این اصطلاح از “caboche” فرانسوی به معنی سر گرفته شده است. سنگ های قیمتی “en cabochon” به شکل و صیقل به دوره های اولیه یهودیت، یونان و روم بر می گردد. Cabochons در اواخر سیزدهم و اوایل قرن 14 در اروپا، بسیار قبل از ظهور فن آوری مدرن برش و دانش ساخت و ساز، محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در حقیقت، این تنها سبک استفاده از گوهر، برای مدت طولانی، غیر از استفاده از سنگ های قیمتی با شکل کریستال طبیعی بود. حتی اگر امروزه بیشتر جواهرسازها سبک های وجهی را ترجیح می دهند، سنگ های قیمتی خاصی هنوز “en cabochon” بریده می شوند. آنها سنگ هایی هستند که ویژگی های خاص آنها را فقط می توان با برش کابوچون مشاهده کرد. برخی از این مثالها عبارتند از: یاقوت کبود ستاره ای، پدیده چشم گربه در تورمالین، چشم ببر، کریزوبریل و آپاتیت، در سنگ ماه ، رزکوارتز و عقیق.

تراش بدون وجه

5. تراش مستطیل یا کوسنی (Antique or Cushion)

این برش که قبلاً به عنوان “Old Mine Cut” یا “Old European Cut” شناخته می شود، تقریباً با 64 وجه ارائه می شود و یک شکل مربع اصلی با گوشه های به آرامی گرد شده ارائه می دهد و آن را مانند یک بالشت نشان می دهد. همچنین ممکن است به عنوان “Pillow Cut” نیز شناخته شود. دقیقاً مانند برش پرنس، این برش به بهترین روش ممکن درخشش گوهر افسانه ای را به حداکثر می رساند. این برش سنتی از 200 سال پیش وجود داشته است و قبل از آغاز قرن 20 ، در این صنعت استاندارد بوده است. برخی از cushion cuts ها ممکن است به شکل کمی بیضی شکل به نظر برسند.

تراش مستطیل یا کوسنی

6. تراش زمردی (Emerald)

Emerald Cut از بالا با گوشه های مرتب شده و به شکل مستطیل است. با تقریباً 50 وجه، این برش خاص نسبت به برش های گرد یا مربع با وجوه کمتری ارائه می شود. تأکید در اینجا نه به براقیت، بلکه به وضوح و رنگ گوهر است. رنگ در سنگ های قیمتی برش امرالد کات، بسیار واضح نشان داده می شود. در سنگ های قیمتی با رنگ روشن تر، این برش می تواند کاملاً خیره کننده باشد، در حالی که نور بین سطوح روشن و تاریک گوهر پرش می کند، انگار که به یک سالن آینه نگاه می کنید، کاملاً خیره کننده است. این برش در اصل برای برش سنگ زمرد طراحی شده است. از آنجا که زمرد در طبیعت با تعداد زیادی ناخالصی داخلی وجود دارد، برش آنها به ویژه به دلیل خرد شدن بالقوه دشوار است. Emerald Cut با کاهش مقدار نیروی وارد شده در هنگام برش و محافظت از سنگ در برابر شکستگی، این موارد را برطرف کرد. در نهایت، این برش برای الماس و سنگ های قیمتی دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تراش زمردی

7. تراش قلبی (Heart)

برش قلب، در اصل یک برش اشک است که در قسمت بالای آن شکاف دارد. با 59 وجه استاندارد، این برش می تواند درخشش فوق العاده ای را ارائه دهد. تقارن در انتخاب یک سنگ قیمتی برش خورده به شکل قلب، نقش حیاتی دارد. دو نیمه باید کاملاً برابر باشند و شکاف باید تیز و مشخص باشد و کناره ها باید کمی گرد شوند. سنگ های قیمتی Heart Shaped که به ندرت به عنوان حلقه نامزدی استفاده می شود، همچنان یک گزینه محبوب برای گوشواره ها، آویزها و حلقه های تک است.

تراش قلبی

8. تراش قایقی (Marquise)

برش مارکیز، با نام Navette Cut نیز شناخته می شود و با 57 وجه ساخته شده است. این نوعی برش درخشان اصلاح شده است، به این معنی که برای انعکاس بیشترین نور و حداکثر درخشش و رنگ، برش داده شده است. توجه به این نکته مهم است که اگر یک سنگ قیمتی خیلی کم عمق بریده شود، نور از پشت گوهر عبور می کند و در نتیجه رنگ و درخشش آن کاهش می یابد. تلاش برای تقارن کامل یکی دیگر از فاکتور های مهم در تراش سنگ های قیمتی Marquise است. دو نقطه انتهایی باید دقیقاً با یکدیگر تراز شوند و دو نیمه سنگ باید قرینه کامل از یکدیگر باشند. این باعث می شود که سنگ در جای خود به درستی قرار بگیرد، و خرد شدن یا شکستگی در آینده را به حداقل می رساند. الماس تراش مارکیز، توسط لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه سفارش داده شد تا به عشق خود، تقدیم کند. علاوه بر این ، شکل کشیده آن باعث می شود بلندتر و لاغرتر به نظر برسد. در سال های اخیر، برش Marquise حتی به صورت عمودی انجام  شده است. این برش به دلیل سطح قابل توجهی که دارد، وزن بیشتری در هر قیراط نسبت به هر برش دیگر دارد و توهم سنگ قیمتی بزرگتر را ایجاد می کند.

 تراش قایقی

9. تراش هشت وجهی (Octagon)

این برش مستطیل شکل هشت وجهی، یکی دیگر از تغییرات استفاده از رویکرد “step-cut” یا برش پله ای است، جایی که سنگ با ردیف هایی از وجه های مسطح و متحدالمرکز ساخته می شود که شبیه پله هایی است که گویی در یک پلکان در امتداد محیط سنگ قیمتی قرار دارند. مراحل این برش بر خلاف مرحله برش امرالدکات، مساوی نیست. تعداد معمول وجوه برش هشت ضلعی 53 است. سنگ های قیمتی برش هشت ضلعی برای به تصویر کشیدن رنگ عمیق هر سنگ قیمتی، ایده آل هستند. این برش هر گونه اجزاء موجود در یک جواهر را به نمایش می گذارد، بنابراین مهم است که هنگام بررسی برش هشت ضلعی، به دنبال سنگ های قیمتی باشید که دارای رنگ خاص زیبا و عاری از ناخالصی باشند.

تراش هشت وجهی

10. تراش بیضی (Oval)

برش بیضی، توسط Lazare Kaplan در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 ایجاد شد. وقتی از بالا مشاهده می شود با یک شکل بیضوی ظاهر می شود و می توان آن را به عنوان ترکیبی بین اشکال گرد و بیضی توصیف کرد. با 69 وجه ساخته شده، نوعی برش درخشان و اصلاح شده است که درخشش سنگ قیمتی با برش گرد را با شکل منحصر به فرد خود ارائه می دهد.

تراش بیضی

11. تراش اشک (Pear)

یک سنگ قیمتی با برش اشک را که به شکل قطره ای درخشان ساخته شده است، می توان به عنوان ترکیبی بین برش بیضی و برش مارکیز، با یک نقطه مخروطی در یک انتها توصیف کرد. این یک نوع برش Round Brilliant اصلاح شده است و بنابراین 71 وجه را ارائه می دهد که نور را به زیبایی منعکس می کند و باعث می شود رنگ به طرز چشمگیری نمایش داده شود. اولین الماس تراش خورده اشکی توسط یک لهستانی فلاندی، از بلژیک در سال 1458 ساخته شد. هنگام ساخت یک سنگ قیمتی با برش اشک، مهم این است که تقارن کامل داشته باشید. سنگ های قیمتی برش اشک، نیاز به یک تنظیم 6 شاخه مخصوص دارند که دارای یک قلاب برای نگهداری از نقطه شکننده آن باشد. برش کشیده حلقه اشکی، انگشت صاحب آن را بلندتر و باریک می کند ، و این نه تنها برای گوشواره ها و آویزها ، بلکه برای انگشترها نیز یک انتخابی جذاب است.

12. تراش مربع (Princess)

برش پرنس، به شکل مربع و این برش دومین برش محبوب است، درست پس از برش Round Brilliant است. در واقع، از نظر فنی به عنوان “Square modified brilliant” شناخته می شود، زیرا در اصل یک نسخه مربع از برش گرد برلیان است. از 58 تا 76 وجهی برخوردار است که به زیبایی از سطح آن پرش می کنند و به شکلی با بیشترین درخشش تبدیل می شوند. ویژگی های مثبت آن بهتر است توسط سنگ های قیمتی سبک و شفاف به وجود آید. این یک برش نسبتاً اخیر است که در سال 1979 ایجاد شده است. با این حال، پیش ساز برش پرنسس یا همان برش پروفایل توسط “Arpad Nagy”  از لندن در سال 1961 ایجاد شده است. یک سنگ قیمتی برش پرنسس، با عرضی مانند قطر گوهر با برش گرد و در واقع دارای وزن بیشتری خواهد بود، زیرا برش گرد برای اینکه گرد شود، چهار گوشه آن قطع شده است. گوهر مربع بریده 80٪ سنگ قیمتی راف را حفظ می کند، در حالی که سنگ قیمتی با برش گرد، فقط 50٪ را حفظ می کند، و این یک ارزش عالی برای مشتریان و برش های سنگ های قیمتی است.

تراش مربع

13. نوعی تراش مربع (Radiant)

این برش، ترکیبی از یک پرنس و یک برش کوسن است، این برش چهار طرفه، توسط هنری گروسبارد در سال 1977 ایجاد شده است. در این برش مد روز، تراشکار یک مربع یا یک نگین هشت ضلعی را، به شکل چهار گوشه و در یک خط مستقیم برش می دهد، به جای اینکه آنها را به خوبی گرد کند در یک برش کوسن انجام می شود. این شکل، مربع مدرن را بدون از بین بردن درخشش یک گوهر با برش گرد  ارائه می دهد.

14. تراش گرد (Round)

برش گرد، متناوباً به عنوان “Round Brilliant” ، “American Ideal” یا “American Standard” شناخته می شود. با داشتن 57 وجه، این برش برای درخشش سنگ بسیار کارآمد است. اگرچه هیچ مخترع رسمی به طور رسمی مسئول این اختراع برش گرد نیست، اما بسیاری از منابع، برش ونیزی از قرن 18 را نام می برند. برش گرد در طی سالیان گذشته دستخوش تحولات بسیار زیادی شده است تا تلاش شود وجوه به بهترین روش ممکن دستکاری شود تا پراکندگی نور در یک سنگ بهینه شود. برخی از برجسته ترین برش های گرد شامل “برش یکتایی قدیمی” ، “یک برش گرد” ، “برش قدیمی اروپا ،” برش جوبیلی “،” برش رویال “و” برش درخشان پایه “یا” برش ایده آل “، یا” برش تالکوفسکی ” (“Old Single Cut”, a “Rounded Single Cut”, an “Old European Cut, a “Jubilee Cut”, a “Royal Cut”, and a “Basic Brilliant Cut” or the “Ideal Cut”, or the “Tolkowsky Cut” )، ساخته شده توسط یک ریاضیدان لهستانی، مارسل تولکوفسکی در سال 1919 است. در اصل منحصرا برای الماس، تراش Round ساخته شده است. این نوع برش، اکنون به طور گسترده ای برای سنگ های قیمتی نیز استفاده می شود.

تراش گرد

15. تراش مثلثی (Trillion / Trilliant)

این برش، سنگ های قیمتی برش خورده به شکل مثلثی هستند. لبه ها ممکن است در امتداد 3 ضلع آن کمی گرد یا مستقیم برش داده شوند. از نوع منحنی آن معمولاً برای سنگ های تک  استفاده می شود و همچنین به عنوان تریلیون یا تریلیانت شناخته می شود، در حالی که منحنی یا Trilliant برای سنگ های جانبی مناسب تر است. تصور می شود که این برش در ابتدا در آمستردام طراحی می شود. درخشش و رنگ سنگ های قیمتی، تقارن، زاویه ها و تناسبات برای پراکندگی مناسب نور حیاتی هستند. به دلیل کم عمق بودن این برش، به طور کلی گرد و خاک بیشتر از هر برش روی سطح آن نشان داده می شود و هر جواهری که با Trilliants ست شود نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد. از آنجا که سنگ های قیمتی برش خورده Trilliant کم عمق برش خورده اند، تمایل دارند که بزرگتر از وزن داده شده خود ظاهر شوند. علاوه بر این ، برش Trilliant شناخته شده است که باعث کاهش ضایعات سنگ قیمتی راف در طول روند برش می شود. این ویژگی ها ، همراه با یک شکل کاملاً پیچیده و منحصر به فرد ، Trilliants را به یک برش عالی تبدیل می کند، چه به عنوان تک تنظیم شود و چه به عنوان سنگ های جانبی استفاده شود.

تراش مثلثی

16. تراش ترکیبی کبوچان و وجهی (Buff-Top)

این برش جواهرات ترکیبی از عناصر با هر دو برش کلاسیک Cabochon  و وجهی است. این برش با توجه به جنبه های آن، درخشندگی نسبتاً خوبی را حفظ می کند و هنگامی که به مرکز گوهر نگاه می کنی ، توهم عمق را ایجاد می کند. برش Buff Top در جواهرات مردانه مشهور است، احتمالاً به دلیل خراشیده شدن گنبد صاف و صیقلی این سنگ قیمتی به مراتب کمتر از سطح سنگ های قیمتی وجهی است و بنابراین دوام بیشتری دارد.

تراش ترکیبی کبوچان و وجهی

با توجه به تمامی نکاتی که در مورد انواع برش جواهرات آشنا شدید می توانید بهترین خرید را تجربه کنید و جواهری بی نقص و به صرفه داشته باشید.